Medal of Honor

  • Írta: zoenn
  • 2010. február 12.
Link másolása
Sokak szerint az afganisztáni krízis változatlan. 2002 márciusának elején az amerikai haderő és a szövetséges afgán kormány felkészített serege támadást indított a Gartez környékén rejtőző tálib és al-Kaida lázadók ellen. Az Anakonda hadművelet alatt több száz turbános lelte halálát, ám a Speciális erők afganisztáni helyzetben jelenleg is zajló helytállásával még nem is számoltuk. A Medal of Honor széria is beáll a sorba, modern hadszínterek kerülnek terítékre ezúttal, egy militarista hangverseny lövedékkel írt szólamaiban.
Amire viszont szükség van, hogy a híres frencsájz végre olyan hírnevet és elismerést szerezzen, amit az Infinity Ward srácai 2003-ban elvettek tőle a Call of Duty trónfosztó ütközeteiben. Pláne, hogy az eredeti fejlesztőcsapat, a 2015 legényei immáron külön utakon jártak. Hiába próbálkozott az EA a második világháborús vonalon a Pacific Assaulttal, hogy a Pearl Harbor-i arculcsapásokért a békaugrás-hadműveletekkel elégtételt vegyenek a Csendes-óceáni hadszíntereken, a CoD markáns, filmeposzba illő koreográfiái ellen mit sem ért, minden japán szamuráj életét csak vaktöltények olthatták ki. Ugyanez mondható el az Airborne-ról is, ami pont a dramaturgiában vérzett el – oda érkezel ejtőernyővel a terepen, ahová akarsz, olyan sorrendben teljesíted a célkitűzéseket, ahogy akarod, nem állt össze a kelt tészta, akár egy kezdő háziasszony süteményében. Nem, az Allied Assault sikereit továbbra sem tudták megközelíteni, a Modern Warfare viszont ismét feldobta a labdát, napjaink haditechnikájának tűzijátékával, s a Medal of Honor is igyekszik arra lecsapni.


Nemzetbiztonsági kérdésben két dolog biztos Afganisztánnal kapcsolatban: mákot termeszteni kifizetődőbb, mint kenyérgabonát, és a szélsőséges földrajzi különbségeinek hála a tálib és al-Kaida terroristák kedvelt búvóhelye. Sarkalatos pont ez a Közel-Keleten, friss, fenyegető, megoldhatatlan. A terrorizmus elleni kíméletlen gerillaharcba már a fejlesztés elején beleütközött az Atomic Games a Six Days in Fallujah-val, a felpiszkált varratokba az elhunyt amerikai katonák családjai kötöttek bele, a Konami visszakozott is – de nem úgy az EA Los Angeles. A harc már 2001 óta folyik, az lázadó fegyveresek aktivitása hol növekszik, hol csökken, az állandó békefenntartás csupán egy jobb jövő reményében való kecsegtetés, a végleges helyzet hosszú évtizedek összefogásának eredménye lehet.
Tier 1
Az Amerikai Haditengerészet különleges egysége, a „United States Naval Special Warfare Development Group" vagy rövidítve DEVGRU, a US Navy első számú anti-terrorista egysége. Feladatuk és képzettségük megegyezik a hadsereg Deltásaival (CAG, illetve 1st SFOD-D) vagy például a britek SAS, vagy még inkább SBS alakulatával. A DEVGRU közvetlenül a Joint Special Operations Command (JSOC) és a Naval Special Operations Command (NAVSOC) parancsnoksága alá tartozik. A Tier 1 minden bizonnyal ott volt az összes fontosabb amerikai hadműveletben az elmúlt 20 évben, kezdve Grenadával, és az első öbölháborúval, Bosznián át, a jelenleg is tartó iraki és afganisztáni hadműveletekig. Ez utóbbi hadszíntérhez kapcsolódik, hogy habár nem erősítették meg, de sokan tényként kezelik, hogy Neal C. Roberts, aki az Anaconda Hadműveletben vesztette az életét, DEVGRU operátor volt. Roberts egy éjszakai bevetésen kizuhant a szitává lőtt Chinookból az ellenséges csapatok közé, és még 30 percig tartotta magát egy pisztollyal és két kézigránáttal, mielőtt a túlerőben lévő tálibok végül lerohanták és megölték.


Egy olyan elmaradott agrár országban, ahol a várható élettartam alig több mint 47 év, és a lakosság 65 százaléka írástudatlan, és egy jelentős hányaduk hisz az iszlám Dzsihád szellemében – a folyamatos készenlét, gyorsreagálású titkos küldetések, hatalmas kockázattal mégis sokszor eredményesebbek, mint a több ezer főt mozgósító hadműveletek. Jól tudja ezt az amerikai hadsereg Tier 1 nevű speciális osztaga, akik végletekig elsajátították a nehéz terepen való taktikát, gyors mozgásra hivatottak, szakértői a fegyvereknek, évek során elsajátított extrém kiképzésekkel és műveletekkel edzették képességeiket, s nem utolsó sorban szorosan is együttműködtek a fejlesztőkkel kalandjaik képernyőre vitelének céljából, ott a hitelességet betonbiztosan kell érteni. Vélhetőleg több, valós személyről inspirált hosszú kampány kap helyet a játékban, hasonlóan az új Medal of Honor arcaként funkcionáló, terebélyes szakállal, bohém, ámde ikonikus jelenségként övezett Cowboyhoz is. Ami biztos, hogy a felszerelés, hadműveletekben tanúsított viselkedés, morál, váratlan helyzetek autentikus visszaadásában tökéletesen helytállnak majd, történetük nem egy játszható küldetésben is visszatér, még ha a nevek nem is egyeznek. A korábban pletykált dupla történeti szál humbug, egy delejes, valós és filmszerű jelenetekkel tarkított kampány kap helyet a Medal of Honorban, ami hosszabb időtartammal bír, mint pl. a Modern Warfare 2 single része.


Ne higgyük, hogy az afganisztáni terep adottságai miatt a fejlesztők áldoznak a változatosság oltárán, hiszen legyen az hófedte, nehezen járható hegyorom, sziklás szurdok, nyirkos terrorista barlangrendszer, bádogviskókból emelt, toprongyos falu, valamint száraz és forró kősivatag – egy ország, mégis felfedi több arcát is. Szinte mindig ennek a Tier 1 osztagnak a csapatalapú, megfontolt, ámde gyorsreagálású ütközeteiben veszünk részt, elfelejthetjük a több száz bakát mozgósító nyílt ütközeteket, itt minden utcasarokért, háztömbért, netán homokzsákos bunkerért meg kell küzdenünk. A lázadók sem jelentik be előre, hogy hol állomásoznak, inkább rajtaütnek egy segélyszállítmányt kísérő konvojon, száz kilós pokolgépeket rejtenek el az út szélén a Toyota Corollákban, netán öngyilkos merénylőként próbálnak nagy tömegeket darabokra szaggatni. A gáláns küzdelmeknek vége, a sorozatban először kap 18+-os besorolást a játék, teszi mindezt vérrel, feszült figyelmünket romba döntő támadásokkal, kemény morális kérdésekkel, civiláldozatokkal.


Behatolás egy páncélozott Hummerrel az éjszaka közepén Gartez városába. Csend van, az ablakokból maszatos, félénk arcok merednek ránk, a távolban egy keverék kutya ugat, egy találkozóra igyekszünk. Talán túlságosan is nyugodta a környék, de sejtitek a volán mögött ülő Voodoo becenevű társaddal, hogy ez csak álca. Hirtelen egy RPG rakétája süvíti át a levegőt és a dzsip oldalába vágódik, minek hatására a jármű felborul, ti pedig csengő füllel, homályos látással kászálódtok elő a füstölgő roncsból. A tálibok szinte azonnal tüzet nyitnak, patakzanak a lövedékek körülöttetek. Néha feltűnően emlékeztethet majd néhány jelenet a játékból korábban látott címek hasonló szakaszaira, de ez éppen olyan, mint a kérdéses játék a valóságban megtörtént eseményekre fókuszálva: ami megtörtént, többször is, az több stuffban is helyet kaphat. Nemde? Klasszikus túszmentések, öngyilkos merénylők likvidálása, váratlanul kibontakozó, terroristákkal való folyamatos összecsapások, al-Kaida vezérek kézre kerítése, és hasonló dolgok tartoznak a Tier 1 totális feladatkörei közé. Olykor álcánk megtartásával is: néha öltözékünk sem fog különbözni a helyiekétől: kötött sapka, kopott zubbony, ápolatlan szakáll. Ha olyan vagy mint ők, akkor egy fokkal közvetlenebbek – ismerős ez az Avatarból?


A filmszerűség oltárán mégis több scriptelt eseményláncolatot leszünk kénytelen elviselni, mivel a kötött történetfolyam mégis elsődlegeses vonzó tényező – látva a
Cowboy
A játék első promóképei után hamarosan feltűnt, hogy a képeken látható szakállas figura a valóságban is létező afganisztáni amerikai harcoshoz megtévesztésig hasonló. Az ő neve Cowboy, és akkor lett a 2002-es afgán missziók jellegzetes arca, amikor ezen időben a Life magazin képsorozatokat közölt az ott harcoló katonák mindennapjairól. Erős jellem, jellegzetes arc, megszállott és végletekig kiképzett.
Modern Warfare 2 sztoriábrázolását, ami még most is szükségszerű és hangulatos megoldást jelenthet. A rejtőzködő ellenfelek tényleg nem kérnek elnézést, olykor egy szurdokos hegytető géppuskaállásaiban vannak befészkelve, nyílt sorozattüzet zúdítanak ránk, olykor éjszakai missziók során épületbelsőkbe hatolhatunk be, ahol célszerű a fényforrásokat kiiktatva összezavarni a lázadókat és éjjellátó készülékünk nyújtotta támogatással kiiktatni a benn tartózkodókat. Gyors és megfontolt döntéshozatal, pontosság a kulcs a fanatikus ellenséggel szemben. Ám mindezt nem mindig gyalogosan megoldva, a Medal of Honor a sorozatban elsőként nagy hangsúlyt fog fektetni a járművezetésre, a szárazföldi csapatszállító páncélosok, quadok mellett harci helikopteres missziókban is, ahol a látóhatár az afgán hegyvidék kíméletlen, tarajos poklán viszonylag a messzeségbe feledkezik, légi bombázások, fekete-fehér taktikai kijelzőkön vívva is átélhetőek. De a feszességet sem feltétlen az ott és akkor bevethető távolsági, rendszeresített fegyverarzenállal véghezvéve, hanem a szűkös terepviszonyok miatt célszerű a közelharc: a test-test elleni kíméletlen küzdelmek, késelések, nyaktörések, ahol a zajcsapás a kudarcot jelentheti.


A Medal of Honor single és multiplayer módját két külön játéként is aposztrofálhatjuk, hiszen míg a kampányért az EALA felel az Unreal Engine 3.0-val körítve, addig a többjátékos üzem egy szakértő gárdára lett bízva, ez pedig a Battlefieldekben utazó DICE, kik hozzák magukkal a környezetrombolásról elhíresült motorjukat, a Frostbite-ot. Látva viszont a helikopteres harcokat, még az Unreal Engine is képes nagyobb terepek mozgatására, részletes karaktermodellek és pazar mellékes külcsínszegmensek mellett, addig a Frostbite-tal tényleg kinyílnak a határok és értelmet nyer a járművezetés. Számíthatunk hát arra, hogy egyfajta Bad Company-szerű, XP-szerzéssel és perkekkel kibővített online móka jelenti majd a játék szavatosságát, így nem kockáztatott az EA némileg beszűkültebb megvalósításban, hanem értő kezekre bízta azt. Ami el is kél, elvégre nem titkoltan a CoD ellen küldik azt csatába. Olyannyira komolyan gondolva a várt sikerre, hogy egy megjelenés előtti béta eszközével finomra is csiszolják azt. A játék esetében elfelejthető hát, hogy a magvas sztorimód mellett csupán adalékként csomagolják az online móduszt, két külön rész, ami együtt adja ki a patinás egészet.


E jelzőkkel tarkítva a Medal of Honor visszanyerheti régi fényét, melyhez ilyen közel még sohasem állt. Nem folytatás, nem elcsépelt „utolsó bőrt is lehúzzuk a témáról" elgondolás, hanem tényleges újragondolás, a jelen történelem vértengerein szörfözve, ahol minden egyes mobiltelefon csörgésre, ami egy megkötözött tálib fogoly belsőzsebéből ered, összerándul a gyomrunk. Sarkalatos téma, jelenleg is emberek millióit foglalkoztatja a terrorizmus, világbéke kérdése, de egyben egy epikus küzdelem is vallások, világnézetek között -ez lesz 2010 őszén az új Medal of Honor, PC-re, Xbox 360-ra és PS3-ra.

Kapcsolódó cikkek

49.
49.
wigyory
Én is várom, a trailer bejött.
48.
48.
MetsCz007
én ki próbáltam a bétáját és vannak benne hiányosságok de amúgy jó kis game :)
47.
47.
Crisys
Nagyon igéretesnek tűnik...igy elsőre nagyon szimpatikus a game.
46.
46.
soap
olyan mint a bad company de azért jobb...









45.
45.
menjapipaba
szerintem ütős lesz vagyis nagyot fognak alkotni én ebben biztos vagyok:D nem hiszem hogy jobb lesz mint a mw2 vagy ugyan olyan. majd meglátjuk :)
44.
44.
pt95
veri modern warfare2 ?
43.
43.
pityu78
szevasztok jó kis game lessz
42.
42.
simon 555
már várom a játékot:)

am szimpatikus ez a Cowboy:Dillik a játékhoz!
41.
41.
Dee23
A cikk nagyon jól sikerült csak van egy kis bökkenő. Sajnos a fejlett országok propagandájaként szolgálnak úgymond ezek a játékok is. Mivel nekik telik arra h ilyeneket fejlesszenek és terjesszenek. Az afgán oldal szempontjait sajnos kevesen ismerik mivel ők még élni is alig tudnak nemhogy játékokat gyártani.

Csak egyszer élném meg azt a játékok ahol tisztelettel gondol egymásra mindkét fél harcosa, mint ahogy Hector Akhilleuszra.

Sajnos a politika tereli ilyen utakra a világot mint ez, amiben manapság élünk.
40.
40.
gabor73
#31: hát igen a mass effekt igen igen jó de azért nem egy kategória a két játék

39.
39.
gabor73
ez a rész is tuti lesz hidjétek el







38.
38.
ZeWa
29#: De.

37#: Nem. Meg nem is Irak, hanem Afganisztán.
37.
37.
suti_88
Én azért örülnék annak, ha kapna vmi alcímet, mivel egyrészt nem reboot-ról van szó, nem mint a Wolfenstein esetében, ahol a helszín és az idősík is megmaradt...én valamivel kihangsúlyoznám azt, hogy ez bizony egy gyökeresen új széria lesz...egyrészt a MoH franchise sztem még nem szorul rá az újragondolásra, hiszen a Pacific Assault élvezetes volt, az Airborne viszont tré, de egy gyenge láncszem még megengedhető....



Bár a RtCW jó volt, így ott sem értem miért kellett csak simán Wolfenstein néven kiadni a játékot....

Ott valahogy be is jött az, hogy a cím maradt egyszerű, játékmenet maradt a régi...



remélem itt másként lesz
36.
36.
jackdaniels2
"iraki háborúval tudnak örökké jönnek ezek a játékok"

ez így értelmes mondat? :D
35.
35.
Mathia$
#34: melyik játék játszódik Irakban? Vagy neked szimplán a modern kori fps gamekkel van bajod?
34.
34.
SLi
#34: sorolj fel 5 iraki háborúval foglalkozó játékot mert ez a kijelentés így elég érdekes ...
32.
32.
Kislõrke
a régiekhez hasonlítva ennek jobb a grafikája a környezet stb. kidolgozása úgyhogy szentem jó lessz:D
31.
31.
jackdaniels2
#28:



nem tudtad? ő egy jós! már most látja a játékot, hogy szar. De mi azért várjuk meg mi kijön, de ő már most játszik vele az álmában, és tudja h gyenge játék lesz :D



31.



most te is mellé fogtál, mert nálam is a ME 1,2 az etalon:)
28.
28.
ZeWa
Szerintem jó lesz, véleményem szerint 2. vh-s vionalon a MoH:AA mindig is ütötte a CoD-ot.. Most már talán modern harctéren is üti:)



4#: no, azt nem nehéz. Az MW2-ben csak a karakterek szépek.
27.
27.
tjames
#26: Ó hát erre meg miből következtettél mester?
25.
25.
killi
Ez valami elképesztően gyenge játék lehet...
25.
25.
tjames
#25: :) Vicces hogy már rólam azonosítjátok be a játékot, holott én "loptam" tőle az avatarom!

Viszont tényleg volt ilyen fizimiskám! :) Csak mára már nincs... :(

De a játékban én is bízom, a trailere nagyon megyőző volt. Ha az tényleg ingame motorral készült....akkor a látvány már adott lesz!
24.
24.
Kyuubi
James kint van a főoldalon!!!

Egyébként látok rá esélyt hogy jó legyen... Majd kiderül. A cikk tök jó!
23.
23.
jackdaniels2
Aki unja a háborús játékok, egyszerű a válasz:

Ne vegye meg, senki sem kiváncsi arra hogy ő unja, és mennyen inkább varázsolgatni wowba vagy akárhova. ennyi.
22.
22.
bledzer
A számítógépes játékok 30 40 százaléka valamien háborúra épül legyen az valós vagy valótlan ha nemt több. Vehetsz viszont wii-t. na ott nem kell hárorúzgass.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...