Planet Coaster 2 teszt

Link másolása
Értékelés 7.0
Hatalmas siker volt a 8 éve megjelent Planet Coaster, ami talán a legjobb vidámpark építős játékként vonult be a történelembe. Nehéz dolga volt tehát a Frontier Developmentsnek, hogy megugorja ezt a lécet.

Immár 8 éve annak, hogy megjelent a Planet Coaster első része, mellyel a Frontier Developments visszatette (vagy megtartotta?) a fejére a koronát a vidámpark- és hullámvasút építős játékok piacán. Sok év telt el azóta, és bár akadtak próbálkozások, igazán senki sem tudott a nyomába érni a britek munkájának. Az elő rész közben kapott egy raklap DLC-t, valamint a közösség által létrehozott kiegészítők is szép számmal akadnak hozzá. Nyáron aztán bejelentették a második részt, amihez a Cities: Skylines 2-höz hasonlóan kissé bizonytalanul álltak a rajongók, hiszen a minden extrával megkent első felvonás mellett nehéz elképzelni, mivel is tudna a témában többet nyújtani a folytatás. Sokáig azonban nem volt idő képzelegni, hiszen pár hónappal a megjelenés után be is futott a Planet Coaster 2.

Kezdjük azonnal a folytatás talán leglátványosabb és legérdekesebb újításával, az auqaparkhoz köthető kiegészítőkkel. Bizony, a RollerCoaster Tycoon 3 kiegészítőjéhez hasonlóan végre a Planet Coasterben is feldobhatjuk a vidámparkunkat medencékkel és csúszdákkal. Ahogy azt megszokhattuk a Frontier Developmentstől, ezúttal is rengeteg eszközt biztosítanak ahhoz, hogy kiéljük fantáziánkat az építkezés közben. Többféle medence típust választhatunk, amit aztán kedvünkre formázhatunk, így az egyszerű négyzet alakú úszómedencék mellett, teljesen elborult ívelt fürdőket is építhetünk. Ha ez nem lenne elég, a hullámvasutakhoz hasonlóan a csúszdákat is magunk alkothatjuk meg, amivel így minden medencének és parknak egyedi ízt kölcsönözhetünk.

Az új tereprendezési eszközöknek hála ráadásul a környezet cicomázása sem olyan fárasztó feladat, mint az előző epizódokban. A Planet Zoo-ból elcsent ecsettel pillanatok alatt trópusi erdőket vagy csinos tisztásokat varázsolhatunk az aquparkunkba, de határozotton jobban működik a különféle díszítő elemelek elhelyezése is. Szintén sokat javult az előző rész esetében oly sokat kritizált útépítés, amivel így már pofonegyszerű nagyobb tereket létrehozni - igaz, még mindig meg lehet szenvedni egy-egy röhejesen egyszerű ív vagy vonal kialakításánál.

Sajnos azonban a Planet Coaster 2 nem minden szempontból előre lépés az előzőekhez képest, sőt több esetben hiába történtek változások a negatívumok és gyengeségek terén, a végeredmény nem lett jobb, inkább csak másképp rossz. Az első rész esetében az építkezés, meg úgy általában az épületek felhúzása nem volt éppen egyszerű feladat. Már akkor sem volt tiszta, miért nem lehet a The Sims vagy hasonszőrű játékok eszközeit lemásolni, így most is értetlenül állok a játék megoldásait látva.

A különféle épület elemeket ezúttal is egyesével kell lerakosgatni, és teljesen érthető amúgy, hogy így a sok beállítási lehetőségnek hála végtelen módon testre lehet szabni a felépítményt, csak éppen az egyszerű házak felhúzásától megy el a játékos kedve. A különféle paneleket nem lehet néha összeilleszteni, míg máskor meg úgy ragadnak egymáshoz, hogy az egész művet törölni kell és elölről kezdeni. Nem túl intuitív és mindent elmond, hogy a béna konténervároshoz hasonló bejárati épületemet egy óra szenvedéssel tudtam csak összeeszkábálni.

Szintén felemás élményt hoztak az új epizódban debütáló elektromos rendszerek is. Ha nem a kreatív módban játszunk, akkor különféle generátorokkal és elosztókkal kell biztosítanunk a játékok és boltok működését. Ezeknek a működését azonban nem tisztázza a játék kellőképpen, így sokáig csak “próba-szerencse” módon építgetjük majd a különféle elektromos telepeket. A generátorok és elosztók összekapcsolás nem nagy feladat egyébként, az összekötés lehetőségét azonban egy rémálom volt megtalálni, miután bezártam az ehhez kapcsolódó felületet.

Ez pedig elsősorban a nem túl barátságos felhasználó kezelőfelületnek köszönhető. A játék első óráiban határozottan az UI lesz a legnagyobb ellenségünk, amit valahogy sikerült úgy kialakítani, hogy igazán egérrel és kontrollerrel se legyen jó használni. A mindenféle almenükbe rejtett alapfunkciók idegesítően nehézkessé teszik a játékkal való ismerkedést, az pedig kifejezetten nevetséges volt, hogy egy egyszerű óriáskerék megtalálásához különféle egyedi kapcsolókon és felbukkanó ablakokon keresztül vezetett az út. Kissé olyan érzése van az embernek, mintha minden funkciót és eszközt csak úgy behánytak volna az alsó menüsorba.

Szintén nehéz mit kezdeni azzal, hogy az első rész alaptémái, mint a scifi és western nem kerültek át a második részbe, hanem helyette kaptunk 4 új témát a Planet Coasteres alaptéma mellé. A mitológia, resort (nyaralás kb.), Viking és Aquatic mellett tök jól néztek volna ki az első részből elcsent témák, mert így kissé kevésnek tűnik a kezdőcsomag, pláne ha a minden DLC-vel felszerelt előddel hasonlítjuk össze. Arról nem is beszélve, hogy kimaradt például a hotelek és éttermek építésének lehetősége, ami a restort téma létjogosultságát konkrétan megkérdőjelezi.

A kampány során azért már láthatunk számos példát arra, milyen gyönyörű parkokat lehet összerakni a Planet Coaster 2-ben. Ez pedig remekül megmutatja, hogy a folytatásban a hiányosságok ellenére a stabil alapok továbbra is adottak. Úgy tűnik azonban, hogy a már emlegetett Cities: Skylines 2-höz hasonlóan a fejlesztők itt sem tudtak igazán mit kezdeni azzal, hogy folytatást kell készíteni, egy sok szempontból tökéletesre csiszolt játékhoz. Remek példa erre a kooperatív parképítés: azt hihetnénk, hogy egy barátunkkal együtt közösen játszva építhetünk fel egy vidámparkot ebben a módban, a valóság azonban az, hogy egy mindkettőnk számára elérhető mentést hozhatunk létre, amit aztán együtt, de különböző időpontokban, egyfajta közös projectként szépítgettünk. Az ötlet nem rossz, azonban nem biztos, hogy erre megoldásra vágytak a játékosok, hiszen a mentések cserélgetését már eddig is megoldották, akik részt akartak venni közös munkákban.

Kissé negatív hangvételűre sikerült a teszt, de ez nem jelenti azt, hogy a Planet Coaster 2 egy rossz játék lenne. Egyszerűen arról van szó, hogy az első részben tökéletesített alapokon felül - amik amúgy itt is elérhetőek - sajnos kevés olyan újdonságot nyújt a játék, ami miatt megérné beruházni rá egyelőre. Habár a medencék és csúszdák építése tényleg remek szórakozás, azért az egész második részt ez nem viszi el a hátán. Az összetettebb, és új funkciókkal megbolondított park menedzsment például remek ötlet, a megvalósítás azonban elvérzik egyenlőre a túlbonyolított UI, és rosszul elmagyarázott funkciók miatt. A kampány ezekben a játékokban, inkább egy színes tutorialként funkcionál, így szintén nem éri meg az új küldetések miatt a boltokba rohanni. Mint mostanában oly sok cím, a Planet Coaster 2 is pár frissítés és DLC után válik olyan játékká, amire a legtöbben vágyunk.

Planet Coaster 2 PC-re, Xbox Series X/S-re és PS5-re jelent meg. Mi Xbox Series X-en teszteltük.

Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...