Hosszú ideig számítottam megrögzött PC játékosnak. Éveken át nem lehetett meggyőzni róla, hogy ha konzolon megjelenik egy játék, akkor azt PC-n nem fogják überelni egy éven belül. Aztán jött a Halo PC portja, és megingatta elképzeléseimet. Lehet, hogy van olyan cím a konzolokon, amit amíg élek, semmi sem fog utolérni imádott asztali masinámon? Nem sok idő kellett, hogy rájöjjek: igen, van ilyen. Egy barátom PlayStation-jén láttam először a Gran Turismo 2 című csodát, és mikor egy emulátor segítségével magam is belevetődtem az izgalmakba, ráébredtem, hogy ilyen stílusú autós játék nem volt és előreláthatólag nem is lesz PC-n.
Az ötödik felvonás – Reszkess, Forza 2!
Bizony, ez a játéksorozat már nagyon régi motoros a Sony konzoljának történetében, és akárhányszor is jelentkezett új epizóddal, minden alkalommal az állukat keresték a drága kollégák. A csodaszép grafika, a még élvezhetőségig eleresztett realizmus és a már-már megszámlálhatatlan autó és pálya a cím védjegyévé vált. Mikor 2005-ben megjelent a 4. rész a már kifutó PlayStation 2-re, egyszerűen el sem hitték sokan (még én sem…), hogy ilyen minőséget ki lehet csikarni abból az öregedő masinából. Mióta pedig a PS3 a köztudatba robbant a két évvel ezelőtti E3-on, minden rajongó földbegyökerezve várta, milyen is lesz az újgenerációs technika Gran Turismo-ja. Nos lássuk!
Kezdjük mindjárt az autóválasztékkal! Az ígéretek alapján a játék a GT4 összes járgányával és pályájával rendelkezni fog. Ez úgy kábé 700 (igen, hétszáz!) autót és 50 pályát jelent, de ezek még csak a legenyhébb találgatások. A márkák közül itt lesz az összes már megszokott, azoknak legfrissebb fejlesztéseivel, ám ez még nem minden. Több sport- és luxusautó-gyártó is csatlakozik a már így is impozáns kompániához. Példának eddig csak a Ferrarit említették, ám ha belegondolunk, ilyen referenciánál nem is kellhet jobb.
Okosságok és szépségek
A GT szériához mindig hozzátartozott az álleejtő grafika, és ez most sem lesz másként. A PS3 bivalyerős, hardware-e pedig nem is lehetne alkalmasabb a feladatra, legalábbis japán barátaink szerint. A Sony nem sürgeti a fiúkat, biztosította őket, hogy annyi időt és pénzt kapnak a projektre, amennyire csak szükségük van. Az ok pofon egyszerű. Míg a Gran Turismo 3 és 4 esetében egy autómodell elkészítése „csupán" 1-2 hónapig tartott, addig itt a nagy részletesség miatt ez akár 180 napot is igénybe vehet. Az előzetes képek alapján azonban megéri várni, egyelőre nincs autós játék, ami ilyen döbbenetes realizmust varázsolna a képernyőre. Ki tudja, talán tényleg eljön már a fotó realisztikus játékok kora.
Sok támadás érte a szériát annak mesterséges intelligenciája miatt. Az ellenfelek sokszor inkább löktek, mint gondolkodtak, és mivel a törések sem álltak útjukban, az AI hiányával nem foglalkoztak különösebben a Polyphony Digital programozói. Eddig ezt ráfoghatták a gép gyenge teljesítményére, most azonban nem lesz kecmec! Mivel a töréseket most sem kapjuk meg (A magyarázat szerint túl sok időbe telne lemodellezni az alapjaikat… Ez egyszer ezt elfogadhatjuk.), szükség lesz az okos ellenfelekre. Ezen a téren a csillagokat is leígérik az égről, de én azt mondom, várjuk ki a végét. Pláne annak a ténynek az ismeretében, hogy a GT5 legkomolyabb fejlesztéseit az Internetes oldalról kívánják bevezetni, amihez nem kell mesterséges intelligencia.
GT TV
Itt pedig térjünk is rá az eddig leghihetetlenebbül hangzó újdonságra! A Gran Turismo TV ugyanis nem lenne más, mint egyfajta világot körbefogó televíziós csatorna, amin az épp aktuális motorsport eseményeket követhetné figyelemmel a játékos. Mindezt egy belső hálózaton levezetve a PS3-ba, amolyan saját kábeltévéként. Hihetetlen? Igen, vagy inkább túl szép ahhoz, hogy igaz legyen. A projekt mindenható ura, Kazunori Yamauchi mindenesetre állítja, hogy ez így lesz. Megmondom őszintén, sok kollégámmal együtt meglehetősen szkeptikus vagyok. Azt még el tudom képzelni, hogy amolyan netes hírlevélben kapjunk tájékoztatást, de az élőkép, mind technikai, mind jogi problémák miatt megvalósíthatatlannak tűnik. Ne legyen igazam, de egyelőre mégis azt mondom, ne lovallja bele magát senki!
A többi, multijátékra kihegyezett újítás már közelebb áll a valósághoz. A menüben kapunk majd egy Xbox Live!-hoz hasonló dinamikus barát- és eseménylistát, melyeken folyamatosan tájékoztatnak bennünket az épp aktuális játékosok hollétéről és a megrendezésre kerülő online kupákról. Sőt, még a szervereken működő dinamikus időjárás-szimuláció is folyamatosan frissítve lesz, valahogy úgy, ahogy azt a Flight Simulator sorozatban már megtapasztalhattuk. Ha közelebbi példát kértek, a fél évvel ezelőtti Test Drive Unlimited már kitaposta az ösvényt az MMO autózás előtt, és ahogy azt a mondás is tartja, jobbtól lopni nem szégyen.
Mikor?
Nos, mivel a munka nagyon tetemes, nem meglepő módon még nincs hivatalos megjelenési dátum. Jó hír, hogy a Gran Turismo 4-hez hasonlóan itt is kapunk egy Prologue változatot, pár kiválasztott autóval és helyszínnel. A teljes játék megjelenéséig még csak kihúzzák valahogy a PS3 tulajok, vagy éppen legalább időt nyernek azok, akik csak tervbe vették a masina megvásárlását. Ha másért nem is, a GT5-ért megéri majd befektetni, erre mérget vehetünk!
Bizony, ez a játéksorozat már nagyon régi motoros a Sony konzoljának történetében, és akárhányszor is jelentkezett új epizóddal, minden alkalommal az állukat keresték a drága kollégák. A csodaszép grafika, a még élvezhetőségig eleresztett realizmus és a már-már megszámlálhatatlan autó és pálya a cím védjegyévé vált. Mikor 2005-ben megjelent a 4. rész a már kifutó PlayStation 2-re, egyszerűen el sem hitték sokan (még én sem…), hogy ilyen minőséget ki lehet csikarni abból az öregedő masinából. Mióta pedig a PS3 a köztudatba robbant a két évvel ezelőtti E3-on, minden rajongó földbegyökerezve várta, milyen is lesz az újgenerációs technika Gran Turismo-ja. Nos lássuk!
Kezdjük mindjárt az autóválasztékkal! Az ígéretek alapján a játék a GT4 összes járgányával és pályájával rendelkezni fog. Ez úgy kábé 700 (igen, hétszáz!) autót és 50 pályát jelent, de ezek még csak a legenyhébb találgatások. A márkák közül itt lesz az összes már megszokott, azoknak legfrissebb fejlesztéseivel, ám ez még nem minden. Több sport- és luxusautó-gyártó is csatlakozik a már így is impozáns kompániához. Példának eddig csak a Ferrarit említették, ám ha belegondolunk, ilyen referenciánál nem is kellhet jobb.
Okosságok és szépségek
A GT szériához mindig hozzátartozott az álleejtő grafika, és ez most sem lesz másként. A PS3 bivalyerős, hardware-e pedig nem is lehetne alkalmasabb a feladatra, legalábbis japán barátaink szerint. A Sony nem sürgeti a fiúkat, biztosította őket, hogy annyi időt és pénzt kapnak a projektre, amennyire csak szükségük van. Az ok pofon egyszerű. Míg a Gran Turismo 3 és 4 esetében egy autómodell elkészítése „csupán" 1-2 hónapig tartott, addig itt a nagy részletesség miatt ez akár 180 napot is igénybe vehet. Az előzetes képek alapján azonban megéri várni, egyelőre nincs autós játék, ami ilyen döbbenetes realizmust varázsolna a képernyőre. Ki tudja, talán tényleg eljön már a fotó realisztikus játékok kora.
Sok támadás érte a szériát annak mesterséges intelligenciája miatt. Az ellenfelek sokszor inkább löktek, mint gondolkodtak, és mivel a törések sem álltak útjukban, az AI hiányával nem foglalkoztak különösebben a Polyphony Digital programozói. Eddig ezt ráfoghatták a gép gyenge teljesítményére, most azonban nem lesz kecmec! Mivel a töréseket most sem kapjuk meg (A magyarázat szerint túl sok időbe telne lemodellezni az alapjaikat… Ez egyszer ezt elfogadhatjuk.), szükség lesz az okos ellenfelekre. Ezen a téren a csillagokat is leígérik az égről, de én azt mondom, várjuk ki a végét. Pláne annak a ténynek az ismeretében, hogy a GT5 legkomolyabb fejlesztéseit az Internetes oldalról kívánják bevezetni, amihez nem kell mesterséges intelligencia.
GT TV
Itt pedig térjünk is rá az eddig leghihetetlenebbül hangzó újdonságra! A Gran Turismo TV ugyanis nem lenne más, mint egyfajta világot körbefogó televíziós csatorna, amin az épp aktuális motorsport eseményeket követhetné figyelemmel a játékos. Mindezt egy belső hálózaton levezetve a PS3-ba, amolyan saját kábeltévéként. Hihetetlen? Igen, vagy inkább túl szép ahhoz, hogy igaz legyen. A projekt mindenható ura, Kazunori Yamauchi mindenesetre állítja, hogy ez így lesz. Megmondom őszintén, sok kollégámmal együtt meglehetősen szkeptikus vagyok. Azt még el tudom képzelni, hogy amolyan netes hírlevélben kapjunk tájékoztatást, de az élőkép, mind technikai, mind jogi problémák miatt megvalósíthatatlannak tűnik. Ne legyen igazam, de egyelőre mégis azt mondom, ne lovallja bele magát senki!
A többi, multijátékra kihegyezett újítás már közelebb áll a valósághoz. A menüben kapunk majd egy Xbox Live!-hoz hasonló dinamikus barát- és eseménylistát, melyeken folyamatosan tájékoztatnak bennünket az épp aktuális játékosok hollétéről és a megrendezésre kerülő online kupákról. Sőt, még a szervereken működő dinamikus időjárás-szimuláció is folyamatosan frissítve lesz, valahogy úgy, ahogy azt a Flight Simulator sorozatban már megtapasztalhattuk. Ha közelebbi példát kértek, a fél évvel ezelőtti Test Drive Unlimited már kitaposta az ösvényt az MMO autózás előtt, és ahogy azt a mondás is tartja, jobbtól lopni nem szégyen.
Mikor?
Nos, mivel a munka nagyon tetemes, nem meglepő módon még nincs hivatalos megjelenési dátum. Jó hír, hogy a Gran Turismo 4-hez hasonlóan itt is kapunk egy Prologue változatot, pár kiválasztott autóval és helyszínnel. A teljes játék megjelenéséig még csak kihúzzák valahogy a PS3 tulajok, vagy éppen legalább időt nyernek azok, akik csak tervbe vették a masina megvásárlását. Ha másért nem is, a GT5-ért megéri majd befektetni, erre mérget vehetünk!
Kapcsolódó cikkek
wargapityu: Fura, nekem tetszene a realisztikus törés. Más. Japánban 97-ben, máshol 98-ban jelent meg a GT1.
1000 autó? 721 van a GT4-ben, bár tegyük hozzá hogy van 48 Nissan Skyline variáns a példának okáért. Bár így is impresszív szám.
gamakapocs2007: Szerintem is hasznos az újítás. Korai NFS-k is változtak, jók voltak mégis.
meg most is jatszok a 4el
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.