Figyelem! A cikk enyhe spoilereket tartalmaz!
Nem
árulok el nagy titkot azzal, hogy a számítógép mögött kuksoló, kínai kaján és
pizzán élő, zárkózott hackereket még egyetlen TV-sorozat és mozifilm sem tudta
bemutatni realisztikusan. Ez részben amiatt van, mert a forgatókönyvírók csak a
felszínt kapargatják, bűnözőként tekintenek rájuk, ráadásul fogalmunk sincsen a
kiberbiztonságról - a magyar Hacktionnel vallatni lehetne. Még ma is sokat
mosolygok, amikor egy nagy költségvetésű alkotásban értelmetlen kódsorokat,
ismeretlen operációs rendszereket látok, holott egy kis utánajárással, néhány
szakértőt megkérdezve egészen elfogadható eredményt is kaphatnánk. Most meg jött az
USA Network szériája Sam Esmail showrunnerrel, és a feje tetejére borította a
szabályokat. Már a pilot után láttam, hogy itt nem egy szokványos sorozatról
van szó, hanem egy jéghideg és kiszámíthatatlan társadalomkritikáról, amely nem
követi el azt a hibát, hogy a már ismert toposzokat (közösségi média veszélyei,
nyereségvágy, bűnözés) szajkózza újra és újra.
A
Mr. Robot száz százalékig pontosan mutatja be, hogy mire képes egy antiszociális
hacker a számítógépével és a mobiljával, ha egy nemes cél vezérli. Még nem
láttam olyan médiumot, ahol olyan szakszavak repkednek, mint a DDoS-támadás, a
Raspberry Pi, a trójai vírusok vagy a Honeypot. Persze, ha nem vagy techguru,
akkor is érteni fogod a történetet, hiszen mindig kapunk némi magyarázatot a főszereplő
monológjaiban. Először is, Rami Malek kiválóan játssza Elliot Andersont, az
emberi kapcsolatokra képtelen, gyógyszerfüggő, paranoiás, kapucnis hackert.
A srác napközben pont annál a kiberbiztonsági cégnél dolgozik, amely az Evil
Corp. nevű mindent és mindenkit behálózó vállalatnak segít be, mert ugye
valamiből meg kell élni. Éjjel viszont Robin Hood módjára gonosz és képmutató
alakok után nyomoz, akiknek a Facebook-fiókját, levelezését, vagy éppen a
telefonját feltörve döntő bizonyítékokat szerez róluk, hogy aztán szembesítse a
bűnükkel, úgy, hogy közben a szeme sem rebben. Mindezt azért, hogy a világot
megtisztítsa az ilyen alakoktól, nem azért, hogy pénzt csikarjon ki tőlük.
Lehet válogatni: házasságtörők és pedofilok járnak köztünk. Watch Dogs a
valóságban.
Persze
haverja azért akad: ott van neki gyerekkori barátnője, Angela, akivel egy
helyen dolgoznak, és folyton vigyáz rá, és ott a szomszéd csaj, Shayla is,
aki történetesen főhősünk dílerje. Elliot vágyakozik utána, de arra már
képtelen, hogy kezdeményezzen. A szívén viseli pszichológusának sorsát
is, akivel valamiben hasonlítanak: a hölgy folyton pórul jár a párkapcsolatok
terén, és gyanútlanul egy nős férfi hálójába kerül, mígnem Elliot helyre rakja
a dolgokat. Persze bármennyire is érdekesek az apró hackelések, nem hiányozhat
a fő sztoriszál sem, amely egy olyan hackercsoportról szól, amit szintén a
valóság, azaz az Anonymus ihletett. Az fsociety azt a célt tűzte ki maga elé,
hogy eltörölje a föld színéről az Evil Corpot, azt a gátlástalan
megavállalatot, amely szép jövőt ígér, de valójában ártatlan emberi életek árán
növekedett az évek során, Eliott és Angela is egy-egy szülőjét veszítette el így, persze az ügyet eltussolták. Hogy miként jöhet el a megváltás? A szerverek
elleni támadás, bugok nem elegendők, még egy kínai hackercsoportra is szükség van ahhoz,
hogy Ellioték a cég adatközpontját felrobbantsák, így minden ember hitelét és
tartozását végérvényesen eltöröljék.
Az
elején tartottam Rami Malek alakításától, elvégre az alacsony gülüszemű fickót
eddig csak súlytalan mellékszerepekben láttam. Hamar szembesültem azzal, hogy
remek választás volt, hiszen olyan természetesen adja vissza az enyhén autista,
végletekig cinikus férfit, aki épp úgy látja a világot, amilyen valójában: a
fogyasztói társadalom tagjai valójában agymosáson átesett emberek, akik
különféle felsőbb hatalmak, vállalatok csapdájába kerültek, holott nem tudnak
róla. Veszik a termékeket, esznek, éldegélnek, pont úgy, ahogy a nagyok azt
kitalálták -valójában mindez távol áll a szabadságtól. Mindenki megfigyelhető,
mindennek nyoma marad a Twitteren és a Facebookon, és ezt a felső szűk réteg
bizony kihasználja. Ugyanezt a teóriát vallja Mr. Robot, az fsociety őrült és
kiszámíthatatlan vezetője. Christian Slater brillírozik a szerepben, a
legváratlanabb helyeken győzködi Elliotot igazáról – egy újabb bizonyíték arra,
hogy egy lecsúszott színész újra bizonyíthat egy tévében. A pálmát viszont a
törtető Tyrell Wellick viszi, aki az Evil Corp. vezetői székére pályázik. A
kifogástalan megjelenésű férfi egy igazi szörnyeteg, aki terhes feleségével
közösen a kíméletlen eszközöktől sem riad vissza: zsarolás, erőszak, homoszexuális
kalandok, minden belefér, és egyre durvábban. Csak az Amerikai Pszicho Patrick
Batemanjéhez hasonlíthatnám, és tény, hogy a svéd származású Martin Wallströmre
érdemes lesz figyelni a jövőben. Minden túlzás nélkül Emmy-díj gyanús
alakításokkal bír a széria, de a trión kívül a többiekre sem lehet panasz,
kiváltképp a lökött hackercsajra, vagy Shayla elosztójára, a folyton
filozofáló latin maffiózóra.
A sorozat felépítése teljesen átgondolt, noha egy-két üresjárat becsúszott
néha, de ez csak a több szálon futó sztorinak tudható be. Gondolok itt arra az
epizódra, melyben Elliot az elvonási tünetektől szenved, de még így is bőven
vállalható ívben halad a végkifejlet felé a Mr. Robot. A rendezők között számos
tehetséget találunk, olyanokat is, akik számos modern svéd krimiért felelnek,
mégis egységesen vezényelték le a sorozatot. Én mindegyik szereplőt imádtam, de
olykor már vártam, hogy mikor látok egy újabb pimasz hackelést. Angela hiába
küzdött az igazáért, hiába pereskedett a nagyokkal, Elliot és Tyrell sztorijával
össze sem hasonlítható, másrészt nemigen csípem az ügyvédes szériákat. A
történések sokszor fedik egymást, olykor egészen elképesztő helyzeteknek
leszünk szemtanúi (nemhiába került kábelre). Egyszer nálam is kicsapta a
biztosítékot Tyrell egyik húzása, amely jól illusztrálta az írók mennyire
bevállalósak. A végére persze helyükre kerülnek a mozaikdarabok, kiderül, hogy
mi a képzelet és mi a valóság – már az első epizódokban is felfedezhetők
utalások. Elliot teljesen más figura lett a végére, és a legtöbb karaktert
sikerült kellően mélyen ábrázolni. Drámából nem volt hiány, az alkotók remekül
játszanak az összetett emberi érzelmekkel, talán már túlzottan is. Tény, nem
lehet felszínességgel vádolni őket.
Ha
pedig néha unatkoznánk, akkor a megvalósítás miatt mindenképp érdemes végigülni
mindegyik részt, hiszen annyira újszerűnek hat, hogy még nekem is tátva maradt
a szám. Talán csak a Knick kivitelezése hasonló, de az más korban játszódik. Az
olykor szokatlan, de gyönyörű fényképezés miatt helyenként sterilnek és
depressziósnak tűnik a képi világ, ám ettől csak még jobban átérezzük a téma
ridegségét. Pont ettől olyan egyedi az alkotás, ráadásul minőségben simán egy
mozifilm mellé állítható. A non-plus ultra viszont a zene, Mac Quayle szintetizátoros darabjaitól simán
libabőrös lettem, és olykor a legelképesztőbb pillanatokban csendülnek fel más sejtelmes
komolyzenei témák. Furcsák, elsőre oda nem illők, de a koncepció gyorsan
értelmet nyer, és később más aláfestéssel el sem tudtam volna képzelni a
sorozatot.
Részletezhetném
még az apró finomságokat, de nincs értelme, hiszen nem akarok senkit megfosztani
az élménytől. Az idei év termése között kiütéssel győzött nálam a Mr. Robot, tízepizódnyi magával ragadó kivonat ez egy olyan világról, amit egy mindent
behálózó métely fertőz. Itt van és felnyitja a szemünket, miközben nem nézi
hülyének az egyszeri geeket, nem próbálja elferdíteni a valóságot. Igen,
tényleg így működnek a profitorientált cégek, a hatalom pedig kihasználja az
embereket és a technológiában rejlő lehetőségeket, gondoljunk csak az USA
lehallgatási botrányára. Minden adott volt egy meggyőző háttérhez, innen pedig
már csak remek karakterekre és szövevényes sztorira volt szükség, a Mr. Robot megugrotta
a lécet. Szerencsére már zöld utat kapott a második évad.
Gamekapocs értékelés: 9/10
Metascore: 79
Rotten Tomatoes: 97
IMDB: 9.1
Mr. Robot
Showrunner: Sam Esmail
Rendezők: Rami Malek, Jim McKay, Tricia Brock, Deborah Chow, Niels Arden Oplev
Írók: Sam Esmail, Kate Erickson, Kyle Bradstreet, David Iserson, Randolph Leon és Adam Penn
Szereplők: Rami Malek, Christian Slater, Carly Malek, Portia Doubleday, Martin Wallström, Ben Rappaport, Frankie Shaw
Zene: Mac Quayle
Fényképezte: Tod Campbell és Tim Ives
elsőre semmit mondó apróságnak tűnhet de az ilyen apróságok emeli ki a jó sorozatot/filmet.
aztán ... hajrá hajráá:)
Tudod ökörségbek hangzik, de az emberek kb 90%-a aki facebookozik rendszeresen, annak ismerik a teljes személyét, személyiségét. A bankok rászabják a megbízhatóság alapján a dolgokat (szintén egy hivatalos hír) a hirdetések pedig személyiség-alapúak (ne mondd hogy a win10-ben viccből rakja be a kedvenc műfajom játékait ajánlatnak). A munkában megfigyelnek sokszor kamerával, a számítógépeden nem lehet felesleges adatforgalom. Mi ez, ha nem egy illesztőprogram hogy megkapják a színtiszta munkát?
Lehet fikázni a nagyvállalatokat, hogy pénzsóvár emberek akkor ha van más ötleted, hogy milyen valutával tudják magukat fenntartani, továbbá abba is bele lehetne gondolni, hogy milyen szar lenne, ha vállalatok nélkül visszarepülnénk a középkorba a kis családi céhek szintjére, akik egészen egyszerűen már nem lennének képesek kiszolgálni a mai fogyasztói igényeket.
-De nem antiszociális, én jobban utánnanéztem.
antiszoc: nem akar senkit maga köré
social anxiety: akar, de nem tud mert pl iskolai szivítás miatt nem alakult ki beszéd és társalgási készsége, meg fosik az emberektől már-már ösztönösen. Tapasztalatból mondom :). Eliott a sorozat elején mondja, hogy azért csinálta személyesen a leleplezést az első jelenetben, mert a social anxietyjén dolgozik, ergo nincs úgymond az szocializálódás ellen, akar barátot is, a társadalomutálata egy kicsit más.
Én sem szerzek barátot sokat, nem azért mert nem szeretnék, hanem mert olyan helyzetben vagyok mind az kommunikáció, mind az elfecsérelt esélyek miatt. Fél éve próbálom helyretenni, nem olyan könnyű mint gondolnád, ezért van rá kifejezetten név. Antiszociális mindenki szemében, mert nem ismerik a pontos nevét, és hogy pontosan mi miatt van, nomeg hogy ugyanúgy visszahúzódó mint az antiszociális.
-XD Hát ez van ha nincs fogyasztható magyar sorozat.
-De antiszociális, utánanéztem.
-Foreshadowolják a point of view-jukat? "mestermagyar" létedre megtanulhattál volna magyarul, mester...
khm....
Mutassatok egy hőst!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.