Company of Heroes az első játék, amely intenzívebben és cenzúrázatlanul tárja szemeink elé a Második Világháború káoszos világát és annak kegyetlenségeit. Normandia megszállásán át egészen a háború végéig követhetjük végig a háború eseményeit, Company of Heroes részleteket vett át, olyan filmekből, mint a Ryan Közlegény Megmentése, amelyben szintén láthattuk a háború kegyetlenségét és emberségét mindkét fél oldaláról.
Sok más Világháborús játék próbálkozott Steven Spielberg nagysikerű filmjének a megjelenítésével, de a Company of Heroes talán meg is haladta ezt. Ez egyben a játék egyik legnagyobb erőssége is… Hiszen a második világháborúban sem rárontottak az ellenfeleikre a katonák, hanem sokszor bele is haltak abba, hogy egy-egy küldetésüket sikeresen teljesítsék. Company of Heroes-ban nagy figyelmet fordítottak minden részlet teljes kidolgozására is, és a cselekmények is annyira pörögnek néha, hogy egy edzett RTS játékost is megizzaszthat. Tehát ha mindez már felcsigázta a fantáziád, te is rájöhetsz, hogy a most megjelent stratégiai játék a Homeworld és Warhammer 40,000: Dawn of War készítőitől, a legjobban sikerült stratégiai játék mostanában.
Ahol minden kezdődött
Ha elég erős vasad van, a Company of Heroes grafikájának teljes kiaknázásához, akkor könnyedén padlót foghatsz a grafikától, mert ilyen szép és kidolgozott stratégiai játékot mostanában nem láttál. A gyalogság csapatokban vonul, fedezékről-fedezékre vetődve. Lehet azt a parancsot, kapják tőled, hogy foglaljanak el egy házat, és látod, amint berúgják az ajtót és kinyitják az ablakokat a házon belül, hogy lesből csaphassanak le ellenfeleikre. A járművek teljes méretükben szerepelnek a játékban, tehát a tankok és páncélozott járművek mind hatalmasak és impozánsak, és, komolyan azok, nem holmi hablaty. A gyalogság szinte teljesen tehetetlen a tankok ellen, és hallhatod, amint az emberek üvöltenek, amikor becsapódik melléjük egy tank löveg, ami a magasba repíti a testeket, miközben a szerencsések félrevetődve mentik az életüket. De a tank védtelen pontjait támadva robbanószerekkel, könnyedén helyet cserélhet az üldöző és az üldözött...ezáltal a Company of Heroes-ban egy egyszerű csata is képes macska-egér fogócskává válni, így sokkal többet tud nyújtani, mint más játékban az „egyszerű" RTS egységek. Az egységek mellett a csatamezők is nagyon részletesre sikerültek. Ez abban merül, ki, hogy egy Francia város visszafoglalása után, a városon látszik, hogy ott csatát folytattunk egy koron. Például, leszakadnak a telefonvezetékek, házak dőlnek össze, tüzérségi támadásunk után, pedig kráterek maradnak az utcákon. Ezek a változások nem csak kozmetika célt szolgálnak. A kráterek például fedezéket nyújtanak egységeinknek, miközben a felrobbant tank védelmet nyújt gyalogságunknak a nehézgépfegyveres egységek ellen.
A játék a Német megszállás alatt álló Normandia elfoglalásáról szól leginkább. Company of Heroes sok egyedi jellegzetességet tartalmaz történetileg is, de igazából ez a játék is ugyan úgy működik, mint egy egyszerű RTS játék, az által, hogy kapsz egy bázist, nyersanyagot, és parancsokat osztasz ki egységeidnek, hogy elpusztítsd az ellenséges egységeket. A játék elegendő hadjáratot kapott, egyszemélyes játékban, amelyben több száz küldetést hajthatunk végre. Az Able Ezred az Omaha Partján kezdi pálya futását a D-Day-en, pár kulcsfontosságú várost felszabadítanak és sok stratégiai pontokat foglalnak el, ellenséges konvojokat és szuperfegyvereket pusztítanak el, és végül segítenek teljes csapást mérni a Náci hadigépezetre Franciaország szívében. Egy izgalmas hadjárat, melyet átvezetők és bevezetések kötnek össze különböző személyek diskurálásval, amely külön fokozza a játék hangulatát. A saját önfeledt szórakozásunkra, még a gép (akár 7) ellen is megküzdhetünk különböző pályákon, és beléphetsz a Relic Online rendszerbe, hogy barátaidra mérj csapást erőiddel. A Relic Online rendszer nagyon egyszerű lett, és engedi, hogy hasonlóan képzett játékos ellen játszunk.
Sajnos a Második Világháború szűklátóköre miatt, a Company of Heroes-bancsak két játszható oldal van, amelyből az egyik a Szövetségesek, a másik oldal a Tengelyhatalmak –de igazából ezek csak Amerikaiak és Németek. A hadjáratokban, mind végig az Able Ezreddel fogsz játszani és mindig Németek ellen. Nincs külön hadjárat Német nézőpontból, habár a Tengelyhatalmi oldal játszható gép ellen, illetve netes játékban, és sajna hamar kiderült az is, hogy csak pár dologban tér el egymástól a két oldal. Habár furcsának tűnik, de mindvégig olyan érzésem volt, mintha a Company of Heroes mindig a Szövetséges erőket erősíti és mindig csak „Szövetséges a Tengelyhatalom elleni" csatákat lehet játszani, még a többjátékos módban is. A meccsek, melyben több mint két résztvevő vesz részt, már inkább csapatjátékká változtatják a játékot. Habár a játékban minden egység nagyon kidolgozott, szerintem mindenki úgy látja majd, hogy még egy oldal és több beállítási lehetőség elfért volna, főleg azért, mert a Company of Heroes tökéletesen kezeli mind az Amerika mind a Náci oldalt.
A játékmenet röviden
A játékmenet a Company of Heroes-ban a frontvonalon történő csatákról szól, amely arra kényszerít, hogy gyorsan fel kell fedezned a területed. Általában egy bázissal kezdesz és néhány mérnökkel, akik épületeket és védelmet tudnak felhúzni. A térképek területekre vannak felosztva, amik különböző stratégiai pontokat tartalmaznak, és a nyersanyagot, amire szükséged van: ember erő, lőszeres benzin. A gyalogság képes a stratégiai pontok elfoglalására, amely által folyamatosan folyik be a nyersanyag a készletekbe és megnöveli az építhető egységek számát is. Habár a területeknek csatlakozniuk kell egymáshoz, mert különben nem folyik be az adott területen termelt nyersanyag. Minden nyersanyag arra van, hogy fejlettebb épületeket és járműveket építhess, de csak ember erőre van szükséged a gyalogság építéséhez, akik robbanószereket használhatnak, és páncélsebző töltényeket tölthetnek fegyvereikbe egy adott ideg, lőszer nyersanyagért cserébe. A lőszer készletünket költhetjük még egységek különleges fegyverrel való felszerelésére is, mint a tankelhárító puskák, amik a tankok ellen nagyon hatásosak, vagy BAR-ral, amivel folyamatos tűz alatt tarthatják egységeink a német szakaszokat. A gyalogsági szakaszok nagyon hasznosak és soha sem mennek kárba. Az igaz, hogy sokkal hatásosabbak hátba kerülésnél, fedezékből, homokzsákok mögül vagy akár egy elhagyott templomból lövöldözve.
Ha te is kipróbáltad a Relic Entertainment legutóbbi valós idejű stratégiáját, a Warhammer 40,000: Dawn of War-t, akkor biztosan feltűnik neked is, hogy sok dolgot abból vettek át vagy bővítettek ki. Habár, a Company of Heroes sokkal másabb a Dawn of War-nál, köszönhetően a kidolgozott csatamezőknek és az egységek taktikázására helyezett hangsúlynak. Sok érdekes dolgot kell meggondolnod egy-egy csata előtt, mint például, hogyan végezz a 3 fős legénységgel, amely az anti-tank löveget kezeli, megpróbálhatod nehézfegyverrel cafatokra szedni, vagy hátba támadhatod az ágyút és kilőheted annak legénységét, ezáltal elfoglalva a löveget saját embereiddel. A nehézgépágyú és más különleges fegyverek hasonló képen működnek. A másik nagyszerű dolog a Company of Heroes-sal kapcsolatban az, hogy a játék nem valami festet képként, mutatja be nekünk a Második Világháborút, hanem a játék realisztikusan jól nézz ki, és ugyanígy viselkedik is, a taktikai manőverek és azok használata a gyakrolatban is hasonlóan folyhat. Például, általában megpróbálod nem szemből megtámadni a náci nehézgépágyús fészket, különös képen azért, mert a Német MG42 tűz alatt tartja a csapataidat és akár odaszegezheti őket a fedezékük mögé.
A Company of Heroes rendelkezik néhány egyedi játékelemmel, mint például az ezred parancsnoki pontok, amelyben három fejlődési ágból választhatsz, ami erősíti az ezreded erejét. Például, a Szövetséges oldalon az ejtőernyős fejlődési ággal, ejtőernyősöket hívhatsz, és támogatást kérhetsz a P47 villám harcigépektől a levegőből, miközben a Náci blitzkrieg-gel Náci sereg elit katonáit és Tigris tankjait hívhatjuk a csatatérre. Ilyen erősítések gyorsan megérkeznek, ezáltal felpörgeti még jobban a játékot, és könnyedén fordíthatjuk még meg a csata kimenetelét, amíg van elegendő erőforrásod. Fejlődési pontokat harc közben kapsz, hogy egyedi fejlesztéseket engedélyezz. Köszönet jár, a hadjáratnak, ahol a szövetséges oldal minden ágát kipróbálhatjuk. Összegezve az előbbi gondolatmenetet, az ezred parancsnoki rendszer segít feldolgozni azt a tényt, hogy csak két játszható oldal van a játékban, hiszen mindegyik ág hasznos, és ezek fegyverei és járművei nagyon hasznosnak bizonyulnak játék közben is. Végül is, ezt többjátékos játékban is remekül ki lehet használni, mikor kombinálják a játékosok a parancsnoki pontjaikat.
A tank rozsdás oldala
Az igazán csodálatos megjelenítéséhez a Company of Heroes-nak egy csúcsgépre és egy nagyon gyors videokártyára van szüksége, hogy mindent kihozzon belőle. Még az ajánlott gépkonfiguráció mellett is, a játék így is nagyon belassulhat, amikor hatalmas robbanások keletkeznek és a testek mindenfele repülnek, és a töltés idő is pályák között több mint egy perc. Egy közepes gépen, sok részletes dolgot kikapcsolhatsz a grafikai beállításoknál, de a játék igazán csak akkor mutatja meg erejét, ha max grafikán fut-különösképpen a különböző robbanások, füstök, és romok, amik megtöltik a képet. Az alap kamera beállítás optimális a játékhoz, de ráközelíthetsz a játékra, hogy megtekintsd milyen felszerelése, van a katonádnak, vagy egy tank, hogyan kanyarodik be a városban egy éles utcába, a közeli ház egy darabját leszakítva. Ez a vizuális szint mindenen túltesz, amit ez idáig stratégiai játékban láthattunk, és néha még többet is nyújt, mint egy csillogó lövöldözős játék. A játéknak emellett van néhány egyedi megjelenítése is; egy lövegségi ágyú töltény, darabokra tépheti az embert. Habár nincs annyi vér és szenvedés, mint a Ryan Közlegény Megmentése-ben, ezért a játék felnőtt rangsorolását valószínűleg a harci helyzetek miatt kapta.
A hangok a Company of Heroes-ban fantasztikusak lettek, és a tökéletességét még csiszolja az a tény is, hogy a katonáid reagálnak parancsodra és kommentálják a taktikádat. A játékban az „alábeszélő" szövegek nagyszerűre sikerültek, mint amikor egy éjszakai hadművelet pályán az egységeid suttognak, ahogy hallod, amint a tank legénysége pánikol a sérült tankjuk miatt, vagy az, hogy távolabb lévő egységeinket, mintha rádióból hallanánk. A gépfegyverek, ágyúk, és más fegyverek hangja a csatatéren tiszta és hangos, és a gépágyús fészek ropogása és a tank ágyújának hangja fenomenális. Company of Heroes emellett nagyszerű háttérzenével is rendelkezik, amely a képernyőn látott eseményekhez igazodik, mint minden VH-s játékban - vagy VH-s filmben.
Company of Heroes technikailag jelenleg az egyik legjobb a piacon és a története sem túl lapos köszönhetően a fordulatoknak. Habár könnyű belerázódni, még ez sem lesz elég, hogy könnyedén győzelemre vezessük csapatainkat, részben köszönhetően a VHII csatatereinek, ahol a káosz és a veszély a legnagyobb ellenségünk. Sajnos a játékban csak két oldallal szállhatunk szembe egymással és azok egységeivel, de ezek nagyon kidolgozottak és realisztikusak is egyben. Ezeket, a tényeket is szemelőt tartva az idei év egyik legnagyobb meglepetése volt számomra a Company of Heroes és sok kellemes napot tölthettem el vele. Szerintem ez a játék az, amit mindenkinek kötelező kipróbálnia legalább egyszer.
Ahol minden kezdődött
Ha elég erős vasad van, a Company of Heroes grafikájának teljes kiaknázásához, akkor könnyedén padlót foghatsz a grafikától, mert ilyen szép és kidolgozott stratégiai játékot mostanában nem láttál. A gyalogság csapatokban vonul, fedezékről-fedezékre vetődve. Lehet azt a parancsot, kapják tőled, hogy foglaljanak el egy házat, és látod, amint berúgják az ajtót és kinyitják az ablakokat a házon belül, hogy lesből csaphassanak le ellenfeleikre. A járművek teljes méretükben szerepelnek a játékban, tehát a tankok és páncélozott járművek mind hatalmasak és impozánsak, és, komolyan azok, nem holmi hablaty. A gyalogság szinte teljesen tehetetlen a tankok ellen, és hallhatod, amint az emberek üvöltenek, amikor becsapódik melléjük egy tank löveg, ami a magasba repíti a testeket, miközben a szerencsések félrevetődve mentik az életüket. De a tank védtelen pontjait támadva robbanószerekkel, könnyedén helyet cserélhet az üldöző és az üldözött...ezáltal a Company of Heroes-ban egy egyszerű csata is képes macska-egér fogócskává válni, így sokkal többet tud nyújtani, mint más játékban az „egyszerű" RTS egységek. Az egységek mellett a csatamezők is nagyon részletesre sikerültek. Ez abban merül, ki, hogy egy Francia város visszafoglalása után, a városon látszik, hogy ott csatát folytattunk egy koron. Például, leszakadnak a telefonvezetékek, házak dőlnek össze, tüzérségi támadásunk után, pedig kráterek maradnak az utcákon. Ezek a változások nem csak kozmetika célt szolgálnak. A kráterek például fedezéket nyújtanak egységeinknek, miközben a felrobbant tank védelmet nyújt gyalogságunknak a nehézgépfegyveres egységek ellen.
A játék a Német megszállás alatt álló Normandia elfoglalásáról szól leginkább. Company of Heroes sok egyedi jellegzetességet tartalmaz történetileg is, de igazából ez a játék is ugyan úgy működik, mint egy egyszerű RTS játék, az által, hogy kapsz egy bázist, nyersanyagot, és parancsokat osztasz ki egységeidnek, hogy elpusztítsd az ellenséges egységeket. A játék elegendő hadjáratot kapott, egyszemélyes játékban, amelyben több száz küldetést hajthatunk végre. Az Able Ezred az Omaha Partján kezdi pálya futását a D-Day-en, pár kulcsfontosságú várost felszabadítanak és sok stratégiai pontokat foglalnak el, ellenséges konvojokat és szuperfegyvereket pusztítanak el, és végül segítenek teljes csapást mérni a Náci hadigépezetre Franciaország szívében. Egy izgalmas hadjárat, melyet átvezetők és bevezetések kötnek össze különböző személyek diskurálásval, amely külön fokozza a játék hangulatát. A saját önfeledt szórakozásunkra, még a gép (akár 7) ellen is megküzdhetünk különböző pályákon, és beléphetsz a Relic Online rendszerbe, hogy barátaidra mérj csapást erőiddel. A Relic Online rendszer nagyon egyszerű lett, és engedi, hogy hasonlóan képzett játékos ellen játszunk.
Sajnos a Második Világháború szűklátóköre miatt, a Company of Heroes-bancsak két játszható oldal van, amelyből az egyik a Szövetségesek, a másik oldal a Tengelyhatalmak –de igazából ezek csak Amerikaiak és Németek. A hadjáratokban, mind végig az Able Ezreddel fogsz játszani és mindig Németek ellen. Nincs külön hadjárat Német nézőpontból, habár a Tengelyhatalmi oldal játszható gép ellen, illetve netes játékban, és sajna hamar kiderült az is, hogy csak pár dologban tér el egymástól a két oldal. Habár furcsának tűnik, de mindvégig olyan érzésem volt, mintha a Company of Heroes mindig a Szövetséges erőket erősíti és mindig csak „Szövetséges a Tengelyhatalom elleni" csatákat lehet játszani, még a többjátékos módban is. A meccsek, melyben több mint két résztvevő vesz részt, már inkább csapatjátékká változtatják a játékot. Habár a játékban minden egység nagyon kidolgozott, szerintem mindenki úgy látja majd, hogy még egy oldal és több beállítási lehetőség elfért volna, főleg azért, mert a Company of Heroes tökéletesen kezeli mind az Amerika mind a Náci oldalt.
A játékmenet röviden
A játékmenet a Company of Heroes-ban a frontvonalon történő csatákról szól, amely arra kényszerít, hogy gyorsan fel kell fedezned a területed. Általában egy bázissal kezdesz és néhány mérnökkel, akik épületeket és védelmet tudnak felhúzni. A térképek területekre vannak felosztva, amik különböző stratégiai pontokat tartalmaznak, és a nyersanyagot, amire szükséged van: ember erő, lőszeres benzin. A gyalogság képes a stratégiai pontok elfoglalására, amely által folyamatosan folyik be a nyersanyag a készletekbe és megnöveli az építhető egységek számát is. Habár a területeknek csatlakozniuk kell egymáshoz, mert különben nem folyik be az adott területen termelt nyersanyag. Minden nyersanyag arra van, hogy fejlettebb épületeket és járműveket építhess, de csak ember erőre van szükséged a gyalogság építéséhez, akik robbanószereket használhatnak, és páncélsebző töltényeket tölthetnek fegyvereikbe egy adott ideg, lőszer nyersanyagért cserébe. A lőszer készletünket költhetjük még egységek különleges fegyverrel való felszerelésére is, mint a tankelhárító puskák, amik a tankok ellen nagyon hatásosak, vagy BAR-ral, amivel folyamatos tűz alatt tarthatják egységeink a német szakaszokat. A gyalogsági szakaszok nagyon hasznosak és soha sem mennek kárba. Az igaz, hogy sokkal hatásosabbak hátba kerülésnél, fedezékből, homokzsákok mögül vagy akár egy elhagyott templomból lövöldözve.
Ha te is kipróbáltad a Relic Entertainment legutóbbi valós idejű stratégiáját, a Warhammer 40,000: Dawn of War-t, akkor biztosan feltűnik neked is, hogy sok dolgot abból vettek át vagy bővítettek ki. Habár, a Company of Heroes sokkal másabb a Dawn of War-nál, köszönhetően a kidolgozott csatamezőknek és az egységek taktikázására helyezett hangsúlynak. Sok érdekes dolgot kell meggondolnod egy-egy csata előtt, mint például, hogyan végezz a 3 fős legénységgel, amely az anti-tank löveget kezeli, megpróbálhatod nehézfegyverrel cafatokra szedni, vagy hátba támadhatod az ágyút és kilőheted annak legénységét, ezáltal elfoglalva a löveget saját embereiddel. A nehézgépágyú és más különleges fegyverek hasonló képen működnek. A másik nagyszerű dolog a Company of Heroes-sal kapcsolatban az, hogy a játék nem valami festet képként, mutatja be nekünk a Második Világháborút, hanem a játék realisztikusan jól nézz ki, és ugyanígy viselkedik is, a taktikai manőverek és azok használata a gyakrolatban is hasonlóan folyhat. Például, általában megpróbálod nem szemből megtámadni a náci nehézgépágyús fészket, különös képen azért, mert a Német MG42 tűz alatt tartja a csapataidat és akár odaszegezheti őket a fedezékük mögé.
A Company of Heroes rendelkezik néhány egyedi játékelemmel, mint például az ezred parancsnoki pontok, amelyben három fejlődési ágból választhatsz, ami erősíti az ezreded erejét. Például, a Szövetséges oldalon az ejtőernyős fejlődési ággal, ejtőernyősöket hívhatsz, és támogatást kérhetsz a P47 villám harcigépektől a levegőből, miközben a Náci blitzkrieg-gel Náci sereg elit katonáit és Tigris tankjait hívhatjuk a csatatérre. Ilyen erősítések gyorsan megérkeznek, ezáltal felpörgeti még jobban a játékot, és könnyedén fordíthatjuk még meg a csata kimenetelét, amíg van elegendő erőforrásod. Fejlődési pontokat harc közben kapsz, hogy egyedi fejlesztéseket engedélyezz. Köszönet jár, a hadjáratnak, ahol a szövetséges oldal minden ágát kipróbálhatjuk. Összegezve az előbbi gondolatmenetet, az ezred parancsnoki rendszer segít feldolgozni azt a tényt, hogy csak két játszható oldal van a játékban, hiszen mindegyik ág hasznos, és ezek fegyverei és járművei nagyon hasznosnak bizonyulnak játék közben is. Végül is, ezt többjátékos játékban is remekül ki lehet használni, mikor kombinálják a játékosok a parancsnoki pontjaikat.
A tank rozsdás oldala
Az igazán csodálatos megjelenítéséhez a Company of Heroes-nak egy csúcsgépre és egy nagyon gyors videokártyára van szüksége, hogy mindent kihozzon belőle. Még az ajánlott gépkonfiguráció mellett is, a játék így is nagyon belassulhat, amikor hatalmas robbanások keletkeznek és a testek mindenfele repülnek, és a töltés idő is pályák között több mint egy perc. Egy közepes gépen, sok részletes dolgot kikapcsolhatsz a grafikai beállításoknál, de a játék igazán csak akkor mutatja meg erejét, ha max grafikán fut-különösképpen a különböző robbanások, füstök, és romok, amik megtöltik a képet. Az alap kamera beállítás optimális a játékhoz, de ráközelíthetsz a játékra, hogy megtekintsd milyen felszerelése, van a katonádnak, vagy egy tank, hogyan kanyarodik be a városban egy éles utcába, a közeli ház egy darabját leszakítva. Ez a vizuális szint mindenen túltesz, amit ez idáig stratégiai játékban láthattunk, és néha még többet is nyújt, mint egy csillogó lövöldözős játék. A játéknak emellett van néhány egyedi megjelenítése is; egy lövegségi ágyú töltény, darabokra tépheti az embert. Habár nincs annyi vér és szenvedés, mint a Ryan Közlegény Megmentése-ben, ezért a játék felnőtt rangsorolását valószínűleg a harci helyzetek miatt kapta.
A hangok a Company of Heroes-ban fantasztikusak lettek, és a tökéletességét még csiszolja az a tény is, hogy a katonáid reagálnak parancsodra és kommentálják a taktikádat. A játékban az „alábeszélő" szövegek nagyszerűre sikerültek, mint amikor egy éjszakai hadművelet pályán az egységeid suttognak, ahogy hallod, amint a tank legénysége pánikol a sérült tankjuk miatt, vagy az, hogy távolabb lévő egységeinket, mintha rádióból hallanánk. A gépfegyverek, ágyúk, és más fegyverek hangja a csatatéren tiszta és hangos, és a gépágyús fészek ropogása és a tank ágyújának hangja fenomenális. Company of Heroes emellett nagyszerű háttérzenével is rendelkezik, amely a képernyőn látott eseményekhez igazodik, mint minden VH-s játékban - vagy VH-s filmben.
Company of Heroes technikailag jelenleg az egyik legjobb a piacon és a története sem túl lapos köszönhetően a fordulatoknak. Habár könnyű belerázódni, még ez sem lesz elég, hogy könnyedén győzelemre vezessük csapatainkat, részben köszönhetően a VHII csatatereinek, ahol a káosz és a veszély a legnagyobb ellenségünk. Sajnos a játékban csak két oldallal szállhatunk szembe egymással és azok egységeivel, de ezek nagyon kidolgozottak és realisztikusak is egyben. Ezeket, a tényeket is szemelőt tartva az idei év egyik legnagyobb meglepetése volt számomra a Company of Heroes és sok kellemes napot tölthettem el vele. Szerintem ez a játék az, amit mindenkinek kötelező kipróbálnia legalább egyszer.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.