Manapság már szinte csak akkor érdekes egy-egy Forma 1-es
szezon, ha a Pirelli szándékosan rossz gumikat készít, vagy valamilyen furcsa
oknál fogva kiderül, hogy a Mercedes csapat többet tudott tesztelni, mint a
többiek. Mint a legtöbb sport, idővel a Forma 1 is túlszabályozottá, túlságosan
megkötötté vált, ahol minden autó egyforma, minden gumi ugyanolyan, ahol az
elektronika teszi biztonságossá a tempós autózást, és ahol minden nagyon, de
nagyon drága. Éppen ezért ma már az autóversenyző nem az a keményarc, aki a
halállal és a technikával dacolva áll ki a rajtrácsra, és aki a versenyek
izgalmait fékevesztetten bulikon, csajokkal körbevéve heveri ki – legalábbis nem
publikusan.
A pilóták ma már nem többek, mint pr-esek egy-egy nagyvállalat
marketingrészlegén, elsődleges feladatuk, hogy vidáman mosolyogjanak a Red Bull
logóval ellátott baseball sapkában, a reklámértékük pedig nyilván annál
nagyobb, minél előrébb végeznek. Nem csoda
hát, hogy egyre többen csalódnak a Forma 1-ben. Mintha elszállt volna a
korábbi időszakok érdekessége, csillogása, elemi erejű izgalma. Kétségtelen,
hogy a Forma 1 sokkal biztonságosabb, és sokkal gyorsabb, mint bármikor
korábban, de mintha csak egy szintetizált, leszűrt mása lenne egykori
önmagának, ami legalábbis jóval kevésbé élvezhető azok számára, akik átéltek
akár olyan küzdelmeket, mint a Schumacher – Hill, vagy éppen Schumacher –
Hakkinen, hogy ne menjünk vissza olyan nagyon-nagyon régre.
Azok pedig nem is tudom, mit gondolhatnak, akik már a megfelelő korban voltak
ahhoz, hogy a ’70-es években átéljék a Forma 1 legendás párharcát Niki Lauda és
James Hunt között. Egy olyan időszakban, amikor a biztonság még nagyon
gyerekcipőben járt ebben a sportban, és amikor egy szezonban garantáltan
meghalt legalább egy pilóta. Amikor az autókkal még rendesen, férfimódra
kellett küzdeni, hiszen minimális elektronika mellett, manuális váltókkal,
tényleg vezetni kellett ezeket a szörnyetegeket. Amikor még igazi V12-es
motorok lapultak a járgányok hasában, és nem szóba sem kerültek olyan szavak,
mint hogy környezetbarátság. S persze nem szabad elfelejteni, hogy a szabályok
közel sem kötötték meg ennyire a tervezők kezét: elég csak megnézni az egészen
elmebeteg, hatkerekű Tyrell autót.
Ebben az időszakban feszült egymásnak két teljesen ellentétes karakter, akik
pusztán abban hasonlítottak egymásra, hogy iszonyatosan gyorsak voltak a
pályán. Niki Lauda, egy neves osztrák üzletember fia, igazi gazdag gyerek, aki
azonban úgy érzi, nem szeretne ősei nyomdokaiba lépni a családi cégbirodalomban.
Helyette inkább az autóversenyzés irányába fordul, még ha ez azt is jelenti,
hogy a családja teljesen hátat fordít neki. Egy rendkívül intelligens pilóta,
aki nem csak mélyen érti a sport technikai részleteit, de mindent pontosan
előre kalkulál, higgadtan mérlegeli a helyzetet, és csöppet sem vágyik a Forma
1-gyel járó sztárságra. Vele szemben a brit James Hunt olyan figura, aki
manapság már gyakorlatilag nem létezhetne ebben a sportban. Igazi playboy,
akinek az izgalom és az adrenalin számít, és aki a verseny után a bokszutcában
az autójára kiülve két csinos lány társaságában egy cigivel vezeti le a futam
izgalmait.
Kettejük párharcát a mozivásznon Ron Howard rendező vezényli le, valami egészen
mesteri módon. Számítottam rá, hogy a Hajsza a győzelemért jó film lesz, de
arra nem, hogy ennyire. Gyakorlatilag nincs benne egy perc, de még egyetlen
másodperc sem, amikor unatkoztam volna, vagy elkalandoztak volna a gondolataim.
Egészen elképesztően feszesen, a legfontosabb dolgokra, a legnagyobb
pillanatokra kitérve halad előre a film úgy, hogy közben van idő kibontani a
két karaktert. Amit Peter Morgan forgatókönyvíró elért, nem mindennapi.
Rivalizálásról van szó, ám ezúttal nincs jó és gonosz: két teljesen különböző
karakter van, és mindkettőt lehet szeretni valamiért. A film pedig úgy halad
végig, hogy legbelül bárkinek is drukkoljunk, elégedetten fogunk felállni a
székből, ezt pedig elég nehéz feladat lehetett elérni.
Aztán persze bekövetkezik az, amiről mindenki tudja, hogy be fog következni:
Niki Lauda hatalmas balesete. Nagyon érdekes, hogyan építkezik erre a film. Aki
beül moziba, valószínűleg tudja, mi történt. Várja, hogy mikor fog végre
bekövetkezni, és talán pont ettől válik az egész annyira izgalmassá. Tudjuk,
hogy jönni fog, és összeszorított farpofával ülünk, mert nem akarjuk, és nem is
tudjuk elképzelni, hogy ezzel a saját képességeit és határait pontosan ismerő,
kockázatokat csak az elfogadható mértékig vállaló fiatalemberrel ilyen
történhet. Szinte azt reméljük, hogy nem is fog bekövetkezni, hogy a valóság
csak egy jól kitalált fikció volt, és majd most a film megmutatja nekünk,
hogyan is történt valójában.
De természetesen nem. A baleset megtörténik, és egy pillanatra körbenézve a
moziteremben, a hatás elképesztő volt. Habár mindeni pontosan tudta, mi fog
történni, és számított rá, a teljes nézőközönség a kezeit a szájához emelve,
kikerekedett szemmel, lélegzetét visszafojtva figyelte a képkockákat. Ha ez nem
tökéletes rendezői és írói munka, akkor nem tudom, mi az – és persze azt sem szabad
elfelejteni, hogy kellett hozzá az is, hogy a valóságban megtörténjen ez a
sajnálatos, drámai szerencsétlenség. Izgalomban, feszültségben és drámában
tehát nem lesz hiány, a záró jelenet pedig fantasztikusan vezeti le a filmet, s
könnyel lehet, hogy véletlenszerű könnycseppet fog csalni sokatok arcára. Mindehhez persze kellettek a színészek is. Chris Hemsworth, hollywood aktuális
szépfiújának valószínűleg nem is nagyon esett nehezére a vicces, laza playboyt
hoznia, ám Daniel Brühl annál nagyobb meglepetés. A spanyol származású, de
valójában magát németnek valló, szinte mindig német karaktereket alakító Brühl
komoly nyelvi- és beszédtechnikai képzéseken ment át, és persze neki még annyi
előnye is volt, hogy találkozhatott Az Emberrel magával, hiszen Niki Lauda a
mai napig vidáman él, vezeti cégeit, és nem olyan régen még új családot is
alapított. Bár mindez nem feltétlenül volt előny. Az anekdota szerint amikor
Lauda megkérdezte Brühlt, mi a legnehezebb része annak, hogy őt kell
eljátszania, a színész csak annyit felelt: „Az, hogy még élsz”.
Van tehát két színészünk, akik a maximumot hozták ki a karakterekből, egy
rendezőnk, aki tökéletesen elkapta az egész történet lényegét, és egy
forgatókönyvünk, ami az ismert események ellenére is annyira izgalmas, annyira
emberi közeli, és annyira zsigeri élményt nyújt, hogy az nem mindennapos. Ehhez
adjuk még hozzá a fantasztikus operatőri munkát, ami iszonyatosan látványos,
nem sokszor látott szögekből is képest megmutatni a versenyeket, és az egészen
brutális, csontig hatolóan kemény motorhangokat. Amikor először röffentik be a
járgányokat, ismét eszembe jutott, miért kellett volna sok év után kimennem
idén ismét a Forma 1-re. Végül valószínűleg megbántam volna egyébként, ezt a
mozit azonban soha nem fogom megbánni.
Szereplők: Chris Hemsworth, Daniel Brühl, Olivia Wilde, Alexandra Maria Lara, Natalie Dormer
Producer: Tobin Armbrust, Andrew Eaton
Rendezte: Ron Howard
Írta: Peter Morgan
Játékidő: 123 perc
IMDb pont: 8,3
Rotten Tomatoes eredmény: 88%
Gamekapocs értékelés: 10
Pedig jelen alkotásban az év egyik - ha nem a legjobb - filmjét tisztelhetjük, minden pillanatát élveztem a moziban. Kb a Warrior-hoz tudnám hasonlítani azt az érzelmi hullámot amit a film ontott magából. 10 pont!
Hanem azzal, hogy már túlzásba viszik a korlátozásokat.
Ha jól tudom Senna óta nem halt meg senki a pályán.
Mégis minden évben hozzák az idiótábbnál idiótább szabályokat amik kiölik az izgalmat a versenyekből. Megszabják hogyan előzhetsz, mikor és hol. Nevetséges.
2000-es évek elején Schumi idején is már biztonságos volt ez a sport, mégis izgalmas volt, mert nem volt ennyi szabály.
Köszi!
itt el olvashatod, de szerintem inkább a képregényt olvasd el :
http://www.cracked.com/article_19443_7-classic-movies-you-didnt-know-were-rip-offs.html
de ott van a Ghost in the Shell, stb
de mondom ettől még jó film
Az viszont sajnos kérdéses, hogy Hollywood forgatna-e egy újabb F1 filmet. Erre is alig bírták összeszedni a pénzt a készítők (és a költségvetés még így is egy A kategóriás vígjátéké alatt maradt. Hogy mást ne mondjak, a hulladék Másnaposok 3 103millió Dollárba került, a Rush meg 38millióba. Hm...) és Amerikában ennek megfelelően akkorát bukott is, mint a ház. Szerencsére a világpiacon elég nagy siker lett, de azért odaát nemigen szeretnek olyan filmekre költeni, amit a hazaiak nem néznek.
jajj
egyébként a Matrix rossz példa mert ott aztán annyi helyről loptak, hogy még felsorolni is nehéz, de ettől még jó film
HP meg tényleg csak első 3 részig volt élvezhető :D
A régi F1 vs mostani F1 meg partatlan vita, de szerintem az mindenképpen jobb, hogy biztonságosabb lett az F1. Az hogy most már minden az üzletről és a pénzről szól (ok régen is csak nem ennyire) az viszont már nem annyira jó.
Szóval lehet, hogy Carl Lewis vagy Jessie Owen fergeteges 100 métert tudott futni versenyen, de azért az izgalomhoz az is hozzátartozik, hogy realtime nézem, ahogy a jamaikai "íjász" n-edszer is lenyom mindenkit 60 métert követően.....
Legalábbis számomra. Akár többször is be tudtam volna ülni rá, ha lett volna pénzem:D
Hihetetlen élmény volt.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.