Dr. Randall Mindy (Leonardo DiCaprio) és Kate Dibiasky (Jennifer Lawrence) csillagászok hatalmas felfedezést tesznek, amikor vizsgálataik során kiszúrják, hogy egy, a dinoszauruszok kipusztulását okozó üstökösnél is nagyobb meteorit alig fél év múlva a Földnek ütközve elpusztítja a bolygónkat és így minden rajta élő élőlényt. A kezdeti sokk után a két tudós először az Amerikai Egyesült Államok elnökét próbálja meggyőzni, hogy azonnali lépésekre lenne szükség ahhoz, hogy elkerüljük a katasztrófát. Janie Orlean elnök (Meryl Streep) azonban stábjával nem veszi komolyan a fenyegetést, mert mint mondja, lényegében naponta kapnak ilyen és ehhez hasonló "jön a világvége" figyelmeztetéseket, aztán eddig mégsem történt semmi.
Mindy és Dibiasky ledöbbenve veszik tudomásul, hogy hiába állnak évek óta a tudomány szolgálatában, és hiába elismert szakemberek, a világ vezető nagyhatalmának elsőszámú embere kiröhögi őket. Egyetlen esélyük marad. A médiához fordulnak, ugyanis a nyilván titkosított anyagról a közvélemény csak akkor szerezhet tudomást, ha a publikum erejét használva megpróbálják eljuttatni mindenkihez a közelgő szerencsétlenség hírét. A tengerentúl legnézettebb talkshow-jába kapnak meghívást, de hamar szembesülniük kell vele, hogy az embereket teljesen hidegen hagyják a negatív hírek, helyette sokkal fontosabb számukra a bulvár és a cukiskodás, így itt is falnak ütköznek.
A Ne nézz fel! humorforrása egyben a film legnagyobb arconcsapása is, hiszen mindaz, amit látunk, nem egy elénk tartott görbetükör, hanem a színtiszta valóság, amiben jelenleg is éljük a mindennapjainkat. Adam McKay szatírája így hiába vicces, valójában az abszurditása az, ami drámai élt kölcsönöz a mondandónak, még ha az sokszor nagyon is szájbarágós. Már az üzenet ilyen szintű leegyszerűsítése is egyfajta kikacsintás, napjainkban ugyanis nem az összetett mondatoknak van ereje, hanem a végletekig leegyszerűsített, egyszavas, máskor pedig már csak smiley-kra támaszkodó kommunikációnak. A tartalom is mellékes, hiszen az üzenetek célzott rétegeket szólítanak meg, többnyire más rétegeket ellenségként feltüntetve. Ráadásul a kommunikáció napjainkra ott tart, hogy ne a szemednek vagy ne a tudományos szakembereknek higgy, hanem annak, amit mi, azaz a hatalmon lévő populisták mondunk, hiszen mi vagyunk azok, akik a legjobban tudjuk, mire is van szükséged.
Ebben az elcseszett helyzetben tényleg a médiának lehetne még ereje arra, hogy egyfajta kontrollt gyakoroljon a politikai erőkre, de a Ne nézz fel! tűpontosan rávilágít két további problémára. Az egyik, hogy az embereket olyan mennyiségű információval bombázzák a híroldalak és a különböző közösségi platformok, hogy egyszerűen megcsömörlenek az információáradattól, miközben a gomba módjára elszaporodó álhírek okozta zajban az emberek már nem igazán kíváncsiak a valódi tényekre, és egyszerűbb leragadni a bulvártémáknál, hiszen mások életén mindig egyszerűbb csámcsogni. A másik probléma, hogy a médiának hiába van a mai napig komoly hatása a mindennapjaink alakítására, valójában ezt a hatalmat politikai és gazdasági érdekek hajtják. Utóbbi abból a szempontból érdekes, hogy pontosan azt kapja a néző, amire tömegigény van. A kukkulós műsorokra, mások megaláztatását bemutató show-kra, cukormázas, semmitmondó reggeli adásokra.
Az ingerküszöbünket pedig már nem üti meg, ha egy, a Föld pusztulását okozó meteorit közelít felénk. Egyszerűbb szemellenzősen, burokban élve a valóságot, a tényeket kizárva élni a mindennapjainkat. Egyszerűbb úgy élni, hogy másokra bízzuk, hogy döntéseket hozzanak helyettünk, vagy éppen másokra bízzuk, hogy gondolkodjanak helyettünk. Éppen ezért működőképes napjainkban a populizmus. Erre tökéletes példát ad a film is, amikor az Elon Muskra hajazó techguru, Peter Isherwell (Mark Rylance) színrelépésével újabb gellert kap a történet abszurditása, hogy aztán elszabaduljon a káosz. Mert amikor már tényleg az a tét, hogy kipusztulunk-e vagy nem, mi még akkor is csak azt látjuk, hogyan tudunk pénzt csinálni. Ezen a ponton inkább már csak a fejedet fogod, nevetni is csak kínodban tudsz.
Persze a látottak ellenére lesznek olyanok, akik képesek a maró gúnyt sértésnek venni - naná, hiszen róluk szól a film. Pedig a Ne nézz fel! nagyon komoly problémákra igyekszik felhívni a figyelmet. Görbe tükröt kapnak a Trump-hívők, a klímatagadók, a média, a populisták, az Elon Musk-szerű alakok, a cancel culture hívei, a rasszisták, na meg maga a demokrácia és a szólásszabadság is, mint intézmény. Adam McKay egyszerre vicces és szomorú, és sajnos pont azoknak nem fog átmenni az üzenete, akiknek egyébként szól. De ezen ne lepődjünk meg, mert napjaink totálisan polarizált társadalmaiban csak a fekete és a fehér létezik, csak az én igazam. Pedig ez a film pont arra világít rá, hogy néha az arany középút az, ami elhozhatná a régóta elfeledett egységet, és talán felülírná az emberi hülyeséget és a kapzsiságot.
Gamekapocs értékelés: 8.0
Rendezte: Adam McKay
Szereplők: Leonardo DiCaprio, Jennifer Lawrence, Timothée Chalamet, Gina Gershon, Cate Blanchett, Ron Perlman, Meryl Streep, Jonah Hill, Melanie Lynskey, Mark Rylance, Tyler Perry, Ariana Grande, Himesh Patel, Michael Chiklis, Kid Cudi
Játékidő: 145 perc
Hazai premier: 2021. december 24.
Az a néhai Steve Jobs (esetleg lehetne az Elizabeth Homles a Theranos elnöke).
https://www.rottentomatoes.com/m/cuties
De valójában tökéletesen belesimul abba az irányba is, mint zöld propagandafilm. Ezért nem meglepő hogy elkészült, és az sem hogy a netflix foglalkozott vele.
A demokraták Biden vonalának egy baja van csak Elonnal ( amúgy imádják az ilyen okoskodó-jópofizó milliárdos seggfejeket) mégpedig hogy többször nekiment Biden cúcsmilliárdosokat célzó adóreformjának, de ennyi, sőt pár hónapja volt Elon röhögcsélni a Saturday Nigh Live-ban ami a demokraták csúcs "szórakoztató" műsora.
Szvsz ez a film sokkal jobban működik, ha a klmaváltozás helyett COVID-ot, Trump helyett Harrist, Musk helyett pedig Bezost vagy Zuckerberget helyettesítembe a főszerepekbe.
Képmutatás valamiről amit a készítők és színészek csinálnak.
#1 #2 Dehogynem ezt képviseli. Nagyon sok ember pont ezt képviseli, a felszínes szélsőségkereséeket ,az termeli igazán az endorfint. A részletekben ugyanakkor senki nem mélyed el , már a kezdeti ítéletek eldöntik , h mi felé alakítjuk majd az igazságainkat, torzítva a valóságot. Mint ahogy szépen ebből a két kommentből le is jött : ). Azt is elárulom , h Hollywood nem egy ember : ) ezerféle ember képvisel ezerféle értéket. A szereplőgárda is teljesen hiteles. Vagy ti ismeritek az alkotókat személyesen , h így egy vállrándítással bepumpáljátok őket a képmutató kalitkába?
Nekem a 25 óra tetszett. Teljesen átjött. Tetszett a harcosok klubbja is, az is átjött. Az aljas nyolcas is, pedig tarantino film. Ebben semmi többet nem látok, mint rengeteg pénzt, sztárszínészeket egy hülye történettel aminek valóságalapja lenne, de a rendezés és a környezet nem illik hozzá.
Egy egész estés Family Guy köntösben ez nagyot ütött volna és jó is lett volna, de így ilyen nagy színészekkel élőszereplősben részemről kuka.
Végigszenvedtem és nem mondom hogy kuka, mert ágról végről érdekes volt még a mondanivalója is, csak nagyon nem ebben a stílusban.
Inkább megnézek egy Éli könyvét, vak végzetet, the roadot vagy a the moont mégegyszer.
Ha láttad a filmet, akkor ugye tudod hogy lett volna mód arra hogy megakadályozzák…..
", senki sem veszi őket komolyan, így elkerülhetetlenné válik az emberiség veszte."
nem oket nem veszik komolyan, hanem a konkret fenyegetest.
#4
es pontosan ez a film mondanivaloja. tok mindegy kinek drukkolsz, miben hiszel, a dolgok attol meg megtortennek, akar tetszik akar nem.
#7
szegeny, hat qrvara nem. total steve jobs volt, csak a gyerekek mar asse tuggyak kijaz.
#1, #2
orulok hogy megtalalta a film azokat is akikrol szol.:D
Ja, persze. A film valójában a készítőiről szól. Az emberek túlnyomó többsége nem ezt a beteg gondolkodásmódot képviseli.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.