Obsidian: gáz a klasszikus szerepjáték-rendszer

  • Írta: InGen
  • 2011. augusztus 22.
  • Érdekesség
Link másolása
Egy egészen meglepő nyilatkozat jutott nekünk erre a napos délutánra. Az egyik legnagyobb szerepjáték specialistának tartott Obsidian azt találta mondani, hogy a klasszikus szerepjátékok rendszere már nem megfelelő, és degenerált játékosi viselkedésre késztet.

Az Obsidian projektvezetője, J.E. Sawyer beszélt arról, hogy a játékokba ültetett tradicionális szerepjáték-rendszer degenerált viselkedéshez, és alapvetően rossz játékdesignhoz vezet. Első és legfontosabb példaként azt hozta fel, hogy a "kockadobáson" alapuló, véletlenszerű eredmények (például támadásnál vagy védekezésnél) azt idézik elő, hogy a játékos visszatölt egy korábbi állást, és addig próbálkozik, amíg számára kedvező eredményt nem dob a gép.


Sawyer elmondta, nem jó, hogy véletlenszerű eredményekkel büntetnék a játékost, ahelyett, hogy akkor büntetnék, amikor valamit tényleg rosszul csinál. Példaként a Mass Effect 2-t hozta, ahol a véletlen számok és az alapvető karakterstatisztikák helyett főként a lövöldözési képességeink határozzák meg, mennyire lehetünk sikeresek.

A másik példája a karakterfejlődéssel kapcsolatos: "Mi az esély arra, hogy 5 százaléknyi fejlődés az egyik statban azt fogja eredményezni, hogy egy csapással hamarabb ölöd meg az ellenfelet?" - majd hozzátette, hogy a játékfejlesztőknek igyekezniük kell látványosabbá és hatékonyabbá tenni a karakterek attribútumait és a fejlődést.

Ezzel kapcsolatban Sawyer még azt is elmondta, szintén nem túl jó döntés, hogy gyakorlatilag kiherélheted a saját karakteredet azzal, hogy rossz irányba kezded el fejleszteni, s ennek megváltoztatására később már nincs lehetőséged.

26.
26.
Giggsy
#24: Hát nekem az RPG rész sem jött be. Azt írták, hogy kém-RPG, ehhez képest lopakodós illetve kémkedős feladat alig van benne, szimpa Call of Duty az egész néhány RPG elemmel megtűzdelve. Az ötlet tényleg jó volt, de ha már a kémkedés lett volna az alapsztori (a történet végülis nem lett volna rossz, ha kidolgozzák rendesen) akkor minek kavartak bele szuperképességeket?
Szóval lehetett volna AAA kategóriás cím, ehhez képest egy nagy nulla.
24.
24.
bsg09
#23: Az Alpha Protocollal nem sokat játszottam, de a különböző netes vélemények alapján ott inkább a tonnányi buggal meg szar PC-s átirattal volt gond, semmint az RPG-vel. És akkor a stúdión belüli és kiadó tájéki balhékról még említés sem esett.
23.
23.
Giggsy
#21: Nem tudom, de szerintem a szerepjáték meg pont attól szerepjáték, hogy azonosulni tudj a karaktereddel. Ha csak távolról nézed, hogy legyak valakit, az olyan mintha külső szemlélő lennél. Én többek között ezért utálom, ha egy karakternek nincs hangja egy játékban, pláne ha még nem is beszél.

Ami a cikket illeti nekem olyan cégtől ne beszéljen senki arról, hogy milyennek kell lennie egy szerepjátéknak, amely egy nagyszerű ötletből képes volt egy szart összehozni (Alpha Protocol) Szóval igenis fontos az, hogy megmaradjanak a régi dolgok is a szerepjátékokban, de azért fontos az újítás is. Szerintem van értelme annak, hogy legyen véletlenszerűség is a játékban, mert így valóságos. Nem mindig az győz aki jobb, elég csak visszaemlékezni a Hasim Rahman - Lenox Lewis világbajnoki meccsre. Ha ötvenszer verekszenek meg egymással, negyvenkilencszer Lewis nyer kiütéssel, de azon az estén pont az az ötvenedik alkalom volt...
Ami a karakterfejlődést illeti sem értem az aggályt. Az oké, hogy 5% nem sokat befolyásol, de sokszor 5% már annál inkább. Nem lehet ésszerű cél az, hogy egy karakter nyüzüge kis porbafingóból egy csapásra sárkányokat reggeliző szuperhíróvá válljon.
22.
22.
Józsi_Doe
Úgy látszik az Obsidian már nem szerepjátékokat akar csinálni RPG elemekkel enyhén ízesített akciójátékokat.
21.
21.
caleb007
Szerintem meg egy RPG-nek az lenne a lényege, hogy a leginkább az irányított karakter ügyességén/tapasztalatán/szerencséjén múljon egy harc kimenetele, nem pedig azon aki irányítja a karaktert.
Ilyen pl. a NWN 2. Megállítod a játékot, rákattintasz az ellenfélre, és onnantól igazából nem nagyon múlik a játékos reflexein a dolog. Ettől igazán szerepjáték egy szerepjáték, ugyanis nem TE harcolsz, hanem a KARAKTERED.
Nagyon szeretem az Elder Scrolls sorozatot is, de a játékmenete miatt azonos értékekkel egy ügyesebb játékos sokkal eredményesebb, mint aki kevésbé ügyes, vagy nem látja át a kiskapukat. (pl aki 2 kardcsapás között mindig elhátrál, hogy ne tudjanak rá mindig visszaütni)
20.
20.
DeNzNlPt
Az Obsidian fogja be a szajat amig nem keszit a Baldur's Gate vagy Planscape-nel jobb jatekot (melyek dobas alapu jatekok voltak, de pl a BGII-ben volt opcio hogy lvl up-nal mindig max eletet kapjal csakhat ez pont a kihivast csokkenti a jatekban). Kit erdekel hogy a sz@r Dungeon Siege III keszitoje mit mond?
19.
19.
Motig
az utolsó részel egyet értek a többivel már nem annyira
18.
18.
Dezseee
#8: Én nem értem mi baj a kockadobálós módszerrel.A véletlenszerűséget hivatott belekavarni a játékba. Teszem azt,egy kardal suhintok egy ellenfélre. Lehet hogy a páncélja legkeményebb pikkelyét találom el,és kb meg sem érzi(1es),de az is lehet,hogy egy olyan fontos szervet találok el mint pl a máj,vagy úgy amblokk felszakítom a hasát(6os). Szerintem ez úgy jó ahogy van. Igazából csak olyan játékokkal van a baj,amikor CSAK a kockadobás számít,tök mind1 mint csinálsz,1szer megöl egy goblin,máskor meg 1hitelsz egy sárkányt. A jó megoldás szerintem valahol a kettő között van.
17.
17.
Mortis
Tisztaban vagyok vele, hogy nem latom jol a dolgokat, hogy a multban elek, de en meg mindig nem tudom megszokni a mai *RPG-ket*. Semmi kihivast nem erzek bennuk, kivive, ha tobb ellenseg szalad felem...A legszivesebben azt kivannam legyen olyan mint regen, szebb grafikaval. Hiaba, ilyen teren begyoposodtem. :D
16.
16.
xr0w
Obsidian fogja karon a BioWare-t és közösen csináljanak valami szart. Az lesz csak egy igazán minőségi szar. Dungeon Siege 3, Dragon Age 2, tényleg nagyon összetett és izgalmas, és cseppet sem késztet "degeneratív" viselkedésre, ugyanis a kutya nem játszik vele annyit, hogy bármire is késztessen.
15.
15.
balint23h
Nekem eddig a Gothic 2 fejlődési rendszere volt a legszimpatikusabb.
14.
14.
adriano28
LOL, az a kép az nem a SILKROAD ból HOTAN?
13.
13.
givi6
11.
11.
Csokolade
Lásd Dungeon Siege 3... Köszönjük Obsidian kitettetek magatokért LAWL....
10.
10.
vuliem
Persze, hogy gáz, hisz ma már túl sok a gyökér a játékosok közt és így nem lehet eladni a régi vágású, d20-as rendszeren alapuló RPG-ket, ami legalább kicsit is felérne egy BG-tel vagy egy IWD-lel...
9.
9.
abydos
Sok szempontból egyetértek. Én az Elder Scrolls példáját hoznám fel, hogy elég hülyeség ami benne van. A játék elején elbújsz egy NPC mögé, leguggolsz és az előre gombot letámasztod valamivel, pár óra múlva visszamész és fejlődött a lopakodási szinted, vagy 30-as szintűre, vagy a másik ellenpélda, hogy mindenhova ugrálva közlekedsz, hogy növekedjen az állóképességed és az ugrásod. Szerintem ez így alapvetően hülyeség, de mégis valamilyen szinten erre kényszerít a játék, hogy csináld, mert ez jó.

Valahogy én sem érzem azt, hogy százalékok alapján kellene működnie egy játék találati esélye. Hiszen az RPG az azt jelenti, szerepjáték, és a valóságban sem így működnek a dolgok, a technika pedig már változott annyira, hogy ne kényszerüljünk egy ilyen rendszerre, hanem újakat vezessünk be. Szerintem a folyamatos fejlődést kellene preferálni, nem a szintlépéseket. Folyamatosan egyre ügyesebb fejlődéssel.

De ez az én véleményem...
8.
8.
Szerintem az nem gáz, hogy rosszfelé fejlesztem a karakterem, valami módon kell haladni benne, eldöntöttem hogy erre fejlődök, akkor ez van, ha nem tetszik újrakezdem. Viszont a véletlenszerű kockadobós értékek szerintem is tök baromságok, miért ne találhatnám ki én valamilyen "ésszerű" keretek között, hogy milyen is legyen a karakterem.
7.
7.
Split
Egyet is értek az úriemberrel, meg nem is. Abból a szempontból igaza van, hogy a manapság divatos RPG-k a régi rendszerek romjait használják, de próbálják elvinni őket casual irányba. Ez így szerintem nem lehetséges, és mint az ábra is mutatja, ezzel a gondolatommal nem vagyok egyedül.
A megoldást részemről abban látom, hogy a régi, "rosszfelé-fejlesztem-a-karakterem" rendszer maradjon meg a keményvonalas PRG-khez, míg a casual rétegnek találjanak ki valami tingli-tangli "kettőt-ütök-lvlup" szintű, és nehézségű módszert.
6.
6.
Archondelta
#3: A Mass Effect 2-t ugyan imádom, de az inkább egy taktikai shooter, hogy őszinte legyek; nekem a Republic Commandót idézte jobbik pillanataiban, ami nem gond, csak éppen nem ezt kéne imitálnia. Én úgy érzem, hogy a Dragon Age találta el eddig legjobban azt a bizonyos középutat a dinamizmus és a statisztika alapú játékmenet között.

Megjegyzem, az egész statisztikázás nem volna sem körülményes, sem elavult, ha az emberek az iparban pénzt és időt áldoznának rá.
5.
5.
V1SoR
#2: Olvasd el még 1* A Mass Effectet pont ellenpéldának hozta fel, hogy ott nem így működnek a dolgok.
4.
4.
adamsfamily
Nincsenek is manapság már hagyományos rpg-k,mert mindegyikből valami elkorcsosult shooter vagy hack and slash lett.De hát kell nekik a hírverés,azért beszélnek hülyeségeket.
3.
3.
givi6
2.
2.
givi6
#1: bizony, de hát Sawyernek kell egy nagyon jó játék amibe aztán beleköthet :P
most mondjátok meg, aki játszott mass effect 2-vel, neki voltak a felsoroltakkal komolyabb gondjai ?
1.
1.
Archondelta
Ha az Obsidian RPG fejlesztés terén egy Mass Effect 2-t vesz követendő példának, akkor ott valami nagyon el van rontva.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...