Eddig
sikeresen elzárkóztam Dél-Korea játékiparától. Elég csupán pár jellegtelen
MMO-t megnézni, máris tudjuk, hogy az ottani fejlesztők inkább a trendeket
szeretik meglovagolni és a formabontó ötletek terén erős hiányosságokat
mutatnak. A Monolith két zseniális F.E.A.R.-t szállított nekünk az elmúlt
években, míg a harmadik rész is egy erős közepes szintet ütött meg. A sorozat
egy multiplayer-orientált, free-to-play címmel folytatódik, ez lesz a F.E.A.R. Online,
amit az Inplay Interactive rak össze. A csapat portfolióját leellenőrizve
csupán az SNK All Stars Online nevű 2D-s bunyós címre bukkantam, de ahogy
láttam, senkiben sem hagyott mélyebb nyomott. Az Inplay mára a Warner
tulajdonában van, a kiadó ezzel a befektetéssel szeretné megvetni a lábát az
online játékok piacán. Pár óra játék után nyilvánvalóvá vált: jobb csapatnak is
odaadhatták volna ezt a masszív frencsájzt.
A
zárt bétateszt májusban indult és június közepén ért véget - szerencsére a játék lényegét nem kellett
nélkülöznünk a korai verzióban, már minden lehetőség nyitva állt. Dacára annak,
hogy egy online örömökre kihegyezett címről van szó, történetet is raktak bele
– bár ez csupán a kooperatív módban van jelen. Nem kell nagy durranásra
számítani, a história érdemi része már megmutatta magát az eredeti trilógiában.
A sztoriról annyit érdemes tudni, hogy a F.E.A.R. erői kivizsgálják az Armacham
Technology Corporationnál történt baljós kísérleteket, ám nem várt ellenállásba
ütköznek. A F.E.A.R.-katonák az ATC biztonsági személyzetével csapnak össze - e
két frakció valamelyike mellett tehetjük le a voksunkat. Mindenek előtt egy
unalmas és száraz oktatómódon kell átverekedni magunkat, amely az alapvető
irányítással ismertet meg minket. És igen, feltűnik benne Alma is, hogy
néha-néha az arcunkban másszon hátborzongató tekintetével. Olcsó ijesztgetések
halmaza, rengeteg vér, teljes linearitás – mondanunk sem kell, nyomokban sem
hozza a korábbi részekre jellemző hangulatot, a látvány pedig azoknál is
rondább.
A
F.E.A.R. Online két jól elkülönülő pillérre épül. A PvE kötöttebb,
kooperációra épülő, küldetés-orientált játékmódot takar, míg a másik a PvP,
amely a hagyományos, a harmadik rész multiplayeréből kölcsönvett ötletekre
építkező kompetitív mókát takarja. Az előbbi esetében kiválaszthatjuk az Escape
módot, ahol – mint a cím is mutatja – menekülünk kell a pálya egyik pontjából a
másikba, három másik csapattársunkkal együtt, üt közben rengeteg ellenfélen
küzdjük át magunkat. Az már csak hab a tortán, hogy a mesterséges intelligencia
nem ismer kegyelmet: iszonyatosan pontosan céloz, lehetetlen szögből is
sikeresen eltalál, még akkor is, ha fedezék mögött lapulunk. Tehát a gépi
ellenség nyilvánvalóan csal, fél percenként padlót fogunk, ha balszerencsések
vagyunk, olyan társakat kapunk magunk mellé, akik magasról tesznek ránk, nem
támasztanak fel, előre rohannak, hogy több pontot begyűjtsenek. Mindaddig így
megy ez, míg ők is elhullnak és inkább némi összedolgozásra való hajlamot erőltetnek
magukra. A Scenario módban legalább kapunk némi körítést: rövid átvezetőkkel,
párbeszédekkel és káromkodásokkal tarkított, jellegtelen narratívával
szembesülünk. Néhány alap feladatot teljesíthetünk, de a lényeg ugyanaz, mint
az Escape módban: keresd meg a pálya végét és maradj életben. Ez már nem
horror, csupán egy sivár és élettelen lövölde, amely mindössze egy-egy pályán
zajlik.
Lássuk,
hogy a PvP meg tudja-e menteni a játékot! Kapunk egy rakás ismerős játékmódot,
ahol akár 16-an irthatjuk egymást, de ha ismerős számodra a F.E.A.R. 3
multiplayere, akkor nem tud újat mutatni számodra a F.E.A.R. Online. A
Deathmatch és a Team Deathmatch lényegét nem kell ecsetelnünk, össznépi
mészárszékkel van dolgunk, amely extra finomságok híján nem is köti le sokáig a
figyelmünket – egyszerűen eljárt felettük az idő. A Soul Kingben a többi játékos lelkére pályázunk, ha megöljük őket, miénk a lelkük, s az győz, aki a
meccs végére a legtöbb lelket tudhatja magáénak. A holtak nyomán maradó lebegő
koponyák nem éppen a legjobb mód a lelkek ábrázolására, de be kell érnünk
ennyivel. Az Armored Front mód már megér egy misét, hiszen a korábbi részekben
is remek mulatságnak számított egy mech botkormánya mögé ülni. Egyfajta
gazdagságos Titanfallal van dolgunk, ahol a csapat csak egyetlen robottal (EPA-val)
rendelkezik, a cél az, hogy golyószóróval és rakétákkal megöljük a riválisokat
és annyi kontrollpontot foglaljunk el amennyit csak lehetséges. Bevalljuk, a
Respawn alkotása után nem igazán tudtunk megbarátkozni a szűk pályákon zajló
robotháborúval.
A
Team Demolition módban a bombáké és azok hatástalanításáé lesz a főszerep, míg
Knife módban mindenki egyetlen késsel van felszerelkezve, így csak ugrándozva,
oldalazva és időnként odaszúrva likvidálhatjuk az ellenséget. Két komolyabb
meccs között ideális levezető lehet, de nem hinnénk, hogy valaki hosszú
karriert szeretne befutni a F.E.A.R. Online-ban. Miért mondjuk ez? A grafika
teljesen idejétmúlt, még öt-hat éve is puritánnak számított, túl szögletes az
egész, a textúrák felbontása pedig a vicc kategóriájába tartozik. Az sem menti
meg a multit, hogy a rémeket is irányíthatjuk, de a paranormális képességek
szinte semmi nem érnek a koncentrált tűzerő ellen. A fejlesztők szinte
kétségbeesetten próbáltak némi horrorelemet csempészni a játékba: előfordult,
hogy DM közben katonánk hallucinálni kezdett pár másodpercig, de még a
sejtelmes zenétől sem ver szaporábban a szívünk. Az ilyen pár másodperces
közjátéknak egyszerűen nincs helye a PvP-ben.
A
pályák elég szűkösek, a felépítésük minden fantáziát nélkülöz, láttunk már eleget irodaházakat, metróállomást, gyártelepet, ráadásul sokkal szebbeket is. A
fegyverfelhozatal terén egészen impozáns képet fest a játék, azonfelül
mindegyiket fejleszthetjük, vagy vásárolhatunk alapból felturbózott példányokat
is – akár valódi pénzért. Teljesítményünktől függően katonáinkat új
képességekkel vértezhetjük fel, nem kell extra dolgokra számítani: idővel több
gránátot és muníciót cipelhetünk magunkkal, netán gyorsabban újratölthetünk a
mordályainkat stb. Ha nem érjük be az alap karaktermodellekkel, szintén valódi
pénzért beruházhatunk a sorozatból ismerős hősökbe is, ha éppen ha Point Mant vagy
Michael Beckettet szeretnénk irányítani. A meccsek után ingame pénz is üti a
markunkat, amit a testreszabási képernyőn elköltve megváltoztathatjuk karakterünk
kinézetét: egyedi uniformist, sisakot, szemvédőt vásárolhatunk magunknak.
Az
Inplay nyilván sokat akart markolni a F.E.A.R. Online-nal, nem csupán a sorozat
rajongóit akarja megnyerni a játék történet-orientált kooperatív részével,
hanem a tradicionális kompetitív multira ácsingózókat is. A rövid próbakör után
már nyugodt szívvel kijelenthetjük: koreai barátaink senkinek sem tudtak
megfelelni – a én a következő verziót is kihagyom. Nem hinnénk, hogy a végleges
változat megjelenéséig történik valami eget rengető változás. A játék túlzottan
is ötlettelen, idejétmúlt és ezáltal nem sok keresnivalója van a piacon, dacára
annak, hogy a free-to-play címről van szó.
Ettől eltekintve néhány szemellenzős rajongó nyugodt szívvel ráteheti a
mancsát, ha az alkotás nyílt fázisba ér, semmit nem veszít vele. A
F.E.A.R.-sorozat nincs jó kezekben, ez a multis kitérő könnyen a széria végét
jelentheti. Persze ne legyen igazunk.
A legfontosabb kérdés, ami megfogalmazódott bennem, mialatt a bejelentkeztem a F.E.A.R. Online zárt bétájára: lehet-e többedmagunkkal félni? A Monolith méltán híres horrorjátékait mindenki ismeri, de mit kezdenek velük a koreaiak?
http://www.fearcombat.org/
A bazári, kiszámítható jumpscare elemek, Alma borzalmasan scriptelt jelenetei és a láthatatlan ellenfelek pedig inkább fárasztóak mint sem félelmetesek.
Az egyetlen félelmetes jelenet talán az első rész végén volt a vége felé, az atombomba előtt, amikor a raktárban az a rakás dementor vagy mi a fene csörtet feléd gyorsan és távolról. Akkor szorult el talán a torkom egy kicsit a tehetetlenség és a horda látványa miatt, de az sem tartott tovább fél percnél.
Az Amnesia fejlesztői tudták mi fán terem a dió. Ha meg tudod védeni magadat akkor csak egy Silent Hill 2 szerű atmoszféra teheti félelmetessé a játékot. Ha azt nem tudod megteremteni, ne adj a játékosnak fegyvert.
Na de 1 meg 2. Az isteni.
És ha már FEAR; A game AI-ról nem terveztek cikket írni általánosságban? Engem speciel rohadtul érdekel a téma és szívesen olvasnék róla :)
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.