FEAR 2: Project Origin

  • Írta: Ca$h
  • 2009. február 20.
Link másolása
Értékelés 7.5
Pár héttel ezelőtt felbolydult a gémer társadalom, mikor elérhetővé vált a várva várt és nem véletlenül legendás F.E.A.R. (First Encounter Assault Recon) második részének a demó változata. Az első rész igencsak gyatrára sikeredett átirata után okkal reménykedhettünk benne, hogy ezúttal valami igazán nextgent fogunk kapni a pénzünkért. A demó szuper jó volt, magában hordozott mindent, amire csak vágytunk. De közben történt valami, amire senki sem számított… megjelent a Killzone 2 demó, ami nagy mértékben átalakította egy minőségi játékról alkotott véleményünket, értékrendünket… de ne menjünk ennyire előre.
2005 közepefelé beindult a gépezet, amikor is egy honlapnak a címe vált mindenkinek elérhetővé a neten. A sokat sejtető cím; „whatisfear", igencsak felkeltette az emberek érdeklődését. Jómagam is ellátogattam ide és mondanom sem kell, hogy rendesen rám hozták a frászt a készítők. Később kiderült, hogy ezzel csak azt akarták letesztelni, hogy mik azok a dolgok, amiktől a legtöbb ember retteg, miket tartunk igazán félelmetesnek. Nem sokkal később meg lett az eredménye a felmérésnek, megjelent a FEAR PC-n.

Nem hiszem, hogy egyedül vagyok azzal a véleményemmel, miszerint ez a játék volt minden idők egyik legnagyobb meglepetése, hiszen a semmiből tűnt elő és szinte minden szempontból legendásan magasan teljesített. Zseniálisan ötvözte a horror elemeket, a hihetetlenül látványos és élvezetes küzdelmekkel. Már akkoriban 256MB-os videokártya kellett hozzá, mondanom sem kell, hogy még a 128MB-os is csak kevés embernek adatott meg. Csodaszép grafikája volt, minden idők legkomolyabb AI-ját írták meg hozzá és mindemellett időnként annyira félelmetes volt, amihez fogható akkoriban még igencsak ritkaságszámba ment. Mondanom sem kell, hogy egy ilyen legenda után nem sok esélye volt a készítőknek, egy sikeres folytatás elkészítéséhez. Lássuk hát sorban a FEAR legfontosabb részeit, és hogy ehhez képest hogyan teljesített a folytatás:


Legendásan félelmetes?

Emlékszem, az első rész az egyik legmeghatározóbb horrorélmény volt az életemben. A készítők mesteri módon találták meg az egyensúlyt az akció és az ijesztgetés között. Olyan nyomasztó és csontig hatoló félelmet sikerült kelteniük az emberben, hogy szinte megváltásként örültünk azoknak a részeknek, amikor végre harcolni kellett. Nem ijesztettek meg gyakran, de akkor nagyon. A folytatásban már sajnos elmarad az egyik legfontosabb része a horrornak, ami nem más, mint a meglepetés ereje, mikor nem tudjuk, hogy miről van szó, nem tudjuk, hogy mi miért történik körülöttünk. Az első rész és a kiegészítő után most már nagyjából tudjuk, hogy mire számíthatunk, felkészülten kerülünk újfent bele az Alma által várható rettegésbe és ekkor már elmarad az izgalom, az újdonság ereje. Ráadásul a készítők ezúttal legtöbbször olcsó módszerekkel akarnak minket megijeszteni (hangos effektek, megkínzott emberek látványa), ami a jelenlegi Dead Space-en megedzett játékközösségnek már-már nevetségesnek fog tűnni. Sajnos csak nagyon ritkán sikerül megijeszteni minket és ezzel az egyik legfontosabb eleme a stuffnak már ki is esett.


Soha nem látott grafika?

A jelenlegi kellemetlen helyzetben azt hiszem én magam vagyok a legjobb példa arra, hogy milyen gyorsan meg tud változni az ember értékítélete. Itt arra gondolok, hogy az a demó, ami pár héttel ezelőtt még fantasztikus grafikával ajándékozott meg minket, egy Killzone után már sajnos édeskevésnek fog tűnni. Tudom, hogy sokan vannak, akik nevetségesnek tartják eme két játéknak az összehasonlítását, de mivel szinte egyszerre jelentek meg a piacon és mindkettőt megváltóként várta a legtöbb ember, elkerülhetetlen a kínos párhuzamok vonása. A Killzone alapjaiban változtatta meg minden emberben, hogy mi a szép grafika, mi az a pusztítható környezet, milyennek kell lennie egy FPS-nek. Sajnálatos módon ezek után már mindenkinek sokkal magasabb az elvárása egy ilyen gammával kapcsolatban. Nem véletlen, hogy elcsúsztatták a Killzone megjelenését, mikor kiderült, hogy novemberben jön a Gears 2. A FEAR második részében tökéletesen kiütközik, hogy mennyire korlátolt szinten tudjuk csak lepusztítani a környezetünket, mennyire kevés a poligonszám, milyen gyengék a fényeffektek. Igaz a célnak megfelel, hiszen koránt sem csúnya a grafika, csak egy Killzone után éppenséggel úgy tűnik, mintha egy Super Nintendóval játszanánk.


Félelmetesen profi AI?


Aki játszott az első résszel tudja, hogy az AI hihetetlenül ki volt dolgozva, nem véletlen, hogy többen meg is vásárolták az engine-t. Az ellenséges katonák olyan szinten profin küzdöttek, hogy ha nem lett volna lehetőségünk időlassítást alkalmazni, esélyünk se lett volna ellenük. A mesterséges intelligencia ezúttal is nagyon jó, ami főleg a legnehezebb fokozaton ütközik ki. Időnként meglehetősen félelmetesek tudnak lenni a srácok (körbevesznek minket, hátulról támadnak, kilőnek a fedezékből, sebesülten is harcolnak). De sajnos ugyancsak a Killzone-t kell felhoznom, amihez képest ez már ugyancsak kevésnek fog hatni. Rengetegszer van olyan, hogy csak állnak egyhelyben és arra várnak, hogy a script szerint belépjünk a hatókörükbe, pontatlanul lőnek, tárazásnál nem vonulnak fedezékbe és még sorolhatnám azokat a kínos jeleneteket, amik a korábban említett játékban sosem fognak előfordulni.


Mint látjátok a FEAR második része sajnos csalódás volt számomra. Sokkal többet vártam tőle és ez manapság már kezd eléggé fárasztó lenni. Sok olyan cím van, ami nagyon jól indul, mégis elcsúszik azon a bizonyos banánhéjon és ez alól a koránt sem tökéletes Killzone sem kivétel… Persze ha képesek vagyunk felülemelkedni ezeken a dolgokon és beleéljük magunkat a történetbe, akkor egy igencsak kellemes élményben lesz részünk. Hiszen a második rész hasonlóan jó, mint az első volt, csak éppenséggel ez most már kevésnek fog tűnni. Engem az zavart a legjobban, hogy csak nagy ritkán sikerült megijeszteniük a készítőknek. A Quake4-ben és a Preyben bőségesen találkoztunk már virtuálisan kínzott emberekkel és akkor sem igazán tudtunk megijedni tőle, maximum csak a szemünket hunyorítottuk, hogy na „ne má' elég"! A FEAR mindig is a nyomasztó hangulatával aratott, ami ezúttal is megvan, csak valahogy már megedződtünk az évek alatt. Sajnos a multiról sem tudok túl sok jót mondani, semmi korszakalkotó nincsen benne, hamar felejthető és sajnos annyira kevesen nyomulnak vele, hogy fél óra mire összejön egy meccs.


A viszonylag magas pontszám annak köszönhető, hogy az első rész iránti emlékeink miatt ezt a részt is kedvelni fogjuk. Élvezetes rajta végigmenni, jó érzés időnként beleborzongani a történésekbe. Van benne pár kellemes újítás, a lépegetős rész kifejezetten ezek közé tartozik, ahogyan az új fegyverek és a felborítható fedezékek is. A multi abszolút felejthetőnek mondható, ha végigtoltuk egyszer a legnehezebb fokozaton is, nem hiszem, hogy újra elő fogjuk venni. Egyszer vagy kétszer mindenképpen érdemes végigmenni rajta, főleg a rajongóknak, de pár hónapon belül azt hiszem rengeteg használt FEAR2-öt lehet majd találni a konzolüzletekben, ami valljuk be nagyon szomorú...

Kapcsolódó cikk

64.
64.
godach
#63: Ja igen. Bocsi én néztem be ;)
63.
63.
DON GONDOCS
#62: Igen, azért is írtam hogy a Killzone2 csak bekötheti Fear2 cipőfűzőjét.
Még azt kínlódva vittem végig, unalmas frusztráló monoton, közepes gunplay, fantáziátlan pályák miatt. A 3ról ezért is mondtam le. Addig a Fear 2 minden percét élveztem, mégha nemis volt olyan jó mint az 1 de legalább nem volt minden pálya sötét és volt be változatosság. pc-n és Ps3 ésnis végtoltam és itt figyel a polcon, most fentvan a gépen az első rész is, nehéz fokozaton tolom :)
62.
62.
godach
#56: Hoppá, hoppá. Azt hittem neked tetszik ez a sorozat :D

Cikkhez:
Én most nyomom PS3-on, mindjárt végzek vele.
Szerintem a pontozás helytálló, jó vele lövöldözni de az első rész után, ez tényleg semmi maradandót nem alkotott.
Na jó, talán a Titanfall innen csórelt pár elemet ;)
61.
61.
Neo1989

"Az első rész igencsak gyatrára sikeredett"

Jó lenne ha figyelembe vennéd h az első egy 2005-ös cim tehát nem mai a grafikája de am minden más stimmel.
Max még a helyszínek nem olyan változatosak. Irodaház, raktár épület földalatti részek váltják egymást.
De ez nem von le a szabatosságából.
60.
60.
equinox42
#57: "Az első rész igencsak gyatrára sikeredett ÁTIRATA után.."
59.
59.
Dermesztő
#54: Ez így van:) 2015-ben is
58.
58.
Dermesztő
57.
57.
Dermesztő
"Az első rész igencsak gyatrára sikeredett"...
Te úgy vagy hülye ahogy állsz:))))
szerintem Mario-n kívűl életedben semmivel nem játszottál, mert az első sarkon lelőttek:D A fearral sem, különben nem irnál ekkora marhaságokat, amiket összegugliztál valahonnan. Ez a játék még 2015-ben is megállja a helyét, grafika, játékmenet és történet szempontjából is...Tarolt mindent a maga idejében, a legtöbbet letorrentezett játék volt...mai napig elő lehet venni végigtolni..szerintem előbb játssz vele, mielőtt baromságokat írsz valamiről:)))))
56.
56.
DON GONDOCS
A Killzone 2 esetleg bekötheti a Fear 2 cipőfűzőjét. Mesze hangulatosabb izgalmasabb és kidolgozottabb mint az a túlhypolt szemét.
55.
55.
sober
#54: ennyi! monumentális még most is 2012-ben......!
54.
54.
Burton
"Az első rész igencsak gyatrára sikeredett"...
Gondolkozz már, hogy miket írsz te idióta! Ez a játék egy igazi legenda, maga idejében korszakalkotó volt (Grafika, játékmenet, hangulat). Rengeteg év játéka díjat tudhat magáénak. Kicsit olvass már utána a dolgoknak és azután nem írsz ekkora baromságokat...
53.
53.
csab76
Sziasztok!



tudna nekem valaki küldeni FEAR 2 serialt.Köszi a segitségért

f.csabesz@gmail.com
52.
52.
bledzer
Nem tudom miért van baj a FEAR 2 ijjesztegetéseivel.. mert szernitem ugy jó ahogy van... én pl a dead spaceben egyszer sem gyártottam úgy a sportszeletet mint a fear2 kitolása közben.... folyosoon feltámad a szél ajtok ki be szellemek mindenhol, villogás, s mikor asszthitted vége még alma is a nyakadba borul. Lehet csak én vagyok gyengébb fábol de szerintem ez bőven elég
51.
51.
Zoli_47
egy mondatot mondok:Rókabőr
50.
50.
Ca$h
55: tegyél egy próbát és megtudod... mivel jómagam is nagy rajongója voltam az első résznek, ezért bizton állíthatom neked, hogy lesz egy-két hely ahol rendesen rád fognak ijeszteni... ;) Az első rész főszereplőjét valóban nem említette meg senki, talán csak a végén találkozunk vele, de szerintem ő sem ő! =)
49.
49.
McDuff
sztem jó lett ez a rész is,csak vmiért ez nekem már nem FEAR...:Smeg nem tudnám mondani h miért...sztem me P. Fettelt meg se említik benne(csak következtetés,nem jáccottam még ki),pár régi fegyót megtarthattak vna a kispisztolyon kívül(csak a jobbakat,a szöglövőt imádtam:)+az MP50-et is)de inkább a szereplők azok,meg ugy a táj...hiába halad az eleje párhuzamos az első rész végével,nekem nem jön át...:Stovábbá azt hallom h nem igazán félelmetes...ez remélem ha megszerzem,nálam nem így lesz,de az a gyanum h mivel annyiszor kijáccottam az 1et+a kiegeket(kivéve a perseust me az 1 szar volt) teljesen megszoktam már a "F.E.A.R. univerzumban" való ijeszgetéseket...pedig emlékszem amikor legelőször jáccottam a F.E.A.R.-el naon be voltam szarvaxDmég azt az élőszereplős reklám filmet se mertem megnézni ami rajta volt a DVD-nxDma meg már kenem vágom az egészet...szal attól félek h nem fogok félni:DxDnem lesz meg a varázsa(mondjuk a demonak meg volt)továbbá a történet is eléggé bonyis már...
48.
48.
Scoo
#47: kérdezd meg Tjames-t, hogy ő mit mondana erre. Mint a messiást úgy várta a Far cry 2-t, megvette eredetibe, majd nem köntörfalazott, másnap már írta is róla, hogy eszméletlen nagy csalódás és ahogy teheti adja is tovább a játékot. Az viszont igaz, hogyha megveszel egy játékot akkor többett foglalkozol vele. Ellenben a warezesek hajlamosak arra, hogy első látás alapján döntsenek. Ha valami rossz akkor törlik is lefele, elvégre ott várja a következő játék. /OFF
47.
47.
Ca$h
Alma: mindig élvezettel olvasom az igényesen megfogalmazott hozzászólásaidat. Az összehasonlítás pontosan azért történt, mert egyszerre jelent meg a két játék és már a Killzone demótesztjében elindult a vitázás erről a témáról. Ki akartam elégíteni pár olvasó kíváncsiságát. Hidd el nem ajnározom a Killzone-t, rengeteg hibája van, amit konkrétan le is írtam az értékelésben, de amit megérdemel azt megérdemli. Sokáig vártunk rá és sok szempontból jól sikerült alkotás... a FEAR-nek legfőképpen az lett a halála, hogy rosszkor adták ki. Ezen kívül sosem lesz képes az első rész sikerét megismételni, mert igazából folytatni sem kellett volna, már a kiegészítő lemez is nagyon gyengén teljesített. A felborítható fedezékeket én nagyon jól tudtam használni, lévén gugolva tökéletes védelmet nyújtanak és köszönhetően a stuff gyenge fizikájának nem megy át rajtuk a golyó... mivel majdnem mindenben egyet értek veled nem is folytatnám tovább ezt a monológot, de a fellengző, fensőséges, mindent tudó, istenkomplexusodból azért visszavehetnél időnként. De ha téged ez tesz boldoggá...
46.
46.
F.E.A.R. Alma
Ennek a cikknek az olvasása közben sokszor meg kellett néznem a fejlécet, hogy megbizonyosodjak róla: még mindig a F.E.A.R. 2 tesztjét, és nem a Killzone 2 (egy újabb fékevesztett) ajnározását olvasom. Sőt, megkockáztatom, egy kis bővítéssel ez akár nyugodtan lehetne a Killzone 2 recenziója is. Összehasonlító cikknek mindenesetre biztosabban megáll a lábán, mint önálló kritikának. Mert mi is derül ki a F.E.A.R. második részéről? Az, hogy a Killzone 2-vel szemben hogyan teljesít...



Azt viszont továbbra sem értem, hogy mi a fittyfenétől olyan isteni az a Killzone 2 demó, de legyen úgy. De, hogy miért a Killzone 2 a jó példa a pusztítható környezetre (és miért nem mondjuk a Bad Company), arra nem találok magyarázatot (pláne a demó alapján, ahol a rakétavetővel egész apró objektumokban sem lehet kárt tenni).



A horror témához: én pont nem azt várom egy horror játéktól, hogy olcsó ijesztgetésekkel próbáljanak manipulálni, mert azok csak EGYSZER működnek (másodszorra ritkán, vagy egyáltalán nem). Én azt várom, hogy feszültséget, félelmet keltsenek és legyen bennük annyi bizonytalanság, ami miatt sokadjára sem válik unalmassá a horror összetevő. Sajnos egy-két kivételtől ez utóbbit sem teljesíti a F.E.A.R. 2, de ez már más kérdés.



Érdekes volt pozitívumként felhozni a feldönthető fedezékeket. Jól hangzanak így leírva, a játék közben viszont közel sem teljesítenek ilyen jól. Általában rossz helyen vannak, amit tetéz az a dolog is, hogy gyakran el sem takarnak minket (pláne feldöntve, amire jó példák a különböző üdítőautomaták). Szóval fedezékrendszer az van, jól hangzik, de 85%-ban használhatatlan.



A grafika elemzésénél csak az illem tartott vissza attól, hogy hangosan felröhögjek az alábbi részt olvasva:

"mintha egy Super Nintendóval játszanánk"

Van egy-két speciális effektus (az időlassításon felül) ebben a játékban ami bőven megmenti a grafikát a süllyesztőtől (meg annyira egyedi, hogy más játékban nem láttunk még hasonlót sem). Ettől persze nem ez a világ legjobb grafikája (mert olyan amúgy sincs), de bőven nem Super Nintendo.



Az értékelést csodával határos módon sikerült eltalálni (nagyjából egyetértek a pontozással), csak úgy érzem, nem feltétlenül a jó helyen lettek megemlítve az egyes alkotóelemek. Vagy nem mindig az a játék valós hibája, ami felett pálcát tört a cikkíró. Persze ez a helyzet, ha a kisgyerek csoki helyett nyalókát kap: akkor már nem számít, hogy milyen szép gömbölyű és finom az a nyalóka, akkor csak az a fontos, hogy miért nem barna, miért nem lehet szétrágni és egyáltalán, miért nem csoki...
45.
45.
Ca$h
lemon: no igen... de bevallom őszintén ezt a jelenlegi piacot a Killzone miatt írtam, mert ha nem jött volna ki csak később akkor azt írtam volna, hogy jó grafika. Persze nem kiemelkedő, de a célnak megfelel... de a Killzone teljesen megreformálta a piacot és a grafikáról alkotott véleményünket, és ehhez kellett igazodnom... a FEAR első részét meg nagyon úgy tűnik, hogy a meglepetés erejének elvesztése miatt már sosem fogja senki überelni, még a saját készítőik sem! :(((
44.
44.
Ca$h
47: lehet, hogy igazad van, de mi játéktesztelők mint az gondolom tudjátok nem pénzért kapjuk tesztelésre a játékokat, tehát az elméleted szerint mi még jobban látjuk egy stuff előnyeit és hátrányait, főleg, hogy sok éves tapasztalat van a hátunk mögött. Persze nem kötelező elhinni nekünk semmit, mi csak egy véleményt írunk le nektek egy-egy gammáról, hogy tudjátok érdemes-e megvenni vagy sem...
43.
43.
Ca$h
Crysis: lehet, hogy így tűnt, de én csak általánosítottam, a többség dönt tudod. Politika. PC-sek között rengeteg a warezolós, de nem mind az, csak a többség. A konzolosok között meg több a becsületes vásárló, főleg a PS3-asok és Wii-sek között ugyebár, ami eléggé nagy többségnek számít. Az X360-osok között van a legtöbb warezolós, de sokaknak fontosabb a Live minthogy feltörjék a gépüket és örökre elbúcsúzzanak tőle...
42.
42.
Dcrysis02
41:Tök jó hogy már csak a "warezolós Pc-sek" maradtak meg.Legalább úgy írhattad volna hogy "teljesen másképp hatnak a tesztjeink a warezolókra,valamint a tisztességes,fizető vevőkre."Így szimplán annyit csináltál hogy az összes PC-st warezolónak,és az összes konzolost tisztességes fizetőnek állítottad be.
41.
41.
Ca$h
Chavez: tiszta szívből örülök neki, de te is tudod mennnyire egyedül vagy ezzel... :/
40.
40.
K2 The Highest
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...