Rollercoaster Tycoon 4 Mobile teszt

  • Írta: Daks
  • 2014. október 18.
  • android, mobil, rollercoaster tycoon 4, teszt
Link másolása
Értékelés 4.5
Fél év késéssel bár, de végre Androidon is játszható a Rollercoaster Tycoon 4 Mobile. Vidámparkot építeni gyerekként nem volt könnyű, most viszont egyenesen kínszenvedés, legalábbis ha nem pattintod fel a pénztárcád azonnal.

Chris Sawyer már nincs a csapatban, az Atari és az On5 az alkotó nélkül alkotott. Az eredményen mindez pedig meg is látszik, a Rollercoaster Tycoon 4 Mobile áprilisban az Apple eszközén már leszerepelt, a helyzet pedig most Androidon se jobb. Talán még rosszabb is. A játék mit sem javult fél év alatt, a freemium modell még mindig arra hajt, hogy rákényszerítsen téged igazi pénzed költésére, vagy rosszabb, véletlenül nyomj a fizetés gombokra.


1999, 2002 és 2004. Ezek voltak az RCT aranyévei, amikor Chris Sawyer igazán nagyot tett le az asztalra, munkájában pedig olyan cégek segédkeztek teljes erőbedobással, mint a Microsoft, vagy a Hasbro. A sorozatot aztán 2012-ben Nintendo 3DS-en akarták újraéleszteni, nem sok sikerrel, a lejtmenet pedig most mobilon folytatódik. A Rollercoaster Tycoon negyedik része a menedzsmentjátékok jól bejáratott üzleti modellére épül, amit a Facebook idején a Farmville készítői dolgoztak ki, és csiszoltak tökéletesre. 


Maga a játék teljesen ingyenes. Minden részlete elérhető már az első perctől fogva, letöltöd, és indul a rászoktató időszak. Első fázisként megszerettetik veled a játékot. Nagyon hamar nagyon szép sikereket érsz el benne, épül a kerted, a városod, az áruházad, vagy jelen esetben a vidámparkod. Feladatokat kapsz a játéktól, amik megoldásáért busás jutalom jár, gyűlik a pénz, amit persze azonnal el is költesz, aztán jön a csavar, a második fázis. A játékmenet egy idő után bekeményít, a fejlődés fájdalmasan lelassul, vagy a nehéz feladatok miatt egyenesen lehetetlenné is válik, ekkor viszont már a legtöbben annyi időt töltöttek el a játékban, hogy nem szívesen adják fel az egészet. Mi lehet a megoldás? Valódi pénzünket virtuálisra váltva azonnal túllendülhetünk a nehézségeken, aztán egy ideig minden megint jó. De csak egy ideig.


A modell világszerte rendkívül sikeres, sokan támogatják, de még többen vannak, akik ellenzik. Mellette szól, hogy teljes értékű játékot lehet letölteni ingyen, illetve a nehéz részeken igazi költés helyett kitartó munkával is át tudunk lendülni, az ellenzői szerint viszont az egész nem szól másról, mint lehúzásról és átverésről. Sokan nem tudják, hogy igazi pénzt kezdenek költeni a játékban, ami főleg amerikaiak között nagy probléma, dollár a virtuális pénz és az igazi is, az arany AMEX-hez pedig nem mindenki állít be SMS értesítést. Aztán a hónap végén veszik észre, hogy egy harmadik világbeli ország fél éves GDP-jét költötték el fagyiskocsik meg zászlók vásárlására. Ha észreveszik egyáltalán. A rendszer olyan jól működik egyébként, hogy az Európai Unióban egy ideje már nem szabad ingyenesnek vagy free to playnek hívni ezeket a játékokat, a megnevezést központilag szabályozzák.


Ahogy a többi játék, úgy a Rollercoaster Tycoon 4 Mobile se szégyenkezik, ha pénzt kell kérni. Két valutád van itt is, aranypeták és vidámparkjegy, mindkettővel különböző dolgokat tudsz venni, vagy elérni, az előbbit nagyon lassan a játékban is kitermelheted, az utóbbi viszont csak komoly feladatok teljesítéséért jár. Ha bármelyikből kifogysz, akkor azonnal felugrik az ablak, hogy töltsd fel őket, 1000 forinttól 25000-ig vehetsz csomagokat, minél többet költesz, annyival jobban váltják a pénzt, a lényeg viszont, hogy ezek körül forog minden. A fejlesztés, az építés és a bővítés pénzbe kerül, minél többet játszol, annál újabb dolgok jelennek meg, egyre drágábban és drágábban.


Vidámparkigazgatóként egyébként egyetlen célunk van. A látogatók jókedvre derítése. Minél több étterem, kaszinó, hotel, attrakció és hullámvasút van a parkban, ők annál boldogabbak lesznek, gondoskodni kell az eszközök karbantartásáról, építeni kell WC-ket, járdát kell betonozni, és fákat, bokrokat ültetni. Maga a menedzsment rész egyébként nagyjából ennyiből ki is merül, a régi idők összetettsége, és folyamatos odafigyelést igénylő feladatai már sehol sincsenek, minden a pénz körül forog. Még a küldetések is csak arról szólnak, hogy vegyél meg, vagy építs át valamit, jó drágán.


Szívem szerint azt mondanám, hogy ezt én elviselem. Naponta háromszor ránézek a parkra, beszedem az addig megtermelt pénzt, és építek gyorsan valamit, a Rollercoaster Tycoon 4 Mobile viszont akkor hozta az első nagy csalódást, amikor elveszett miatta félnapi munkám. A játék hajlamos ugyanis bizonyos időközönként összeomlani, és nem csak ekkor, de hagyományos kilépéskor, és újraindításkor is vesznek el adataink. Rohadt drágán vett épületek tűnnek el, mikor reggel újra meglátogatnánk a parkot, persze a pénznek nyoma sincs, de nem ritka az sem, hogy összetörnek a járdák, vagy attrakciók teljesen random módon cserélődnek ki másra. Az egyik nap például beléptem, és eltűnt az 50000 petákért (nagyjából 1000 igazi forintért) vett hercegnős kastélyom, a park legnagyobb dísze, persze nem fizettem érte, mert a pénzt a játékban termeltem meg, de akár fizethettem is volna. És akkor még ennél is idegesebb lennék.


A látvány nem rossz egyébként, az összkép szép, és az épületek is nagyon jól néznek ki, aki pedig unja a hagyományos farmolós-menedzselős részt, az két mini játékkal is lazíthat. A hamburgerkészítő nagyon jópofa, kapunk három hamburgerfotót, és három tányért, majd az alapanyagok megfelelő sorrendben való egymásra pakolgatásával időre le kell másolnunk a látottakat. Eleinte egyszerű dolgunk van, majd egyre nehezedik a kihívás, de ha ügyesek vagyunk, komoly petákokhoz juthatunk. A másik a félkarú rabló, ami mint a való életben, itt is vagy gazdaggá tesz minket, vagy segít elverni az utolsó fillérjeinket is. Pörgetni kell, és ha valamelyik sorban ugyanolyan ábrák jönnek ki, akkor felszorozva a tétünket, nyerhetünk egy csomó pénzt, én úgy 20 ezer igazi forintnak megfelelő petákot és jegyet szereztem rajta már az első nap, de azóta se semmit, csak vitte a virtuális pénzt. De hát ilyen a szerencse, mondják.


A Rollercoaster Tycoon 4 Mobile készítői nem erőltették meg magukat. Bevetettek mindent, ami a pénzlehúzás tökéletes receptjéhez kell, az egyik küldetésben még kötelező Facebook összekötést is ránk erőltettek, munkájuk viszont ennyiből ki is fújt. A játékmenet nem tartogat semmi izgalmasat, és nem csak a sorozat rajongóinak, de még az egyszeri játékosnak se. Próbáld ki, ha van kedved, de sokat ne várj tőle. És főleg vigyázz, mire nyomsz. Mert figyelmetlenséged a pénztárcád bánhatja.

A Rollercoaster Tycoon 4 Mobile-t az ASUS Transformer Pad T701T készülékén teszteltük, melyet az ASUS Magyarország biztosított számunkra.

10.
10.
PaprikaJancsi
Én iOS-on vettem meg, megjelenéskor 0.89€-ért, két hét múlva ingyened lett. Ja mellesleg borzasztóan unalmas :(
8.
8.
lickmyhorse
Chris Sawyer nélkül? Ez olyan lehet, mint a Terminátor a melák osztrák nélkül.
7.
7.
Naridar
Kétféleképpen lehet egy nagy múltú sorozatot lerántani a sárba és beárnyékolni az amúgy remek korábbi részeket is. Az egyik az, ami a Final Fantasy X esetében történt a Final Fantasy X-2.5 című könyvnek titulált bűncselekménnyel (nézzen utána aki mer, de szigorúan legyen kéznél a szíverősítő). Az csak dilettantizmus és a rendező egyéni elmebaja. A másik pedig ez, ahol az emberek nosztalgikus érzéseit egy valóban jó játék iránt, váltja át készpénzre egy több száz főt foglalkoztató bűnbanda, köztük számos pszichológiához és játékelmélethez nagyon is értő szakember. A játék minden pillanata pontosan ki van találva, tudják hogy melyik pontokon fog vásárlás történni, hosszú munkával van felépítve a különböző játékstílust képviselő emberek útja az egész játékon át, annyira mesteri manipulációval, hogy ha utólag megmutatnák egy játékosnak, miket vett, talán magára sem ismerne. Ezért gyalázatos ez amit ők Rollercoaster Tycoon-nak mernek nevezni, mert nem egy megtébolyodott rendező ámokfutása, hanem egy jól felépített, profin kivitelezett terv hibátlan megvalósítása. A legszomorúbb az egészben az, hogy ha a játékon dolgozó emberek kivétel nélkül magán a játékon dolgoztak volna, egy korszakalkotó cím is születhetett volna belőle. PC-re, konzolra, mobilra, amire csak akarták volna.

Mellesleg a free-to-play rendszert be kéne tiltani, mert már több hajdan nagyszerű játék esett neki áldozatul.
6.
6.
Daks
#5: Köszi, örülök, hogy tetszik. Elég késő van, de nagyjából ki tudtam hozni belőle, amit akartam.
5.
5.
Norbaa
Nem mellékesen, bár nem az én műfajom, a cikk, mint mindig jó :)
4.
4.
Norbaa
Hálás köszönetem :D
2.
2.
Daks
Megérte virrasztani. :)
1.
1.
Norbaa
Éss leelsőztem :D nem hiszem el :) jó 3-4 hónap után összejött :D
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...