Mint ahogy az eddigi összes Ghost Recon-ban, most is az amerikai hadsereg egy különleges egységének, nevezetesen a ghost-nak, azaz szellemnek egy tagját személyesítjük meg...
2001 őszén történt, hogy egy barátom felhívott telefonon: „Át kell ugornod, ez k**vajóóóó!", mondta. Igazság szerint elég hosszú nap után voltam, így nem igen futotta erőmből sem ellenkezni, sem kérdéseket feltenni. Csaupán cselekedtem. Hogy jól jártam-e, a mai napig nem tudom eldönteni. A nagy mutatvány ugyanis nem volt más, mint a Tom Clancy bácsi nevével fémjelzett új Rainbow Six klón, a Ghost Recon, amiről énelsőre a tipikus „nagyobb a füstje, mint a lángja" jelenség egy újabb tipikus példájára asszociáltam. Kellett hozzá kis idő (pontosan egy év), mire újra adtam neki egy esélyt, és igencsak elkesderedtem saját ostobaságom miatt. Hogy én ezt miért nem nyomtam rögtön elsőre! A hangulata és grafikája még akkor is remek volt, és bár nem volt egy OFP, azért az élethűségére sem lehetett túl sok panasz. Ezen pozitív tapasztalatok után természetes, hogy elkent képpel vettem tudomásul a második epizód teljes konzolosodását. A PC-s verzió úgy tűnt el a földben, mintha tervben sem létezett volna, és ezt a mai napig nem bocsátottam meg a Ubi Soft fejeseinek (főleg ilyen hülye indoklás után nem: „A PC-sek számára túl egyszerű lett volna!". Na persze…).
Most viszont 2005-öt írunk, és csupa-csupa jó hírrel szolgálhatok eme cikkben. A sorozat harmadik része ugyanis teljes bizonyossággal elkészül PC-re is, sőt! Az Advanced Warfighter elsőként lép be az újgenerációs konzolok világából a monitorainkra, lévén, hogy Xbox 360-on is napvilágot lát annak premierjekor. Lássuk, mit profitálunk mi ebből, kik az íróasztalt választottuk a fotel helyett!
A derűs jövő, és ami mögötte van
Mint ahogy az eddigi összes Ghost Recon-ban, most is az amerikai hadsereg egy különleges egységének, nevezetesen a ghost-nak, azaz szellemnek egy tagját személyesítjük meg. 2013-ban járunk, Mexicovárosban. Kanada, az USA, és Mexcio prominens képviselői találkoznak itt, hogy megbeszélhessék országaik jövőbeli együttműködését. Azonban, mint ahogy az általában lenni szokott a Tom Clancy féle történetekben, beüt a ménykő, és mexico-i felkelők egy része támadást indít a víájpíket (nesze neked, trendi szöveg!) szállító konvoly ellen. Az akció nem babra megy: végső cél az amerikai elnők elrablása. Gondolom, ezek után nem kérdéses, miért is küldik ki a ghost egységet a területre (nem, nem hinném, hogy itt George Bush lesz az elnök, mert akkor szerintem nem sokan törnék magukat a megmentéséért).
Mint látható, a történet egyszerű, mint a tejberakott keksz, ami mondjuk szerintem elég nagy baj, ha egy olyan nagy navű íróval reklámozzák a játékot, mint Tom Clancy. De mindegy, végülis úgysem ezért vennénk meg a stuffot. Sokkalinkáb azért, mert az egyszemélyes kampány végig a lázongásban haldokló Mexicovárosban fog játszódni, és az előzetes videókból nekem igazi frontvonalas hangulatom támadt. Nem szívesen mászkálnék ilyen helyzetben az utcán, az is biztos…
Szellemes újdonságok
…na de ez nem én vagyok, és itt ugorjunk is fejest az újdonságok garmadájába. A legelső (és talán legnagyobb) ezek közül maga a játékmenet, mely a roppant beszédes címet is megindokolja. Akik játszottak az előző részekkel, tudják, hogy azok is a közeljövőben játszódtak, így mindig tartalmaztak egy kis sci-fit is. Ez az „egy kis" kifejezés tágul most ki az Advanced Warfighter-ben. A nyolc évvel későbbi dátumnak köszönhetően katonáink minden olyan földi „jóval" fel lesznek szerelve, mely egyelőre még csak prototípusban (netántán még ott sem…) léteznek. Sisakjuk védőüvegén valódi monitor és elemzőrendszer kapott helyet, aminek segítségével a fejünk felett úszkáló műholdak képeit fogadhatjuk, és vetíthetjük ki magunk elé a három dimenziós világba. Ezáltal még a falak mögött rejtőző csúnyabácsikat is észrevehetjük. Hasonlóan hasznos (és futurisztikus) a célzórendszer is, mely minden ellenfelet automatikusan beazonosít és befog nekünk. Vagyis nem kell attól félnünk, hogy egy kisebb szétszóródáskor a káoszban véletlenül saját társaink felé lőnénk (ez bizony ráfért volna az amerikai katonákra, mikor egymást lőtték Irakban). Ezek viszont mind eltörpünek a legnagyobb újítás, az úgy nevezett cross-com rendszer mögött, mely minden eddiginél pontosabbá teheti a csapat irányítását. Mivel közvetlenül csupán saját magunk urai vagyunk, a többiek parancsainkra (és az állítólag roppant fejlett A.I-jukra) vannak utalva. Ám ha az előbb már említett szétszóródás áll be, nem tudhatjuk, mit parancsoljunk nekik, hisz nem tudjuk, mi történiuk velük. Ezen segít majd e forradalmi megoldás, mely a képernyőt kisebb ablakokra osztja fel. Minden ablakban láthatjuk harcosaink sisakkamera-felvételeit, és így az állandó megfigyelésnek köszönhetően pontos és helyes utasításokat adhatunk nekik. Már szóltam a műholdakról is, de ezek szerepe sokkal több, mint az ellenség helyzetének lekérése. Miven Mexikóváros igencsak nagy, muszály lesz állandóan a legfrisebb térképeket használnunk, hogy lokalizáljuk saját és csapattársaink helyzetét. A kommunikáció egyébként is nagy szerepet kapott. Kérhetünk légitámogatást, rádión beszélhetünk a jérműveket vezérlő egyéb egységekkel, és még rengeteg hasonló lehetsőség áll rendelkezésünkre. Ezekre megoldások folyton naprakész információkkal látnak el minket, amikre maradéktalanul szükségünk is van, hisz a modern hadviselés alapja az információ.
A fegyverek is tartogatnak majd meglepetést, de erről sajnos nem sokat beszéltek. Annyit mindenesetre lehetett látni a videókon, hogy az M4-es klasszikus géppisztoly mellett fellelhető lesz egy távcsöves sorozatlövő, valamint egy igen jó ráközelítést biztosító mesterlövész puska is.
Van itt még egy komoly újítás, mely bár csak nekünk, PC-sek számára az, azért még érdemes megemlíteni. Történetesen az „over-the-shoulder third-person" nézetről van szó. Ez már szerepelt a második részben, és ott igen nagy sikere miatt a harmadik epizód is ezt a nézőpontot választja. Lényege, hogy hősünket a válla felett elnézve figyeljük. Mikor valami komolyabb történik, mondjuk lövöldöznünk kell, akkor a program FPS nézetbe vált, és addig ott is marad, míg a balhé tart. Így a harcban nem akadályoz minket, más esetben viszont elégé filmszerű élményt biztosít, hisz olyan, mintha egy kamera lenne a katona vállára szerelve, és mi onnét látnánk az eseményeket (főleg, hogy a kamera a főhős mozgásától néha „bemozog").
A filmszerűséget tovább fokozza, hogy a játék sohasem fog megszakadni. Nincsenek átvezető mozik, sem töltések. Az egészet végigjátszhatjuk majd akár együltünkben is mindenféle megszakítás nélkül, így elkerülve az olyan kellemetlen lehangolódásokat, amik pl. a Half-Life 2-ben voltak tapasztalhatók. Ja, és el ne felejtsem, hogy ebben a kommandós játékban nem viselnek turbánt az ellenfelek!
Szellem a gépben
Remek harciszimuláció, nagyszerű hangulat, törvényes gyilkolódzás…mi kellhet még? Hát persze, hogy remek grafika. Nos, ebben a cikkben először nem tudom, hogy mit írhatnék. A videókat látva ugyanis mindenki a leesett állát kereste, de ne feledjük, hogy azok mind az Xbox 360-as grafikát hivatottak demonstrálni, a játék pedig az összes konzolra (tehát a már elavult generációra is) és PC-re egyaránt elérhető lesz. Arra mondjuk befizetek, hogy az ott látható összes effekt (bloom, már-már túlzásba vitt HDR) nálunk is jelen lesz a megfelelő hardware követelmények teljesülése esetén. Azaz szinte biztos, hogy az élvezhető sebességhez és külsőhöz elengedhetetlen lesz a DirectX 9.0c támogatás, valamint izmosabb processor. Érdekesség még, hogy a Ubi bejelentése szerint a PC-s változat összetettebb lesz, mint konzolos társai. Ez valamiféle bocsánatkérés lenne a GH2 miatt?
Végül annyit fűznék hozzá a fentebbiekhez, hogy az Advanced Warfighter nagyon jó esélyekkel pályázik a Gamekapocs 10-es értékelésére. A fejlesztők jó alapokból épíytkeznek, és kellő tapasztalattal rendelkeznek, hogy igazán maradandó alkotással lepjenek meg minket az idén novemberre kitűzött megjelenéskor.
Most viszont 2005-öt írunk, és csupa-csupa jó hírrel szolgálhatok eme cikkben. A sorozat harmadik része ugyanis teljes bizonyossággal elkészül PC-re is, sőt! Az Advanced Warfighter elsőként lép be az újgenerációs konzolok világából a monitorainkra, lévén, hogy Xbox 360-on is napvilágot lát annak premierjekor. Lássuk, mit profitálunk mi ebből, kik az íróasztalt választottuk a fotel helyett!
A derűs jövő, és ami mögötte van
Mint ahogy az eddigi összes Ghost Recon-ban, most is az amerikai hadsereg egy különleges egységének, nevezetesen a ghost-nak, azaz szellemnek egy tagját személyesítjük meg. 2013-ban járunk, Mexicovárosban. Kanada, az USA, és Mexcio prominens képviselői találkoznak itt, hogy megbeszélhessék országaik jövőbeli együttműködését. Azonban, mint ahogy az általában lenni szokott a Tom Clancy féle történetekben, beüt a ménykő, és mexico-i felkelők egy része támadást indít a víájpíket (nesze neked, trendi szöveg!) szállító konvoly ellen. Az akció nem babra megy: végső cél az amerikai elnők elrablása. Gondolom, ezek után nem kérdéses, miért is küldik ki a ghost egységet a területre (nem, nem hinném, hogy itt George Bush lesz az elnök, mert akkor szerintem nem sokan törnék magukat a megmentéséért).
Mint látható, a történet egyszerű, mint a tejberakott keksz, ami mondjuk szerintem elég nagy baj, ha egy olyan nagy navű íróval reklámozzák a játékot, mint Tom Clancy. De mindegy, végülis úgysem ezért vennénk meg a stuffot. Sokkalinkáb azért, mert az egyszemélyes kampány végig a lázongásban haldokló Mexicovárosban fog játszódni, és az előzetes videókból nekem igazi frontvonalas hangulatom támadt. Nem szívesen mászkálnék ilyen helyzetben az utcán, az is biztos…
Szellemes újdonságok
…na de ez nem én vagyok, és itt ugorjunk is fejest az újdonságok garmadájába. A legelső (és talán legnagyobb) ezek közül maga a játékmenet, mely a roppant beszédes címet is megindokolja. Akik játszottak az előző részekkel, tudják, hogy azok is a közeljövőben játszódtak, így mindig tartalmaztak egy kis sci-fit is. Ez az „egy kis" kifejezés tágul most ki az Advanced Warfighter-ben. A nyolc évvel későbbi dátumnak köszönhetően katonáink minden olyan földi „jóval" fel lesznek szerelve, mely egyelőre még csak prototípusban (netántán még ott sem…) léteznek. Sisakjuk védőüvegén valódi monitor és elemzőrendszer kapott helyet, aminek segítségével a fejünk felett úszkáló műholdak képeit fogadhatjuk, és vetíthetjük ki magunk elé a három dimenziós világba. Ezáltal még a falak mögött rejtőző csúnyabácsikat is észrevehetjük. Hasonlóan hasznos (és futurisztikus) a célzórendszer is, mely minden ellenfelet automatikusan beazonosít és befog nekünk. Vagyis nem kell attól félnünk, hogy egy kisebb szétszóródáskor a káoszban véletlenül saját társaink felé lőnénk (ez bizony ráfért volna az amerikai katonákra, mikor egymást lőtték Irakban). Ezek viszont mind eltörpünek a legnagyobb újítás, az úgy nevezett cross-com rendszer mögött, mely minden eddiginél pontosabbá teheti a csapat irányítását. Mivel közvetlenül csupán saját magunk urai vagyunk, a többiek parancsainkra (és az állítólag roppant fejlett A.I-jukra) vannak utalva. Ám ha az előbb már említett szétszóródás áll be, nem tudhatjuk, mit parancsoljunk nekik, hisz nem tudjuk, mi történiuk velük. Ezen segít majd e forradalmi megoldás, mely a képernyőt kisebb ablakokra osztja fel. Minden ablakban láthatjuk harcosaink sisakkamera-felvételeit, és így az állandó megfigyelésnek köszönhetően pontos és helyes utasításokat adhatunk nekik. Már szóltam a műholdakról is, de ezek szerepe sokkal több, mint az ellenség helyzetének lekérése. Miven Mexikóváros igencsak nagy, muszály lesz állandóan a legfrisebb térképeket használnunk, hogy lokalizáljuk saját és csapattársaink helyzetét. A kommunikáció egyébként is nagy szerepet kapott. Kérhetünk légitámogatást, rádión beszélhetünk a jérműveket vezérlő egyéb egységekkel, és még rengeteg hasonló lehetsőség áll rendelkezésünkre. Ezekre megoldások folyton naprakész információkkal látnak el minket, amikre maradéktalanul szükségünk is van, hisz a modern hadviselés alapja az információ.
A fegyverek is tartogatnak majd meglepetést, de erről sajnos nem sokat beszéltek. Annyit mindenesetre lehetett látni a videókon, hogy az M4-es klasszikus géppisztoly mellett fellelhető lesz egy távcsöves sorozatlövő, valamint egy igen jó ráközelítést biztosító mesterlövész puska is.
Van itt még egy komoly újítás, mely bár csak nekünk, PC-sek számára az, azért még érdemes megemlíteni. Történetesen az „over-the-shoulder third-person" nézetről van szó. Ez már szerepelt a második részben, és ott igen nagy sikere miatt a harmadik epizód is ezt a nézőpontot választja. Lényege, hogy hősünket a válla felett elnézve figyeljük. Mikor valami komolyabb történik, mondjuk lövöldöznünk kell, akkor a program FPS nézetbe vált, és addig ott is marad, míg a balhé tart. Így a harcban nem akadályoz minket, más esetben viszont elégé filmszerű élményt biztosít, hisz olyan, mintha egy kamera lenne a katona vállára szerelve, és mi onnét látnánk az eseményeket (főleg, hogy a kamera a főhős mozgásától néha „bemozog").
A filmszerűséget tovább fokozza, hogy a játék sohasem fog megszakadni. Nincsenek átvezető mozik, sem töltések. Az egészet végigjátszhatjuk majd akár együltünkben is mindenféle megszakítás nélkül, így elkerülve az olyan kellemetlen lehangolódásokat, amik pl. a Half-Life 2-ben voltak tapasztalhatók. Ja, és el ne felejtsem, hogy ebben a kommandós játékban nem viselnek turbánt az ellenfelek!
Szellem a gépben
Remek harciszimuláció, nagyszerű hangulat, törvényes gyilkolódzás…mi kellhet még? Hát persze, hogy remek grafika. Nos, ebben a cikkben először nem tudom, hogy mit írhatnék. A videókat látva ugyanis mindenki a leesett állát kereste, de ne feledjük, hogy azok mind az Xbox 360-as grafikát hivatottak demonstrálni, a játék pedig az összes konzolra (tehát a már elavult generációra is) és PC-re egyaránt elérhető lesz. Arra mondjuk befizetek, hogy az ott látható összes effekt (bloom, már-már túlzásba vitt HDR) nálunk is jelen lesz a megfelelő hardware követelmények teljesülése esetén. Azaz szinte biztos, hogy az élvezhető sebességhez és külsőhöz elengedhetetlen lesz a DirectX 9.0c támogatás, valamint izmosabb processor. Érdekesség még, hogy a Ubi bejelentése szerint a PC-s változat összetettebb lesz, mint konzolos társai. Ez valamiféle bocsánatkérés lenne a GH2 miatt?
Végül annyit fűznék hozzá a fentebbiekhez, hogy az Advanced Warfighter nagyon jó esélyekkel pályázik a Gamekapocs 10-es értékelésére. A fejlesztők jó alapokból épíytkeznek, és kellő tapasztalattal rendelkeznek, hogy igazán maradandó alkotással lepjenek meg minket az idén novemberre kitűzött megjelenéskor.
Kapcsolódó cikk
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.