Be kell vallanom, akadnak olyan egészen hétköznapi dolgok ezen a világon, amit a cro-magnoni agyam nem igazán tud felfogni ép ésszel, és ezért hajlamos vagyok Arthur C. Clarke harmadik törvénye szerint csak mágiának elkönyvelni azokat. Ilyen például a vezeték nélküli telefontöltő, a generatív nyelvi modellek, az ikeás mandulatorta, a CRISPR génszerkesztés, de simán ide sorolnám a Microsoft Flight Simulator 2024-et is. Mert most halál komolyan, mennyire elképesztő az, hogy egy videojátékban berepülhetjük a teljes Föld bolygó digitális ikertestvérét? Oké, ezt javarészt már a 2020-as előd is tudta, az Asobo Studio azonban a legújabb kiadást olyan hajmeresztő újdonságokkal pakolta tele, hogy ezek után tényleg borzasztó nehéz nem úgy tekinteni erre a gigászi projektre, mint valami időt tévesztett, egyenesen a jövőből érkezett technológiára...
... ami nem mellesleg piszkosul szórakoztató mezei videojátékként is! Ezt pedig nem feltétlenül mondhattuk el a korábbi kiadásról, hiszen habár már ott is körberepülhettük a nagy sárgolyót Amerikától Ázsiáig, az Északi-sarktól az Antarktiszig, javarészt mi magunk voltunk a szórakozásunk kovácsai. A 2024-es nagy revízió mindent megtart abból, amiért az elődjét szerettük, óriási technológiai finomításokat végez, közben pedig igen, valódi videojátékot farag az őrületesen komplex szimulációból. Mert lehet szeretni a repülést annak vegytiszta élményéért is, de akkor pezsdül fel igazán az ember vére, amikor a puszta bámészkodás mellett felcsaphatunk légimentősnek az Andok felett, olthatunk erdőtüzeket Kaliforniában, rakományt vagy segélycsomagot szállíthatunk Közép-Afrika eldugott falvaiba, vagy csak szimplán utasokat reptethetünk magángépeken és jóval nagyobb transzatlanti járatokon.
Mindezekre és még ennél is sokkal többre ad lehetőséget a karriermód, ami kétségtelenül a Microsoft Flight Simulator 2024 legfontosabb újdonsága. Itt válhatunk lelkes amatőrből hobbipilótává, hivatásos profivá, idővel pedig akár saját repülőtársaságot is alapíthatunk, komplett légiflottával és alkalmazott pilótákkal a cégérünk alatt. A világ bármely táján megkezdhetjük a pályafutásunkat, mely kezdetben a különféle jogosítványok és küldetéstípusok feloldására fókuszál, ám a program már ekkor is a kezünkbe adja a bolygónk teljes felületét, mint játszóteret. Én a Budaörsi Repülőtér szerény digitális másán kezdtem az aviátori ambícióimat, de ugyanígy választhattam volna első felszállásra a világ bármely más repterét.
A program a könnyed sétarepülésektől kiindulva építkezik a jóval komplexebb, komoly odafigyelést és határozottságot igénylő tennivalók felé, gyakorlatilag végtelenített mennyiségben. Az egészben pedig az az igazán lélegzetelállító, hogy a repüléssel kapcsolatos műveletek egyikét sem hessegeti el vagy rejti töltőképernyők mögé. A szilárd talajon, két lábon állva érkezünk meg a repülőtérre, ahol körbesétálhatjuk a gépünket. A pilótafülkén kívül és azon belül is elvégezhetjük a pre-flight check teendőit, módosíthatjuk az előre programozott útvonalunkat, ha ezt szükségesnek érezzük, majd rádióutasításokra ügyelve kitaxizhatunk, felemelkedhetünk, repülhetünk, leszállhatunk, végül pedig a hangárhoz taxizva ismét leparkolhatunk. Nincs sehol egy vágás, nincsenek kényelmesen kihagyott lépések (kivéve, ha szándékosan át szeretnénk ugrani egy szakaszt), az immerzió ennél aligha lehetne teljesebb.
Külön érdekesség, hogy az adott tennivaló függvényében NPC karakterek is velünk tarthatnak a repülőutakon. Ülhetnek az utastérben ugrásra váró ejtőernyősök, akik izgatott szorongással várják a nagy geronimót, magángépet bérlő üzletasszony, aki telefonon egyeztet a következő meetingjéről és maró megjegyzéseket tesz felénk, ha nem elég vajsima a leszállás, de beül mellénk a sivatagból kimentett túrázó is, aki aztán kimerülten ecseteli, hogy mennyire várja már, hogy végre ismét láthassa a családját. Sajnos mindezt elég gépies, AI hanggal kölcsönzött szövegekkel hallhatjuk, de még így is megsüvegelendő, hogy az Asobo csapata ennyi erőfeszítést tett azért, hogy teljes legyen a pilótaélmény.
Akinek tehát a legnagyobb gondja az volt a 2020-as Flight Simulatorral, hogy az nem adott elég konkrét indokot arra, hogy elhagyjuk a hangárt, az új, elképesztően hatalmas és sokrétű karriermódban megtalálja a számítását. De ez mégis csupán az egyik szelete a 2024-es kiadásnak, hiszen a hagyományos szabad repülés mellett egy nagy maroknyi egyéb kihívás is vár bennünket a menüben. Visszatérnek az oktatómódok, a felfedező túrarepülések és a leszállási kihívások sok tucat mennyiségben, de emellett részt vehetünk légiversenyeken, precíziós kihívásokon, és külön kiemelt helyet kaptak azok az időszakosan frissülő challenge-ek is, amelyek teljesítésével helyet foglalhatunk a nemzetközi ranglétrán. A megjelenés hetében például egy Super Hornettel száguldhattunk a Grand Canyon szirtjei közt, vagy heves turbulencia mellett szállhattunk le helikopterrel egy tengeri olajfúró tornyon.
Az én személyes kedvencem azonban mégis a dedikált fotós kihívások lettek, amelyek témára, helyszínekre vagy járművekre bontott kategóriákban késztetnek minket arra, hogy felfedezzük a világunk legszebb csodáit. Előre javasolt környezeti körülmények közt fotózhatunk gyönyörűen modellezett épületeket és emlékműveket, léghajózhatunk mesebeli kastélyok tornyai felett, vagy a zümmögő Cessnánkkal jól megrémiszthetjük az alattunk vágtató vízibivaly csordákat. Apró érdekesség, hogy a Microsoft Flight Simulator 2024 állatvilágát a különféle fajokhoz tartozó heat mapeken követhetjük, ha pedig a magasból rájuk leltünk, érdemes közelebbről is szemügyre vennünk őket, hiszen a modelleket egyenesen a Frontier Developments csapata kölcsönözte, kiemelve azokat a Planet Zoo karámjaiból.
De ha éppen nem is állatlesen vagyunk, akkor is érdemes időnként leszállnunk a vadonban, a szimulátor másik őrületes dobása ugyanis, hogy nemcsak bárhová elrepülhetünk a bolygón, bárhol ki is szállhatunk a gépünkből! Teljesen testközelből is meglepően remekül fest a szatellitfotók alapján digitalizált világ, melyre aztán gépi tanulás segítségével kerülnek fel a fűcsomók, fák és bokrok, házak és más 3D-s épületmodellek. Nyilvánvaló, hogy ha valaki a saját háza előtt száll ki a helikopterből, nem egész pontosan a valós épület mását fogja megtalálni, de hozzávetőlegesen a világ minden pontján felismerhetők még azok a helyszínek is, amelyek nem kaptak olyan kézzel alkotott, részletesen kidolgozott modelleket, mint a Parlament épülete vagy a Tatai vár.
És pontosan ez az, ami miatt annyira hihetetlennek tűnik a Microsoft Flight Simulator 2024-gyel játszani. Önmagában is elképesztő, hogy a levegőből felfedezhetjük a világ bármely pontját a jelen pillanat napszakában, élethű időjárási körülmények között, vagy ha úgy tetszik, a kopár télből gombnyomásra burjánzó fákkal teli, ragyogó nyarat varázsolhatunk. De amikor mindezt a pilótafülkét elhagyva, teljesen testközelből tehetjük meg, az ég felé tekintve pedig azt látjuk, ahogy felettünk elsuhannak a világ többi játékosai, akkor tudatosul igazán bennünk, hogy mennyivel több mindez egy szépen kikozmetikázott Google Earth-nél.
A kötetlen felfedezéshez persze sokat hozzátesznek az új járműtípusok is, melyek egy részét már a 2020-as Flight Simulator későbbi éveiben is kipróbálhattuk. Nyilvánvalóan a repülőgépek palettája a legszínesebb, de (már a karriermódban is) kiemelt figyelmet kapnak a helikopterek, melyek repülési élménye legalább ugyanannyira életszerű, mint a szárnyas szimuláció. Emellett számos multirotoros dróntaxit vagy koncepciós prototípust is kapunk repülésre, nem maradnak el a siklórepülők sem, de friss érkezőként hőlégballonból és léghajóból is sasolhatjuk a horizontot. Mivel az új kiadás a szó szoros értelmében jóval kevésbé lapos, vagyis sokkal több és részletesebb 3D-s modellel rendelkeznek a különféle épületek, tornyok és természeti képződmények, hatalmas élmény ezekkel a lassan mozgó légijárművekkel is rácsodálkozni a világunk digitális mására.
Észrevehettétek, hogy eddig jóformán csak szuperlatívuszokban tudtam nyilatkozni a Microsoft Flight Simulator 2024-ről, ám ha valaki ránéz a program értékelésére (például Steamen), akkor határozottan negatív felhasználói visszajelzésekkel találhatja szembe magát. Ez pedig egyáltalán nem véletlen, és igazság szerint nem is jogtalan - egyelőre. A program ugyanis a megjelenését követő első néhány napjában gyakorlatilag játszhatatlan állapotban került a felhasználók elé. Beléptetési problémák, végtelen töltőképernyők és be nem töltött assetek sokasága tette élvezhetetlenné a felszállást, ez az extrém módon döcögős rajt pedig itt-ott még most is érezteti az utóhatását.
Mindezek hátterében az új Flight Simulator komplex (és semmiképp sem szokványos) technikai megoldásai állnak: történetesen az, hogy a program a tartalmai túlnyomó többségét nem a helyi hardveren tárolja, hanem azokat menet közben külső szerverekről streameli a játékoshoz. Jól tudjuk, hogy a Microsoft nagyiparban űzi a felhős szolgáltatásait, ám úgy tűnik, hogy a végtelenbe és annál is tovább skálázható Azure-architektúra nem állt készen az özönlő játékosokra - vagy legalábbis csúnyán elszámolták az ilyenkor szükséges szerverallokációt. A megjelenést követő napok csúcsidejében még a legjobb esetben is arcpirítóan alacsony LOD-szintű textúrákkal és csigalassú töltésekkel kellett számolni - az élmény a játszhatatlan és a botrányosan rossz közt ingadozott, méghozzá napokon keresztül.
Mára szerencsére fellőttek további szervereket, illetve az első napi tumultus is alább hagyott, így pedig kifogástalanul élvezhetjük a játékot, ám az egészen biztos, hogy a Microsoft videojátékos divíziójának most lesz min töprengenie a tapasztaltakon. Nagy próbatétele volt ez az igazán nagy volumenű játékstreamingnek, ez a launch-élmény pedig mindennek nevezhető volt, csak sikeresnek nem. Mi történt volna, ha egy ennél jóval nagyobb közönséget megcélzó slágerjáték vagy egy komplett streaming-hardver megjelenésekor hasal el a rendszer? A technológiai háttér adott és képes remekül működni, ezt igazolja a Flight Simulator mai (egy héttel a megjelenés utáni) élménye is, ám mivel a redmondiak egyre nagyobb súlyt fektetnek a felhős megoldásokra, a megfelelő felkészültséggel sokkal több mentőhálót kell kifeszíteniük a frissen megjelenő játékaik alá. Hiszen manapság gyakran az első benyomáson áll vagy bukik egy hosszú éveken át fejlesztett, piszkosul drága költségekkel rendelkező játék sorsa, az ilyen napokig elhúzódó malőrök pedig egyszerűen nem férhetnek bele.
A kezdeti heves turbulencia azonban ne vegye el senki kedvét! Aki most emelkedik fel a kifutópályán, az sajátkézből is megtapasztalhatja, hogy a Microsoft Flight Simulator 2024 egy fantasztikus program, amely a technikai vívmányain túl is számos fronton licitál rá az önmagában is zseniális elődjére. A karriermód, a célirányos kihívások és a pilótafülkén kívüli kóborlás lehetősége hihetetlen új dimenziókat nyit meg a lelkes fotelpilóták előtt - a világméretű szimulátor már nemcsak techdemóként, de videojátékként is kiválóan szerepel! Ezt az élményt csakis ajánlani lehet, érdeklődő újoncoknak, visszatérő rajongóknak és keményvonalas simpilótáknak egyaránt.
A Microsoft Flight Simulator 2024 PC-n, és Xbox Series X/S-en jelent meg. Mi Xbox Series X-en teszteltük a játékot.
Kapcsolódó cikk
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.