F1 23 teszt

Link másolása
Értékelés 8.0
Természetesen idén sem maradtunk Forma 1-es játék nélkül, amiben ha egetrengető újdonságokat nem is találunk, azért a Braking Point 2 miatt érdemes lehet rálesni.

Az elmúlt években már nem egy Forma 1-es játékot teszteltem itt a Gamekapocs hasábjain, így az első sorból nézhettem végig a sorozat fejlődését. Voltak mélypontok, mint a 2015-ös megcsonkított, akkor új generációsnak szánt darabja, de a széria az évek során szép lassan magára talált, és egy ideje már simán odatehető a FIFA mellé, legalábbis átlagolt minőség tekintetében. Elérte azonban a Codemasters játékát is az évente jelentkező sportjátékok rákfenéje, azaz, hogy egyre kevesebb újdonságot sikerül összeszedni az új epizódokra. Az aktualizált licenszek ugyebár mindig adottak, az alap és közkedvelt játékmódokat azonban már annyira fényesre csiszolták, hogy nehéz minden évben valami friss élménnyel kedveskedni a rajongóknak. A tavalyi mikrotranzakcióktól bűzlő F1 Live játékmód csúfosan megbukott, így ezúttal óvatosabb és kevésbé radikális változtatásokkal készültek a fejlesztők.

A 2023-as Forma 1-es játék vitathatatlanul legnagyobb újdonsága a Braking Point 2-re keresztelt történet mód, ami igazából csak tavalyi epizódhoz képest újdonság, ugyanis hasonlóval már egyszer próbálkoztak a fejlesztők. A két évvel ezelőtt megjelent Braking Point sokak számára kellemes meglepetés volt, hiszen annak ellenére, hogy egy teljes mértékben klisékből építkező versenyzős sztori volt, mégis izgalmas extrát adott a megszokott karrier módhoz. A folytatás minden szempontból túlmutat az elődön, így amellett, hogy látványosabb átvezetőket kapunk, még némi beleszólásunk is lesz majd a történetbe. No, azért ne tessék Mass Effectet megszégyenítő választási lehetőségekre gondolni, mivel ugyan az fő történet szálat sosem lesz lehetőségünk meghajlítani, azért a karakterek emailekben vagy a telefonhívások során reagálni fognak döntéseinkre.

A Braking Point 2 legnagyobb érdeme azonban az, hogy sikerült egy rendkívül izgalmas és fordulatos történettel előállnia az íróknak. Autós játékokban ritkán szokott működni az ilyesmi, most azonban valamit nagyon eltaláltak a Codemastersnél, ugyanis nem csak, hogy több karaktert mozgat a cselekmény az elődhöz képest, de sikerült végre kilépni a már-már rajzfilmes klisékből is, és összetett, jó értelemben vett szürke személyiségek lendítik előre a történéseket. Anélkül, hogy bármilyen poént lelőnék, azt elárulhatom, hogy ezúttal már nem csak a versenyzők vívódásait, hanem egy egész csapat működését, beleértve a főszponzorral való viaskodást is végigizgulhatjuk. A történet elmeséléséhez nagyon sokat hozzátesz, hogy az átvezetők sokkal jobban mutatnak, mint az elődben és az sem hátrány, hogy egy korrekt 8-10 órás játékidőt ígér a cselekmény. A játékmenet része a fentebb említett különféle válaszlehetőségeken kívül nem változott a Braking Pointnak, így továbbra is egy kvázi átvezetőkkel átszőtt challenge módként funkcionál a játék ezen részre, de ez semmit sem vesz el abból, hogy már csak ezért is érdemes lehet benevezni az F1 23-ra.

A visszahozott sztorimód mellett az idei csomag a motorháztető alatt is kapott egy kis vérfrissítést, ugyanis az irányítást is megpiszkálták picit a fejlesztők. A tavalyi játék – lemásolva a szabálymódosítások miatt átalakult versenyautókat – irányíthatósága kissé nehézkesre és fifikásra sikerült, nem éppen jó értelemben. Gyakran idegesen viselkedtek a járművek, a mozgásuk lomha volt és nehézkes, olyan érzése volt a játékosnak, mintha itt-ott direkt késleltetve reagálna a kontroller a bevitt mozdulatokra. A fejlesztők hallgattak a rajongók visszajelzéseire, így nem csak hogy kezelhetőbbé váltak az autók, de talán az egyik legjobban irányítható Forma 1-es játék lett a ’23-as epizód. A bevitt inputokra hihetetlenül pontosan és gyorsan reagál a játék, érezhetően kezelhetőbbek, és ezáltal szórakoztatóbb az irányítása az autóknak. A gyors kanyarokon könnyebb és élvezetesebb átrongyolni, illetve a kigyorsításnál sem kell annyira aggódni már amiatt, hogy eldobja a fenekét a versenyautó. Ez az új funkció egyébként nevet is kapott, Precision Drive-ra keresztelték, és bár valóban hasznos és érezhető a javulás, azért ne tessék földöntúli élményre számítani.

Kevésbé radikális, de hasonlóan hasznos változtatásokat eszközöltek a fejlesztők a megszokott karrier módban is. Bár az ilyen infókat a gyakorlatban nagyon nehéz bizonyítani, de állítólag frissítették és átalakították az adatbázisokat, hogy valósághűbb élményt kapjanak az önjelölt csapatmenedzserek. És ha már realitás: mivel egészen gyakran került elő a piros zászló az utóbbi években, így a játékban is picit megszaporodtak az ilyen módon leintett futamok. Nagyobb balesetek, esőzések esetén számítani lehet rá, hogy megállítják a futamot. Jópofa dolog ez természetesen, de a kérdés inkább az, hogy miért csak most került be, nem pedig korábban. Szintén újdonság, hogy a 20 és 50 százalékos futamok mellé bekerült a 35 százalékos versenytáv is, ami annak ellenére is rendkívül hasznos, hogy azért nem ezzel a menüponttal fog a játék kasszát robbantani.

A tavaly nem túl jól fogadott F1 Live már a múlté, de idén is ott figyel a menüben valami újdonság, ez pedig az F1 World. Amellett, hogy az Braking Pointon és a klasszikus kampányon kívüli játékmódokat mind ide száműzték, érkezett egy új játékmód is. Ez picit hasonlít az a live serviceben működtetett akciójátékokra, ugyanis itt amellett, hogy folyamatosan frissített egy- és többjátékos kihívásokban vehetünk részt, az ebben a játékmódban használt autónkat is fejleszthetjük. Nem csak különféle alkatrészeket, de ilyen-olyan személyzetet is megnyithatunk, amik és akik a valóságtól elrugaszkodott extrával kedveskednek nekünk (pl ha megfutjuk a futam leggyorsabb körét, utána egy ideig 25 százalékkal jobb leszorítóerőnk lesz).

Ezeket a „felszereléseket” az RPG-ből és looter shooterekből ismerős színkódokkal rangsorolták, a versenyautó pedig számokban mérhető szintezést kap. Minél jobb az autónk a többi járgányhoz képest, annál jobb helyről rajtolunk és annál könnyebben nyerhetjük meg a versenyt. Bizonyára a lootolást kedvelő játékosok szívét próbálja megnyerni ezzel a Codemasters, de az alap kampányba már belefásult régi arcoknak is érdemes lehet benézni, mert rövidebb és változatosabb versenyzést ígér ez a játékmód. Igazából elég gyerekcipőben jár még a dolog, így inkább csak valami jópofa extraként fogható fel a menüben megbújva, de komoly összeget tennék rá, hogy az évek során azért komolyabb tervei lesznek majd ezzel az EA-nek.

Habár az előző generáció még most sem maradt ki a buliból, az F1 2023 ennek ellenére is jól fest az új konzolokon. A bevilágítás javult a tavalyi helyzethez képest, az új filtereknek hála pedig pofásabb, valósághűbb látványt sikerült varázsolni a képernyőre. Érezhetően nőtt a részletesség, a pályák falain kitekintve rengeteg új tereptárgyat és díszletet látni, de az aszfalt és a kerékvetők is elképesztően jól mutatnak – még ha furán is hangzik ez a mondat. Az versenyautók kinézetére sosem volt panasz, a részletesség azonban itt is lehengerlő – külön kiemelném a különféle anyagok becsillanását és tükröződését, ami még a ray-tracingtől mentes játékmenetben is rendkívül jól fest. Egyedül – ahogy évek óta mindig – a karakterek lógnak ki ebből a látványorgiából: továbbra is darabos a mozgásuk, a baseball sapka alatt pedig állandóan hibás az árnyékolás – kissé illúzióromboló ez így a szinte tökéletesre csiszolsz autók és pályaelemek mellett.

Habár a játékmenet során sokat faragtak az irányíthatóságon, a menü valahogy kimaradt ebből a polírozási akcióból. A darabos és lassú főmenü össze-vissza töltöget a játékmódokat kiválasztva, többjátékos meccset keresni pedig kész időutazás az Xbox 360-as korszakba. A játék amúgy gyakran be sem engedett meccsekbe, ha pedig igen, elég komoly lagfesztivál lett a vége. Meglepő, hogy a komoly e-sport irányvonal ellenére ennyire elmaradott és nehezen működik a többjátékos mód, még akkor is, ha lassú menüket és laggolástól eltekintve egészen szórakoztató másokkal együtt versenyezni.

Láthatóan küzdenek a Codemastersnél, hogy évről-évre értékelhető újdonságokkal tudják megtölteni az aktuális Forma 1-es játékot. Idén ez még sikerült, köszönhetően a Braking Point 2-nek, ezen kívül azonban nagyítóval kell keresni az új fejlesztéseket. Nem véletlen, hogy a játék oldalán is a 35%-os versenytávval, meg a piros zászlós futamokkal hirdetik az idei epizódot, mert ezen kívül csak a nagyon hasznos, de igazából alapvető Precision Drive említésre méltó még. A F1 World egy jópofa extra lehet a megszokott játékmódok mellé, akik azonban furán tekintenek a loot rendszerre egy autós játékban, azok nem biztos, hogy értékelni fogják ezt a próbálkozást. Az 2023-as csomag ettől függetlenül egy korrekt fejlesztés, főleg, ha például kihagytad tavalyi epizódot. Mind a történet, mind pedig az alap kampány rengeteg játékórát kínál, és mint mindig, ez jelenleg a legjobb F1-es játék.

Az F1 23 PC-re, PS4-re, PS5-re, Xbox One-ra, valamint Xbox Series konzolokra jelent meg, Mi Xbox Series X-en teszteltük.


7.
7.
Merőkanál
Annak idején emlékszem amikor a Codemasters megkapta az F1 jogokat már tudtam , hogy nem volt jó ötlet …. Évről évre ugyan az a grafika ugyanazt a játékot veszed meg finom hangolva ( Assasins is ilyen ) De hát ez van sajna
6.
6.
Mike19871016
Vicces kis teszt lett ez a maga 8 pontjával, közben az esportolók ki vannak akadva, hogy 2 éve nem egyforma equalon a gumikopás és lehetne még sorolni. Breaking Point 2, My World, na bumm ,de hogy ez a játék 8 pontot nem érdemel az is hót ziher! Illene már pl Grafikus motort is váltani(nem azt mondom, hogy totál sz@r, de már évek óta csak az Ego Engine-t upgradelik...). Nagyon fanatikusoknak éri meg ez a játék max jelenleg, még az F1 22-t is moddolva kell játszani, hogy valamit élvezzél belőle... 8pont...cöhh...
5.
5.
Doomsayer
Az ilyen évente megjelenő sportjátékokkal mindig is úgy játszottam, hogy ... sehogy. Úgy értve az engem érdeklő sorozatok esetén, hogy mondjuk lassan kezdem a WRC Generations-t, de előtte a 8-at toltam. Vagy másik irányból nézve, mondjuk anno toltam a Colin McRae 2-t, utána meg a Colin McRae 2005-öt.

CMR 2 2000-ben jelent meg, míg a CMR 2005 az elvárható és logikus módon ugye 2004-ben, szóval az 4 év. A WRC 8 2019-es, ez a Generation pedig 2022-es, az meg 3 év (bár ha most nekiállok, akkor már 4, de még könnyen lehet, hogy kiesik idénről és 5 év lesz az újabb rész a BG3 és egyéb nintendo cuccok miatt). Szóval nekem az a 3-4 év kell is, hogy újra érdekeljen a dolog.

Minden esetre a két említett Colin játék között azért volt különbség (bár a 2 úgyis minden idők legjobbja marad nálam), addig a frissebb WRC 8 és WRC 11 között azért nagyjából nincs, illetve jobban mondva nem olyan sok a különbség.

Ezért most így belegondolni, hogy azok mennyi különbséget látnak/érzékelnek, akik minden évben megveszik őket... hát mondjuk biztos többet, mint én, aki totál nem játszik ilyen módon. A Kédés tehát az, hogy mennyi különbséget *igényelnek* azok, akik minden évben megveszik egy sorozat részeit. Illetve az is kérdés, hogy ki ír egy jó blogot, vagy hivatalos cikket arról, hogy az évente megjelenő játékok részei között való különbségek hogy alakultak az elmúlt 15-20 évben.
4.
4.
delphijos
Meg az az érthetetlen hülyeség hogy a legrövidebb módban nincs safety car ? Meg hogy a AI-nál a gumikopás mintha nem lenne. Csak nálunk.
3.
3.
Nothing
Törésmodell? AI? Szabályok? Hangzás? :/
2.
2.
shorty123
#1: jogos. A c64-es (amigás?) revs-ben is jobb volt az AI mint ezek a mai arcade f1 szutykokban.
1.
1.
cyberstaker
Az AI még mindig segg hülye? Összes F1 gammel ez volt a bajom. Olyan mintha nem látnának. Beléd jön, kiforgat, élvezhetetlen szar. Ezt esetleg nem orvosolták?
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...