Az
elmúlt években szorgalmasan végigrágtam magamat az összes Assassin’s
Creed-regényen és olybá tűnt, hogy Oliver Bowden határozottan fejlődik. Pedig
csak el kellett rugaszkodnia a videojátékok sztorijától, más perspektívából
mutatva be a már ismert eseményeket. Míg az első kötetek szolgai módon másolták
a játékok cselekményét, addig az Árulásban és a Fekete lobogóban az író már
szabadjára engedte a fantáziáját, nem kevés pluszt hozzáadva a történethez,
vagy az aktuális játék előzményeivel megismertetve az olvasót. Azt hiszem,
ebben rejlik a siker, hiszen a Unity minden volt, csak élvezetes nem. Arno egy
totál súlytalan karakter, sablonos motivációval, a francia forradalom pedig
csupán díszlet, semmit nem kezdtek vele a fejlesztők. Bowden bátyó pedig némán,
beletörődő arccal szépen helyrehozza a játéktervezők hibáit. S lám,
könyv formájában még mindig élvezetes az orgyilkosok és templomosok háborúja.
Az
egyik legszimpatikusabb dolog, hogy Arno Doriant parkolópályára tette az író,
főszereplőnek pedig Élise de la Serre-t választotta, azt az arisztokrata
hölgyet, aki önkéntelenül is bekapcsolódik a két fél évszázadok óta tartó
konfliktusába. A könyv voltaképpen az ő naplójának felel meg és egészen
kislánykorától kezdve figyelemmel kísérhetjük sorsát és belső vívódásait.
Persze Bowden az egészet keretbe foglalja, mégpedig úgy, hogy Arno rálel
szerelmének memoárjára, és olvasni kezdi. A vörös hajú menyecske szerencsére nem
olyan kényes és rátarti, mint a többi nemes kisasszony, sokkal rátermettebb és
okosabb náluk, ráadásul nem ijesztik meg az 1790-es évek Párizsában dúló
indulatok, hamar megtalálja saját útját és fegyvert ragad. Pont olyan
céltudatos, mint az édesanyja.
Nem
titok, a lány szülei a helyi templomosok vezetői voltak, a kislány tehát ennek
megfelelő nevelést kapott, vívni tanították, és közben masszív filozófiát
tápláltak az agyába. Ennek az idillnek tesz keresztbe a frissen kipattant
forradalom. A francia nép fellázadt az elnyomó arisztokrácia ellen, ám egy
rendszert nem lehet csak úgy megdönteni. A nép önmagát tépi szét, az igazi
bűnösök azonban továbbra is háttérben mozgolódnak. A két fiatal szerelmest,
Élise-t és Arnót a bosszú hajtja, tudják, hogy csak magukra számíthatnak, de ha
foggal-körömmel tartják magukat az elveikhez, akkor azzal nem sokra mennek, és
gyorsan kínhalált halhatnak. Azt már mondanom sem kell, hogy Arno az orgyilkosok
testvériségére esküdött fel, amely nem kompatibilis szerelme hitvallásával, de
mit számít ez, amikor dúl a lamour? Nyilván roppant sablonos helyzetről van
szó, de szerencsére csak ennyi közhelyet kell elviselnie az olvasónak.
Élise
élete pedig kellően magával ragadó, jellemfejlődőséhez angol mentora, Weatherall
is nagyban hozzájárult. Bowden kiválóan ráérzett erre a történelmi korszakra és
biztos kézzel szemlélteti a társadalmi különbségeket. Pláne, amikor a gazdag
család otthagyja fényűző versailles-i palotáját, és egyszerű cipővásárlás végett leereszkedik a pórnép közé. A forradalom fokozatosan kap lángra, a közhangulat
egyre romlik, végül hőseink kezéből kihull a gyeplő, és sodródnak az árral. A
lány rengeteg helyen megfordul, még Londonba is ellátogat, majd miután a
jakobinusok irányításával hullanak fejek, elkeseredését és tenni akarását szinte
magunk is átérezzük majd. A naplószerkezetnek hála a fejezetek könnyen
fogyaszthatóak, tagoltak és a lényegre szorítkoznak. Az író úgy építi fel a
cselekményt, hogy szinte észre sem vesszük, hogy átrágtuk magunkat 450 oldalon.
Egy
kalandregényhez persze olyan fordulatok is dukálnak, amiket nem csak a
történelmi fordulópontoknak köszönhetünk. A lány éppen elég slamasztikába kerül
enélkül is, gyakorta törnek az életére, de kiképzésének hála akár több
ellenféllel is képes leszámolni. Ezek a
fordulatok elégnek bizonyulnak arra, hogy ne csapjon át unalomba a könyv. A
regény első felében a család fogadott fiát, Arnót még egy virgonc
fiatalemberként ismerjük meg, aki kezdetben hugicaként tekint Élise-re, közös
csínytevéseik jelentik az egyetlen örömöt a szabályokhoz kötött életükben.
Kapcsolatuk lassan kiteljesedik, csak ugye közbeszól a harc. Néhány humoros
momentummal is találkozunk a lapokon, szerencsére Bowden a jó ízlés határán
belül marad, csak annyit ír ezekről a közjátékokról, amennyit feltétlenül
szükséges. Megnyugodhattok, nem csap át romantikus lányregénybe az egész.
A
bajok ott kezdődnek, amikor a játék eseményeit kezdi el feldolgozni az író.
Nyilván itt nem sok beleszólása volt a dolgokba, annak ellenére, hogy
ezúttal is kitért a főszereplő belső évődéseire. Az események a kötet utolsó
harmadában túlságosan felgyorsulnak, nincs idő kellően kibontani az egészet,
egymást követik az összetűzések, új karakterekkel ismerkedhetünk meg, azaz túl
sok mindent zúdít ránk egyszerre. Ha játszottál a Unityvel, nagyjából kiismered
magadat, ám ha nem, oda kell figyelned, ha nem akarsz összezavarodni. Minden
harcot pontos részletességgel és olykor kellően húsbavágó módon mutat be az
író, szóval, ha a vérontás miatt olvasod az Egységet, nem fogsz csalódni.
Noha
a kötet önállóan is megállja a helyét, azért a tapasztalt olvasók számára az
Egységben új értelmet nyernek a Fekete lobogó eseményei. Ha jól figyelünk a
londoni fejezetek során, akkor a viktoriánus korban játszódó következő
Assassin’s Creedre is találunk utalásokat, így a regények egymás mellé
állíthatóak, amik egy nagy ívű eposz nélkülözhetetlen darabkáinak tűnnek. Külön
öröm, hogy a regény nem követi el ugyanazt a hibát, amit a játék. Az Egység nem csupán
hiteles háttérként használja a francia forradalmat, hanem az ismert történelmi
alakokat sem degradálja egyszerű statisztává. Pont ez nem tetszett a Unityben.
Ha
eddig kételkedtél abban, hogy az sorozat nem állja meg a helyét az új
korszakban, akkor íme a legjobb példa az ellenkezőjére. Nyilván a legtöbben a
játékot tekintik mérvadónak, pedig az igazi élményt kétségtelenül az utóbbi pár
könyv nyújtja, nincs ez másként az Egységgel sem. A Fumax egy ideje már csak
puhakötéssel árulja az Assassin’s Creed-könyveket, de szerencsére a minőségbe
ezúttal sem lehet belekötni, ráadásul az ára is barátinak mondható. A szöveg
jól érhető, a fordítás minősége ezúttal is kuriózum, nem hinném, hogy az a pár
francia kifejezés értelmezése bárkinek is gondot okozna. Az Egység nagyszerű
regény az olyan rajongó számára, aki csalódott a legutóbbi játék sekélyes sztorijában.
Nem kérdés, van még szufla a sorozatban, nem is kevés. Természetesen mindenkit
az elolvasására buzdítunk, hiszen a ponyva műfaján jóval túlmutató, fordulatos kalandregényről
van szó.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.