Emlékszem, még nagyon-nagyon fiatal koromban odakeveredtem egy LAN-partyra, ahol két Starcraft meccs között néha előkerült egy kicsit a Settlers 3. Korábban is láttam már, s játszottam is Settlers epizódokkal, de valamiért mindig egy kicsit másik világnak tartottam a német Blue Byte nagymúltú sorozatát.
Ugyanis aki profi Settlers játékos volt, azt hatalmas tisztelet övezte, hiszen átlátott és megértett egy olyan nagy és összetett rendszert, amit egy akármilyen halandó nem tudott csak úgy az agyába vésni. Egészen addig a bizonyos LAN-ig szerettem nézni, ahogy valaki a Settlersszel játszik, mégpedig jól. Öröm volt figyelni, ahogy kialakul egy hatalmas birodalom, a kis munkások sürögnek-forognak, viszik a fát, hozzák a követ, a hentes készíti a húst. Végül aztán megkértem az egyik ottani barátomat, hogy tanítson már meg engem is játszani ezzel, mert annyira tetszik. Nem voltam könnyű eset, de végül sikerült, s akkor elmondhattam magamról: igen gyerekek, én tudok Settlersezni! Azóta sajnos eltelt már sok-sok év, s időközben sikerült elfelejtenem, ezért arra gondoltam itt az ideje újra belevetődni a sorozatba a legújabb epizóddal. Rossz hírem van: a Paths to a Kingdom még mindig ugyanolyan bonyolult, mint a tizenöt évvel ezelőtti részek, s még mindig nem igazán szeretek vele játszani.
A probléma, hogy ma már csak olyan emberek játszanak a Settlers-sorozattal, akikkel nem nagyon mennél el együtt egy házibuliba, akik szabadidejükben
Védelem helyett pusztítás
Mint minden mostanában megjelenő Ubisoft játékot, a Settlers 7-et is a DRM védelemmel szállítják, ami megköveteli az állandó internetkapcsolatot menet közben. A vásárlók azonban folyamatos problémákról számolnak be: sokszor nem engedi őket csatlakozni a szerver (így tehát még az egyjátékos módhoz sem férnek hozzá), nem látják a többjátékos hosztokat, s néha nem működik a mentés / betöltés sem.
A Settlers 7 elsajátításához szükséges idő félelmetesen sok, s rá kell jönnünk, hogy egy bizonyos fokon túl már csak magunkra számíthatunk a további fejlődésünk érdekében –ilyenkor pedig néha már úgy tűnik, mintha nem is játszanánk, hanem valamiféle házifeladatot próbálnánk megoldani. A gazdasági rendszer brutálisan összetett, s annyi különböző láncszemből áll, hogy ember legyen a talpán, aki mindent tökéletesen össze tud hangolni és ki tud alakítani. Nézzük csak: először is adott az alapépületünk, a kunyhó, ami ahhoz kell, hogy el tudjuk indítani a gazdaságunkat. A kunyhó rögtön többféle funkcióval is rendelkezik: ha egy tó mellé helyezzük le, akkor kicsi telepesünk elkezd majd horgászni, ezzel alapvető élelemhez juttatva megszülető falunkat, viszont ha az erdő mellé telepítjük, akkor fát fog vágni, így biztosítva az építéshez szükséges legfontosabb alapanyagot. Innen pedig szépen sorban kell megtalálnunk a megfelelő hatásláncot ahhoz, hogy optimálisan, a megfelelő tempóban felépítsük a települést. Egyszerűnek hangzik? Mert higgyétek el, nem az, innentől ugyanis minden exponenciálisan egyre bonyolultabbá válik. Lehet ugyanis, hogy néhány korábbi, szükségtelenül bonyolult dolgot kivágtak a készítők, a többi viszont ennek hatására sokkal összetettebbé vált.
Szóval a favágás mellett érdemes még meglátogatni egy bányát is, hogy szerezzünk követ az építkezésekhez. Aztán fel kell húznunk valamit, ahol ezeket a nyersanyagokat feldolgozzák (pl. ács), majd az így előállított drága alapanyagokat rögtön el is kell költenünk arra, hogy a több alapanyag tárolásához szükséges raktárakat megépítsük. Aztán rájövünk, hogy ahogy egyre több emberünk lesz, a halászat már magában nem elég, úgyhogy még több nyersanyagot kell rááldoznunk a farmok építésére, a vadászokra, és pásztorokra, aztán persze ezekhez is kell feldolgozó egység, így szükségünk lesz hentesekre, kifőzdékre és pékségre. S akkor még szinte semmit nem haladtunk, a településünk továbbra is védtelen, s nemhogy sereget, de pár katonánál többet nem is állítottunk elő. S még mindig nem térhetünk rá a lényegre, ugyanis még többet kell elköltenünk mindenféle épületre, aminek a presztízs feltuningolásán kívül semmi haszna nincsen, majd templomra, hogy a papok által elérhetővé váljanak a különböző fejlesztések. Aztán jönnek még a kereskedők és a többi. De ez még alapvetően nem baj, a Settlers mindig is erről szólt, ezt marhaság lenne hibaként felróni.
A probléma, hogy ez csak az első településünk első kis része, a Settlers 7 ugyanis megköveteli, hogy viszonylag gyorsan és folyamatosan terjeszkedjünk, a
Bruce Shelley, a legenda
Egy igazi játékipari félisten is közreműködött a Settlers 7 fejlesztésénél. Az egykor a Railroad Tycoon és Civilization játékokon is dolgozó Bruce Shelley, aki később megalkotta minden idők egyik legjobb stratégiáját, az Age of Empires-sorozatot, konzultáns pozícióban segédkezett a Blue Byte fejlesztőinek. Az Ensemble Studios 2009-es bezárása után (a Halo Wars fejlesztését követően) egyébként az első olyan project, ahol feltűnt a neve.
A legtipikusabb példa, amikor kicsiny munkásunk áll egy építkezés mellett, s nem csinál semmit. Ez azért fordulhat elő, mert külön ember kell arra, hogy a raktárból odavigye neki a szükséges alapanyagot, s ha ez az ember éppen nem áll rendelkezésre, akkor a munkás addig fog ott dekkolni, ameddig meztelen Daksok nem hullanak az égből. Az már fel sem merül, hogy esetleg álldogálás helyett elmenjen ő az anyagokért, még akkor sem, ha a raktár ott van mellette öt méterre. Kicsit hasonlítanak a sztenderd magyar építőmunkáshoz, akik a munkaidő háromnegyedét evéssel, beszélgetéssel és sörözéssel töltik. A legnagyobb probléma, hogy a Settlersben sosem érzed úgy, hogy győztél. Persze, amikor végre összeáll egy szép nagy birodalom, akkor nagy megelégedéssel tölt el azt nézni, ahogy a sok kis telepes teszi a dolgát, de valahogy nem az igazi.
Érdekes egy játék tehát a Blue Byte legújabb alkotása. Békésnek és vidámnak tűnik, így egészen addig nem tudjuk, mire vállalkoztunk, amíg bele nem vetjük magunkat. A kedves körítés mögött ugyanis egy brutálisan összetett, reménytelen kezelőfelülettel és játékmechanikával megvert szörnyeteg rejtőzik. Ennek köszönhetően pedig végig úgy érzed, hogy a Settlers 7 a mézes-mázas külcsín és az aranyos tálalás ellenére sosem akar a barátod lenni.
Sajnos nem tetszik ez a teszt, a játék megérdemelne egy korrekt értékelést! Eliast hozzászólásaival és meglátásával tudok azonosulni. A játék bonyolult, de hát mit várjunk egy Settlers-től? A sorozat eddigi részei, főleg a régi "klasszikusok", így a S1, S2 és S3 sem volt egyszerű, a közvetlen egységirányítás hiánya nem tudom, miért hiányosság egy Settlers-játékban. Aki arra vágyik, hogy kijelölve hatalmas seregeit, ráküldi őket az ellenre, az ne ezzel a programmal, játsszon; megtalálja a számítását más játékokban (azok is jók, én is játszok sok más jellegű stratégiával, imádom őket). A kezelőfelület szerintem gyorsan tanulható és logikusan felépített. A "reménytelen kezelőfelülettel és játékmechanikával megvert szörnyeteg" címkézést egy kicsit átgondolnám, szerintem még plusz 10 perc rászánással sikerült volna elsajátítani a kezelést. Bár nem értem, cikk formájában miért olyasvalaki véleménye jut el sokakhoz egy honlapon, aki valamikor régen látta már az S3-mat, de egyébiránt nincs köze a sorozathoz?! Nem lett volna senki, aki kicsit is több tapasztalatot szerzett volna a sorozatban? Szerintem a BlueByte klasszikus sorozata több odafigyelést érdemelt volna meg. A játék jó, én már nem is tudom mióta a rabja vagyok. Még mindig érnek meglepetések benne, a multi is izgalmas, a mentorrendszer pedig nagyon jópofa. Ez egy olyan játék, amely azért szórakoztat, mert sok benne a mikromenedzsment és a logisztika, de hát ettől jó! Akárcsak pl. az ANNO-sorozat. Annak sem azért ül neki valaki, mert pörög a játék, vagy mert pofon egyszerű lenne felépíteni egy virágzó várost.
Annak, aki most ismerkedik a Settlers-szel csak annyit tudok mondani: türelem, ez nem egy hipp-hopp megtanulható játék, idő kell hozzá. De megéri!
Temó
Starcraftra kitérve. Online multiplayerben valóban így folyik a játék. De ezért nem a Starcraftot kell okolni. A Blizzard játékok neve szent. :P Róluk csak jót vagy semmit.. :D
Az online játékélmény a játékosoktól függ. Akármelyik játékról legyen szó. És sajnos a fent lévő játékosok elfelejtik mi az hogy játékélmény és elvesznek a gyors győzelem hajkurászásában. Ezért létezik annyi cheater. Ők is csak gyors győzelemre vágynak. Közülük senkit sem izgat a játék kiteljesedése. Eszükbe sem jut hogy mindent felépítsenek és teljes erejükben ütközzenek meg...
(Counter-Strike-nál meg talán épp forditva. Ott a játékosok kicsit túlszabályozzák a dolgokat ami egyes játéktipusoknál az élmény rovására megy.)
Csak az a DRM ne lenne... A puszta ténytől szenvedek hogy ilyen létezik. Pedig nekem még nem is okozott idáig gondot a gyakorlatban. (A baromi lassú csatlakozást leszámítva a kezdeti időkben... :) Mintha Commodore 64-es játékot töltöttem volna.)
Várj, szerintem ő a Gamekapocs stábjából indul ki:))))))))))))
szerintem nem értitek mit és hogyan akart mondani... de akkor ez a te bajod.
http://m.blog.hu/mo/molettibaba/image/sanyi.jpg
Letöltöttem a demo-t, feltelepítettem, erre nem indul. Mert hogy :An internet connection blablabla...akármi.
Azért ne már, hogy a demo-t se lehessen elindítani, hát ez milyen már?
Meg lehet magyarázni, mitől jó ez a bonyolult rendszer és a trágya kezelhetőség, de felesleges. Ez egy rossz játék és az is marad.
Press Score: 7.7
Readers Score: 6.0
A settlers2-ben nagyából ugyanilyen csaták voltak. Most több egység van, és választhatsz vezért a seregnek ami befolyásolhatja hogy melyik egységed kapjon támadási bónuszt. Én csak a demo-val játszottam, de szerintem mindenkinek érdemes egyszer kipróbálnia - (és addig játszani vele amíg meg nem tanulja kezelni) - legalább a demo-t (ami ingyenes tudtommal :)) .
Hiába a ráhangolódás, ha az erőforrásmenedzsment tönkreteszi a taktikai lehetőségeket (konkrétan nem nevezhető stratégiának a játék), a grafika pedig - InGen véleményével ellentétben - nekem egyáltalán nem tetszett. Minden pálya tök egyforma, a telepesek vacakul festenek (túl darabosak), a zene pedig unalmas, hiába van belőle 20 track.
őszintén, örülök, hogy szellemi munkából élek :)
Dolgoztál te már életedben valahol???!!!!!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.