Az
idei évben újból Mad Max-lázban ég a világ. Nem csupán a hetvenéves rendező,
George Miller hozta el nekünk a Fury Roadot, ami szépen leiskolázta korunk
akciófilmjeit, hanem a svéd Avalanche Software is előállt a játékadaptációval.
Az alkotás nem kapcsolódik közvetlenül az új filmhez, azon kívül, hogy
ugyanabban a posztapokaliptikus világban játszódik, de még a főhős arcát sem
Tom Hardyról mintázták. Oké, a főellenség a Fury Roadban látott Halhatlan
Joe nem kevésbé zsarnok fia, de itt vége is kapcsolatnak. A Just Cause
fejlesztői jól vizsgáztak: a játék csak elsőre tűnik egy elcsépelt elemekkel
operáló sandbox címnek, van szíve és lelke, és mondhatni tökéletesen visszaadja
a nagybetűs Mad Max-hangulatot. Nem a srácok újítják meg a műfajt, inkább
innen-onnan kölcsönvettek jól működő ötleteket, nyakon öntötték iszonyúan
élvezetes autós akcióval, és kerek egésszé gyúrták össze.
Ha
évek óta figyelemmel kíséred a nyitott világú akciójátékok fejlődését,
rájöhetsz, hogy az alapokban nem nagyon látsz fejlődést. A Ubisoft például az
összes ilyen címében ugyanazokat a sémákat ismétli újra és újra, ezekre pedig bármilyen témájú játékot rá tud húzni. Van egy tágas, bejárható térképünk, a
főküldetéseken kívül megannyi mellékes melóval és temérdek gyűjtenivalóval –
nekünk csak szépen fel kell fedeznünk, szabadon választott sorrendben. A franciákkal ellentétben a Warner Bros.
legalább hajlik arra, hogy némi pluszt is hozzáadjon a recepthez. Tavaly a
Shadow of Mordort elvitte a hátán a Nemezis-rendszer, az idei Batman: Arkham
Knightot pedig a Batmobile. A Mad Max pedig a motorizált akciót emeli egy új
szintre, ami mellett még a Grand Theft Auto V hasonló küldetései is
eltörpülnek. Eszeveszett tempó, piszkos húzások, kilőtt üzemanyagtartályok, robbanások,
szanaszét repkedő alkatrészek – ha ilyesmire vágysz, akkor a Mad Max a te
játékod. Emellett még egy korrekt beat ’em uppal is gazdagodsz.
A
hűvös Max Rockatansky a megváltás reményében rója a pusztaságot, mígnem
összekülönbözik a kegyetlen hadúrral, Scabrous Scrotusszal és bandájával. Az
affér eredménye néhány vérző seb, ám az sokkal fájdalmasabb, hogy szeretett
autóját, az Interceptort is ellopják tőle és darabokra szedik. Max azonban nem
teszi meg azt a szívességet, hogy szomjan hal a sivatagban, újdonsült
cimborájával, egy kutyával a kezében feláll és újrakezd mindent. Hamar
összetalálkozik Chumbuckettel, a deformált púpos autószerelővel, aki szerint Max
egy olyan vallás prófétája, melyben a V8-as benzinfalók igazi szentek.
Eljött az ideje, hogy kocsit építsünk Chum lázálmai alapján, visszaszerezzük tekintélyünket, és azt, amit elvettek
tőlünk, miközben megbüntetjük azokat, akik keresztbe tettek nekünk. A cél az,
hogy eljussunk a messzi Gastownba, ám voltaképpen az odáig tartó út a lényeg.
Sztoriban nem túl erős a Mad Max, de pont az egyszerűségében rejlik a szépsége,
ráadásul az átvezető jelenetek sem unalmasak. Számos csip-csup ügyet
abszolválunk, mígnem a játék háromnegyedétől végre beindul a történet. Ha nem
zavarnak az ismétlődő feladatok, és nem unod meg az akciót sem, akkor remekül
szórakozol majd 35-40 órán át.
Ami
pedig a nyitott világot illeti, nyilván sivár és lehangoló, de egyben gyönyörű
is. Az egykori civilizáció nyomai mindenütt megtalálhatóak: rozsdás
hajóroncsok, porlepte autópályák és néma ipartelepek. Az emberek bádogviskókban
húzzák meg magukat, gyűjtögetnek, rabolnak, a gyengébbek életére törnek. Az
alkotók mindent kihoztak a témából, a terep már az elejétől kezdve bejárható, és
jól elkülönülnek a különböző régiók. Alkalomadtán még belső helyszíneken
(barlangokban, romos ipari létesítményekben) is megfordulunk, ahol az engine pofás
fény-árnyékeffekteket vonultat fel. Régiónként több monoton sztoriküldetést
abszolválhatunk, és olyanokat, amiket egy fontosabb NPC ad. Ez utóbbiak egy-egy békésebb kompánia
vezetői, aki szállásért és autóink tárolásáért kérnek néhány szívességet. Az
erődöket kipofozhatjuk, fegyverraktárakat, víz és benzintárolókat telepíthetünk
a falakon belül, de innen indulunk bevetésre is.
A
baj inkább a mellékes munkákkal van. Ha egy új területre érünk, egy hőlégballonba
pattanva távcsővel szépen feltérképezhetjük a környéket, a térképen ezután
megjelennek a fontosabb helyszínek. A cél az, hogy Scrotus uralmát fokozatosan
megdöntsük, mégpedig úgy, hogy totemszerű madárijesztőket döntünk le, helyőrségeket
tisztítunk meg (szia, Far Cry!), illetve sziklák mögött lapító mesterlövészeket
ártalmatlanítunk. A missziók nehézsége különbözik, sokszor csak akkor döbbenünk
rá erre, amikor már késő és repkednek felénk a rakéták. Ha a kutyánk szállítására
alkalmas homokfutóval indulunk portyázni, akkor aknamezőket is hatástalaníthatunk,
de amúgy szinte minden érdekes helyen találunk fontos fémhulladékot (a játék
jelzi, hogy pontosan mennyit), ritkábban ivóvíztározókat, még ritkábban élelmet
és lőszert. Útközben vándorokkal is összefutunk, akiknek ha segítünk,
lelőhelyek koordinátáival gazdagodunk, illetve a közeli ellenséges bázis gyenge
pontjait is elárulják. Természetesen az autóversenyzés sem hiányozhat, komplett bajnokságokat rendeznek a vállalkozó kedvűeknek, megnyerhető négykerekűekért. Szóval így telnek a
napok a sivatagban, ennél változatosabb mellékküldetésekre ne nagyon
számítsunk. Persze, nem kötelező mindet megcsinálni, de erősen ajánlott, lévén
az autónk és a karakterünk fejlesztéséhez csak így tudunk kellő mennyiségű alkatrészt
összeszedni. Ördögi kör ez, jobb lesz, ha lenyeljük.
Az
autós akciók kétségkívül a Mad Max legélvezetesebb szegmensei. Miközben
küldetésről küldetésre loholunk, folyton összefutunk két-három autóval, akik
veszett dudálással adják tudtunkra, hogy itt most vér fog folyni. Őrült tempóval
rombolhatunk beléjük, oldalról, elölről, hátulról, akár még nitróval és a
kerekünkre szerelt tüskékkel is rásegítve. Saját kocsink, a Magnum Opus
hátuljáról Chumbucket szigonnyal kikaphatja a sofőrt a volán mögül, mi pedig
sörétes puskánkkal adhatunk nekik. Ilyenkor az idő lelassul, eldönthetjük, hogy
a vezetőt likvidáljuk, netán a kerekeket lőjük ki, vagy az üzemanyagtartályt. A
dolgot nehezíti, ha egy olyan platós alkalmatossággal nézünk farkasszemet,
amiről egy fél tucat, lándzsával felszerelkezett, fehérre mázolt bőrű kurafi
ugrál a verdánkra, hogy kirugdossanak a vezetőülésből. Ha van időnk, távolról mesterlövész puskával ritkíthatjuk meg az ellenség sorait. Az igazi adrenalin-löketet
a konvojok elleni támadás adja. A menet messziről látható porfelhőt ver fel, mi
besorolunk mögéje, a zene pattogóssá válik, pár ellenfél leszakad onnan és
szembenéz velünk. A csata addig tart, míg a busás zsákmányt szállító vezérautót
nem semlegesítjük, ami nem lesz könnyű: elkél ide egy vastag páncéllal és
rakétavetővel felvértezett Magnum Opus, máskülönben szempillantás alatt
ledarálnak minket.
Bizony,
hiába bővül újabb és újabb négykerekű szörnyekkel a gyűjteményünk, az igazi
élményt mégis a saját kocsink csinosítgatása és bütykölése adja. A megszerzett
alkatrészekből módosíthatjuk a lökhárítót, a kerekeket, a motort (a kezdeti
hathengeres erőforrást később V8-ra cseréjük), a festést és minden másban is szabad
kezet kapunk. A módosítások jól érezhetően kihatnak a menetteljesítményre: a
több centi vastag páncél lassúbb monstrumot, a könnyebb kasztni viszont gyorsabb,
de sebezhetőbb négykerekűt jelent. Végeredményben elég mély fejlesztési
lehetőségek vannak a Mad Maxben, ráadásul bárhol, egy gombnyomással
hozzáférhetünk a garázsunkhoz, ha szerelni támad kedvünk. A játék ugyan
figyelemmel kíséri az üzemanyag mennyiségét, de mivel elég sűrűn találtam
naftával teli kannákat, egyetlen egyszer sem rohadtam le a sivatagban kifogyott
tankkal. A benzines tank viszont nem csak erre jó: ha meggyújtjuk és
elhajítjuk, zárt kapukat robbanthatunk fel, vagy el is pakolhatjuk későbbre a
kocsink csomagtartójába.
Ha
Max egyszer kiszáll az autójából, akkor sincs oka szégyenkeznie. A közelharcot
elég nyilvánvaló módon a Batman-játékok kétgombos megoldása ihlette, melyben
csak arra kell figyelni, hogy a megfelelő időben térjünk ki a csapások elől.
Néhány kurafi nem rest hatalmas doronggal és pajzzsal nekünk jönni, ilyenkor
csak a vetődés a kifizetődő, és az, hogy a hátukba kerüljünk. Ha sikerrel sózunk
óda tíz ütést anélkül, hogy bekapnánk egy pofont, Max fury-üzemmódba kapcsol,
így minden csapása brutális erejűvé válik, könnyedén felkapja és leteríti
ellenfeleit. Egyszerűbbnek tűnik, ha a nézeteltérések közben odadurrantunk a buckalakóknak a sörétes puskánkkal, de mivel lőszerből majdnem mindig hiányt
szenvedtem, így csak a legvégső esetben használtam ezt a gyors megoldást. Egy
késsel pillanatok alatt lerendezhetjük a balhét, de furamód a bökőt utána nem
használhatjuk, illetve a buzogányok, rögtönzött bárdok és csavarkulcsok is csak
két-három ellenfél legyőzéséhez elegendőek, utána kettétörnek. A harcrendszer, bár
nem olyan gördülékeny, mint a Batmanben, és nincs is annyi lehetőségünk sem,
bőven megállja a helyét.
Az
erősebb ellenfelek ellen hősünket is fejlesztenünk kell. A kezdeti szakadt
göncünket szegecselt bőrkabátra cserélhetjük, öklünkre szöges boxert húzhatunk,
még több harci kunsztot tanulhatunk, de még erősebb shotgunt is beszerezhetünk,
ha van rá kreditünk. Ha Max szépfiús külseje nem jönne be, akkor masszív
szakállat növeszthetünk, mert ugye, miért is ne. Egy spiritualitásban jártas
vándort, Griffát felkeresve pedig olyan képességeket tanulhatunk, amikkel több
vizet sajtolhatunk ki a tárolókból, több alkatrészt és benzint kapunk egy lootolás
alkalmával, vagy épp növekszik az életerőnek és a fury is tovább tart majd. Szerencsére
annyi lehetőség és tartalom van a játékban, hogy nagy eséllyel fenntartják az
érdeklődésünket egészen a kampány végéig. Ha végképp elgurult a gyógyszerünk és
kitartóak vagyunk, a régi világból származó személyes fotókat (relikviákat),
vagy épp motorháztető-elemeket is gyűjthetünk, netán felkutathatjuk az
arkangyalnak hívott, igazán brutális négykerekűeket, vagy szórakozhatunk azzal,
hogy ellopjuk az ellenfelek autóit és a bázisunkra szállítjuk, így azok
végérvényesen a miénk maradnak. Oké, ezek nem túl innovatív megoldások a
játékidő kitolására, de a műfaj velejárói, el kell fogadni. Magam is
meglepődtem, hogy mennyire bele tudtam merülni az apróságokba.
A
külcsín mindenesetre lehengerlő, a fény szinte vakít, a távolban délibábokat
látunk, az égbolt talán soha nem volt még ilyen látványos egyetlen
videojátékban sem. A robbanások ereje szinte a csontunkig hatol, a tűz és
szanaszét repkedő alkatrészek megkövetelik, hogy megörökítsük őket –
erre lehetőségünk is van a beépített fotómód segítségével. Amikor pedig a
homokvihar közepén találjuk magunkat, akkor kő kövön nem marad, kár, hogy a
framerate olykor le tud esni 30fps alá PS4-en. A fizikát meglehetősen sajátosan
képzeli el az Avalanche, találkozunk is mulatságos bugokkal, de azért nincs
különösebb baj vele, arcade játékban soha rosszabbat! Ami pedig a zenéket és a
szinkront illeti, profi munkával van dolgunk, Chumbucket karattyolása kiapadhatatlan
humorforrás, de Max olykor elég bunkón nyilvánul meg. Én inkább valami
ismertebb és tapasztaltabb ausztrál művészt választottam volna a fejlesztők
helyében.
Hányadán
álltam a Mad Maxszel? Egyrészt az Avalanche megérdemli a szidást, amiért esze
ágában sem állt változtatni a nyitott világú toposzokon, gyakorlatilag lenyúlt és
újrahasznosított öltetekből áll a játék. A mellékelfoglaltságok repetitívebbek
már nem is lehetnének, de összességében mégis remekül szórakoztam a tesztelés
alatt. Nyilván az ádáz üldözések viszik a prímet, valamint az, hogy egy kellően
kidolgozott posztapokaliptikus játszóteret kapunk a pénzünkért. Az egészről süt
a Mad Max-filmekre jellemző hangulat, az apró, de fontos dolgokat profin visszaadta
a svéd brigád. Habár klasszikus nem lesz a játékból, a srácok idén még
javíthatnak a Just Cause 3-mal, elvégre értik a műfajt, csak kicsit bátrabbnak
kell lenniük.
Kapcsolódó cikk
Na erről van szó ... Még egy ilyen játékban is fizikát várunk ahol egy autó van nem ,hogy egy ELIT-nek számító Forza Horizon ban ahol meg mindenki elnézi ,hogy fizika gyakorlatilag nincs is a játékban és kamutükröződések vannak csak azért ,mert a játék szép . . . . .
Nekem nagyon, adja talán olyan 13 voltam a80-as évek közepén mikor először láttam a filmet, sosem hittem volna akkoriba hogy az feeling áthozható, egy játékba.
Habár az akkoriban , a játékok nagyon különböztek a mai gamek-től talán csak álmaimban reméltem hogy láthatok még ilyen szintű és grafikai kinézetű játékot (ezzel az összes 2006 utáni játékokra gondolok ott volt egy nagy szintlépés a játékok terén).
A játék hangulata, valami eszméletlen, a vidék árasztja magából azt a poszt-apokaliptikus érzést amit nem sok játékban tapasztalni (Fallout széria).
A játékmenet jóra sikeredett, nekem kifejezetten tetszik a pusztakezes verekedés, blokkolás, különféle kivégzési módszerekkel együtt nagyon hangulatos "ha lehet ilyet mondani".
Az autós üldözések, konfliktusok nagyon effektívek, és élvezetesek, főleg ahogy közben, tuningolja az ember a járgányt, képességeket, fegyvert.
Persze nem tökéletes, ahogy egy játék sem az max annak aki szereti, és egy kis "beleéléssel" pótolja azt ami esetleg kimaradt a játékból.
Nagyon örültem hogy tolhattam egy ilyen jó kis játékot ami hozta, azt régi feeling-et
amit a 80-as évek közepén a Mad Max film.
(az előző üzenetet elküldte félkészen a fiam :D )
----
Érdekel, hogy a játékban
Azonban azt is meg kell említenem, hogy a sztori gyenge, szinte nulla (szvsz), és valóban nagyon repetitív tud lenni az ismétlődő feladatok miatt. Így hamar monotonná válhat, és unalomba tud fulladni azok számára különösen, akiket amúgy sem vonz annyira a Mad Max világa, és akiknek nem jön be az ilyen Just Cause 2 jellegű arcade, könnyed akció játék, amiben ráadásul tényleg mindig csak ugyan azt a pár dolgot kell csinálni: gyűjtögetni, verekedni, autós harcokat vívni, objektumokat robbantgatni. Tehát akinek pl. a Just Cause sem jött be, annak valószínűleg ez sem fog tetszeni.
Nincs azért veszve minden...
Asszem ott nyomtam ki, mikor megfigyeltem, hogy dudálnak mielőtt elütnének, hogy eltudjak ugorni, aztán ha meg nem szállok vissza a kocsiba, ők is megállnak, hogy GTA módon verjük egymást.
Számomra akkora vicc ez a játék, hogy hihetetlen. Konkrétan a Shadow of Mordor Mad Max Edition-nel van dolgunk.
Igazából magával a műfajjal van probléma, ugyanis az összes OW játék szinte ugyanarra a sémára épül (az említett kettő, FC 3-4, WD stb...) egyedül a W3 a kivétel. Ott is vannak egyszerű és ismétlődő dolgok, lásd kérdőjelek, de baszki más játékokban ezek a kis fika kérdőjelek lesznek a mellékküldetések, ez az ami nem mindegy.
A Mad Max meg annyit is ér, mint a pontszám, amit kapott, számomra még annyit sem.
Jah, Chumbucket idegesítő, Max szinkronja meg borzalmas.
Amúgy ha valakit érdekel valakit PC-s végigjátszás kommentár nélkül akkor itt megnézheti: http://tinyurl.com/nkf9plx
Jobban megérte az árát mint a GTA V.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.