Demigod

  • Írta: zoenn
  • 2009. május 12.
Link másolása
Értékelés 7.8
Már félistennek lenni is hatalmas kiváltság a birodalomban, ám csak keveseknek adatik meg, hogy igazi Istenekké váljanak. Mivel több Demigod törekszik arra, hogy véres háborúk eszközével felemelkedjenek az átmeneti halandóságból, az ellentétek egymásnak feszülnek és ezek a robosztus lények válogatott seregükkel a győzelem, vagy a csúfos elbukás mezejére lépnek. A Gas Powered Games RTS-RPG hibridje közkedvelt alapokon nyugszik, ugyanakkor a megtépázott hírnevű stúdió igyekszik maga is újra felemelkedni.
Mert próbálkozni lehet, a kezdetekben Chris Taylor csapata is spanyolviaszt termelt az addig egy kaptafára épülő valós idejű stratégiák táborában, a Total Annihilationnel, majd az akció-szerepjátékok megreformálása következett a Dungeon Siege-ekkel, ám legutóbb mind a Supreme Commander epikusságába tört bele a bicskája, mind pedig a Space Siege-be, melyek azon túl, hogy sci-fi környezetbe helyezték az ismerős formulákat, semmi újat nem tudtak felmutatni. Kissé aggodalomra adhat okot, hogy a Demigod sem saját ötletek alapján készült: a Warcraft III népszerű Defense of the Ancients (DotA) modifikációja volt a mérvadó. Ebben száműzték az unalmas bázisépítést és fejlesztéseket, inkább akció-központú ütközetekre helyezték a hangsúlyt, persze a taktikázást meghagyva. A DotA rajongói közössége mind a mai napig is hatalmas, még egy svéd lemezlovas is megénekelte, kérdés, hogy a Demigod vajon felnő-e a szerephez, hogy a remek elgondolást továbbemelje.


A játék minden porcikája a többjátékos opcióra van kihegyezve, a fejlesztők nem is erőltették meg magukat, hogy egy delejes történeti kampányt üssenek össze. Azaz single playerben is a multis összecsapások szimulációja folyik, ahol ellenfeleinket is, társainkat is a mesterséges intelligencia irányítja. Ugyan választhatunk pályát, ellenfelet és személyre szabott beállításokat, de ez mégis csak a beletanulást segíti, hiszen a játékkal töltött idő tetemes részét online vizeken töltjük majd el. Bajnokságok is rendelkezésre állnak a botok ellen vívott összecsapások során, ilyenkor a az egymás után következő pályák összetételébe és a személyre szabhatóságba már nincs beleszólásunk, minden forduló után pontok ütik a markunkat, végül az nyer, aki a végén a legtöbb pontot gyűjti. Ilyen egyszerű az élet, ha félistenek szeretnénk lenni. Igen, hiányoltam egy hősökre kihegyezett sztorit – így pedig a résztvevő Assassins-ek és Generals-ok, mint a két egymásnak feszülő frakció csatája csak lóg a levegőben. Oké, hogy a Demigodjaik Istenek akarnak lenni, de miért, merre, mióta? Ugyan kapunk némi háttér-információt, de az édeskevés.


És itt jön képbe maga a játék, ha már ilyen modortalanul belevetődünk a közepébe. Mindenekelőtt saját félistent kell választanunk, ez frakciónként 4-4-et jelent, eltérő harcmodorral, képességekkel és varázslatokkal, s ha a fokozatosan kiismerjük őket, bármikor megtaláljuk a nekünk legjobban tetsző stílust. Az Assassins-ek csoportosulásába tartozók (a Torch Bearer, az Unclean Beast, a The Rook és a Regulus) inkább az egyszemélyes aprítást kedvelik, nem tudnak maguk mellé lényeket idézni, éppen ezért az erőteljesebb támadás és hatásosabb védekezés a kenyerük, szemben a Generals-okkal (Lord Erebus, Queen of Thorns, Oak és Sedna), akik a végső cél kivívásáért már egyedül semmire nem mennének. Közelre és távolra is harcosokat kell idézniük, valamint az állandó gyógyításért papokat. Minden modornak és testfelépítésnek megvan a maga ellenszere, azaz a fizikailag erős Demigod lassú mozgással tipeg (ellenük a távolsági fegyverek a nyerők), ámbár a fürgébb és kissé nyurgább monstrumok nem szeretnek belemenni a sűrűjébe, távolról hatékonyak csupán, s egy jól időzített oldalbakapás során elvesztik a dominanciájukat.


A küzdelem speciálisan felépített, arénaszerű pályákon zajlik, nem a megszokott, RTS-ekben látott, végletekig kidolgozott, domborzati viszonyokat szem előtt tartó aprólékosság jellemzi, csupán az egyensúly megteremtése. Minden szemben álló fél területi viszonyokat nézve egyenlő esélyekkel indul. A fő épület a citadella, ennek elpusztítása azonnali vereséget, ill. győzelmet jelent. A védekezés szempontjából elsődleges az őrtornyok megléte, ezek szintén előre elhelyezettek a térképen, hasonlóan a teleportkapukhoz, melyeken az utánpótlás érkezik. Lényegesek még a független boltok, ahol hasznos bónuszokat adó varázstárgyakat vásárolhatunk hősünknek – ám csak akkor, ha a hozzá tartozó zászló (kontrolpont) a mi fennhatóságunk alatt áll. Ezen épületek birtoklása elsődleges az ellenfél lemorzsolása céljából, a helyzeti előny szükségessége ugye nem kérdéses annak, aki játszott már hasonló játékkal. A Demigod halála nem jelenti azonnal a csata végét, a citadellán rövidesen feléled az ibolyát alulról szagló delikvenst. Ennek köszönhetően a pörgős ütközetek folyamatosak, a félistenek különbözőségei pedig többféle lehetőséggel kecsegtetnek.


A nyerési feltételeket megbolondíthatjuk azzal, hogy csak az ellenfél főbb épületeit romboljuk le, vagy úgy szerzünk dominanciát, hogy a minél több zászlót foglalunk el, így folyamatosan szaporítva ezzel a győzelemhez elengedhetetlen pontokat, netán kizárólag a Demigodokat fektetjük meg. Bárhogy is van, csapattagjainkra is hatalmas teher hárul – ámbátor a MI látványosan idegesítő húzásai single-ben nem éppen úgy jönnek le, hogy megkönnyítenék dolgunkat. Mert az odáig rendben van, hogy haladnak előre, folyamatosan foglalkoztatva ezzel az ellenséget, ám a legtöbbször mindezt igen kicsapongóan teszik, ide-oda kapva. Véletlenül sem koncentrálják erőiket egy-egy lényeges területen, még a betonbiztos védelmet is kamikáze-szerűen ostromolják, mígnem mind egy szálig fűbe nem harapnak. S ez nem véletlen, hiszen az intelligenciáért felelős programozók hasonló megmozdulásokat ültettek az ellenfél ténykedésébe is, így nagyobb kihívás nélkül vihető végig ez a karcsú nyolc pálya egymás után.


Akkor lenne értelme Demigodunk fejlődésének, ha a már megszerzett varázslatokat és képességeket továbbvihetnénk a következő pályára, de nem, minden meccs elején a nulláról indulunk. Pontosabban a győztes viadalok után szerezhetünk ún. favored itemeket, melyeket továbbvihetünk, de csak egyet –ám egyik sem olyan kaliberű, mint a pályákon szerezhetőek. Nem szállnék vitába senkivel, hogy melyik elgondolás is a nyerő, DotA-zók már hozzászokhattak. A lényeg: minden leölt egység után tapasztalati pontot kapunk, bizonyos mennyiség után szintet lépünk, ahogy a nagykönyvben írva vagyon. Ennek jutalma, hogy pontokat oszthatunk el új varázslatokra, vagy képességekre. Azonban csak az Assassinok kapnak brutális tűzlabdákat, fagyasztásokat és durvulens közelharci támadásokat, a Generalsoknak be kell érniük főleg csapatuk tulajdonságainak és mennyiségének pátyolgatásával. Másik jutalom az arany, amit a partik közben zsákmányolhatunk erre-arra, ezeket értelemszerűen a boltokban válthatunk csodás pluszokat adó tárgyakra, esetleg újabb csapatot képezhetünk ki a citadellánkban, vagy védműveinket fejleszthetjük.  


A kinézetre térve, nekem a grafikai koncepcióval van bajom. Oké, hogy a Demigodok tiszteletet parancsolóra sikeredtek, ám az arénák sivárságára, egyszerűségére már rossz szemmel néztem. Mindenféle sallangtól mentes szín-kavalkád, kicsit művi, egypár újabb tereptárgy és hangulati elem nem ártott volna az amúgy profi varázslat-effekteken felül, s bár minden pálya eltérő feelinget áraszt (a sablonosságot megtartva azért), a részletgazdagságot nagyítóval kell keresnünk – az idei mezőnyben azért még megállja a helyét. Lehetne indítani egy versenyt, amibe fantasy játékok legátlagosabb hangjai indulnának, nos, ebbe Chris Taylor-ék is benevezhetnének, mert az ismétlődő, amúgy jópofa beszólásokon kívül vajmi eget rengető sincs benne, talán a zenék egyedül.


Emlegethetném a játék szavatosságát, mint kirívó tényezőt, mert akár a pályakínálatot, akár a játékmódokat kicsit kevésnek érzem. Aláírom, hogy jobb esetben folyamatosan érkező tartalmak sorsa csak a multis közösség hozzáállásán múlik, ha nem lenne már most is sorozatos hajtépés az instabil netkód és az összeomló online ütközetek miatt. A patch után már jobb a helyzet, de még mindig nem az igazi. A Demigod ha nem lett félisten játék, azt csakis magának köszönheti: a single-ben gondolkodókra nagy ívben tesz, egy történet nélküli, MI-hiányosságoktól tarkított bajnokságot rak eléjük, persze mindez kivédhető a némileg simább online játszótereken, némileg bőkezűbb pálya, ill. hőskínálattal. Mindentől eltekintve a DotA méltó utódjáról beszélünk.

Kapcsolódó cikk

18.
18.
waassy
Nagy nehezen rászántam magam hogy megvegyem, mivel az offline mód azért nem volt valami lehengerlő. Neten játszva azonban nagyon tetszik, egyenlőre nem is játszok mással. Persze offline módban azért ki kell fejleszteni egy épkézláb stratégiát, mert egyébként a valódi játékosok gyorsan szétkapnak és elveszik a kedved a játéktól. StarCraftosoknak, Warcraftosoknak kötelező :)
17.
17.
fruchtig
Nekem megvan a demigod. Neten tolom vele, nagyon hangulatos. remélem másnak is bejött. csövi.
16.
16.
LaliK
UT3at lehet single-ben is játszani ^
15.
15.
killzone2
A single hiány az UT3-nál nem volt zavaró?
14.
14.
killzone2
Valaki DOTA-zott már életében, na ez annak a koppintása! Szerintem mondjuk élvezetes lett, de a kampány kb egy nagy nulla,de multiban haverokkal nagyon jó a cucc. Plusz a nightmare (vagy valami ilyesmi) fokozat kurva nehéz,de nem azért mert jól taktikol az ellen, hanem mert csal a pénzzél és az XP gyűjtéssel!
13.
13.
Gula
egy supreme commander 2 nek vagy experimentalsnak jobban orultem volna

a sracoktol
12.
12.
Batri
LOL GoW XD azér ennyire morbidra énsem gondoltam

én vmi Age of Mythology stilusút vártam..majd még később adok a játéknak egy esélyt..majd a nagy uborkaszezonban^^
11.
11.
Daks
GoW? Mar az elso bejelentes irta, hogy strategiazni kell :)
10.
10.
Mathia$
Én is mást vártam tőle, azt hittem vmi GoW koppintás lesz pörgős játékmenettel és jó sztorival megfűszerezve...

De nálam leszerepelt.
9.
9.
Batri
hát nemtom...én mást vártam a játéktól de hát izlések...:/
8.
8.
Daks
7.8 - az elobb lemaradt :)
7.
7.
megalonagyix
5.
5.
Giga0509
4:Vagy nem fért volna ki a pontszámnál a sok-sok nulla :)
2.
2.
Famous
Hova lett a pontozás?:DD
2.
2.
MetalLord
heh télleg :D akkor most ti nem foglaltok állást a játékkal kapcsoltaban? :DD
2.
2.
Dcrysis02
Szerintünk:Nem ér semmit

Szerintem lehetne ennek minősíteni :D
1.
1.
Giga0509
Miért nincs a szerintünk alatt semmi? :D
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...