Lehet,
hogy el kéne húznod innen, amíg nem késő? Mi van? Nem hiszel nekem? Tényleg élvezed,
ha más emberek szenvedését látod? Hiszen ez csak egy film, ugye? Látom,
kedvesem, most meglepődtél. Gyöngyözik a homlokod, vigyázz, mert elkenődik a
sminked! Na, miért zihálsz ennyire? Az tudod, hogy csinos vagy? Hogy mi van
nálam? Egy kés. Az nem művér rajta. Nézd csak meg a pasidat, vigyázz, el ne
csússz! Halottabb már nem is lehetne… Ne félj, gyorsan túl leszünk ezen. Vedd le
a ruhádat, ígérem, gyengéd leszek!. Nem fájt, ugye? A szemed mindent elárul. Ne
sírj, lassan vége lesz, elernyedsz és elalszol. Letolom a gatyámat, jó? Oh, miket beszélek, neked már úgyis mindegy,
tekintve, hogy üveges tekintettel bámulsz a plafonra. Kicsit sikamlós a bőröd.
Várj, megigazítom a maszkomat… Imádni fog a közönség, egy sztárt csináltam
belőled.
A
mindössze két tagot foglalkoztató Dennaton Games bemutatkozó alkotása elsöprő
sikert aratott 2012 végén. A GameMaker engine-nel készített Hotline Miami olyan
hullámot gerjesztett, amely mindent elsöpört maga körül. A fülbemászó zenék, a
zseniális hangulat és az ultra-erőszakosság mellett a Hotline Miamiban benne
volt a szükséges plusz. Ez volt a felülnézetes lövöldék Dark Soulsa, ahol
minden egyes pályarészért kínkeservesen meg kellett szenvednem. Egyetlen baki
is kudarchoz vezetett. Ám tucatnyi próbálkozás után, tanulva a hibákból, végül
elértem a célomat, minden rosszfiú vérben feküdt a lábaim alatt, leírhatatlan
sikerélményt nyújtva. Így hát a retro grafika és az öncélú erőszak mellé
zseniális játékmenet társult, már szinte önkívületi állapotba taszította a játékost.
Nyilván egy folytatásnak többet kell nyújtania az elődjénél, és a svéd csapat
össze is halászott egy csomó ötletet, ám nem mindegyikre volt szükség.
Az
már sejtet valamit, ha a program már az indításkor felhívja a figyelmünket a szexuális erőszakra, ha szeretnénk, átugorhatjuk ezeket
a jeleneteket. De miért is tennénk? A Wrong Number brutalitása még az elődjén
is túltesz, megbotránkozásra nincs ok, elvégre nem zsákbamacskát vásároltunk.
Ám a vér és a belsőségek mellett mondanivaló is akad, nincs ez másként a
második részben sem. Míg az előd egy jól követhető történetet mesélt el,
egyetlen karakterre koncentrálva, addig itt már több szereplőt irányíthatunk,
oda-vissza ugrálva az időben. A megoldás nem kifejezetten rossz, de aki nagy
ívű, követhető sztorit vár, lehet, hogy csalódni fog. A történet szerint az
első rész gyilkosságai hatalmas felháborodást gerjesztettek Amerika-szerte. 1991-ben
a korábbi hősünk, Jacket legalább annyi követőt szerzett, mint haragost. A
rajongók egy csoportja például arra vállalkozik, hogy tovább folytatja az
ámokfutást, főleg, hogy rejtélyes telefonhívásokat kapnak, hasonlóan Padro
nyomozóhoz, aki a Jacket-gyilkosságok ügyében vizsgálódik. Van egy írónk is,
Evan, aki könyvet ír a mészárlásokból, ám vannak olyanok is, akik a művészetet
látják benne és filmet forgatnak belőle. Az alkotás Midnight Animal néven
készül el, sikert sikerre halmoz, ám azt senki sem sejti, hogy főszereplője, Martin
Brown egy mentálisan instabil személy, nem tudja megkülönböztetni a filmet a
valóságtól.
A
non-lineáris narratívát érdekesen tálalták a készítők. A játék fejezetei egy kazettagyűjteménynek felelnek meg, egy ilyen több „filmet”, azaz pályát
tartalmaz, amely egy önálló történetet mesél el: lesz itt trancsírozós snuff
film, vérgőzös krimi és akció is. Ez a szerkezet sajnos nem működik túl jól,
olykor totál érdektelen párbeszédeket kellett végigkattintgatnom, és az is
előfordult, hogy lemaradtam a dátumról, nem tudtam, az adott történet pontosan
melyik idősíkban játszódik. A boncolgatott témákkal nincs baj: kapunk
bosszúhadjáratot, beszivárgást, börtönlázadást, láncfűrésszel megkísérelt
rablást többedmagunkkal, elhagyatottságot, görbe tükröt a szórakoztatóiparra,
és megannyi más emberi gyarlóságot a képernyőn. Ám a sok apró momentum nem áll
össze kerek egésszé, annak ellenére, hogy a szálak olykor fedik egymást, így
végül a sztori értelmetlen zagyvaságnak tűnik.
Ahány
karakter, annyiféle mentalitás és állatmaszk. Ez utóbbiak egyben azt is
jelképezik, hogy viselőjük milyen harcmodort részesít előnyben. Némelyik a
közelharcot, egy másik karakter inkább elgurul a golyók útjából, míg a csapat drabális
állata, a Medve például két fegyverrel a kézben indul mészárolni. Előfordul,
hogy egyszerre két karaktert irányítunk: míg az egyikük láncfűrésszel vágja át magát
az ellenségen, addig társa a sarkában lohol és gépfegyverrel szórja az áldást.
A váltás egyszerű, csupán az egér bal és jobb gombját kell nyomogatnunk. Ennek
ellenére a mostani felhozatal sajnos korántsem ad annyi választási lehetőséget,
mint az első rész, főleg első nekifutásra. Pedig a játék arra buzdít, hogy a másféle jellemzőkel bíró álarcokkal
toljuk újra a régi pályákat, de én személy szerint erre nem vállalkoztam, mivel
a játékmenetet annyival nem dobják meg, mint kéne. Szomorú ezt leírni, de ebből
a szempontból nem sikerült megugorni az előd szintjét, látszik, hogy a
fejlesztők foggal-körömmel az újdonságokra törekedtek, de nem jött össze nekik,
legalábbis nem olyan minőségben, mint kellett volna. Van ilyen, elfogyott az
ötlet.
A
pályákat viszont perfekt módon rakták össze a srácok; megfordulunk lepukkant
motelekben, füstös kocsmákban, mocskos drogtanyákon, rendőrségen, csatornában,
maffiózók villájában, de még a dzsungelben is, ahol Rambo módjára vívhatunk
egyszemélyes háborút. A helyszínek mérete láthatóan megnőtt, azaz sokkal nagyobb a kockázat is, így rohanni nem mindig kifizetődő. Mindegyik küldetés két-három pályából épül fel, ahol rendszerint többféle
taktika is használható. A cél az, hogy a lehető legtöbb pontszámot elérve
kiiktassuk az összes ellenséget; próbálkozhatunk egyenként, távolról leszedve
mindenkit, ám ezzel annyi a probléma, hogy a képernyőn nem mindig látható az
összes gazfickó, főleg a nagyobb helyiségekben, vagy hosszabb folyósokon.
Mondanom sem kell, éles szemű mindegyikük, és sokszor már azelőtt halottak
vagyunk, hogy felfognánk, honnan jött a gyilkos lövés. Ha viszont bujkálunk, és
közben figyeljük az ellenség mozgását, ütőképes stratégiát állíthatunk fel. A
játék viszont arra sarkall, hogy gyors egymásutánban, kombókkal intézzük el
őket (irtó jók vagyunk, ha összejön a 10-es szorzó), szabályosan végigfutva a
pályákon, akár közelről lekaszabolva minden utunkba kerülőt. A botokkal, láncokkal,
vagy késekkel felfegyverkezett rosszarcúak ellen még működik is a dolog, ám
legtöbbször a csetepaté hangja odacsalja a lőfegyveres őröket. De mégis, mi a szépség abban, ha egy program szénné alázza a játékost?
A
titok nyitja a próbálkozás, akár több tucatszor is nekivágunk az adott
szakasznak, mire sikerül mindenkit kiiktatni, és ebben rejlik a Hotline Miami 2
eszenciája. Csupán nagy adag szerencsére és a betöltés-gomb sűrű nyomogatására
van szükségünk. Mindehhez ádáz tempó dukál, ami csak zsigeri reflexekkel és
milliméterpontos célzással élhető túl. Amikor eljön az a pillanat, hogy a kezed
már magától mozog, a szíved sebesen ver, a tenyered izzad, összeszorítod a
fogadat, és végül megkapod a régóta várt sikert, mehetsz tovább a következő
szintre. Ebben a pillanatban beüt a semmivel össze nem hasonlítható eufória,
olyan érzés ez, amikor a drága szer hatni kezd, megadva a kezdő lökést a
folytatáshoz. Aztán jön a következő fejezet, rémült arccal elcsodálkozol, hogy
márpedig ilyen nincsen, ennyire nem lehet szemét a játék. Az ember viszont
alkalmazkodik, hiszen reménytelen helyzet nincs, tanul a hibáiból, kitart
mindvégig, miközben forrnak benne az indulatok és kedve lenne minden élőlényt
megfojtani. Ennél jobban nem lehet körülírni azokat az érzéseket, amit a
Hotline Miami 2 váltott ki belőlem.
A
VHS-mániának a fejlesztők mindent beáldoznak, a kép olykor zajos, interferencia
jelenik meg, ha pedig játék közben kilépünk a menübe, az olyan, mintha a lejátszást
pause-olnánk
az ősrégi videomagnónkon. Kétségtelen, hogy a dolognak egyfajta nosztalgikus
varázsa van, amit a részletgazdag 8-bites grafika tovább fokoz. Ám az igazi aduászt
a zenei betétek jelentik, a Dennaton értő kézzel válogatott a modern kor techno
és szintipop darabjaiból, a Moon, a Perturbator,
vagy Carpenter Brut zenéitől valósággal átszellemültem, az ütem olyan szinten
ivódott bele az agyamba, mintha egy véres törzsi szeánsz dobszólamait hallgattam
volna. Furcsa ezt leírni, de a Hotline Miami 2 zenéi számomra a játékmenet
részesévé váltak, meg mernék esküdni rá, hogy nélkülük képtelen lettem volna felspannolni
magamat.
Zárásként
nem félek kijelenteni, hogy az idei év egyik legjobb alkotásával van dolgunk, annak
ellenére, hogy már nem ad akkora gyomrost, mint az elődje. Míg első rész
váratlanul csapott le, napokig nem tértem magamhoz tőle, addig a második rész
esetében már tudtam, hogy mire számítsak. Ne ijedjetek meg, a Hotline Miami 2
továbbra is könnyen magához láncol, olyan groteszk neurotikus állapotba visz,
amiből csak gyakori asztalcsapkodás, vagy a fáradságérzet hozhat vissza a
valóságba. Vagy az olyan hibák, mint a falakon átcsúszó vagy beragadó
karakterek. A vérengzés, embertársaink bántalmazásának virtuális formája még
mindig elképesztően élvezetes.
Azt hiszed, ez csak egy álom, ugye? Egyszer csak felébredsz, hmm? Hát kurvára nincs igazad. Hogy ki vagyok én? Az nem számít. Tudod, hogy végződik a film? Egy durva csavarral. Kétlem, hogy bárkinek is tetszeni fog.
EZt megnéztem PC-n, de az irányítást nem tudtam megszokni, majd ha akciós lesz Vitára, megveszem.
Tökéletes a maga műfajában aki ezt nem látja az eléggé beszűkült.
A világ a hangulat a zene a játékmenet,..tökéletesen passzol minden.
Meg is venném csak félek a nehézségétől,az első része elég frusztráló volt,pedig rohadtul szerettem volna végigjátszani,mert maga a játék nagyon tetszett.
A második része is olyan nehéz?? :P
a maszkok egyébként most sokkal durvábban befolyásolják a játékmenetet, a falon átlógó hulla meg egy ilyen játékba nem igazán zavaró nekem, mert leszarom, a csapongó narratíva meg szerintem szándékos, mondjuk tény ami tény az első kicsit visszafogottabb volt, érthetőbb.
Nem kötekedés, csak azért ez is mutat valamit szerintem :)
https://youtu.be/l3NoYyNKSXQ
Egyébként nem volt ez rossz, csak szerintem annyira kiemelkedő sem, az első részé jobban bejött például.
1. Kihívás
2. Retro hangulat
3. Zene
Ez a 3 maximális szinten teljesít, és ezzel vitába sem lehet szállni. Csak válaszoltam.
De hát ettől rétegcucc, örülök, hogy a kedvelők egy újabb jó résszel gazdagodtak.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.