Gran Turismo 7 teszt

  • Írta: szlav
  • 2022. március 2.
Link másolása
Értékelés 9.0
A Gran Turismo-sorozat már huszonöt éve szórakoztatja a PlayStation-konzolok versenyrajongóit, a Polyphony Digital pedig valami egészen kivételessel készült a jeles évfordulóra. A Gran Turismo 7 egy valódi mestermű lett.

Mára ugyan egy igazán kiváló játék kerekedett belőle, mégsem voltunk mindig teljesen elégedettek a Gran Turismo Sporttal. A Polyphony Digital előző játéka kissé foghíjasan került a játékosok kezébe, hiszen az online megmérettetéseket előtérbe helyező szimulátor nélkülözött számos közösségkedvenc játékmódot, köztük a széria elengedhetetlen kampányát. Szerencsére a japán fejlesztőcsapat nem követte el újra ezt a hibát. A Gran Turismo 7 egyből padlógázzal hagyja el a rajtvonalat, hiszen az új generációra termett gyönyörű versenyjáték már az első napon tartalmaz mindent, amire a motorsportok rajongói vágyhatnak, és még annál is sokkal-sokkal többet.

De mielőtt belevágnánk a játék tartalmainak felsorolásába, engedjétek meg, hogy említést tegyek a GT7 legszembeötlőbb tulajdonságáról, hiszen nem túlzok, ha azt állítom, hogy a szimulátort először elindítva szabályosan tátva maradt a szám. Te jó ég, milyen iszonyatosan jól néz ki ez a játék! Ha valaki a Sony legutóbbi termése után sem hiszi el, hogy megérkeztünk az új generációba, akkor kérlek, tegyétek az illető elé a Gran Turismo 7-et! Kazunori Yamauchi és csapata pedig nagyon is tisztában vannak azzal, hogy mit tettek le ezúttal az asztalra, hiszen a szemkápráztatóan gyönyörű és hihetetlenül részletgazdag versenyszimulátor minden porcikája csak úgy ontja magából a pazar eleganciát.

A kissé talán hosszúra nyúló, de roppant látványos bevezető során a fejlesztők egy káprázatos időutazásra hívnak bennünket. Szemtanúi lehetünk az első robbanómotoros kocsik megszületésének, és valódi felvételeken követhetjük végig, ahogy idővel a kultúránk szerves részévé és a mindennapok elengedhetetlen kellékévé válik ez a gépészeti csoda. Láthatjuk, ahogy elsőként a versenypályára kerülnek a négykerekű lélekvesztők, és amint az eddigi fekete-fehér felvételek színt öltenek, máris a jelenkor legmodernebb gyártósorain találhatjuk magunkat, ahol a gépkarok tévedhetetlen precizitással illesztik össze a többszáz lóerős motorokat. Még egy snitt, és már élesben figyeljük, ahogy a versenygépek felszántják Daytona vagy Le Mans aszfaltját, ha pedig pislogunk egyet, akkor könnyen lemaradhatunk arról, amikor a valódi felvételeket felváltják a Gran Turismo 7 saját, játékbeli visszajátszásai, amelyek egy cseppet sem lógnak ki az eddig látottak sorából.

A huszonötéves dicső múltra visszatekintő széria atyja már a korábbi előzetesek során elárulta, hogy a Gran Turismo 7-tel az a szándéka, hogy egy műemléket állítson az autós kultúrának, a végeredmény pedig ezt egy cseppet sem hazudtolja meg. A játék saját múzeumában hosszú oldalakon át olvashatunk a múltszázad automobiljairól és a legmodernebb sportautókról, hogy aztán a tökéletes részletességgel lemodellezett másaikat a digitális aszfalton is kipróbálhassuk. Az élmény egészen hihetetlen. Összesen 424 autó vár arra, hogy megfuttassuk őket a Gran Turismo 7 körpályáin. A premier napján érkező 34 helyszín elsőre talán nem hangzik kiemelkedően soknak, ha azonban számba vesszük a pályák többféle konfigurációját, illetve a napszakok és az időjárás dinamikus változását, hamar beláthatjuk, hogy a Polyphony csapata egyáltalán nem spórolta el a dolgot.

A változó viszontagságok pedig önmagukban is megérnek egy misét, hiszen nemigen találkoztam még olyan versenyszimulátorral, ahol egyből görcsbe szorult volna a gyomrom, ha egy hosszabb futam kellős közepén megláttam, hogy lassan beborul felettem az ég. Amíg a legtöbb autós játék binárisan kezeli a pályanedvességet, a Gran Turismo 7 aszfaltján markánsan érezhető, ha egy hagyományos versenyabronccsal ázott ívre érkezünk. Nem mindegy az sem, hogy egy könnyed záporban vagy egy hatalmas vihar közepén csikorgatjuk a gumikat, hiszen a csúszós pályán még azt is érezni, ha az erős szél belekap a könnyített kasztnis kocsink oldalába, adott esetben megbillentve azt. Mindezt a DualSense adaptív ravaszai és a haptikus visszajelzés közvetíti, teljes sim-felszerelés helyett kontrollerrel vágunk bele a játékba.

Hasonlóan markáns, habár némileg túlzó a napszakváltás is. Nyilván teljesen valótlan, hogy néhány kör leforgása alatt a rózsás naplemente képes éjsötétbe fordulni, de mégis hajlandó vagyok erre legyinteni, mert az összehatás egyszerűen káprázatos. A februári State of Play során megmosolyogtuk, hogy Yamauchi képes volt lemodelleztetni az égen a csillagokat is, de a végeredmény magáért beszél. Statikus skyboxok helyett minden kontinens minden pályáján folytonosan változó egeket csodálhatunk, amelyek fényei a pályaszéli reflektorokkal karöltve gyönyörű természetességgel világítják meg a száguldó versenyautókat. A Tokyo Expressway éjszakai kivilágítása egyetlen játékban sem volt ilyen elképesztő, az pedig férfiember legyen a talpán, akire nem jön rá a libabőr, ha meghallja az alagutakban száguldó gépszörnyetegek páratlan akusztikáját!

A Gran Turismo 7 prezentációja tehát egészen megdöbbentő, de jól tudjuk, hogy semmit sem ér a látvány, ha nincs alatta egy szórakoztató játék. Szerencsére ezen a fronton is szárnyal a GT7. Futólag már említettem, hogy igen tetemes mennyiségű tartalommal érkezik a Sony-konzolok következő definitív versenyjátéka, a program elindításakor pedig ezúttal kétféle irányba indulhatunk el. Az abszolút újoncokat először a Music Rally kihívásaival csábítja a Polyphony csapata. Ezek a néhányperces időmérők amellett, hogy megismertetnek bennünket a játék irányításával, könnyen elcsábíthatják a casual közönséget is, hiszen a feladatunk az lesz, hogy egy-egy zeneszám ütemére hajtsuk meg a járgányainkat. Az első ilyen kihívás a történelem legmeghatározóbb klasszikus szimfóniáival fokozza a fennkölt hangulatot, de aztán az egészre gyorsan rákontráz az autóhangokra rappelő Idris Elba. Igen, pont olyan szürreális az egész, mint amilyennek hangzik.

Ha azonban eleget mosolyogtunk a Music Rally versenyein, akkor máris belevethetjük magunkat a Gran Turismo 7 fő kampányába. A játék főmenüjének állomásait egy afféle stilizált kisváros épületei adják, melyek közül az egyik legfontosabb a Gran Turismo Café. A kávézóba betérve a mosolygós vendéglátónk számos étlapot tár elénk, amelyek végigvezetnek bennünket a GT7 összes fő állomásán. Az itt kapott feladatokat követve számos versenyre és bajnokságra eljutunk, megtanuljuk tuningolni az autónkat, belekóstolhatunk a széria védjegyéül szolgáló licenc-kihívásokba, de a még a személyes kedvencemet, a Gran Turismo 7 elképesztő fotómódját is bemutatja a Café. A tutorialként kezdő, de komplett kampánnyá duzzadó feladatsor végére érve ráadásul egy olyan autógyűjteményt szedünk össze, amellyel aztán bátran állhatunk neki bármely kihívásnak vagy az online játéknak.

Be kell vallanom, a legtöbb versenyjátékban ódzkodva vágok bele a többjátékos módokba, hiszen még a legszigorúbb szimulátoroknál is gyakran előfordul, hogy az első éles kanyar végén a fele bagázs a pályaszéli árokban köt ki. A Gran Turismo 7 esetében azonban tudtam, hogy nem kell az őrültektől félnem, hiszen már a GT Sportban is elképesztő kiforrottá vált az online játék és annak moderációja. Természetesen ezúttal is részt vehetünk spontán internetes mérkőzéseken vagy indíthatunk kétfős split-screen futamokat, de a többjátékos tartalmak magját mégis a Sport-mód adja. Az itt résztvevő játékosokat a Gran Turismo 7 már előre felszólítja a sportszerű játékra, amit a versenyek során később mindenki el is vár egymástól. Mivel a rendszer szigorúan osztja fel a játékosokat az ügyességük és a sportszerű magatartásuk szerint, a faltól falig száguldó őrültek hamar a hasonszőrűek társaságában találják magukat.

A hivatalos megjelenés előtt még éppen csak sikerült belekóstolnom az online játékba, de nincs kétségem afelől, hogy a legnagyobb szimulátorfanok ezúttal sem fognak csalódni. A recept maradt a megszokott: a folyamatosan frissülő mérkőzésekre jóval a futam kezdete előtt regisztrálhatunk, így mindenkinek van ideje arra, hogy az időmérőket lefutva elfoglalja a saját helyét a rajtrácson. Ezek után már nincs más dolgunk, mint kivárni a valódi verseny kezdetét, ahol már élesben feszülnek egymásnak az adott kategória virtuális versenyjárgányai. Habár az egyjátékos futamok során elég elnéző a versenybíró, az online versenyeken a legkisebb kanyarvágás vagy ütközés is büntetéssel jár, így csakis az kerülhet ki győztesként, aki a legjobban elsajátította az optimális íveket és a Gran Turismo 7 technikás vezetési modelljét.

Erről persze többet tudnának azok a játékosok mesélni, akik a legmagasabb szinten űzik a sportot – a jó hír az, hogy velük a játékon belül is találkozhatunk. A Polyphony Digital csapata úgy döntött, hogy a Gran Turismo 7 egyjátékos módjaiba bevonja az elmúlt évek legsikeresebb e-sport bajnokait, ami egyben azt is jelenti, hogy néhány hazai profival is találkozhatunk az aszfalton. A magyar GT-közösség leggyorsabb pilótái a saját nevükkel és arcképükkel kerültek be a játékba, ráadásul még egy-két szösszenetet is elcsíphetünk tőlük, ha szóba elegyedünk velük a boxutcában. Minden alkalommal mosolyra görbült a szám, amikor magam mögött hagytam az egyik ismerős nevet, hiszen jól tudtam, a valóságban semmi esélyem nem lenne erre. Ezúton is gratulálunk a srácoknak a nagyszerű sikereikért!


"A World Tour eseményekkel kezdődött minden, ott ismerhettük meg a Polyphony csapatát, és pár évre rá az egyik ilyen rendezvényen tudtuk meg azt, hogy szerepelhetünk a Gran Turismo 7-ben. Megdöbbentő volt és még mindig kicsit hihetetlen. Nagyon megtisztelve érzem magam, és persze kíváncsian várom, hogyan valósították meg ezt az egészet az új részben." – Blazsán Patrik, a 2021-es GTS világbajnokság döntőse.

 

Már észrevehettétek, hogy eddig kizárólag jókat meséltem a Gran Turismo 7-ről. Nem véletlen ez, hiszen tényleg egy igazán kivételes mesterműről van szó, de ez nem jelenti azt, hogy a játék teljesen hibátlan. Számomra a legszembetűnőbb hiányosság a három nehézségi szint volt. Egy ilyen részletgazdag szimulátorban úgy gondolom, hogy óriási hasznát vehetnénk az inkrementálisan fokozható nehézségnek, ezzel szemben azonban csak három „gyorsaságban” működik a Sony új AI-sofőrje. Könnyű és közepes fokozaton bármelyik fotelpilóta elnyerheti az aranyserlegeket, nehéz beállításokkal viszont látványosan megugrik a kihívás. Úgy érzem, hogy remekül állna a Gran Turismonak a Codemasters F1-játékainak 100-as csúszkája.

A kihívás persze attól is függ, hogy miféle segédletekkel gurulunk ki a pályára. A bátortalanabb játékosok ezúttal is bekapcsolhatják az összes sodródás- és blokkolásgátlót, vagy a fékezést és kormányzást segítő opciókat, vizuális segédleteket, ezzel teljesen simcade-irányba fordítva a játékot. Én azonban azt javaslom, hogy ezektől amennyire kényelmes, idővel váljatok meg, hiszen valódi szimulátorként igazán páratlan vezetési élményben lehet részetek. Döbbenetes, hogy a pálya ívétől, meredekségétől vagy nedvességétől függően milyen tisztán érezhető a változás, de tovább megyek: a kedvenc autónk kormányzása akkor is teljesen átalakul, ha turbót, másféle gumikeveréket vagy komolyabb féktárcsákat szerelünk fel. A tuningőrültek még nitro-palackot is pakolhatnak a hátsó ülés helyére, ami a Halálos iramban-filmekkel vagy a Need For Speed-játékokkal szemben egészen földhözragadtan hajtja meg a felismerhetetlenségig pimpelt verdákat. Ó, azt említettem már, hogy vannak gyorsulási- és driftelős kihívások is? Nem vicceltem, amikor azt állítottam, hogy a Kazunori Yamauchi csapata nem felejtett ki semmit.

És pontosan ez a széles választék szavatolja, hogy a Gran Turismo 7 végső soron bárkit megnyerhet magának. A japán stúdió alkotását önfeledten élvezhetik azok az autósznobok, akik pezsgővel koccintanak a fényűző kiállításokon, de azok a külvárosi fenegyerekek is, akik a megfúrt kipufogós Hondájukkal a Tesco parkolójába járnak szotyizni. Abszolút elégedettek lehetnek vele azok a szimulátorrajongók, akik éjt nappallá téve azért hajtanak, hogy lecsípjék az utolsó tizedmásodperceket is Monza sikánjaiban, meg azok a hétvégi versenyzők is, akik a hosszú nap után csak szeretnének kontrollerrel a kézben hátradőlni.

Ha tehát csak egy hangyányit is vonzanak benneteket a motorsportok, akkor a Gran Turismo 7-nek feltétlenül ott a helye a gyűjteményetekben – a Polyphony Digital egy technikai és művészi csodát tett le az asztalra. A Sony-konzolok játékosai a jelenleg létező leggyönyörűbb versenyjátékot kapták a japán stúdiótól, ami nem csak letaglózó látványával, de a kiváló vezetési élményével és a széleskörű tartalmaival is messze kiemelkedik a hasonszőrű játékok sorából. Így kell egy legendás széria huszonötödik születésnapját megünnepelni!

A Gran Turismo 7 március 4-én érkezik PlayStation 4-re és PlayStation 5-re. Mi PlayStation 5-ön teszteltük a játékot.

Kapcsolódó cikkek

18.
18.
Windrider
#15: Nekem special egyáltalán nem hiányoznak az ilyen "standard" négyajtós verdák, sokkal inkább a full exkluzív sportkocsik vagy akár concept autókban reménykedtem, és hát nem csalódtam. :) a japán tuner választékkal meg teljesen megvettek, de hát kinek a pap, kinek a paplan.... egyébként később biztos lesz még bővítés.
15.
15.
Anti4730
Ez az autolista szerintem botrányos. Forza motorsport 7 autolistaja sokkal valtozatosabb. Ezzel nem azt mondom hogy az jobb jatek, de hol vannak peldaul a negy ajtos autok, vagy az olyan autok amik nem csak ket ajtos coupek? Vegig neztem az autolistat, es peldaul bmw, audi merci, csak ket ajtosok ott is hol van peldaul az m5 bmw? Forza motorsport rivalisakent szerintem igen egyhangu az autofelhozatal itt.
14.
14.
nemfontos
#13: Nem dobnak le semmilyen atomot... legalábbis ez a legkevésbé valószínű kimenetele a jelenlegi helyzetnek.
13.
13.
#11: Igen, ha a világ többi részére ledobják az atomot, akkor Magyarországon örök időkig elérhető lesz a PS5. Gondolkodjunk már picit...
12.
12.
Ez az egyetlen Sony játék, amire tényleg csak annyit tudok mondani, hogy "meh".
11.
11.
nemfontos
#5: Dehogynem. Ne aggódj. A nagy medve meghúzgálja a kis maci fülét, de a turul madárnak ehhez nem sok köze van. Rendeld meg nyugodtan, meg fog az jönni.
10.
10.
DarkCrash
Nagyon baba lett ez a rész. Végre olyan mint régen. De majd később szerzem be van annyi pótolni valóm hogy az hihetetlen.
8.
8.
Hogthar
Nincs tapasztalatom a korábbi Gran Turismo részekkel, viszont rendelkezek egy PS 5-el, ezért gondolkozok ennek a beszerzésén.
Kormánnyal mennyire jó a fizikája és a Force Feedback?
Assetto Corsával és Project Car 2 vel játszottam sokat, ezekhez képest mire számíthatok itt?
5.
5.
Ooorky
Mondanám, hogy emiatt már elgondolkodnék egy PS5-ön, de ahogy a világ jelenleg kinéz lehet már lehetőségem se lesz venni egyet...
4.
4.
szlav
#3: Csak PS5-ön volt lehetőségem tesztelni a játékot, így saját tapasztalataim ezzel nincsenek, de úgy hallottam, stabilan fut PS4-en is a játék, de a látványt erősen lebutították, főleg az alapkonzolokra.

A pályaválaszték Amerikából, Európából és a keleti régiókból is hozza a "kötelező" pályákat, a legtöbbet többféle felállásban (rövidítve, bővítve, fordítva, stb.), plusz van néhány klasszikus "kitalált" GT-pálya is, mint pl. a Deep Forest Raceway.

Autóból pedig tényleg óriási a választék, egészen a legelső klasszikusoktól a modern szuperautókig. Hagyományos utcai autók, japán elsőkerékmeghajtásos tunerek, GT-járgányok, amerikai muscle, raliautók, elektromosak, stb. Összesen 420+
3.
3.
Nothing
Jó érzés volt olvasni a tesztet, de talán belefért volna a cikkbe pár szó a konkrét autó és pályaválasztékról, valamint a lastgen/nextgen különbségekről.
2.
2.
szlav
#1: Igen, tekergettem egy kicsit a külső kamera távolságát és "feszességét" is, de őszintén, nem sok változást érzékeltem. Viszont ez nagyjából mindegy is, hiszen ezt a játékot szerintem nem a külső nézetre találták ki.
1.
1.
elderath
"Kényelmetlenül merev külső kameranézet"

Azt ugye tudod, hogy teljesen személyre lehet szabni, mint a sportban és akkor olyan lesz a külső nézet is, mint más autós játékban? :)
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...