Miután Rod Fergusson elhagyta sikerei zászlóshajóját, az Epic stúdióját, valószínűleg ő maga se gondolta, hogy évekkel később nem csak visszatér a csapat egyik legsikeresebb játékához, a Gears of Warhoz, de meghatározó szerepe lesz abban, hogy a Delta csapat trilógiájának öröksége folytatódjék. Már az önmagában némi értetlenséggel tölti el az embert, hogy Fergusson hogy volt képes hátat fordítani egy olyan franchise-nak, aminek az első része 2006 egyik legjobban fogyó címe volt, aminek folytatása az első hétvégéjén elérte a kétmilliós álomhatárt, és aminek a lezáró epizódja az egymilliárdos ligába repítette a Gears of Wart. De a siker után más szelek kezdtek fújni az Epicnél, megjelent egy kínai befektető, akinek egészen más elképzelései voltak, ezekkel pedig nem tudott azonosulni az egykori producer és rendező, így a 2K Gamesnél kötött ki. A kitérő azonban nem tartott sokáig, Fergusson ugyanis lehetőséget kapott a Microsofttól, hogy visszatérjen egykori sikereihez, ő pedig egyetlen percig se hezitált. A redmondiak azt is tudták, ahhoz, hogy az Xbox egyik legsikeresebb exkluzívja ismét régi fényében tündököljön, rengeteg pénzre és egy olyan stúdióra van szükség, ahol sok tehetséges ember dolgozik. Így 2013 végén az is eldőlt, hogy Fergusson vezényletével a Vancouverben székelő Black Tusk kapja meg a lehetőséget, és az ezzel járó felelősséget. Ez a döntés azzal is járt, hogy csapat három évvel ezelőtti E3-on bemutatott titokzatos játékát jegelni kellett.
Ezzel pedig kezdetét vehette az igazi munka, ami rengeteg előzetes kutatómunkával járt. Az ekkor már közel 150 alkalmazottal büszkélkedő Black Tusk - később The Coalition - ugyanis azzal töltötte az első pár hetet, hogy a munkatársak végigtolták a Gears of War-játékokat, alaposan kielemezték azokat, elolvastak és tanulmányoztak minden megjelent képregényt és regényt, majd néhány dizájner teljesen újraalkotta a sorozat legismertebb helyszíneit, mint például a House of Sovereignst, és telepakolták azokat teljesen új fegyverekkel, környezeti elemekkel és ellenfelekkel. Ez a felkészülés végül remek alapot szolgáltatott a stúdió legelső éles megmérettetéséhez, a Gears of War: Ultimate Editionhöz, ami nem csak egy szimpla grafikai turbót kapott. A The Coalition lényegében a nulláról építette újra a játékot, az ellenfelek mesterséges intelligenciáját vagy a fedezékrendszeres animációkat. A kemény munka viszont megtérült, a rajongók egytől egyig imádták a felújított változatot.
A siker pedig lehetőséget adott a srácok számára, hogy a háború egy új frontját is megismertessék a rajongókkal. Fergusson a Game Informernek elmondta, megtehették volna, hogy a könnyebb utat választva a már jól bejáratott neveket vonultatják fel a folytatásban, és azt mondják, hogy a történet hat hónappal a harmadik rész után játszódik, a locustokat és a lambenteket pedig mégse sikerült végleg kiirtani. A The Coalition viszont tisztában volt vele, hogy ugyanazt nem feltétlenül lehet újra sikeresen eladni, egyszerűen Fenixnek és csapatának már nem lett volna jövője, arról nem beszélve, hogy ez a csapat úgy szerette volna megtartani a Gears-örökséget, hogy közben a saját útját járja.
A Gears of War 4 története éppen ezért 25 évvel később játszódik. A locustokkal folytatott több mint 15 éven át tartó háború azonban még mindig érezteti hatását. Az emberiség lélekszáma mindössze alig pár százezerre rúg, a locustokat kiirtó hatalmas robbanás pedig a bolygó nyersanyag forrásait is hazavágta, így alternatív energiaforrásokra van szükségünk. A hatalmat a háború romjain újonnan alapított Coalition of Ordered Goverments (COG) igyekszik centralizálni, aminek első lépéseként a még életben maradtakat egy hatalmas fallal védett városba igyekeznek terelni, ezzel megfosztva őket függetlenségüktől. Azonban nem mindenki ért egyet a COG újranépesítési, védelmi terveivel, így ők The Outsiders néven fellázadtak, és a Sera vadonjaiban alakították ki saját közösségüket. A két frakció közötti nézetkülönbségek pedig oda vezetnek, hogy a kívülállók amolyan fosztogatóként támadják a COG erődítményeit, mégpedig a szükséges erőforrásokért.
Fergusson szerint ezzel a történettel lehetőségük lesz, hogy ismét közelebb hozzák hőseiket. Az első rész után ugyanis a sorozat méretei óriásit ugrottak, így elveszett az a közvetlenség, meghittség, ami lehetővé tette a hősökkel való azonosulást vagy a nekik szurkolást. A második résztől a Gears egyfajta monumentális háborús játékká nőtte ki magát, amiben az egyének teljesen eltörpültek. A negyedik rész éppen ezért sokkal jobban koncentrál majd három főhősére, azok eredettörténetére, származására, miközben az egész cselekményt alig 24 órában mesélik el a készítők.
A játék főhőse JD Fenix, akinek már a nevéből is következik, hogy a legendás háborús hős, Marcus Fenix fia. Ahogy Marcus, úgy fia is idealista, így már meglehetősen korán, fiatal korában beállt a hadseregbe, hogy a COG érdekeit képviselje. Egészen a hadnagyi rangig jut a ranglétrán, amikor egy titkosított incidens arra a lépésre kényszeríti, hogy dezertáljon. A játék elején így JD épp egy biztonságos menedéket keres egy külső táborban, hogy aztán később a rejtélyes ügyről és apjától való elhidegülés okairól is többet tudjunk meg. Azonban nem csak az ifjú, karizmatikus utód lesz az egyetlen új arc a sorozatban. A másik biztos központi figura Delmont "Del" Walker, korábbi COG-katona. Walker árvaként nőtt fel és az iskolában ismerkedett meg JD-vel, akivel később életre szóló barátságot kötött, így nem meglepő, hogy most is vakon követi barátját. A történet harmadik új szereplője pedig egy ifjú hölgy, Kait Diaz, aki JD-vel és Dellel ellentétben már Outsidernek született, így fogalma sincs, hogyan működik és mire képes a COG. Ellenben született túlélő, aki ráadásul óriási segítség lesz, hogy társait könnyebben elfogadják a többiek. Ez utóbbira szüksége is lesz JD-nek és Dellnek, Kait ugyanis az Outsiderek vezetőjének, Reynának a lánya.
A két másik hősnek egyébként a kooperatív módban is fontos szerep jut. Ugyan a Gears of War 4 már nem támogatja a négyfős kooperatív módot, a kétfőset viszont igen, így JD mellé bármelyik másik karaktert választhatjuk az online vagy osztott képernyős móka során. Ráadásul a történet során lesznek olyan szituációk, amikor elválnak a játékosok útjai, és a sztori annak megfelelően változik, hogy társunk éppen Kaitet vagy Delt irányítja.
Ahogy azt már említettük, a Gears of War 4-ben egy eddig nem ismert, teljesen új fenyegetéssel is szembe kell néznünk. Először akkor fogunk szembesülni a vadonatúj, veszélyes frakcióval, a swarmmal, amikor a trió egy jóval a háború előtt épült erődben kutat Kait édesanyja után. Ekkor lesznek figyelmesek valami furára, egy csoportnyi különös gubóra, amiben emberszerű lények vannak. Ők lesznek a juvie-k, akiket leginkább a wretchekhez lehet hasonlítani. Nagyon gyorsan mozognak, a közelharcban erősek, csoportban támadnak és főleg az a feladatunk, hogy megzavarjanak minket. Ha elég időt adunk egy juvie-nak, akkor idővel valami sokkal veszélyesebbé alakul át, így nem csak ellenállóbb lesz a bőrük, de a fegyverek használatát is elsajátítják, drone-ok lesznek belőlük. Az áthallás azonban nem teljes, a The Coalition sok esetben teljesen elrugaszkodott a trilógia ellenfeleitől. Ilyen lesz például a patkányszerű pouncer, aki méretes farkából mérgező tollakat ereget, ezzel arra kényszerítve hőseinket, hogy fedezékről fedezékre haladjanak. De ha túl sokáig rejtőzködünk egy fedezék mögött, akkor a szörny taktikát vált és fedezékünkre ugrik, hatalmasat csap ránk, majd éles fogaival átharapja páncélunkat.
A fenyegetéseknek azonban ezzel még nincs vége, a Sera ökoszisztémája ugyanis a harmadik rész végén bevetett bomba miatt alaposan megbolondult, így életveszélyes viharok elől is menekülni fogunk. Fergusson szerint ezek a természeti csapások olyan erősségűek lesznek, mintha egy hurrikán találkozott volna egy tornádóval és egy vulkánkitöréssel. Az időjárásrendszernek négy fokozatba sorolható erősségi szintje van. Az elsőben még csak a szél erősödik fel, ami fákat csavar ki a helyéről, homokviharokat alakít ki. A szél azonban amennyire az ellenségünk, annyira lesz a segítségünkre is. Egy erős széllökés simán átalakítja a terepviszonyokat, így harc közben régi fedezékek tűnhetnek el vagy újak alakulhatnak ki, a sérült elemeket pedig bármikor lelőhetjük, amelyek így szabadon repülve okozhatnak kárt az ellenfél hordáiban.
A játékmeneten is eszközölt némi változtatást, finomhangolást a The Coalition. Azzal a csapat is tisztában volt, hogy a Gears of War fedezékrendszeres mechanikája még mai napig etalonnak számít, így nem azt próbálták meg újra feltalálni, hanem némi utómunkával inkább kipofozták azt. Éppen ezért sokat javítottak a fedezékes közelharci összetűzéseken, ami korábban valóban eléggé kezdetlegesen működött. Most már lehetőségünk lesz az ellenfelet jól befészkelt pozíciójából kiütni, majd azzal a lendülettel elfoglalni azt. Felugorhatunk a fedezékekre, és az így kialakult váratlan helyzetben vadonatúj közelharci késünkkel csinálhatunk rendet. Emellett a fedezék mögül bármikor átnyúlhatunk és áthúzhatjuk a ránk támadókat. Az új rendszer tehát sokkal nagyobb szabadságot kínál, másrészt sokkal természetesebbé, folyamatosabbá teszi a harcot. Fontos viszont megjegyezni, hogy a swarm is képes ugyanerre, így a taktikázásnak továbbra is hangsúlyos szerepe lesz.
A másik fontos újdonság, hogy kibővült a dinamikus fedezékeknek a szerepe. Például a már említett gubókat bármikor lelőhetjük, ezzel felfedve egy ellenfél pozícióját, vagy az így elszabaduló gubót arra is felhasználhatjuk, hogy letarolja a ránk zúduló juvie-kat, vagy az adott pályarész későbbi szakaszában mi magunk használjuk fedezékként. Viszont vissza is üthetnek ezek a gubók, mert sose tudhatjuk, melyik rejt olyan juvie-t, aki éppen kibújni készül, ezzel megkavarva az aktuális állapotot.
Ahogy az látható, a The Coalition rengeteg előzetes kutatómunkával készült fel a Gears of War 4 fejlesztésére. A csapat tisztában van vele, micsoda teher nehezedik rájuk, de azt is tudják, hogy egy szolgalelkű folytatással, minimális továbbgondolással képtelenség ismét megmozgatni a rajongókat. Az újdonságok látszólag alaposan felpezsdítik majd a játékmenetet, miközben minden, ami régen jó volt a sorozatban, az vagy megmaradt, vagy továbbfejlődött, így mi izgatottan várjuk, mit nyújt majd a hamarosan rajtoló többjátékos béta, majd ősszel a végleges változat, élén a kampánnyal.
A Gears of War 4 október 11-én kerül a boltokba, kizárólag Xbox One-on. Cikkünk a Game Informer előzetese alapján készült.
Kapcsolódó cikkek
Annyit még, hogy sajnos a trailer alatt annyira nem éreztem a régi gow hatást, de emiatt még nem fogok lemondani róla.
Sztori szempontjából számomra a 2 az etalon, a 3-nak is fasza kampánya van, de nem ér fel az előző részéhez.
Meg nagyon durva, hogy 5 evv elteltével is mennyien nyomjak a 3. reszt ! Mindennap megvan a 4 ezer fő. Nem hiaba, kibaxott ütős a multija.
Nagyon remélem a 4-esben kitérnek és visszaemlékeznek a trilógia eseményeire.
Gondolom JD Anya fia, mivel Marcus vele kokettált a 3-asban. Bízom, hogy nem basszák el, legyen jó sztori, jó gameplay. Legyen ....GEARS !
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.