A prezentáció egy történeti bevezetést követően bizonyos kulcspontok köré építette mondanivalóját rendkívül alaposan lebontva. Ám mielőtt belevágnánk ezek taglalásába, jöjjön, amit mindenki várt, azaz a pontos specifikáció sallangmentesen:
- CPU: 8x Zen 2 mag @ 3,5 GHz (változtatható frekvenciával)
- GPU: 10,28 teraflop, 36 számítási egység @ 2,23 GHz (változtatható frekvenciával)
- GPU-architektúra: egyedi RDNA 2
- RAM: 16 GB GDDR6 (256-bit)
- Memória sávszélessége: 448 GB/s
- Belső tárhely: egyedi 825 GB SSD
- Bővíthető tárhely: NVMe SSD Slot
- Csatlakozatható külső tár: USB HDD-támogatás
- Optikai meghajtó: 4K UHD Blu-ray-lejátszó
Most pedig lássuk mindazt, amire a Sony szempontként tekintett a fejlesztés során, és nem volt rest kifejteni ezek előnyeit sem.
Az SSD szerepe a játékok futtatásában
Ha valamit is tudtunk eddig a PlayStation 5-ről, az bizony az SSD (Solid State Drive) kiemelt szerepe volt, így természetesen jelen beszámolóból sem hagyható el. Egy egyedi, 825 GB kapacitású háttértár áll majd rendelkezésünkre. Tévhitoszlatásként elmondhatjuk, hogy az SSD nem csak a játékok betöltési idejét fogja csökkenteni, bár tény, hogy remekelni fog benne és a patchek telepítése alatt sem őszül majd meg az ember. A valódi varázsa abban áll, hogy míg a merevlemez fizikai adottságainál fogva a maga korlátai között tudott betölteni például egy tágas, nyílt teret, addig az SSD nagyobb sávszélességénél fogva kevésbé terheli a memóriát, így akadásmentes és gyors töltést fog eredményezni, a játékfejlesztők nagyobb belátható területekben kezdhetnek el gondolkodni.
Processzor
A PlayStation 5 egy egyedi nyolcmagos AMD Zen 2-vel lesz felszerelve, a magok órajele 3,5 GHz - a PS4-nél használatos szintén nyolcmagos Jaguar (1,6 GHz) teljesítményét elnézve nem lesz okunk panaszra, szépen fog muzsikálni.
GPU és a visszafelé kompatibilitás
Itt egy egyedi AMD RDNA 2 GPU-ról beszélhetünk. Ez a grafikai processzor a CPU-val vállvetve fogja megteremteni a visszafelé kompatibilitás alapjait, így a PlayStation 4 játékait nem kell különösebben felkészíteni az új konzolra. A legkedveltebb címek közül szinte mindegyik PS4-es játék futtatható lesz az utódkonzolon már az első pillanattól kezdve, mert az új GPU emulálja a PS4 és PS4 Pro grafikai egységeit. A cél kitűzetett: minél több PS4-játék legyen elérhető az új gépen. Azonban a játékok grafikai tuningjáról ezen túlmenően nem esett szó.
Audióélmény az új konzolon
A fejlesztők kreativitásának ezen a téren nem lesznek határai, a Tempest Engine megteremti a 3D-s hanghatások színterét.
A fejlesztői környezetről röviden
A Sonynál nem akarták nagyon megvariálni a dolgokat, és a visszajelzések alapján igyekeztek megkönnyíteni a fejlesztők ügyét. Elméletileg hasonló környezetben dolgozhatnak majd a készítők, mint a PS4 esetében, ezzel rövidítve a munkára szánt időt.
VR
Természetesen marad a nagy sikernek örvendő VR, sőt, a jelenleg is kapható PlayStation VR-t is tudjuk majd használni.
Hogy fog kinézni?
Nos, ezt ma sem tudtuk meg.
Mi a helyzet a kontrollerrel, használható lesz-e a PS4-es tartozék?
A kontrollert sem mutatták meg, és részleteket sem tudtunk meg róla. Egyelőre nem lehet tudni, hogy a PlayStation 4 kontrollere használható lesz-e az új masinával.
Mikor érkezik?
Pontosan nem tudni, az idei ünnepi időszakra ígérték, ami az Egyesült Államokban - ha a portékát a karácsonyfa alá szánják - nagyjából hálaadásig bezárólag várható. Tehát saccra november. A Sony nyilatkozata alapján a koronavírus-járvány jelenleg nincs kihatással a várható megjelenésre.
Mennyibe fog kerülni?
A Sony nem nyilatkozott az árról, és mivel még nem is döntöttek ebben a kérdésben, így a szivárogtatott információkat is szkeptikusan kell fogadni. Elképzelhető, hogy ezen áll vagy bukik minden, mert egy Twitteren végzett felmérés alapján ez lesz a játékosok elsődleges szempontja, amint a vásárlásról döntenek.
Több mint 15 éves programozói pályafutása alatt 24 AAA-s játékon dolgozott, amelyek a Nintendo, a Microsoft és a Sony gépeire jelentek meg, viszont sem ő, sem kollégái nem használták a teraflopot mint mértékegységet, és érezhetően irritálónak tartja, hogy most mindegyik nagy kiadó ezzel villog. Úgyhogy azt tanácsolta, felejtsék el ezt a fajta méricskélést. Viszont a jó fejlesztői készletek, a gyors CPU és a GPU valóban fontosak egy újgenerációs hardverben.
De, pontosan így működik. Vannak séma ábrák, ugyanaz a logika 2X szerepel egy WGP-ben. Azért vannak összepárosítva mert így hatékonyabb a működés, egy WGP-n belül osztott a cache, mindkét CU eléri azt. Nem véletlenül hívják dual compute unit-nak is.
"Persze, hogy átnevezgetik és magyarázgatnak hogy ez valójában nemannyi meg nemisúgy hívják. Rosszabbul hangzik a kevesebb szám. Biztos tényleg faszább,gyorsabb, de a számokat emiatt ne ferdítsük el.."
Arról van szó, hogy változott az architektúra. A RDNA esetén a WGP a shader unit, GCN esetén pedig a CU. Tehát a shader unit-ok száma tényleg fele akkor, de ezt senki sem mondta, hogy nincs így. (Ez egyébként pont jobb így.)
Az amit PS4-ben CU-nak hívtunk a PS5-ben is létezik és ugyanúgy 36 db van belőle.
"Ezt Abu85 írta le, aki a helyi szaki és totálisan elfogult az AMD+konzolok felé, tehát ha még ő is leírja én neki hiszek."
Csak leírta, hogy valójában ez 18 WGP (ami 36 CU-ból épül fel). Egy szóval sem írta, hogy ez bármilyen hátrány.
"A dokumentációból kiderül még, hogy a helyi adatmegosztás, vagyis az LDS (Local Data Share) tekintetében az RDNA kétféle módban is képes üzemelni: CU és WGP. A CU módban az LDS két 64 kB-os részre lesz vágva, és maguk a tárterületek aszerint lesznek kiosztva, hogy az adott CU-n belüli SIMD motorokhoz mennyire vannak közel fizikailag."
Ezt tudod ki írta?
Nem tudom Sony miért nem mert nekik adni egy gépet elemzésre.
PH-n kereken le lett írva. pl. Xbox-os hírnél:
"Valójában tehát 26 multiprocesszor lesz az Xbox Series X-ben, de ezek önmagukban sokkal erősebbek, mint az Xbox One konzolcsalád multiprocesszorai."
Tehát csak 26 van, tökmind1 hogy erősebb!
PS-es hírnél, még1x értelmezzük:
"GCN-nel való könnyebb összehasonlítás érdekében az úgynevezett WGP-ket két darab CU-nak számolják"
Az "összehasonlítás érdekében" megmagyarázzák hogy 2 CU van benne. De valójában ez egy bullshittelés, ez nem így működik.
Vannak multiprocesszorok, amit GCN-nél Compute Unit (CU)-nak neveztek. (Lásd leírva pl. itt https://prohardver.hu/teszt/amd_leleplezte_vega_architektura/multiprocesszor.html)
Multiprocesszorból (vagy CU-ból) az XO X-ben 40 volt. Az új Xbox-ban meg lesz 26. Igen, biztos erősebb, de még kevesebb is lesz. Ez a fact, mi ez ha nem feltornázás?
Persze, hogy átnevezgetik és magyarázgatnak hogy ez valójában nemannyi meg nemisúgy hívják. Rosszabbul hangzik a kevesebb szám. Biztos tényleg faszább,gyorsabb, de a számokat emiatt ne ferdítsük el. Mondom, olyan mintha órajelre kétszer annyit írnánk, mert hatékonyabb.
Ezt Abu85 írta le, aki a helyi szaki és totálisan elfogult az AMD+konzolok felé, tehát ha még ő is leírja én neki hiszek.
"The big differences with RDNA show up in the compute units of the shader array. Inside each of the shader arrays are five RDNA work group processors (WGPs). The RDNA WGP incorporates two RDNA compute units compared to one GCN compute unit in the prior architecture."
"A lényeg annyi, hogy az AMD az RDNA architektúra esetében annyira sokat módosított a dizájnon, hogy a GCN-nel való könnyebb összehasonlítás érdekében az úgynevezett WGP-ket két darab CU-nak számolják"
Tehát CU-ból sincs annyi, megint megpróbálják hamis módon feltornázni az adatokat. Mindig menni fog a számháború.
Miért nem írják akkor oda, hogy a GPU 4Ghz-es? Ugyanis 1 órajel alatt lehet, hogy 2x annyi adatot tud kezelni, ezért ez már nem is 2Ghz hanem 4, sőt lehet 6Ghz-es!
Ui: Egy erősen Sony párti oldal cikkéből egy részletet én is csak úgy itt hagyok!
1. A nextgen konzolok egyik leglátványosabb új grafikai eleme a ray-tracing lehet, vagyis a sugárkövetési technológia, ami elképesztően élethű bevilágítást, remek fényeffekteket és szépen tükröződő felületek megjelenítését teszi lehetővé. Ennek minősége pedig a szakértők szerint a GPU-n elhelyezkedő vezérlőegységek számától függ leginkább, ami a Series X malmára hajthatja a vizet (52 CU vs. 36 CU). Ezt a különbséget pedig a PS5 magasabb órajele sem tudja majd kompenzálni, legalábbis ezen a téren. A technológiai elemzésekkel foglalkozó Digital Foundry csapata szerint ráadásul a Series X-ben különösen hatékony a ray-tracing a dedikált hardvernek köszönhetően, mert habár a GPU 12 TFLOPs-os, a fényszimulálós technológiát úgy használja, mintha 25 TFLOPs állna rendelkezésére.
2. A hangok!
PS5
A Sony kiemelten foglalkozott a gép prezentációja során a PS5 egyedi megoldásával, a 3D audio hangzással. A Sony célja ezzel a funkcióval, hogy minden felhasználó számára remek hangzást nyújtsanak, attól függetlenül, hogy egyszerű hangszórókat vagy házimozi rendszert használnak a konzollal. A 3D audio lehetővé teszi, hogy egyszerre több száz forrásból ékezzenek felénk a hangok, zajok, zörejek, így minden egyes ilyen elemnek hatása lehet a játékmenetre, és tényleg úgy fogjuk érezni, mintha benne lennénk a játék világában. A 3D audióhoz egyébként a Sony Tempest audio engine-jét használták, ami füleseken nyújtja majd a legjobb élményt, de a Sony tervezői már dolgoznak azon, hogy a TV-ik hangszóróiba is implementálják ezt.
Ez bizony csipegetni vagy harapdálni fog a cpu--ból szintén.
XSX
A Microsoft saját hangzását Project Acoustics-ra nevezte el, amin egyébként már csaknem egy évtizede dolgoznak. Ennek lényege, hogy a lehető legélethűbben adja a vissza a környezeti zajokat és hangokat, ráadásul közben nem terheli a processzort bonyolult számítási műveletekkel. A gép emellett a Dolby Atmos, a DTS:X és a Windows Sonic hangzással is elboldogul, szóval audio terén kegyetlen jó minőségre számíthatunk az érkező Xbox konzoltól.
Teljes cikk: https://hu.ign.com/playstation-5-1/56939/feature/ps5-vs-xbox-series-x-kezdodjon-a-szamhaboru
“ A Sony ~ 10 TF koruli gpu-t kert tolunk. A koncepciojuk azt volt, hogy egy gyors, furge grafikus processzoruk legyen. Hiszen 36 CU-t konnyebb elegendo aktiv hullamfronttal taplalni, es fenntartani a negy SIMD egyseg telitettseget a CU-ban. Szemben a 48 CU-nal, ott nehezebb kitolteni a haromszogeket. A rendszer fonakja, hogy egy ~ 15 - 20%-os frekvencia emelessel - a ciklusokat tekintve - ~ 15 - 20%-al a rendszermemoria is tavolabb van”
Csak, mert mindenki dobálózik a Tflops meg CU számokkal, és ahogy a szakértő úr is írja, baromira nem ilyen fekete-fehér a helyzet. Lesznek itt még meglepik.
Ez lemaradt valamiért
A órajelet nem a hőmérséklet ha nem az energia igény szabályozza. Pl nem mehet max órajelen a CPU meg a GPU is egyszerre.
"Rather than look at the actual temperature of the silicon die, we look at the activities that the GPU and CPU are performing and set the frequencies on that basis—which makes everything deterministic and repeatable"
Konzolt én azért veszek hogy azon jàtsszak és ne keljen évente 100 ezreket kiadom a gépre hogy minimális különbségeket lássak rajta vagy hogy fusson normálisan. PS party voltam mindig is és most is az lesz megvéve, lehet a X-box 100x jobb felőlem. És ezt nem azért írom mert utálom a MS-t vagy egyébb problémáim lennének vele hanem mert jobb címek jönnek általában ki rá, controllere is jobban kézre esik, használhatobb számomra a felülete, és az ismerősök körében is PS-e volt a legtöbb egyénnek. Megjelenéstől fél évvel vettem kb a PS4-et és azóta sem cserèltem Pro-ra... tökéletesen megfelel nekem mai napig az alap gép. Max a tàrhely lehetett volna nagyobb mert az 500 Gb ló***r-ra sem elég ha 3 AAA jàték megeszi a winyót... de akkor nem számítottam rá hogy ennyire nem lesz elég a hely.
Amikor megjelent az rx5700xt akkor az a kártya az AMD hűtéssel gyári órajelen 95 fok feletti hőmérsékleteket produkált és azt csak 1,9 GHz-ig lehet húzni.
Én is így vagyok pont!
Azt sikerült nagy nehezen megtanulnom, mi az a pendrive, azt annyi. Vagyis nem pendrive-ot akartam írni, hanem kontrollert...
:)
Engem pl. nem az 1-2 TF különbség érdekel, de az tetszik hogy box-nál gondoltak a direkt ssd bővítésre ( már régebben is írtam hogy hiába ssd, az 1T kevéske lesz). Nem tudom a ps5-nél lesz-e hasonló. Ha már alapból kisebb is lesz...
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.