Ouya teszt

  • Írta: fojesz
  • 2013. július 22.
  • hardver, ouya, teszt
Link másolása
“Alapjaiban forgathatja fel a játékipart, bebizonyítja, hogy egy kis költségvetésű játékkonzol is remek szórakozást nyújthat, és új távlatokat nyit meg a hobbifejlesztők előtt.” Mi lett belőle? Semmi. Az Ouya óriási csalódás.

Rengeteget vártunk az Ouyától. Talán azért, mert láttunk valami fantáziát a koncepcióban, esetleg valami romantikát a kezdeményezésben. Mert az Ouya története nem hétköznapi: a tervezői egy olyan asztali konzolt álmodtak meg, ami olcsó, bárki számára hozzáférhető, a játékok is ingyenesek hozzá, de legalább egy masszív próbaverzió elérhető belőlük. A fejlesztők mindennemű licencdíj befizetése nélkül írhatnak játékot az androidos gépre, és a hardver bütykölését is egyszerűvé teszi azok számára, akiknek erre van ingere. Ja, és a munkálatok beröffentéséhez a Kickstarteren kalapoztak össze hozzá rekordközeli pénzmagot, ami mégiscsak azt sejteti, hogy valahol van igény egy ilyen szerkentyűre.

Végre mi is kipróbálhattuk az Ouyát, egy magyar fejlesztőcsapat, a Blaho Bros. mutatta meg nekünk, amit ezúton is nagyon köszönünk nekik! A srácok nemcsak, hogy fejlesztenek a konzolra, de “hívők” is, támogatták az ominózus Kickstarter-kampányt, amiért az első körben jutottak hozzá a géphez. A tesztben a számok és a méricskélés helyet az Ouya által nyújtott élményre koncentrálok, annál is inkább, mert huzamosabb ideig nem állt módomban tesztelni a kütyüt, a cikk csak egy rövidebb, másfél-két órás próba eredményeként született meg. De így is bőven eleget láttam, higgyétek el!

Az Ouya fekete cipősdobozban érkezik, amiben a tápkábelen és a kézikönyvön kívül mindössze magát a konzolt és a kontrollerét találjuk. A gép külseje élőben éppen annyira meggyőző, mint a stock fotókon: a kis kocka végtelenül elegáns, a fém és fekete műanyag stílusos találkozása megengedi, hogy a nappalidban, a tévéd mellett tárold, nem kell eltenni a fiókba, ha vendégek jönnek. Tényleg nagyon pici, elfér a tenyeredben, egyébként állított helyzetben hátul a csatlakozók, és felül a bekapcsoló gomb töri meg minimálisan a tökéletes letisztultságot. Mint tudjuk, okostelefonokhoz mérhető hardvert tettek a gépbe, ennek megfelelően csak mérsékelten melegszik, a ventillátora viszont kifejezetten nagy és hangos, ami belerondít némileg a Rubik-kocka illúzióba. A kütyü egyébként tényleg egyszerűen szétkapható, négy csavar választ el mindössze a belétől.

Oké, ugorjunk, nézzük a kontrollert! Megmondom őszintén, egészen eddig a pontig tartott a lelkesedésem. Noha létfontosságú szerepe van, az irányító kiábrándító minőségű, olcsó műanyagból összetákolt vacak. Kattog, zörög és nyikorog, komolyan, rossz kézbe venni! Távolról jól indít, az Xbox 360 kontrollerét idézi, márpedig azt imádom, közelről viszont egyre kevésbé tetszik: túlzottan szögletes, túlságosan “szétteszi a lábait”, és emiatt kissé kényelmetlen is. A tükörsimára csiszolt műanyag csak a tenyereid izzadását segíti elő, a domború fejű analóg karok pedig elavultak, nem véletlenül cserélték le a DualShockon is. A gombok gagyik, a ravaszok pedig csapnivalóak, viszonylag nehéz őket meghúzni, a nyikorgásuk pedig az őrületbe kerget. Az Ouya kontrollere abból a szempontból előremutató, hogy a DualShock 4-hez hasonlóan touchpad is került rá, maradéktalanul viszont ezzel sem voltam elégedett - mindjárt visszatérek rá.

Bekapcsoljuk a gépet, megint kellemes meglepetés fogad. Mint ismert, az Ouyán Android fut, az operációs rendszerre viszont saját skint húztak a gyártók, a végeredmény pedig kifejezetten pofás lett. Semmi csicsa, négy jól olvasható felirat hirdeti, hogy mihez kezdhetünk a géppel: játszhatunk, letölthetünk, fejleszthetünk és beállíthatunk. Tényleg szép, kellemes a szemnek az egész, persze nem is túl informatív, de hát valamit valamiért. Már éppen kezdtem volna megint lelkesedni - tessék, mégis van remény! -, de az összképet itt is sikerül összerombolni, mikor rányomok a beállításokra, mellbe a vág a látvány...

Felugrik az Android gyári beállítási menüje.

Igényes megoldás, hadd ne részletezzem! Izzadok már, de nagyon, egyrészt meleg van, másrészt mert nekem volt ciki az egész. Belevetem magam a játékokba, mondom magamban, teljesen mindegy, mit láttam eddig, 2013-at írunk, egy játékos platform létjogosultsága a játékoktól függ, és pont. Nos, az eddigiek alapján túl sok jó nem vár az Ouyára, egyelőre ugyanis a játékboltja tele van hulladékkal. Nem túlzok, nem nehezen irányítható, esetleg itt-ott bugos, vagy szimplán unalmasabb, értéktelenebb címekról van szó, hanem szó szerint értendő hulladékokról. Értelmezzük a látottakat:

Valaki most talán belelendül a kommentelésbe, mert szerinte a hardver jelenti a szűk keresztmetszetet, pedig téved. Az Ouya hardverével alapvetően nincs gond, használható, ilyen és ehhez hasonló konfigurációkra nem egy remek játék született már. Két dolgot viszont alaposan alulbecsültünk az Ouya koncepciójával kapcsolatban: egyrészt a rendszer nemcsak nyitott, de ellenőrizetlen is, másfelől pedig kár volt azt vizionálni, hogy az egyébként érintőkijelzőre írt androidos játékokat majd tucatjával kezdik el átültetni a kontrolleres konzolra, ez az út ugyanis egész egyszerűen nem járható.

Mert a nyitottság nagyszerű dolog, és valahol joggal bírálják a független fejlesztők a Microsoftot és az Apple-t, amiért minden egyes játékot és alkalmazást szövevényes jóváhagyási procedúrán kell keresztül tuszkolni az Xbox 360-as vagy az iPhone-os megjelenés előtt. Ugyanakkor ez a fajta sorompó nem céltalan, és hiába mondja azt többek között a Valve is, hogy lehetővé kell tenni a fejlesztők számára, hogy azok mindennemű akadályozás nélkül, azonnal elérhetővé tegyék a játékaikat, valahol muszáj kontrollt bevezetni.

És szolgáljon ehhez csúfos bizonyítékul az Ouya példája, ahol semmilyen ellenőrzés nincsen, vagy ha van is, az nem látszik. Persze meg lehet ideologizálni a dolgot, hogy így a fejlesztők azonnal, még melegében átadhatják a játékaikat a nagyközönségnek, de az az igazáság, hogy engem, mint a nagyközönség tagját ez rohadtul nem érdekel, ha a félkész anyagok között úgy kell felkutatni azt a néhány minőségi munkát. Mint tűt a szénakazalban, komolyan: rengeteg Ouya-játékról ordít, hogy silány vagy befejezetlen munka, tekintélyes részük irányíthatatlan, élvezhetetlen vacak, rendszeresen fagy, összeomlik, bizarr kódsorokat hagy a képernyőn, sőt még a memóriát is teleszemeteli, ami miatt minden más játékot is játszhatatlanná tesz egészen addig, míg újra nem indítjuk a gépet. Naivitás azt gondolni, hogy idővel a minőségi játékok kiszorítják ezeket a vackokat, mert maguktól nem fogják - valamilyen passzív módon betartott játékszabályra mindenképpen szükség lesz a gyártó részéről.

A játékok irányítása ezer sebből vérzik. Noha adná magát, hogy az Androidra megjelent több ezer játékhoz nyúljunk, mint írtam, az érintőkijelzőről egy az egyben kontrollerre átírni valamit nem éppen a legszerencsésebb dolog - ennek ellenére több fejlesztő megpróbálkozik vele. A végeredmény kiábrándító, és az ad-hoc módon belőtt gombkiosztások csak a kezdetet jelentik, néhány portnál még az érintésérzékeny gombok helye (!) is ott maradt a HUD-on. Továbbnehezíti a helyzetet, hogy az analóg karok nem érzékelik pontosan a 360 fokos forgást, és hogy visszakanyarodjak a touchpadhez, az is teljesen használhatatlan, mert annyira érzékeny, hogy képtelenség megszokni. Az irányítás kapcsán meg kell említeni az Ouya - egyébként gyári androidos - böngészőjét is, mert az is elborzasztott: az egy dolog, hogy itt is adná magát a touchpad bevetése, de egyenesen kőkorszakinak tűnt, hogy görgetni csak a linkeken való végigugrálással tudtam...

Félreértés ne essék, vannak az Ouyán jó játékok, azonban erősen kiábrándító, hogy egyrészt nincs sok belőlük, és nehéz őket megtalálni. Az pedig részletkérdés, hogy hiába van közel 300 cím az Ouya játékboltjában, a valódi húzónevek hiányoznak belőle; persze van Shadowgun, Sonic meg Final Fantasy III, de ez kevés, ráadásul játszottunk is velük máshol. Valószínűleg érzi ezt a gyártó is, nem véletlenül indította el a fejlesztők egymillió dollárral Ouya-exkluzivitásra sarkalló Free the Games Fund kezdeményezést.

A jó hír viszont az, hogy - a kontroller alapvető gyengeségeit leszámítva - ezek a hibák utólag, frissítéssel is javíthatók, így mielőtt ellepnék a kommentfalat a “na, én megmondtam, mekkora bukás lesz ez” kezdetű beröfögések, igyekszem is leszögezni, az Ouya és az általa képviselt felfogás alapvetően nem hasalt el. Tény, hogy az Ouyát, mint eszközt, nem tudom hova tenni: én biztosan nem vennék ilyet, ugyanakkor még mindig meg vagyok győződve arról, az “olcsón jót és szórakoztatót”-felfogás jó irány lehet. Szerencsére nem az Ouya az egyetlen képviselője ennek a műfajnak, szóval érdemes lesz még picit várni, hogy mi sülhet ki belőle.

Magyar fejlesztésű játék az Ouyára

Az Ouyát a Blaho Bros. mutatta meg nekünk, a független fejlesztőcsapat maga is olyan játékot készít, amit először az androidos konzolra jelentetne meg - legalábbis eredetileg így tervezte. A Death Squad egy akció-stratégia, olyan retró címek ihlették, mint a Cannon Fodder vagy a Commando, a látványt tekintve viszont friss és korszerű az anyag.
A játékban egy kis csapat katonát kell különböző küldetéseken keresztül vezényelnünk, huszonnégy misszió vár ránk, és vezethető járműveket, tankot, helikopter, dzsipet is ígérnek a srácok. A többjátékos mókát kedvelők legfeljebb négyen eshetnek majd neki a Death Squad kooperatív módjának.


51.
51.
ksanci.
#47: Ahha. Szeretem a belterjesség naprakész információinak teljes hiányát...
Hát nem a gamekapocs tesztelte itthon elsőként az OUYA-t...
Ráadásul ez már a végleges verzió...

http://www.ouyahungary.hu/ouya-teszt-kicsomagolas-az-elso-tapasztalatok/

50.
50.
ksanci.
Khm, izé, az Android gyári beállítások az igaz, de a többit fenntartom... :)
Az Advanced Settings-ről beszélünk a System menüből?
Egyébként miért baj ez? Most írjanak külön egy másikat, ami 99%-ban ugyanezeket állítja?
49.
49.
ksanci.
Üdv!

Eléggé értetlenkedve olvastam ezt a cikket és azon morfondíroztam, hogy ugyanarról a konzolról van szó, amilyen nekem is van, közel egy hónapja? Hát nem.
Gratulálok, sikerült a "tesztet" egy korántsem végleges Ouya verzió alapján megcsinálni... A kickstarteres támogatók és pláne a fejlesztők ("...amiért az első körben jutottak hozzá a géphez.") nem a végleges változatot kapták meg, pont az ő véleményük alapján változtattak sok mindenen, ezért is csúszott a piacradobás.

Akkor némi helyesbítés:
- hangos ventillátor? HOL??! Akkor hallom meg, ha elfelejtettem kikapcsolni és éppen nem nyomja el a tücskök ciripelése.
- Kattogó, zörgő kontroller? HOL?! Pont a kontroller az, amin rengeteget módosítottak és a végeredmény meggyőző...
A touchpadról csak annyit, hogy az érzékenysége állítható...
- Lefagyó, szemetelő játékok? HOL?! Mondhatom, elég sok játékot kipróbáltam, de EGYETLEN EGYSZER nem fagyott le egyik sem, vagy csinált bármi illetlen dolgot. Stabil volt mindig, bármit műveltem vele.

Így hirtelen ennyi.

Szóval kicsit kiakasztott a cikk, egyáltalán mikor készült maga a teszt? A konzol automatikusan frissíti magát (működő internetkapcsolat mellett persze), jelenleg a 1.0.409-r1 verziónál tartunk. A tesztalanyon ugyan melyik futott?! "Felugrik az Android gyári beállítási menüje." Hát nem ez, az biztos.

Javasolnám egy végleges változat tesztelését is, mert ez így diplomatikusan szólva nem felel meg a valóságnak...

Köszi :)
48.
48.
ki55i
#43: Android még most is az :) minden szutykon android van, nem csak a prémium eszközökön.
47.
47.
dBLOOD
http://hvg.hu/tudomany/20130723_nincsenek_jo_jatekok_yuyara_ez_lehet_a_ve
Restecpa!
46.
46.
Stranger
Ennek a cuccnak nincs létjogosultsága...
44.
44.
Csoki80
Ezek csak apró hibák, remélem beindul. Én engem mondjuk csak az emuk miatt fog érdekelni. Szeretnék egy ilyen gépet agyontelepíteni minden jóval sőt szerintem a pici kockára még tekernék egy dreamcast jelet is :-)
43.
43.
Akinek a Battlefield 3-ra van merevedése, az ne álljon le Ouyát tesztelni.

Egyértelmű, hogy almát körtével hasonlítotok össze, s megfeledkeztek néhány fontos dologról. Leginkább arról, hogy ez egy 100 dolláros platform, amennyiért egy rendes médialejátszót sem lehet kapni, nemhogy konzolt.

Másrészt az Ouya nem versenyzik, és nem is versenyezhet a nagykonzolokkal, nem arra lett kitalálva. Ellenben rentábilis alternatíva azoknak, akik kényelmesen hátradőlve, kontrollerrel, nagy tévén akarnak játszani ftp játékokkal játszani, nem egy szerencsétlen mobiltelefont nyomkodva, vagy bohóckodva egy tableten az Infinity Blade-del.

Nem vall túl sok sütnivalóra az, ha valaki leír egy 0 km-es, teljesen új hardvert a legelső benyomások alapján. A nyolcvanas években az AT&T egyik hasonlóan okos szakembere leírta a mobiltelefóniát, s azt mondta, ez senkit nem fog érdekelni Amerikában. És szépen megvált a licensztől. Bukott rajta azóta vagy pár 100 milliárd dollárt...

Azt se feledjük el, hogy az Android annak idején egy bugos szerencsétlenség volt, most pedig piacvezető...

Lehet, hogy nem lesz sikeres az Ouya, de kezdeményezésként semmiképp nem szabadna leírni. Ha valaki balga, akkor megteheti.
42.
42.
#40: A Minecraftból elfogyott már vagy négymillió világszerte, vagy még több, HD-tévén tolják otthon az emberek. A Limbo-ból is elment pár millió, és a The Journey sem szégyenkezhet az eladásai miatt...
41.
41.
http://www.ouyahungary.hu/ouya-teszt-kicsomagolas-az-elso-tapasztalatok/
40.
40.
galmat
#36: Azért én nem hasonlítanám ezt a kis céget a Sonyhoz/MS-hez. És hát ez ki is jön itt, A Sony és az MS mögött sok-sok éves tapasztalat van hardverkészítés, szoftverfejlesztés, szolgáltatások, üzleti kapcsolatok terén.
Biztosan lelkesek voltak az Ouya fejlesztői is, de pl itt a kontrollernél nagyon kijön az, hogy 0 tapasztalatuk lehet.
Nem tudom a csapat összetételét, de ennyi pénzből talán (8,6 millió dollárból), amit összekalapoztak, igazolhattak volna olyanokat akik mondjuk megfordultak a Nintendonál, Sonynál, MS-nél mind hardver, mind szoftver tervezés terén, persze még így sem tudnák felvenni a versenyt a nagy konzol gyártókkal, de nem is ez volt a céljuk.
Igazából én nem látom értelmét ennek az eszköznek. Komoly játékokat nagy konzolon játszik az ember, nagy árkülönbség meg nincs már egy X360 és az Ouya között, játékok minőségében viszont soha nem éri majd utol őket az Ouya, mert egyszerűen az egyik játékot csinálták 40 millió dollárból, 300-an, a másikat meg 100e dollárból, 10-en.
És ilyen játékok a legtöbb androidos telefonon is elfutnak, amik pont arra jók, ha az ember buszra/tárgyalásra vár, elüsse velük az időt. Otthon, HD-tévén az ember nem ilyen ultra-arcade játékokat akar majd játszani.
39.
39.
Lorthirash
Kár ezt ragozni ez egy nagy rakás sz.....
38.
38.
randall13
#36: Csak épp konzol nem lett volna, mert a gyártók sem szeretetből élnek.
36.
36.
Danikika94
Csak annyit mondok h gusztustalannak tartom hogy ennyi pénzt ki könyörögtek maguknak és egy ilyen semmi szart tudtak összehozni...-.-" Legalább ennyi pénzből már erős Xbox 360 és PS4 közötti konzolt lehetett volna építeni (teljesítményben) meg az androidot elfelejtik és írnak egy saját rendszert rá akkor új nagy ágyú is lehetett volna andorid emulatorral hogy azokat is vigye meg exkluzív címeket is lehetett volna rá írni és azért már megérte volna az a rengetek pénz amit ezek kidobtak az ablakon ezért...-.-"
35.
35.
DON GONDOCS
Hát szerintem nem kell sokat várni a géptől, nem kap elég támogatást, játékok terén és ez rányomja a bélyeget, sajnos nemtudja betölteni azt funkcióját amire hivatott ez a gép, alkalmi szórakozás!
34.
34.
galmat
Ez az egész Ouya koncepció egy két szék közé ülés. Főleg, hogy a Sony és az MS sem vonja ki a jelenlegi konzoljait a piacról, továbbá a felhasználók mobiljai is tudnak ilyen játékokat és ilyen minőségben futtatni, mint a fenti szerkezet.
33.
33.
tényleg olyan, mint régen az atari (és utánzatai) gépek :D egy "kazin" volt 200 játék, ebből 4-et szerettünk, 100 volt játszható és a többiben azt sem lehetett tudni, mi a feladat :)

ha lenne (van?) valami értékelési rendszer, ahol lehetne látni a userek véleményét a címekről, illetve a 2 pont alatti játékokat mondjuk törölné az Ouya rendszere... akkor lenne motiváció jobb játékokat kiadni.

és lehet, hogy ez az egész egy nagy programozás/játékfejlesztés-hullámot fog elindítani, és emiatt sok jó amatőr játékfejlesztőt karolnak majd fel. bármi lehet.
30.
30.
NoRush
Sajna muszáj a sok moslék "játék" hozzá. Van pár jó cím, de azok kevesek ahhoz, hogy a konzolt magát életben tartsák. Majd idővel, mikor már szép számmal lesznek minőségi alkotások is, szvsz számíthatunk egy nagyobb szűrésre, ami ezeket a nem mondok rájuk semmiket eltörli a francba.
26.
26.
Tidus
Mobilos játékok e tetszenek,hát még így...teljesen felesleges gép,semmi érdemleges címmel,maradok sony és nintendo fan....véletlenül sem gondolkozok ilyen konzolon(?).A wii-t azért nem csak a casual fanok veszik,hisz azért a The Legend Of Zelda,Super Mario Galaxy 2 mondhat bárki bármit két 10pontos hardcore game.(tessék mindkettőt 100%-ra kivinni utána mondja valaki hogy casual...).Még mindig azt mondom hiba a Wii U-t leírni teljesen ,hogy ha nem lesz nagy siker ,de azért 30-40 milliót simán eladnak belőle ahogy jön a Mario Kart,Smash,Zelda...Számomra jó konzolt csak a japánok csinálnak...
24.
24.
Daks
Megnéztem a "Best Ouya Games" videókat a YouTube-on, háát vegyes a felhozatal, vannak benne igazi gagyi mobilos játékok, amik biztos hangulatosak meg jók amúgy, de desktopon nem tudom őket elképzelni, meg AAA-nak kinéző címek is. Szerintem a gép mint innováció megállja a helyét a játéktörténelemben, elindított valamit, de sokat kell még érnie a dolognak, hogy rendes konzol legyen belőle.
20.
20.
A legtobb jatek ugy van megcsinalva es oylan szinttet kepvisel, hogy a leggagyibb okostoba telon is elmenjen.
Egy ket nagy ceg engedheti meg maganak azt a luxust hogy eros hardwarekre csinaljon jatekot.
Ott ahol a csucs eladast cirka 200es eladas vezeti aztan szakadek a kovetkezo meg 10000 sok beszelni valo nincs.
A sok kompatibilitasi gondrol mar nem is beszelve.
Egy megoldast latok a zartabb rendszer, magyarul ne androidot kelljen hozzageszteni a gyartonak a sajat szarjahoz, hanem a hardware legyen ugy felpitve, hogy fusson rajta a droid.
Mert ez igy fossssssss.
18.
18.
#16: A shieldben meg ennyi ertelem sincs.
Szerintem fogalmad sincs mire kepes a tegra 3.
Es milyen az android szint.
A legutosebb jatekokhoz eleg egy rk3066 es egy mali 400 mp4.
Ez pedig alatta vana tegra 3nak.
Megmondom oszinten ennel gyorsabbat nagyon ki se lehet hasznalni a jatekok szinvonala miatt.
17.
17.
Alapbol nekem tetszik ez a kis kocka.
Azzal sincs bajom ami benne van.
Siman elvisz barmilyen droidos szart.
A baj a droid, azzzzaaaa baaaaaj.
16.
16.
Koncepcionálisan hibás, minden sebtől vérző elgondolás. A legnagyobb baj, hogy akik támogatták is borzasztó nagyot fognak benne csalódni. Ez ebben a formában akkor tudott volna működni, ha minimum egy Tegra-4 es chippel, minőségi kontrollerrel és egy komoly hardware / software gyártó támogatásával és quality.controllal kiadott ( akár központi, akár közösségi ) fejlesztést vonna maga után.
Az nVidiás Project Shieldbe több potenciált látok az elejétől kezdve, mint ebben, csak ott meg az ár lesz ami gondot fog okozni, nem is kicsit...
14.
14.
#5: Pedig elhiheted nagyon allat egy 40 colos tv-n full hdban tolni pc-n.
Radasul az egesz csalad ele tud ulni nem egy db marharepa potyog egy pingpong uto meretu andridos fosladek elott.

Egyebkent en is lelkes voltam az aouya kapcsan.
Aztan vettem egy tabletet es meglattam az atlag android szinvonalat. Vannak nagyon jok de azokat meg nagyreszt kontrollerrel vagy egerrel kene tolni, de azt hogy szinte semmi nem kezeli a kontrollert sot egeret az gaz!!!!!
Azota el is adtam adtam a f#&@omba.
Rettenet az egesz.
Mai napig nem ertem se a tabletek se az android letjogosultseget illetve mitol is lett nepszeru.
Most mar en is arra hajlok ez buko.
Ennel akar tobbet er egy atom procis egybealaplap aztan ha ragaszkodik valaki a fosladek droidhoz rateszi windows helyett (570es 1,6os atom megeszi androiddal a szinten ketmagos rk 3066ot ami szinten 2 mag 1,6ghz - tapasztalat).
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...