Van valami furcsán költői abban, hogy a mai tesztünkben egy lapon feltűnő The Expanse és a Telltale Games is megjárták a halál és az újjászületés viszontagságos útját. Az azonos című regénysorozat alapján készült, magyarul A Térség néven ismert tévésorozat mindössze három évadot élt meg, amikor a Syfy csatorna fejesei úgy döntöttek, hogy 2018. májusában, a történet derekánál elkaszálják a szériát. A megváltást az Amazon Prime Video hozta, amely a jogokat felvásárolva a következő években további három szezonnal tette kerekké a jelenkor egyik legjobb sci-fijeként emlegetett szériát.
Hasonló utat járt be a Telltale Games is, hiszen a The Expanse bukásával párhuzamosan, szintén 2018-ban teljes bezárás sújtotta az epizodikus kalandjátékairól híres stúdiót. Több korábban bejelentett projekt a kukában landolt, rengeteg fejlesztő vált egyik napról a másikra munkanélkülivé, a The Walking Dead 2019-es záróepizódjai óta pedig egyetlen friss játék sem érkezett a csapattól... egészen mostanáig. Az LCG Entertainment a sírból rángatta vissza a stúdiót, fedélzeten a korábbi munkatársak jelentős részével, a főnixként fellángoló csapat első új projektje pedig a The Expanse: A Telltale Series lett.
Az azonban vitatható, hogy sci-fi franchise univerzumában játszódó 5+1 epizódos kaland mennyire hozza azt a kirobbanó sikert, amire az újra lábra álló stúdiónak szüksége lehet. A klasszikus Telltale-formula ugyanis a maga módján még mindig vonzó és itt-ott némi technikai előrelépést is tapasztalhattunk a korábbi játékokhoz képest, a The Expanse eddig ismert cselekménye előtt játszódó epizódok azonban mégsem szállítják azt az írói bravúrt, amit a stúdió legjobb címeiben már tapasztalhattunk – mindezt annak ellenére, hogy állítólag a regények tehetséges írópárosa, Daniel Abraham és Ty Franck is részt vettek a munkálatokban.
A történet 2347-ben, az Artemis csillaghajó fedélzetén veszi fel a fonalat. A független Belterhajó legénysége egy kalózok által ripityára lőtt UNN bárka roncsait kutatja hátrahagyott nyersanyagok és értéktárgyak után, könnyű profit reményében. A hétköznapi hullarablás azonban váratlan fordulatot vesz, amikor is kiderül, hogy a kalóztámadás mögött egy jóval nagyobb összeesküvés és egy titokzatos kincs ígérete mozgatja a háttérben munkáló fogaskerekeket. Az öt darab, egyenként egy-másfél órás epizód során tehát váratlan fordulatokból, feszült jelenetekből és olyan nehéz választásokból sem lesz hiány.
Annál is inkább, mivel a rövid bevezetést követően főhősünk, Camina Drummer az Artemis parancsnoka hamar kapitányi rangba lép előre. Bizony, arról a Camina Drummerről van szó, akit a The Expanse rajongói az OPA intelligens, de kompromisszumokat nem tűrő parancsnokaként ismernek, a karaktert pedig ismét a sorozatból ismert színésznő, Cara Gee testesíti meg. Ennél jobb pedig nem is történhetett volna a Telltale játékával. Kifejezetten üdítő látni egy olyan történetet, amely nem James Holdenre és a Rocinante legénységére fókuszál, előtérbe helyezve a The Expanse legkomplexebb és legérdekesebb frakcióját, a Beltereket. Ráadásul Cara Gee ismét éppen olyan zseniális alakítással viszi képernyőre a karakterét, mint a tévésorozatban, ezzel a cselekmény főhősét messze kiemelve a sajnos jórészt felejthető támogató szereplők közül.
Ez azonban nem feltétlenül a színészgárda hibája. Elsősorban a játék felépítése tehet arról, hogy az Artemis fedélzetén szolgáló Belter ikerpár, a Marsról érkezett fiatal újonc, a házsártos pilóta, a titokzatos hajósebész és a bukott kapitány sem kap esélyt arra, hogy igazán kibontakozzanak. Habár a zsánerre jellemzően itt is van arra lehetőség, hogy valamelyest felfedezzük a környezetünket, a karakterek közti mélyebb párbeszédre csak egészen ritkán kerül sor. Így pedig aligha lehet lélekbemaró súlya azoknak a sorsdöntő helyzeteknek, amelyek a The Expanse esetében valódi élet-halál következményei vannak.
A probléma az, hogy az öt-hat óra alatt kényelmesen letudható kaland futamideje egyszerűen túl kevés egy ilyen volumenű univerzum bemutatására és az újonnan érkező karakterek felvezetésére. Én a tévésorozattal ismertem meg és lettem rajongója a The Expanse világának, de el sem tudom képzelni, hogy egy abszolút újoncként érkező játékos mennyit emészthet meg a UNN, a Mars és az OPA háromszögének a politikai hátteréből, amiről a játék néhány rövid sornál többet nem is árul el. És valószínűnek tartom azt is, hogy ugyanezeknek a játékosoknak beletörik majd a bicskája a mindennapos szlengként használt Belter nyelvezetbe is, sa-sa ke?
Főleg úgy, hogy a játékidő java gyakorlatilag minden epizódban elrejtett tárgyak keresgélésével és sötét átjárók közti lebegéssel telik. Az első egy-két epizódban jópofa játékelemnek tartottam az antigravitációs repülést a hajóroncsok közt, és a mágneses bakancsok is érdekessé tették néhány helyen a felfedezést, a játék azonban szörnyen túlhasználja ezeket az elemeket, ez pedig egyértelműen a történet és a karakterek kibontakozásának a rovására megy. Az üres, ingerszegény korridorok felfedezését néha persze megbolondítja egy-egy középszerű Quick Time Event, az akció során használt gombnyomkodás azonban már a Telltale-játékokban is kezd kínosan idejétmúlt lenni.
Az efféle régi-vágású (nevezhetjük elavultnak is) technikai megoldások azért ütnek el igazán a The Expanse teljes egészétől, mivel érezhető, hogy a Telltale és a Deck Nine csapata itt-ott őszintén igyekeztek az innovációra. A stúdió jellegzetes, stilizált látványvilága ezúttal is visszaköszön, és a prezentációt nem is nevezném kiemelkedőnek, az azonban mindenképp említést érdemel, hogy a facial mo-cap technológia a fejlesztők egyik korábbi címében sem adta át ilyen hitelesen az emberi érzelmeket. Ezzel, a tisztességes színészi munkával és a sorozatból átemelt, már a főmenüben felcsendülő zenei témával minden adott volt ahhoz, hogy az első videojátékos adaptáció egy érdekes új fejezet lehessen a The Expanse univerzumában, a Telltale alkotása azonban egyszerűen csak keveset ad.
Hiába tartogat a történet néhány valóban érdekes fordulatot és pár olyan feszült jelenetet, amelyek során levegőt venni is elfelejt az ember, ha a történet egésze, annak tálalása és új szereplői nem adnak hozzá egy hosszúra nyúló lábjegyzetnél többet a The Expanse bámulatos és komplex világához. A határozott pozitívum az, hogy Camina Drummer végre kapott egy tisztességes előzménytörténetet, ami egész ügyesen rá is fűzi a karaktert későbbi eseményekre, ennél azonban jóval több potenciál volt a The Expanse első videojátékában és a Telltale Games grandiózusnak szánt visszatérésében.
A The Expanse: A Telltale Series PC-n, Xbox One-on, Xbox Series X/S-en, PlayStation 4-en és PlayStation 5-ön jelent meg. Mi Xbox Series X-en teszteltük a játékot.
Nem tudom hol vagdalkoztam, vagy hogy mire véljem a többesszámot, pont arról szólt a kommentem, hogy nem igazságos ezt felróni. Ezzel a játékkal nem játszottam, fogalmam sincs hogy a BENNE ELMESÉLT sztori mennyire érthető ( ha nem tudod pontosan ki egy szereplő, és közvetlen jelentősége nincs is a sztoriban, max egy rajongónak "jó" hogy látja benne akkor lényegtelen ). A példád azért sántít kicsit, ott is számit hogy a JÁTÉK sztori mennyire ÉPÍT az adott személyre / eseményre. Egy II.VH-s fps egész biztos élvezhető attól hogy nem tudod ki volt Rommel. Vagy egy egyptomi korban játszódó játékhoz se kell ismerni az összes fáraót. Ha igen, és a játékban nincs róla infó, az hiba.
Azzal sosincs semmi baj, ha nem értetek egyet egy cikkünkkel vagy értékelésünkkel, sőt, örülünk is neki, ha többféle vélemény és diskurzus alakul ki egy játék körül, de olyat azért ne játsszunk már, hogy faktuális hibákat magyarázunk bele a cikkbe ott, ahol nincs. Egyébként azt is egyenesen leírtam a cikkben, hogy mikor találkoztam a The Expanse-zel, illetve azokról az általad emlegetett morális és ideológiai kérdésekről is említést teszek, ami felett a játék majdhogynem teljes egészében elrohan.
tldr: Olvassuk el a cikket, mielőtt butaságokat írnánk pls.
Sajnos, az ehhez hasonló "teszt"-ekkel az a baj, hogy kb az első fél-1 óra gametime alapján ítélnek meg a cikkszerkesztők egy olyan játékot, aminél ponthogy több játék szükséges, hogy megértsük, miről is van szó.
Nem tudom, hogy a cikk írója olvata-e a könyveket (9 regény), vagy látta-e esetleg a sorozatot.. vagy csak összeollózott egy külföldi portál cikkéből pár mondatot.. mindenesetre a játékban (és a sorozatban valamint a könyvekben) olyan ideológiai és morális kérdéseket boncolgatnak a készítők, ami egyrészt aktuális, másrészt a mögöttes tartalmat látni és megérteni kell... kedvelem a sorozatot, a könyveket korábban olvastam, mint a sorozat elkészült volna, ezért számomra ez a cikk nagyobb csalódás, mint amit a festeni kíván a cikk szerzője a játékról. (amúgy, réteg játék).
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.