A forró katalán nap az aszfaltra olvasztja az izzó versenygumikat, ahogy a célegyenes előtti utolsó kanyarba ér a Corvette E-Ray és a Cadillac V-Series.R. A kerékvető megrázza a felfüggesztést, a méregdrága versenyautók kasztnijai egymásnak feszülnek, de egyik pilóta sem engedi fel a gázpedált. Ebben a sportágban csak a kimért agresszióba oltott hidegvér hozhatja haza az aranytrófeát, a gyáváknak pedig nincs helye a rajtrácson. Meglendül a pepitazászló, leáll a stopper, a közönség tombol - új bajnokot avatnak a keményvonalas versenyjátékok dobogóján.
Hat év telt el a legutóbbi, szám szerint hetedik Forza Motorsport megjelenése óta, és mivel a Turn10 stúdió legutóbbi játékát már bő két éve a Microsoft digitális üzletéből is lepucolták, érthető, hogy az Xbox-játékosok alaposan ki voltak éhezve a széria visszatérésére. A hasonló élményre vágyók legfeljebb csak az Assetto Corsa Competizione volánja mögött elégíthették ki a vágyaikat, könnybe lábadt szemmel lesegetveve a PlayStation 5 és a Gran Turismo 7 irányába. Az árkádos versenyjátékok rajongói persze nem panaszkodhattak, hiszen a Forza Horizon-sorozat újra és újra lesöpörte a konkurenciát a pályáról, akik azonban kötöttebb, mélyebb és jóval technikásabb vezetési élményre vágytak, eddig a pillanatig kénytelenek voltak türelmesen várakozni.
Az immáron számozás nélkül érkező, minden tekintetben új fejezetet nyitó Forza Motorsport végre befutott, és csakúgy, mint a Playground Games garázsában szerelt testvérsorozata, új viszonyítási pontot adott a modern versenyjátékoknak. Mivel azonban régen volt dolgunk a Motorsport utóbbi részeivel, nem árt az olvasók előtt tisztáznunk: a Horizon-játékoknál minden nemében jóval komolyabb, szimulátorélményt kínáló játékról van szó, ami a páratlan látványvilága és fantasztikusan valósághű vezetési élménye ellenére nyitva hagyja az ajtót azok előtt is, akik csak egy kis laza, hétvégi kocsikázásra vágynak a legendás aszfaltcsíkokon.
Mielőtt azonban elmerülnénk a Forza Motorsport mechanikai mélységeiben, vessünk egy pillantást a látványra, mert bizony van mit csodálni! A minden nemében újgenerációs versenyszimulátor helyszíneit, autómodelljeit, fizikáját és látványeffektjeit a nulláról építette fel a redmondi stúdió, komoly figyelmet fordítva a legapróbb részletekre is. A digitális fotogrammetriával a valós helyszíneken rögzített, majd a ForzaTech engine-ben felépített pályák minden eddiginél élethűbb formában kelnek életre a digitális térben, és hasonló figyelmet kaptak a franchise olyan visszatérő fantáziapályái is, mint a Grand Oak Raceway vagy a Maple Valley. Pazar látványú, dinamikus háromdimenziós backdropok, a valósághoz hű pályaszéli architektúra, sűrű növényzet és 3D-s közönségmodellek, illetve részletgazdag 4K-s textúrák szállítják a vizuális immerziót.
Az aprólékos környezeti geometria és a percről-percre változó pályabevilágítás a Forza Horizonhoz vagy a The Crew Motorfesthez képest a jóval visszafogottabb tónusaiban is pazarul fest, az pedig már csak a hab a tortán, hogy a legapróbb részleteket is felfedezhetjük a ray tracinggel hajtott felületi- és pályatükröződésekben - már ha ezt az opciót választjuk. Xbox Series X konzolon egy natív 4K-s, 30 fps-es, ray tracinggel megfejelt Quality Mode, és kétféle alacsonyabb felbontású, ray tracinggel vagy anélkül érkező 60 fps-es Performance Mode vár bennünket. PC-n természetesen ennél jóval aprólékosabban személyre szabhatjuk a látványt.
A látványát tekintve tehát valódi konkurenst kapott a közelmúltban egyeduralkodó Gran Turismo 7, a helyzet azonban az, hogy a fizikamodellezés és a vezetési élmény terén talán csak egy hajszállal ugyan, de a Forza Motorsport kerül ki győztesként. Nagyon kevés versenyjáték mondhatja el magáról, hogy minden egyes járműve olyan markánsan egyedi vezetési élményt kínál, hogy akár anélkül is határozottan megkülönböztethetjük őket, hogy látnánk magát az autót, vagy hallanánk a motorhangot. Szimplán az úttartásuk, a súlyuk és sodródásuk, illetve az ennél is apróbb mechanikai visszacsatolásuk révén különbséget tehetünk az azonos gyártók különböző modelljei közt is, és akkor még szó sem esett arról, hogy mi történik akkor, ha csavarkulcsot ragadunk a szerelőműhelyben.
De kénytelen vagyok ennél is tovább menni, hiszen a pályakörülmények is olyan váratlan módon befolyásolhatják a futamokat, hogy az ebben a kategóriában egyszerűen példátlan. Igen, egyértelmű, hogy forró aszfalton, puha gumikeverékkel kiváló lesz egy autó úttartása, az esőben pedig dodzsemezni fogunk, ha nem szereljük fel időben a megfelelő abroncsokat. Na, de az már teljesen más kategória, amikor egy kisodródott autó felveri a pályaszéli sódert vagy homokot, azt visszahordja a pályára, mi pedig a következő körben azon átgázolva megérezzük a szemcsék pillanatnyi tapadásvesztését. A keményvonalas szimulátorrajongók elégedetten csettinthetnek, de az igazán jó hír az, hogy mindenki más is éppen azt kapja majd a játéktól, amit elvárhat tőle.
Mindezt a rengeteg opcionális segédletnek, kisegítő lehetőségnek és az aprólékosan skálázható nehézségnek köszönheti a játék. Az assistoktól megszabadulva valóban úgy érezhetjük magunkat, mintha a valódi versenygépek ereje zúgna az ujjaink alatt, a szokásos kipörgés- és blokkolásgátlók, illetve elektronikus rásegítések mellett azonban annyi opcionális segítséget kaphatunk, hogy adott esetben akár vakon is elvezethetjük a járműveinket. A versenyjátékokat a legtöbben önmagukban is rétegzsánerként tarják számon, a Forza Motorsport azonban az abszolút keményvonalas mivolta ellenére is nyílt meghívót nyújt az összes játékosnak.
A redmondi fejlesztőcsapat azonban egy másik érdekes húzást is elsütött a versenyek személyre szabása terén. Tíz szegmensre osztották a nagyobb szinteken meglepően kompetens, aktívan támadó és védekező gépi pilóták nehézségét, három nagy átfogó (de részletesen is személyre szabható) csomagra bontották a pályabíró büntetéseit, az ütközési sérülést, és az idő visszatekerését felölelő rendszereket, mindezek után pedig azt is a játékosra bízták, hogy a rajtrács hányadik pozíciójából szeretnénk indulni az adott futamon, illetve szeretnénk-e az üzemanyag fogyásával és a gumikopással bíbelődni. Az utóbbiak esetében még egy kis extra kredittel is megjutalmaz bennünket a rendszer, ha nagyobb kihívást vállalunk, vagyis a játék szüntelen arra ösztönöz bennünket, hogy idővel fejlődve, magabiztosabbá válva mindig apránként emeljük a megugrandó lécet.
Mert az alapoktól újratervezett, a Forza Motorsport 7-hez nem is hasonlítható vezetési élmény, ugyan önmagában is élményszámba megy, a Turn10 fejlesztőinek már bőven van annyi gyakorlata a hasonszőrű játékokkal, hogy tudják: sosem árt, ha mindig a játékos szeme előtt tartanak egy újabb belátható célkitűzést. Ennek a jegyében készült el a Forza Motorsport új fejlődési- és fejlesztési rendszere, ami rendkívül okos húzásokkal egészíti ki a hagyományos "nyerd meg a bajnokságokat, szerezz kreditet, vásárolj új autókat” felállást. Mindezek tetejébe ugyanis kaptunk egy további progressziós rendszert is, ami a megszerzett autóinkkal tanúsított vezetési tapasztalatunkhoz köti az alkatrészek fejlesztéseit.
Az új járgányok vásárlására szánt kreditek mellett ugyanis úgynevezett Car Pointokat (CP) is bezsebelhetünk a futamok során. Minden lefutott időmérő és verseny, minden jól teljesített pályaszektor, de akár minden egyes jól bevett kanyar is tapasztalati pontokkal és CP-vel jutalmaz minket. További bónuszokat kapunk, ha egy-egy szektoron belül megdöntjük a saját korábbi rekordunkat és extra pontok járnak a tiszta és biztonságos előzésekért is. A játék minden percben apró jutalmakkal késztet bennünket a fejlődésre és a technikás vezetésre, ezzel többek közt felkészítve bennünket az online lobbik komolyabb kihívására is.
A futamok során bezsákolt Car Pointokat pedig a versenyek közt, a garázsban hasznosíthatjuk. Nemcsak külsőleg, de a kasztni alatt is aprólékosan személyre szabhatjuk a kedvenc autóinkat, az abroncsoktól, fékektől, felfüggesztésektől kezdve a váltóalkatrészeken és turbókon át egészen a komplett motorblokkokig, a tuningmenüben pedig a legapróbb beállításokat is a kedvünk szerint csavargathatjuk tovább. És habár az új alkatrészekért meg kell dolgoznunk, az itt elköltött valutánk teljesen külön áll a kiállítóteremben új autókra költött kreditektől. Igen, itt is tetten érhető, hogy játék minden egyes verseny után érezteti a játékossal a fejlődést és a kézzel fogható előrehaladást.
Nem véletlen az sem, hogy a Forza Motorsport legfőbb egyjátékos karriermódja a Builders Cup nevet kapta. A rendkívül tartalmas és terebélyes játékmód különböző témákra, gyártókra vagy járműkategóriákra bontott bajnokságokkal vár bennünket, melyekben egy a közös: válasszunk ki egy szimpatikus gyári autót, majd azzal nyerjük meg az adott kupát, versenyről-versenyre fejlesztve a járművünket. A különböző bajnokságokon témái közt felsorakoznak többek közt a modern hatchbackek, a klasszikus ralilegendák és GT pályaszörnyek is, de ugyanígy képviseltetik magukat az amerikai izomautók, a német szedánok vagy az olasz luxusautók.
Ráadásul minden kupa előtt egy rövid bemutatót kapunk az adott kategória járműveiről - ez ugyan közel sem akkora autópornó, mint amit a Gran Turismo 7 Menüjében tapasztalhattunk, de az odafigyelés és az autós kultúra iránti elkötelezettség itt is abszolút tetten érhető. A bő 500 kocsiból álló választék több, mint tisztességes, és habár a megjelenéskor elérhető 20 pálya valamivel kevesebb, mint a Forza Motorsport 7 nyitókínálata volt, sokáig így sem lesz esélyünk az unatkozásra, hála a pályák különböző konfigurációinak és a napszakok, illetve az időjárás teljesen dinamikus váltakozásának. Amellett, hogy a zuhogó eső, a sűrű köd, illetve a naplementéből éjszakába nyúló, vagy éppen hajnalhasadásig tartó versenyek piszkosul hangulatosak, a változó pályakörülményeknek, a fogyó üzemanyagnak és az elhasználódó gumiknak hála minden egyes körben megfontolt taktikázásra kényszerül a játékos.
Az pedig szintén garantált, hogy a live service még hosszú évekig dübörögni fog, mind az egyjátékos tartalmak, mint pedig a multiplayer frontján. Már most be vannak táblázva a hetente frissülő Featured Cupok, melyek a Builders Cup felépítését követve adnak újabb heti kihívásokat. A helyén áll a Rivals leaderboardos játékmódja, illetve a jóval kötetlenebb szabad versenyek is, ahol minden versenykörülményt a saját szájízünk szerint módosíthatunk. A Forza Motorsportnak igazán hosszú életet szavatoló játékmódot azonban a Featured Multiplayer menüpontja alatt kell keresnünk.
Elég nagy, de mindenképp jó irányba mutató változáson esett át a Forza Motorsport többjátékos módja. Amellett, hogy a Skill Rating és a Safety Rating kettős mércéje választ nekünk megfelelő lobbikat, a Turn10 rálesett a Polyphony Digital leckefüzetére, majd gyakorlatilag egy az egyben átemelték az online versenyek ottani felépítését. És milyen jól tették! A hét aktív versenykategóriái közt már mi is előre láthatjuk a hamarosan induló futamokat, melyre előzetes gyakorlókörökkel és időmérővel regisztrálhatunk. Ezt követően a versenykezdés előre megadott idején a lobbiban kell lennünk, hogy felkerüljünk a rajtrácsra.
A játék megjelenése előtt csak néhány futamot tudtam így lejátszani más tesztelőkkel, a végeredmény azonban így is világos: ez az elcsent rendszer a legjobb módja annak, hogy a saját képességeinkhez és vérmérsékletünkhöz mért versenyeket futhassunk. Ráadásul mivel saját autót sem kell feltétlenül vinnünk ezekre a futamokra (vihetünk kölcsönzött, CP-t nem gyűjtő kocsit is), a legdrágább autók kategóriái sem lesznek elzárva azok elől, akik kevésbé érnek rá a lélektelen grindolásra.
Mert hát tetszik vagy sem, a játék mozgatórugója továbbra is az a kreditrendszer, amellyel egyre szélesebbre gyarapíthatjuk a virtuális garázsunkat. A játék alapvetően nem fukarkodik a valutáival, de nem is dobálja utánunk úgy a szuperautókat, mint a Forza Horizon. Éppen ezért nem tartom túl elegánsnak azt a VIP-rendszert, ami a prémium upgrade vásárlóinak közel kétszer annyi kreditet biztosít minden egyes verseny után. Nem mondanám, hogy ez a legaljasabb taktika, amivel egy versenyjáték extra pénzt próbál kicsalni a játékosaiból, de érdemes tisztában lennünk a rendszer jelenlétével.
Ezt leszámítva pedig legfeljebb csak azt a néhány grafikai furcsaságot tudnám felróni a Forza Motorsportnak, melyek javát jó eséllyel már az elsőnapi patchben vagy a megjelenést követő hetekben kikupálják majd. A játék jelenleg hajlamos az árnyékok és a magasabb LOD-szintek kései betöltésére, bizonyos átmeneti napszakok világítási körülményei alatt pedig az árnyékolás hajlamos egy ideig bevibrálni. Egyértelmű, könnyen észrevehető bugok ezek, ráadásul ezek java az előzetes sajtóközlemény szerint a launch idejére javításra is kerülnek. Világos, hogy a későbbiekben is komoly figyelmet kap majd a játék, hiszen a Turn10 nem csupán folyamatos tartalmi live service-t tervezett be, de azt is megígérték, hogy a játék élettartama alatt technikai fronton is folyamatosan csiszolgatják majd az alkotásukat.
Megérte tehát a kelleténél talán egy hajszálnyival hosszabban várakoznunk az új Forza Motorsportra. Egy fantasztikus új címmel gazdagodtak a keményvonalas versenyjátékok rajongói, a Turn10 Studios pedig még a nagy japán riválisnak is alaposan feladta a leckét. A Microsoft garázsában ezzel a Forza-brand két kihagyhatatlan játékkal fedte le mindazt, amire a PC és az Xbox Series-konzolok versenyzői vágyhatnak. A lazább kalandorok a Forza Horizon 5-nél nem találnak jobb árkádos versenyjátékot, a komolyabb versenyzők pedig minden álmukat valóra válthatják a Forza Motorsport élethű aszfaltján.
A Forza Motorsport október 10-én érkezik PC-re és Xbox Series X/S-re. Mi Xbox Series X-en teszteltük a játékot.
Kapcsolódó cikkek
emléket őrzök versenyekről. Még a 3.résszel kezdtük, majd jött a negyedik, ami szerintem azóta is a legjobb rész. Persze ez az én véleményem.
Most vagy én öregszem vagy nagyon sokat játszottam már különböző részekkel, de nekem baromi unalmas megint a Sebring-en, Hockeinheim-ben, Suzuka-n meg a szokásos pályákon bohóckodni. Ez a kocsinként való "melózás" mondjuk egy érdekes újítás, de én többre számítottam.
Hiányoznak új pályák, ha csak belegondolok, hogy egy "egyszerű" Asetto Corsa-ban mennyi pálya van, vagy egy DRIVE CLUB-ban-ami nem egy mai játék és ráadásul tök más stílus is, és akkor a GT-ról nem is beszélek....
Na mindegy is, én nekem ez csalódás, még jó ,hogy van éves Gam Pass-így nem adtam ki érte 30x ezer forintot.....:d
ÁÁÁVE
FRH RULEZ!!!:D
"Részletgazdag környezet, aprólékosan digitalizált helyszínek és autók."
Egyértelműen butított a grafika a preview-hez képest.
"markánsan érezhető az autók súlya, nyomatéka és más karakterisztikája"
Nem érezehető, az összes autó alulkormányzott, és mintha a pálya felett lebegnének.
"A dinamikusan változó napszakok és időjárási viszonyok remekül festenek és mechanikailag is jól működnek"
Szinte alig van hatása a vezetésre az időjárásnak
"A gépi ellenfelek támadnak, védekeznek és olykor hibáznak. Kifejezetten jó élmény velük játszani."
A gépi ellenfelek ellen sz@r játszani. Erőszakos az AI, és simán belédmennek, vagy lenyomnak az útról.
Ahogy már mondtam, én a mai napig játszom a FM6-al, de ez továbbvitte az FM7 vonalat, egy elsősorban kontrollerhez tervezett inkább árkád páyaverseny lett belőle. És a szomorú az hogy ilyen "review"-k vannak: "The best game for racing simulator fans".... és persze 10 pont ez is. Hagyjuk már....
Tény, hogy a FM7-nél azért jobb lett.
https://youtu.be/URMiiyVkjAI
Nem szeretem a fickót de ebben minden szavával egyetértek ( én nem a GT-hez hasonlítom, mert PS nincs, hanem egyszerűen a FM6-hoz ) Sajnos nem lett jó…. Kormánnyal játszva különösen kijön.
Egy szó mint száz, 6 év alatt enyhén szólva egy kicsit azért több fejlesztést várna az ember ennek fényében, pláne úgy hogy nem a Low budget kategóriában evez. Próbálták a GT-t überelni, de csak az izomszag maradt sajnos, kár érte. :/
Remélem az eredmény Ray Tracing lesz és nem Tré Racing...
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.