Július 22-26. között rendezték meg idén a San Diego Comic-Cont, pontosabban azt, ami váltotta a rendezvényt: a virtuális Comic-Con @ Home-ot. Nyilván a digitális panelek eredendően nem tudják helyettesíteni a valós esemény minden aspektusát, de a szervezők próbálkoztak: olyan nagyobb résztvevőket harangoztak be előre, mint a Star Trek vagy a The Walking Dead, és persze még sok mást is.
Ennek ellenére az online rendezvénysorozat nem aratott túl nagy sikert, a Varietynek hála pedig számokon is látjuk, hogy mennyire. A magazin a ListenFirst nevezetű, közösségimédia-analitikával foglalkozó cég adatait ismertette: ezek szerint idén a Twitteren nem pörgött túlságosan a Comic-Con tagje. Konkrétabban 95 százalékkal kevesebbet emlegették a show-t, mint 2019-ben: 1,7 millió tweet helyett csupán 93 ezer beszélt róla.
A tíz legnépszerűbb televíziós sorozatról 93 százalékkal kevesebben írtak, mint tavaly, míg az öt legnézettebb mozis panelről 99 százalékkal. A legnézettebb kifejezéssel persze szintén óvatosan kell bánni. A YouTube adatai alapján a legnézettebb az Új mutánsok panelje volt, 208 ezer nézővel, ami a Twitteren mégis csak 7700 tweetben mutatkozott meg. A televíziós sorozatok között a The Walking Dead vitte a pálmát, 84 ezer nézővel és 12 ezer tweettel, de a spin-offjainak paneljére is összejött 66 ezer néző.
Mi okozta ezt a szegényes teljesítményt? A válasz összetett. Egyrészt ugye ott van az, hogy hiába nagyobb elméletben a közönség ezúttal, mint egy hagyományos Comic-Conon (potenciálisan az egész világ), maga a rendezvény nem csupán annyiról szól, hogy emberek ülnek és nézik, ahogy színészek beszélgetnek.
És még akkor is, ha kizárólag ezt a réteget nézzük (tehát kivesszük a cosplayereket, illetve a merchandise-árusokat és vevőiket), ott van az a tény, hogy a nézők interakcióba is léphetnek a kedvenc műsoraik színészeivel és alkotóival. A Comic-Con @ Home esetében ez az aspektus teljesen hiányzott: előre felvett beszélgetéseket vetítettek le, a YouTube-videók alatt pedig még a kommentelést is letiltották, így a rajongói interakciók szinte minden formáját kizárták.
A show további hátrányára vált az is, hogy nem különösebben volt exkluzív. A Disney+ Marvel 616 címre keresztelt dokusorozatának klipjei már a Comic-Con előtt felkerültek az internetre, úgy, mint a Bill és Ted harmadik részének előzetese is. A Star Trek: Discovery harmadik évadának érzekését sem itt jelentették be, hanem egy nappal később sajtóközleményben. Az Igazság Ligája Snyder-változatának Superman-klipje lázba hozta az internetet – de szintén nem a Comic-Conon debütált.
Öt hónap alatt (amióta a koronavírus felborította a világ rendezvénynaptárát) nyilván nem lehetett csodát várni a szervezőktől, ugyanakkor ezek az eredmények azt mutatják, hogy a Comic-Connak talán nem az online térben van a jövője.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.