Noha
az író viszonylag újoncnak számít, Jorg Ancrath komor történetére koncentráló
első trilógiával sikert sikerre halmozott. Nem sok kezdő mondhatja el magáról,
hogy a nagy öregeket megszégyenítő módon állítja fejre a fantasy műfaját,
naturálisabb, némi posztapokaliptikus fűszert csempészve a receptbe. Az új
irány mindenesetre számos nívós díjat hozott Lawrence számára és vele együtt a
rajongók kíméletlen elvárásait. Míg a Tövisek-könyvek minősége meredeken ívelt
felfelé, addig a Bolondok hercege visszafogta a gyeplőt, dacára annak, hogy
történetük egy időben játszódik. Az író tiszta lappal kezdett, és esze ágában
sem volt egy újabb, már-már depressziós sztorit alkotni – mondom ezt az első
könyvet elolvasva, aminek a végén én is nagyokat pislogtam és nem tudni még,
hová megy ki a játék. A könnyedebb hangvétel, az olykor humoros pillanatok
alaposan meglephetik a rajongókat, ám azzal nem árt tisztában lenni, hogy az új
trilógia remek eszköz arra, hogy megismerjük a brit szerző eleddig ismeretlen
oldalát.
A
kontinens déli részén fekvő Vöröshatár királynőjétől az egész Széthullott
Birodalomban tartottak, de a zord asszony már túl öreg, főleg egy olyan korban,
amikor a holtak kikelnek a sírjukból. Így aztán az uralkodó összecsődíti
leszármazottait, a hercegeket, hogy némi felelősséget traktáljon beléjük a
közelgő veszélyre tekintettel. A vörös királynő jobbkeze a Néma Nővér a többség
számára láthatatlan, ám jelenlétét mégis nyílt titokként kezelik az udvarban. A
boszorkány befolyása vitathatatlan, hősünk, Jalan Kendeth – aki csupán tízedik
az öröklési sorrendben – sem érti, hogy miért látja saját szemével az aszott
vénséget. A herceg tökéletesen elégedett szerepével, nem áll hadilábon az
alkohollal és a szerencsejátékkal, gyakorta megfordul a nemesi hölgyek
hálószobájában. Ennél gondtalanabb életre nem is vágyhat, eltekintve a
felhalmozódott adósságaitól. Igen, még egy herceg is tartozhat az alvilági uzsorásoknak.
Ám
a Néma Nővér már előre érzi a veszélyt, halálcsapdát állít a város egyik sűrűn
látogatott helyszínén, ahonnét Jalan csak nagy szerencsével menekül meg.
Módszerei gyakorta vezettek sikerre, szereplőnket ugyanis elkerüli a baj, ámbár
gyávaságát inkább erényként könyveli el. Ám sorsa váratlanul összefonódik
Snorri ver Snagasonéval, a brutális vikingével, akit rabszolgaként hurcoltak
délre: egy béklyóvarázslat miatt képtelen elszakadni az északitól. Snorri pont
a léhűtő Jalan ellentéte: sziklaszilárd jellem, aki a családjáért és barátaiért
bármikor hajlandó az életét kockáztatni. Most is azért tart a Metsző jég
birodalmába, hogy kiszabadítsa feleségét és megmaradt gyermekeit a holtak
vezérével lepaktáló riválisától. Így hősünk a marcona izomkolosszussal tart,
legalábbis addig, míg útközben talál egy olyan varázstudót, aki eltünteti a
kettejüket összekötő átkot. A két ellentétes jellemből adódó torzsalkodások
kiapadhatatlan humorforrással kecsegtetnek, ám az író nem követi el ezt a
hibát, nem csapja le a labdát, nem válik túlságosan komolytalanná a történet.
Sőt, a felek képesek egymástól tanulni, kapcsolatuk kölcsönös tiszteletté
alakul, mígnem elérkezünk a végkifejlethez.
Szerencsére
Lawrence bámulatos stílusa nem változott, csupán annyi, hogy nem fröcsköl a vér
minden harmadik oldalon. Európa alternatív jövőképe továbbra is kedvelhető
világ, ismét rengeteg utalást olvashatunk a korábbi civilizáció képviselőire,
az Építőkre. A történet legnagyobb hányada ugyan utazással telik, ám mindez egy
pillanatra sem válik unalmassá, hiszen szereplőink folyton valami – rendszerint
életveszélyes – galibába keverednek. Nyilván a korábbi könyvekből ismert Holt
Király szolgái is feltűnnek a regényben, a fenyegetés mindennapos és ha ez nem
lenne elég, a varázslat megszületése óta hajnalonként hőseink védőangyalai
folyton szót kérnek és a nap első sugarainak megjelenéséig nem is tágítanak.
Ahány királyság, annyiféle népcsoportba botlanak Jalanék, néhányukra ugyan
fújnak a vöröshatáriak, Snorri viszont vadember mivolta ellenére is roppant
tájékozott és közönnyel tekint a kicsinyes ellentétekre. A rajongóknak külön
öröm, hogy a Széthullott Birodalom egy új arcával ismerkedhetnek meg,
ugyanakkor ismerős terepen is megfordulunk - igen, Ancrathban is, ahol jó volt
találkozni a régi karakterekkel.
Jorg
után elsőre nem tudjuk hová tenni Jalant, de hiába illetődünk meg selyemfiú
mivoltán és laza dumáin, gyorsan a szívünkbe zárjuk, nem úgy, mint a
kegyetlenségeiről messze földön híres ancrathi mészárost. Az első szám első személyben
elmesélt történet már-már romantikus lányregényekbe illő helyzetekkel nyit, ám
néhány oldallal később már egy holt lények testrészeiből összeálló, földöntúli
monstrummal küzdenek a hőseink. Még egy szusszanásnyi idejük sem lesz, máris az
Alpok gerinceire kapaszkodik el a duó, nyomukban vérszomjas zsoldosokkal. A
tábortűz fényénél azonban Snorri nyelve is megered, egy szívszorító rajtaütést
mesél el a múltjából, motivációit hamar megismerjük, ahogyan az északiak
sajátos morálját és világnézetét is. A regény remekül felépített, sodró
lendületű, s habár a kontinens sorsát befolyásoló történéseket csak későbbre
tartogatja az író, már megint azon kapjuk magunkat, hogy túl gyorsan fogynak a
lapok.
Irodalmi
szempontból Lawrence sem volt mindig kiválóság, csak a legutóbbi kötetekre
érett be igazán a stílusa. Ennek része a karakterábrázolás: végre nem intézi el
félmondatokkal a kisebb jelentőségű alakokat (emlékeztek meg a testvérek többi,
lényegtelen tagjára? Nem? Na, ugye!). A Bolondok hercegében már minden szereplő
sokkal kidolgozottabb, legyen az egy kínzásra szakosodott őrült a vöröshatári
bűnszövetkezetben, vagy egy örömlány Ancrath rossz hírű fogadóiban.
Érintőlegesen persze magával Jorggal és a testvérekkel is találkozunk pár oldal
erejéig, ahogyan az várható volt, némi intermezzo keretében. Ám a kisebb
utalásoktól eltekintve, a könyv önmagában is fogyasztható, nem szükséges hozzá
az író korábbi munkásságának ismerete. A némileg könnyedebb hangvétel tudatában
megvan rá az esély, hogy Lawrence friss követőket is maga mellé állít.
A
regény legfájóbb pontja, hogy a szerző érezhetően csak megalapozza a későbbi,
nagyszabású eseményeket, melynek témájáról és intenzitásáról csak az utolsó pár
oldal ad némi kapaszkodót. Az élőholtak rebesgetése néhányunknál talán kicsapja
a biztosítékot, illetve a vikingekből is mintha kijutna elég mostanság (a
History-csatorna idevágó TV-sorozatára gondolok). Hiányoltam a több szálon futó cselekményt és
naplóbejegyzéseket, amiket a Tövisek császárában annyira imádtam, viszont a
páros kiszámíthatatlan útja non-stop izgalmakat hozott, így nem is éreztem
szükségét a nagyobb horderejű konfliktusoknak. Ha túlságosan szűrös szívű
lennék, azt mondanám, pazar kalandregényt tálalt elénk az író, de erről szó
sincs, itt megint háború lesz, bár csak az előszelét kaptuk meg most. Gy.
Horváth László fordítói munkáját felesleges tovább dicsőíteni, a megszokott
minőségű szöveget kapjuk most is. 395 oldal után továbbra is Lawrence
alattvalójának tartom magamat, s bár a hangulattól kicsit tartottam az elején,
a Jalan cinikus piperkőcsége és Snorri harcra éhes jelleme bőven elvitte a
hátán az egész könyvet. Jövőre találkozunk velük A vörös királynő háborúja-trilógia
középső felvonásában.
Jorg személyében ezt meg is találtam és az első 2 könyvet 4 szer a 3. at 3 szor olvastam el. Ennek következtében ezt is meg fogom venni csak hogy megint találkozhassak jorgal illetve hogy picit többet tudjak meg az történet világáról.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.