Mára ugyan egy igazán kiváló játék kerekedett belőle, mégsem voltunk mindig teljesen elégedettek a Gran Turismo Sporttal. A Polyphony Digital előző játéka kissé foghíjasan került a játékosok kezébe, hiszen az online megmérettetéseket előtérbe helyező szimulátor nélkülözött számos közösségkedvenc játékmódot, köztük a széria elengedhetetlen kampányát. Szerencsére a japán fejlesztőcsapat nem követte el újra ezt a hibát. A Gran Turismo 7 egyből padlógázzal hagyja el a rajtvonalat, hiszen az új generációra termett gyönyörű versenyjáték már az első napon tartalmaz mindent, amire a motorsportok rajongói vágyhatnak, és még annál is sokkal-sokkal többet.
De mielőtt belevágnánk a játék tartalmainak felsorolásába, engedjétek meg, hogy említést tegyek a GT7 legszembeötlőbb tulajdonságáról, hiszen nem túlzok, ha azt állítom, hogy a szimulátort először elindítva szabályosan tátva maradt a szám. Te jó ég, milyen iszonyatosan jól néz ki ez a játék! Ha valaki a Sony legutóbbi termése után sem hiszi el, hogy megérkeztünk az új generációba, akkor kérlek, tegyétek az illető elé a Gran Turismo 7-et! Kazunori Yamauchi és csapata pedig nagyon is tisztában vannak azzal, hogy mit tettek le ezúttal az asztalra, hiszen a szemkápráztatóan gyönyörű és hihetetlenül részletgazdag versenyszimulátor minden porcikája csak úgy ontja magából a pazar eleganciát.
A kissé talán hosszúra nyúló, de roppant látványos bevezető során a fejlesztők egy káprázatos időutazásra hívnak bennünket. Szemtanúi lehetünk az első robbanómotoros kocsik megszületésének, és valódi felvételeken követhetjük végig, ahogy idővel a kultúránk szerves részévé és a mindennapok elengedhetetlen kellékévé válik ez a gépészeti csoda. Láthatjuk, ahogy elsőként a versenypályára kerülnek a négykerekű lélekvesztők, és amint az eddigi fekete-fehér felvételek színt öltenek, máris a jelenkor legmodernebb gyártósorain találhatjuk magunkat, ahol a gépkarok tévedhetetlen precizitással illesztik össze a többszáz lóerős motorokat. Még egy snitt, és már élesben figyeljük, ahogy a versenygépek felszántják Daytona vagy Le Mans aszfaltját, ha pedig pislogunk egyet, akkor könnyen lemaradhatunk arról, amikor a valódi felvételeket felváltják a Gran Turismo 7 saját, játékbeli visszajátszásai, amelyek egy cseppet sem lógnak ki az eddig látottak sorából.
A huszonötéves dicső múltra visszatekintő széria atyja már a korábbi előzetesek során elárulta, hogy a Gran Turismo 7-tel az a szándéka, hogy egy műemléket állítson az autós kultúrának, a végeredmény pedig ezt egy cseppet sem hazudtolja meg. A játék saját múzeumában hosszú oldalakon át olvashatunk a múltszázad automobiljairól és a legmodernebb sportautókról, hogy aztán a tökéletes részletességgel lemodellezett másaikat a digitális aszfalton is kipróbálhassuk. Az élmény egészen hihetetlen. Összesen 424 autó vár arra, hogy megfuttassuk őket a Gran Turismo 7 körpályáin. A premier napján érkező 34 helyszín elsőre talán nem hangzik kiemelkedően soknak, ha azonban számba vesszük a pályák többféle konfigurációját, illetve a napszakok és az időjárás dinamikus változását, hamar beláthatjuk, hogy a Polyphony csapata egyáltalán nem spórolta el a dolgot.
A változó viszontagságok pedig önmagukban is megérnek egy misét, hiszen nemigen találkoztam még olyan versenyszimulátorral, ahol egyből görcsbe szorult volna a gyomrom, ha egy hosszabb futam kellős közepén megláttam, hogy lassan beborul felettem az ég. Amíg a legtöbb autós játék binárisan kezeli a pályanedvességet, a Gran Turismo 7 aszfaltján markánsan érezhető, ha egy hagyományos versenyabronccsal ázott ívre érkezünk. Nem mindegy az sem, hogy egy könnyed záporban vagy egy hatalmas vihar közepén csikorgatjuk a gumikat, hiszen a csúszós pályán még azt is érezni, ha az erős szél belekap a könnyített kasztnis kocsink oldalába, adott esetben megbillentve azt. Mindezt a DualSense adaptív ravaszai és a haptikus visszajelzés közvetíti, teljes sim-felszerelés helyett kontrollerrel vágunk bele a játékba.
Hasonlóan markáns, habár némileg túlzó a napszakváltás is. Nyilván teljesen valótlan, hogy néhány kör leforgása alatt a rózsás naplemente képes éjsötétbe fordulni, de mégis hajlandó vagyok erre legyinteni, mert az összehatás egyszerűen káprázatos. A februári State of Play során megmosolyogtuk, hogy Yamauchi képes volt lemodelleztetni az égen a csillagokat is, de a végeredmény magáért beszél. Statikus skyboxok helyett minden kontinens minden pályáján folytonosan változó egeket csodálhatunk, amelyek fényei a pályaszéli reflektorokkal karöltve gyönyörű természetességgel világítják meg a száguldó versenyautókat. A Tokyo Expressway éjszakai kivilágítása egyetlen játékban sem volt ilyen elképesztő, az pedig férfiember legyen a talpán, akire nem jön rá a libabőr, ha meghallja az alagutakban száguldó gépszörnyetegek páratlan akusztikáját!
A Gran Turismo 7 prezentációja tehát egészen megdöbbentő, de jól tudjuk, hogy semmit sem ér a látvány, ha nincs alatta egy szórakoztató játék. Szerencsére ezen a fronton is szárnyal a GT7. Futólag már említettem, hogy igen tetemes mennyiségű tartalommal érkezik a Sony-konzolok következő definitív versenyjátéka, a program elindításakor pedig ezúttal kétféle irányba indulhatunk el. Az abszolút újoncokat először a Music Rally kihívásaival csábítja a Polyphony csapata. Ezek a néhányperces időmérők amellett, hogy megismertetnek bennünket a játék irányításával, könnyen elcsábíthatják a casual közönséget is, hiszen a feladatunk az lesz, hogy egy-egy zeneszám ütemére hajtsuk meg a járgányainkat. Az első ilyen kihívás a történelem legmeghatározóbb klasszikus szimfóniáival fokozza a fennkölt hangulatot, de aztán az egészre gyorsan rákontráz az autóhangokra rappelő Idris Elba. Igen, pont olyan szürreális az egész, mint amilyennek hangzik.
Ha azonban eleget mosolyogtunk a Music Rally versenyein, akkor máris belevethetjük magunkat a Gran Turismo 7 fő kampányába. A játék főmenüjének állomásait egy afféle stilizált kisváros épületei adják, melyek közül az egyik legfontosabb a Gran Turismo Café. A kávézóba betérve a mosolygós vendéglátónk számos étlapot tár elénk, amelyek végigvezetnek bennünket a GT7 összes fő állomásán. Az itt kapott feladatokat követve számos versenyre és bajnokságra eljutunk, megtanuljuk tuningolni az autónkat, belekóstolhatunk a széria védjegyéül szolgáló licenc-kihívásokba, de a még a személyes kedvencemet, a Gran Turismo 7 elképesztő fotómódját is bemutatja a Café. A tutorialként kezdő, de komplett kampánnyá duzzadó feladatsor végére érve ráadásul egy olyan autógyűjteményt szedünk össze, amellyel aztán bátran állhatunk neki bármely kihívásnak vagy az online játéknak.
Be kell vallanom, a legtöbb versenyjátékban ódzkodva vágok bele a többjátékos módokba, hiszen még a legszigorúbb szimulátoroknál is gyakran előfordul, hogy az első éles kanyar végén a fele bagázs a pályaszéli árokban köt ki. A Gran Turismo 7 esetében azonban tudtam, hogy nem kell az őrültektől félnem, hiszen már a GT Sportban is elképesztő kiforrottá vált az online játék és annak moderációja. Természetesen ezúttal is részt vehetünk spontán internetes mérkőzéseken vagy indíthatunk kétfős split-screen futamokat, de a többjátékos tartalmak magját mégis a Sport-mód adja. Az itt résztvevő játékosokat a Gran Turismo 7 már előre felszólítja a sportszerű játékra, amit a versenyek során később mindenki el is vár egymástól. Mivel a rendszer szigorúan osztja fel a játékosokat az ügyességük és a sportszerű magatartásuk szerint, a faltól falig száguldó őrültek hamar a hasonszőrűek társaságában találják magukat.
A hivatalos megjelenés előtt még éppen csak sikerült belekóstolnom az online játékba, de nincs kétségem afelől, hogy a legnagyobb szimulátorfanok ezúttal sem fognak csalódni. A recept maradt a megszokott: a folyamatosan frissülő mérkőzésekre jóval a futam kezdete előtt regisztrálhatunk, így mindenkinek van ideje arra, hogy az időmérőket lefutva elfoglalja a saját helyét a rajtrácson. Ezek után már nincs más dolgunk, mint kivárni a valódi verseny kezdetét, ahol már élesben feszülnek egymásnak az adott kategória virtuális versenyjárgányai. Habár az egyjátékos futamok során elég elnéző a versenybíró, az online versenyeken a legkisebb kanyarvágás vagy ütközés is büntetéssel jár, így csakis az kerülhet ki győztesként, aki a legjobban elsajátította az optimális íveket és a Gran Turismo 7 technikás vezetési modelljét.
Erről persze többet tudnának azok a játékosok mesélni, akik a legmagasabb szinten űzik a sportot – a jó hír az, hogy velük a játékon belül is találkozhatunk. A Polyphony Digital csapata úgy döntött, hogy a Gran Turismo 7 egyjátékos módjaiba bevonja az elmúlt évek legsikeresebb e-sport bajnokait, ami egyben azt is jelenti, hogy néhány hazai profival is találkozhatunk az aszfalton. A magyar GT-közösség leggyorsabb pilótái a saját nevükkel és arcképükkel kerültek be a játékba, ráadásul még egy-két szösszenetet is elcsíphetünk tőlük, ha szóba elegyedünk velük a boxutcában. Minden alkalommal mosolyra görbült a szám, amikor magam mögött hagytam az egyik ismerős nevet, hiszen jól tudtam, a valóságban semmi esélyem nem lenne erre. Ezúton is gratulálunk a srácoknak a nagyszerű sikereikért!
"A World Tour eseményekkel kezdődött minden, ott ismerhettük meg a Polyphony csapatát, és pár évre rá az egyik ilyen rendezvényen tudtuk meg azt, hogy szerepelhetünk a Gran Turismo 7-ben. Megdöbbentő volt és még mindig kicsit hihetetlen. Nagyon megtisztelve érzem magam, és persze kíváncsian várom, hogyan valósították meg ezt az egészet az új részben." – Blazsán Patrik, a 2021-es GTS világbajnokság döntőse.
Már észrevehettétek, hogy eddig kizárólag jókat meséltem a Gran Turismo 7-ről. Nem véletlen ez, hiszen tényleg egy igazán kivételes mesterműről van szó, de ez nem jelenti azt, hogy a játék teljesen hibátlan. Számomra a legszembetűnőbb hiányosság a három nehézségi szint volt. Egy ilyen részletgazdag szimulátorban úgy gondolom, hogy óriási hasznát vehetnénk az inkrementálisan fokozható nehézségnek, ezzel szemben azonban csak három „gyorsaságban” működik a Sony új AI-sofőrje. Könnyű és közepes fokozaton bármelyik fotelpilóta elnyerheti az aranyserlegeket, nehéz beállításokkal viszont látványosan megugrik a kihívás. Úgy érzem, hogy remekül állna a Gran Turismonak a Codemasters F1-játékainak 100-as csúszkája.
A kihívás persze attól is függ, hogy miféle segédletekkel gurulunk ki a pályára. A bátortalanabb játékosok ezúttal is bekapcsolhatják az összes sodródás- és blokkolásgátlót, vagy a fékezést és kormányzást segítő opciókat, vizuális segédleteket, ezzel teljesen simcade-irányba fordítva a játékot. Én azonban azt javaslom, hogy ezektől amennyire kényelmes, idővel váljatok meg, hiszen valódi szimulátorként igazán páratlan vezetési élményben lehet részetek. Döbbenetes, hogy a pálya ívétől, meredekségétől vagy nedvességétől függően milyen tisztán érezhető a változás, de tovább megyek: a kedvenc autónk kormányzása akkor is teljesen átalakul, ha turbót, másféle gumikeveréket vagy komolyabb féktárcsákat szerelünk fel. A tuningőrültek még nitro-palackot is pakolhatnak a hátsó ülés helyére, ami a Halálos iramban-filmekkel vagy a Need For Speed-játékokkal szemben egészen földhözragadtan hajtja meg a felismerhetetlenségig pimpelt verdákat. Ó, azt említettem már, hogy vannak gyorsulási- és driftelős kihívások is? Nem vicceltem, amikor azt állítottam, hogy a Kazunori Yamauchi csapata nem felejtett ki semmit.
És pontosan ez a széles választék szavatolja, hogy a Gran Turismo 7 végső soron bárkit megnyerhet magának. A japán stúdió alkotását önfeledten élvezhetik azok az autósznobok, akik pezsgővel koccintanak a fényűző kiállításokon, de azok a külvárosi fenegyerekek is, akik a megfúrt kipufogós Hondájukkal a Tesco parkolójába járnak szotyizni. Abszolút elégedettek lehetnek vele azok a szimulátorrajongók, akik éjt nappallá téve azért hajtanak, hogy lecsípjék az utolsó tizedmásodperceket is Monza sikánjaiban, meg azok a hétvégi versenyzők is, akik a hosszú nap után csak szeretnének kontrollerrel a kézben hátradőlni.
Ha tehát csak egy hangyányit is vonzanak benneteket a motorsportok, akkor a Gran Turismo 7-nek feltétlenül ott a helye a gyűjteményetekben – a Polyphony Digital egy technikai és művészi csodát tett le az asztalra. A Sony-konzolok játékosai a jelenleg létező leggyönyörűbb versenyjátékot kapták a japán stúdiótól, ami nem csak letaglózó látványával, de a kiváló vezetési élményével és a széleskörű tartalmaival is messze kiemelkedik a hasonszőrű játékok sorából. Így kell egy legendás széria huszonötödik születésnapját megünnepelni!
A Gran Turismo 7 március 4-én érkezik PlayStation 4-re és PlayStation 5-re. Mi PlayStation 5-ön teszteltük a játékot.
Kapcsolódó cikkek
Kormánnyal mennyire jó a fizikája és a Force Feedback?
Assetto Corsával és Project Car 2 vel játszottam sokat, ezekhez képest mire számíthatok itt?
A pályaválaszték Amerikából, Európából és a keleti régiókból is hozza a "kötelező" pályákat, a legtöbbet többféle felállásban (rövidítve, bővítve, fordítva, stb.), plusz van néhány klasszikus "kitalált" GT-pálya is, mint pl. a Deep Forest Raceway.
Autóból pedig tényleg óriási a választék, egészen a legelső klasszikusoktól a modern szuperautókig. Hagyományos utcai autók, japán elsőkerékmeghajtásos tunerek, GT-járgányok, amerikai muscle, raliautók, elektromosak, stb. Összesen 420+
Azt ugye tudod, hogy teljesen személyre lehet szabni, mint a sportban és akkor olyan lesz a külső nézet is, mint más autós játékban? :)
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.