Risen 3: Titan Lords teszt

  • Írta: zoenn
  • 2014. augusztus 22.
  • pc, risen 3: titan lords, teszt
Link másolása
A Piranha Bytes képtelen elfogadni, hogy az évek óta erőltetett Gothic-formula kezd kikopni a köztudatból. Ennél maradibb összképet csak a folyamatosan foltozgatott motorjuk mutat fel. Mindez a rajongókat nem biztos, hogy érdekli.

Mindenek előtt következzen egy kis történelemóra. Az esseni illetőségű Piranha Bytes Németország talán legelismertebb független játékstúdiója. Az 1997-ben alapított brigád abban a szerencsés helyzetben van, hogy tizenhét éve azt csinálja, amihez legjobban ért. A 2001-ben megjelent Gothic üdítőnek számított a szerepjátékok piacán: az akkoriban hatalmasnak számító bejárható terület és az okos, ám bitang nehéz harcrendszer megannyi elkötelezett játékost vonultatott fel maga mögött. A második résszel tovább tökéletesítették a formulát, mígnem a Jowood nyomására idő előtt, 2006-ban boltokba került Gothic 3 már hemzsegett a hibáktól, nem kevés idő telt, míg úgy-ahogy játszhatóvá vált. A kudarc miatt a stúdió és a kiadó egymásra mutogatott, a balhénak szakítás lett a vége, a játék jogairól lemondtak a srácok, de a hagyomány az első Risennel folytatódott tovább 2009-ben, és a csapat egy csapásra visszakerült a köztudatba. A két éve megjelent második rész, a Dark Waters alaposan megosztotta a közönségét, lévén a kalózos-karibi téma a középkori fantasy-re ácsingózók csak kis hányadát tudta meggyőzni. Már akkor feltűnt, hogy a játékmenet felett eljárt az idő, a Skyrim és a Dragon Age mellett már nem nagyon tudtak labdába rúgni a németek. Többek szerint a Risen 3: Titan Lords már csak az utolsó szög volt a fejlesztők koporsójában – ami nem képes lépést tartani az RPG-k modern trendjeivel, az menthetetlenül elbukik, vagy nem?


Nehéz megmondani, hogy a Risen 3-nak van-e létjogosultsága a piacon. Az elkötelezett rajongók, akik már a Gothicok óta befizetnek a Piranha Bytes munkáira, azokat vélhetőleg kitartanak kedvenceik mellett (főleg, hogy az eredeti csapat nélkül összefércelt Gothic 4 és társai hatalmas csalódásnak bizonyultak). Kétségtelen, hogy a stúdiónak ennél nagyobb közönséget kell megszólítania, a Skyrim után, az új Dragon Age és a The Witcher 3 előtt csak egy ésszerű megjelenési ablakot kell pozícionálni és övék a siker - elvégre az RPG-k szerelmesinek valamivel el kell ütniük az idők a nagyokra várva. Az elmúlt években a német barátaink középszerű fejlesztővé avanzsáltak, amivel nem lenne baj, csak sajnos nincsenek tisztában saját korlátaikkal. Még egy töltelékcímnek is látványosnak kell lennie, figyelembe kell venniük a trendeket (persze a germán játékipar mindig is mumusnak számított, nem hibáztathatjuk őket).


A kalózos atmoszféra nem múlt el nyomtalanul, névtelen szereplőnk ezúttal is egy koponyás-lábszárcsontos hajó kapitányaként tetszeleg – szerencsére (?) csak a játék bevezető részében. A fickó a második részből ismert bájos Patty bátyja, és ezzel a húzással búcsút mondhatunk a romantikus kapcsolatnak a feneketlen dekoltázzsal bíró hölgyeménnyel. Egy rossz álom után ígéretes zsákmány reményében egy burjánzó dzsungellel övezett szigeten kötünk ki. A terep arra tökéletesen megfelel, hogy megismerkedjünk az alapokkal, elsüssünk pár varázslatot és így tovább. A fordulat azonban hamar bekövetkezik: főszereplőnk lelkét egy gonosz démon rabolja el, testünk ernyedten zuhan össze, meghalunk, megsiratnak, eltemetnek, mígnem egy Bones nevű vudu sámán feltámaszt bennünket, így futhatunk a lelkünk után, bosszúra szomjazva, a fél világon átvágva magunkat a beteljesülésig. Az írók természetesen nem erőltették meg magukat, bár a küldetések úgy-ahogy érdekesnek számítanak, egy-két fordulattól eltekintve a Risen 3: Titan Lords hozza azt, amit elvárunk egy ilyen kaliberű címtől.


A játékmenet mit sem változott a két évvel ezelőtti állapotokhoz képest: adva van egy viszonylag nagy bejárható terep (általában egy sziget), amit kedvünk szerint deríthetünk fel, vagy addig, amíg az utunkat álló bozótos, vagy sziklafal engedi. Útközben a helyi vadvilággal, vagy a banditákkal harcolunk, kincses ládákat nyitogatunk, varázsitalok összetevőit kutatjuk fel, miközben minden értékes tárgyat elraktározunk. Folyamatosan jobb fegyverekre teszünk szert, új mágikus fortélyokat sajátítjuk el, szívességeket teszünk az NPC-knek hírnév-pontokért cserébe. Egy idő után az adott területen nem sok móka akad, a főellenséget legyőztük, itt az ideje a búcsúnak, hajóra szállunk, átvezetőt nézünk, majd jöhet a következő, igen behatárolt sziget. Egy idő után elfogynak a játékterek, sorsunkat is elrendezzük, a címben szereplő titánok száját is elkenjük és nagyjából bruttó 40-50 óra után beköszönt a stáblista. Persze a kutya a részletekben van elásva.


Kezdjük azzal, hogy rég nem láttunk ennyire érdektelen párbeszédeket. Az még csak hagyján, hogy a diskurálás közben partnerünk arcát olykor kitakarja egy faág, vagy bármi más – a kameranézet csak azért is fixen marad. A dialógusok sablonosak, tele erőletett szlenggel és káromkodással, mert a fejlesztők egy ultrakemény, naturális RPG-t akartak és kész. Főszereplőnk a maga rekedtes hangján valami iszonyú durva arcként tetszeleg, valójában egy faragatlan tuskó, naná, hogy nem zárjuk a szívünkbe. Ám mindezek csupán mellékesek a Risen 3 többi, ósdi megoldásához képest. A harcok során egy kard és egy távolsági fegyver (pisztoly, muskéta) lehet nálunk, megvárjuk szépen védekezve, míg az ellenség befejezi a támadási animációját, majd mi is válaszolunk, csapunk, vagy odadurrantunk. Ez a mezei ellenfelek ellen tökéletesen megteszi, igen ám, de a combosabb bestiák ellen hiába is hárítunk, valahogy mindig a testünkbe tudnak mártani. Így aztán jobbra-balra vetődnünk a csapások elől, türelmesen megvárva, míg eljön a mi időnk  Használhatunk kristálymágiát, elementális varázslatokat és vudut is, felhajthatunk egy-két flaska mágikus löttyöt a statisztikánk feltornászása céljából, de bombákat is hajigálhatunk, a küzdelem végén pedig kivégzési animációkat nézhetünk végig, mert az olyan trendi. Nem beszélve arról, hogy a legtöbbször társakat is szerződtethetünk magunk mellé, így a nehézségek is megoszlanak. Vagyis megoszlanának, ha a csatlósokba szorult volna némi értelem és szaktudás.


A harcok teljesen kiszámíthatatlanok. A Risen 3-ban mindennapos eset, hogy csuklóból leverünk egy négyfős felfegyverkezett útonálló bandát, máskor egy óriáscsirke is legyőzhetetlen ellenfélnek bizonyul. Ha nyomva tartjuk a támadásgombot, akkor egy erőteljesebb csapást vihetünk be, de az esetek kilencven százalékában erre esélyünk sincs, a rémségek rendre közbeszólnak. Főszereplőnk lassan és nehézkesen mozog, pedig egy vívóbajnoknak kéne lennie, ehelyett egy reumás, iszákos öregemberre hasonlít. Öröm az ürömben, hogy az ellenfél mesterséges intelligenciája csapnivaló, ész nélkül támadnak, olykor egymást akadályozzák, máskor akkor sem veszik észre a sunyizó hősünket, amikor harminc centire lapul tőlük. A harcrendszerrel kénytelenek leszünk megbarátkozni, mert a játékidő tetemes részében bizony küzdeni fogunk, nem is keveset. Még szerencse, hogy az M.I. esetlenségét nagyobb részben a saját hasznunkra fordíthatjuk, bár még így is találkozunk fogcsikorgatóan kemény részekkel.


A megszerzett glory pontokat képességeink fejlesztésére költhetjük, ám ha ütősebb kunsztokra vágyunk, az bizony súlyos pénzbe kerül. Új harci mozdulatokra és durvább varázslatokra csak az erre szakosodott tanítók oktathatják hősünket, aminek persze ára van. Így aztán nem árt idejében eldönteni, hogy a fegyverek erejében, vagy a mágiában bízunk-e, és aszerint költsük el a nehezen összekuporgatott aranyainkat. Ráadásul néhányan olyannyira fanatikusak, hogy csak akkor állnak szóba velünk, ha a rendjükbe tartozunk, illetve ha elvégzünk számukra néhány piszlicsáré feladatot. Ha valamikor jó harcossá és mágussá akarunk válni, akkor gyűjtögetésre és a megszerzett javak eladására kell berendezkednünk, nem elég szorgalmasan teljesíteni a missziókat.


Egy valamirevaló szerepjátékban különféle mellékes elfoglaltságokkal üthetjük el az időt a fő küldetések között. Nos, a Risen 3 becsületére váljon, legalább próbálkozik. Csatlakozhatunk a hozzánk közel álló frakciók valamelyikéhez, a száműzött mágusokhoz, a démonvadászokhoz vagy a vuduban jártas sámánokhoz, így egy pár plusz küldetéssel tudhatunk le, vagy más megközelítésében teljesíthetjük azokat. Ott van a kincskeresés is, egy térkép birtokban követnünk kell a helyet, s ahol a földön egy nagy piros X van felfestve - kezdjünk el ásni, és máris miénk a jutalom. Éjszaka az NPC-k házaiba is belopakodhatunk, elcsenhetjük a családi ereklyéket, mondván jobb helyük lesz a világ megmentőjénél. A craftolás továbbra is hangsúlyos opció a játékban, az összetevőket halott rosszfiúktól, vagy egy bányában, csákánnyal a kézben, nehéz fizikai munkával szerezhetjük be, majd ha minden klappol, összekovácsolhatjuk álmaink fegyverét.


A Piranha Bytes látszólag nem tanult az előd hibáiból, megannyi apró bug ront bele az amúgy sem patinás összképbe, tereptárgyakba akadunk, furcsa fizikai anomáliákba ütközünk és a játék képtelen egy stabil framerate-et produkálni. A látvány kínosan idejétmúlt, bár a külső terek olykor még szépnek is mondhatók, a karakterek fizimiskája már viccesnek hat, mimikájuk nulla, mozgásuk gépies – nem egy 2014-es színvonal, már négy-öt éve sem számított kiemelkedőnek. Szó se róla, az atmoszféra olykor megragadja az embert, elvégre hűen követi a gothicos hagyományokat, de ez ma már igen-igen kevés. A nehézkes harcrendszert valamelyest ellensúlyozza a változatos környezet, a profi zenei aláfestés és rengeteg használható cucc, de nyakunkat tennénk rá, hogy a mechanika soha nem lesz az igazi. Magyarul, semmit nem veszítesz a Risen 3: Titan Lordsszal, ha átugrod, ám a rajongóknak szerezhet pár kellemes órácskát.

27.
27.
Ecneb
#6: Ennek a hozzászólásnak is annyi értelme volt, mint egy konzolos posztnál beírni hogy a PC a király. Szánalmas, hogy mindenhol ezt csinálod...

Első résszel kezdtem el játszani, 50+ óránál tartok és nekem eddig a szinkronokat leszámítva semmi bajom nincs a játékkal. Harcrendszer szerintem tökéletes, látvány és kidolgozottság oké (persze a környezetről írom ezt és nem a 12 különböző karakterről).
Kíváncsi vagyok a 2. és 3. részben mennyit változtak ezek az elemek, de biztosan nem annyira szörnyű, mint ahogy zoenn ezt leírta. (rég olvastam már tőled egy igazán jó cikket :()
26.
26.
Exnem
Mi ez a felháborodás...:D Az uborkaszezonra tökéletesen jó játék a Risen 3 (szvsz), a maga buta hibáival és a "korszerűtlen grafikával" (ami szerintem lényegtelen).:)
24.
24.
manderel
#23: Az 1. részben profi volt az biztos. Nem tudom azóta mennyit változott.
23.
23.
kastorhun
#22: Én úgy tudom hogy ez újrahasznosított Risen 2, és ez mióta profi harcrendszer?
Ezt hívják gyatra harcrendszernek.
22.
22.
tomy88trance
Imádtam az első részt, sajnos (vagy nem sajnos) nem tudtam a másodikkal játszani, nem tudom ezt mennyire optimalizálták jól és,hogy megy-e olyan gépen amin az első ment vagy se? valaki? Amúgy nagyon jó lenne vele játszani, nekem nagy kedvenc a Gothic-al együtt :) Sajnos kevés szerepjátékban van ilyen profin megoldva a harcrendszer mint itt :)
21.
21.
kastorhun
Egy mai játék hogy lehet ennyire ronda?
19.
19.
TheOneWhoKnocks
Én úgy ültem le a játék elé, hogy ez már tényleg rossz lesz. Nagyon szeretem a Gothicokat, meg az első Risennel is elvoltam, de még egyszer megkapom ugyanazt, semmi fejlődés. Aztán tegnap elkezdtem játszani, és úgy tűnt, hogy be is igazolódik a gyanúm. Egy óra után kikapcsoltam, majd megint játszottam vele kb egy órát, és utáltam, csak rohangáltam egyik szigetről a másikra, néztem milyen ocsmány a grafika, mennyire hülyén mozognak a karakterek, stb... Ma viszont ahogy elkezdtem haladni a küldetésekkel, eldöntöttem melyik frakciót választom, abba se bírtam hagyni. Ha elkap a hangulata, akkor nem tudsz mit csinálni, imádni fogod. :D A harcrendszerről meg csak annyit tudok mondani, hogy ez nem egy akció-rpg, hanem egy rpg, elsősorban a karakteredet kell fejlesztened, ha sikeres akarsz lenni, nem az ügyességen van a hangsúly. ;)
18.
18.
zoenn
#2: Huhh, ezt elírtam, köszi, javítom.

#9. Nem az elgondolással van a baj, hanem a megvalósítással., A Piranha Bytes sajnos hadilábon áll a kimunkáltsággal. A harc tényleg lutri, nem érzem azt, hogy "uralom" a játékot. Ettől eltekintve, a rajongóknak ez is kötelező, csak sajnos a fejlesztők képtelenek előrelépni. Leragadtak úgy 2005 tájékán.
17.
17.
drat576
Remélem az év második fele jobb lesz, mert eddig idén ami igazán tetszett az a South Park (The Stick of Truth) és a Divinity Original Sin. Tavalyi előretekintésben azt hittem hogy tejben-vajban fürdőzés lesz, de sorra jönnek ki a gyengén muzsikáló játékok.
A Risen 3-at csak kipróbáltam, nem sok időm van benne, úgyhogy inkább nem bírálom.
16.
16.
DON GONDOCS
#15: 3ds vagy vitára tökéletes játék lenne, vagy budget kategóriában ha hozzá csapnál még az első két részt megérné az árát.
15.
15.
DON GONDOCS
#13: Nem rossz, csak végtelenül monoton és leegyszerűsített még egy hns-től is, loot nincs csak aranyat gyűjthetsz amiből küldetés között vásárolhatsz tárgyakat. valamint skillből is csak 2 aktív lehet egyszerre használatban.
14.
14.
ArrowCross
Hát, szerintem nem olyan rossz játék mint amilyennek itt sokan gondolják.
13.
13.
Chrysh
#10: Ennyire rossz a Sacred is?
12.
12.
Drazhar
Egyáltalán nem meglepő az eredmény, számomra egy lapon van a Sacred 3-al, az előjelek mind már utaltak arra, hogy a középszert alulról súroló címekkel lesz dolgunk. (Meg most komolyan, eddig mindegyik Risen ugyanez a kihagyható középszer volt, mit hittek akik reménykedtek? :D)
11.
11.
Adamknight
Videókat láttam eddig csak róla, de azok alapján a közelébe nem megyek ennek a "játéknak". Ha rpg-t akarok, akkor felrakom inkább újra a skyrimet.
10.
10.
DON GONDOCS
Ugyanakkora csalódás számomra mint a Sacred 3. Ne a harcrendszer kitanulása legyen a legnagyobb kihívás, hanem az ellenfelek.
9.
9.
hedzsooo
#6: Sajnos Angry Joe is bármennyire is népszerű, meg tud jókat is mondani, sokszor téved ő is, meg van, hogy direkt sarkít, hogy érdekesebb, meg szórakoztatóbb legyen egyesek számára a műsora, a SHOWműsora...

Az a kiírás is mi már a videója elején, hogy: a csaták kiegyensúlyozatlanok, meg nem szórakoztatóak az összes szigetnél kezdve. 3 óra után újrakezdte, hogy valamit nem-e hagyott ki az elején...

NANÁ, hogy kihagyott valamit! A PB játékokban sosem volt arról szó, hogy már egyből a legelején ész nélkül bármit levagdalhatunk, sőt! A GOTHIC 1-ben is annó szörnyen megszívhattuk bármelyik állattal az összetűzést kb. LvL 10-12 alatt, először ugyanis miközben próbáltunk egyszerű feladatokat megoldani és csak ismerkedni a tereppel, az NPC-k sokaságával, a küldetés adókkal, addig próbáltunk a vérgagyi, nulla felszerelésünk helyett valamit összeszedni a játék világában, hogy legyen mivel egyáltalán a harcot felvenni, na meg ugye közben kitanulni pár alapvető képességet is a túléléshez.

Igazából eddig én úgy veszem észre több, mint 10 órányi játék után a RISEN 3-nak csak egy nagy hibája van: túl nehéz lehet azok számára, akik nem elég türelmesek, akiket a történet és a játék világának teljes felfedezése, a kutatás nem érdekel, csak gyorsan a fősztorit szeretné ledarálni, aztán jól is van. Hibátlan játék meg amúgy ugye nincsen, szóval eddig a RISEN 3-at egy nagyon is jó játéknak találom a maga műfajában.

A karakterek tényleg suták, de a környezet szép, változatos, részletgazdag még egy szigeten belül is. A történet eddig mondjuk bőven kárpótolt a grafikai gyengesékért. Zene, hangok most is kiválóak, stb. Tényleg nem értem, hogy minek ilyen teszteket kidobni, igazi teljes végigjátszás nélkül. Úgy még talán tényleg lehetne benne valódi nagy szerveshibákat is találni a játékban. Ez a 6.5 eddig elég viccesnek tűnik számomra..., de ha legalább egyszer már végigjátszottam, még visszatérünk rá. :)
8.
8.
hedzsooo
Húúú, hát a tesztelő tuti egy másik Risen 3-al játszott, nem azzal amelyikkel én eddig több, mint 10 órát már! Még csak a 2. fejezetben járok, a 2. szigeten, és baromira élvezem, a harcokba is már belejöttem, akár szólóban is lenyomok több ellenfelet. :) ...Mondjuk az óriás "csirkékből" és nem a gólemekből. De szerencsére eddig pl. gólemeket csak egymagukban találtam. :)
7.
7.
balint23h
Nekem nem jött be az eleje. Talán egyszer majd még ránézek. De a Gothic 2 óta nekem nem tudott semmi szerethetőt mutatni ez a csapat.
6.
6.
Ooorky
Nincs az az Isten, hogy én ezzel a hulladékkal egy percet is játsszak, az első és második rész is szörnyű volt, harmadikról már elég volt megnézni az Angry Joe féle videót...
https://www.youtube.com/watch?v=3oXXA3WRNX4
5.
5.
anarchoid
bocs a 3. posztert de az igazsaghoz hozzatartozik, hogy ugykezdtem bele, hogy kidobott penz volt es ez egy kalap szar... mert konzolport es randa. Aztan a prologus utan elkapott a gepszijj es megertettem hogy itt a belbecset kell nezni nem a kulcsint
4.
4.
anarchoid
nekem szemelyszerint szinten 50 valahany ora volt ;) vegere mar zombi lettem, es a jatek egyik zenejet dudolgattam csak ;)
3.
3.
markoci555
#2: Na még jó, hogy a kommentekhez jöttem le először és nem a tesztet kezdtem olvasni, ezek után sz*rok a tesztre, egy rpg lényege nem az, hogy végigvigye az ember a főszálat... És a te 58 órás játékidőd alapján azt feltételezem, hogy a tesztelő b*szott az egészre.
2.
2.
Koti87
Nekem is nagyon bejön. Nem tudom ez a 20 órás végigjátszás hogy jött ki, én most járok 58 óránál és csak most léptem be a 4. fejezetbe. Igaz én a mellékküldetéseket is szorgalmasan megcsináltam. A harccal sincs semmi baj szerintem csak rá kell érezni az ízére. A párbeszédek valóban kicsit fapadosak, a hangulat viszont elsőosztályú. Jó játék, várom a piranha bytes következő játékát.
1.
1.
anarchoid
Barki barmirt mond en elveztem a vegigjatszasat ;) demon hunterrel toltam, de filozok a gondolattal, hogy megnezzem mondjuk inkvizitorkent is
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...