Sokan mondják, és sok ideje, hogy a casual játékoké a jövő. Lassan odáig jutunk, hogy az igazi keményvonalas anyagok akár fél évtizedekig is készülnek, több tízmillió dolláros költségvetésből, s a befektetés egyszerűen nem térül meg, vagy éppen csak nagyon kevés haszon realizálódik rajta.
Elég csak megnézni a Gran Turismo 5-öt, mint kiváló példa. Már vissza sem tudok emlékezni rá, mióta készítgeti a Sony egyik legnagyobb és legtapasztaltabb belsős csapata, beleöntöttek tengernyi pénzt, a Playstation 3 pedig már lassan fél évtizede a piacon van, de még mindig nem jelent meg. Az előző generációban ilyenkor már a folytatásért álltunk volna sorba a boltokban. A hardverek, s így a grafikai összetettség fejlődésével rohamosan nőnek a játékok elkészítéséhez szükséges költségek, s a fejlesztéshez szükséges idő. S minél tovább húznak valamit, annál nagyobb a kockázat, amiről talán legjobban a Remedy tudna nyilatkozni. A hosszú-hosszú évekig tologatott, több alapvető koncepcióváltáson is átesett Alan Wake végül félelmetesen gyenge eladásokat produkált, így egyelőre a folytatás is kétséges, valószínűleg minden a további hónapok mutatóin, és a DLC vásárlásokon múlik majd.
![](/media/galeria/jatek/3/3737/7396/165912_normal_tcikk1.jpg)
De ugyanez a helyzet a Final Fantasy XIII-mal is: a grafika brutális, minden részlet a helyén van, de cserébe annyira le kellett egyszerűsíteni és korlátozni a játékot, hogy sokan már-már azt mondják, ez nem is szerepjáték. A Metal Gear Solid 4-et 60 millió dollárért készítette el a Sony és a Kojima Productions, kicsivel több mint négy év alatt. S ugyan Snake mindig is sikeres volt a Playstation tulajdonosok körében, nem véletlen, hogy a Metal Gear Solid: Rising már megjelenik X360-ra és PC-re is: ugyanis ennek a hatvan millának nem kis részét tolták bele a játékmotor elkészítésébe, ami képes hatalmas területeket, látványos tűzharcokat, rengeteg katonát és Kojima minden filmes kívánságát teljesíteni, s a befektetés csak úgy térül meg igazán, ha ezeket a lehetőségeket igyekeznek minél több platformon kamatoztatni.
![](/media/galeria/jatek/3/3737/7396/165913_normal_tcikk2.jpg)
Látható tehát, mennyire kockázatos, összetett és drága feladat abszolút csúcstermékeket fejleszteni, s ennek megfelelően egyáltalán nem véletlen, hogy az idei E3 is javarészt a családi- és partyjátékokról szólt. Ezeket sokkal könnyebb és olcsóbb elkészíteni, ráadásul jóval szélesebb rétegnek szól, s persze az sem elhanyagolható, hogy ez a réteg tényleg megveszi a játékokat, nem pedig csak letölti az internetről. A Microsoft legdrágább belsős stúdiója, a hihetetlen pénzekért megvásárolt Rare nevét egykor a legkomolyabb hardcore címekről ismertük: GoldenEye 007, Perfect Dark, Perfect Dark Zero, de ma már ők is csak Kinectre fejlesztenek sportjátékokat. S ugyan furcsán hathat, de míg az újgenerációs konzolok egyre inkább a családokat, a nőket, és az eddig a játékvilágon kívül esőket igyekeznek hatásuk alá vonni az új mozgásérzékelős technológiákkal, sok igazi keményvonalas cím átköltözött kézikonzolokra, például Nintento DS-re.
![](/media/galeria/jatek/3/3737/7396/165914_normal_tcikk3.jpg)
Tudom, ez elsőre viccesen hangzik, de ott van például a Dragon Quest, a világ egyik legnagyobb és legösszetettebb szerepjátéka. A nyolcadik rész fantasztikus volt a PS2-n, a kilencedik mégis egyedül a Nintendo kis masinájára készül –egyszerűen ennyi tartalmat ésszerű időn és költségeken belül HD konzolokra legyártani szinte lehetetlen. Visszatérünk tehát a családbarát anyagokhoz, s itt kerül képbe a legfontosabb dolog: ezek minősége rohamosan javul, s ma már nem csak a csajok, vagy a gyerekek élvezhetik őket, hanem korhatárra vagy nemre való tekintet nélkül szinte mindenki. Elég csak megnézni a pár napja bemutatott Toy Story 3-at, ami bármilyen sztenderd szerint megállja a helyét, s akkor még nem is beszéltünk a kategória csúcsáról, a Lego-játékokról. Minden a Lego Star Warsszal kezdődött; ez mutatatta meg, hogy igenis lehet egy már ismert világot úgy átültetni videojátékra, hogy megmaradjon minden fontosabb tulajdonsága, s mégis kedves, erőszakmentes és humoros maradjon. Aztán persze jött a Lego Batman és a Lego Indiana Jones, s minden egyes újabb címmel egyre tovább fejlődött a picinek már nem nevezhető Lego-univerzum.
![](/media/galeria/jatek/3/3737/7396/165915_normal_tcikk4.jpg)
A Lego Harry Potter: Years 1-4, ahogy az a nevéből is sejthető, a fiatal varázslótanoncok Roxfortban eltöltött első négy évét mutatja be, a megérkezéssel, a beilleszkedéssel, az első kviddics meccsekkel, órákkal, Tiltott Rengeteggel, Trimágus Tusával, és mindennel, ami ide tartozik. A játék kezdetekor örömmel konstatálhatjuk, hogy a Lego-játékokra jellemző pörgős átvezető videók és az ütős humor továbbra sem változott, s a készítők egy-egy poén kedvéért még a filmtől is eltértek, ha kell. Mert egyébként számomra úgy tűnt, a fő inspirációt inkább a mozifilmek, s nem a könyvek szolgáltatták, ami szomorú, mert így sok apró részlet elveszik, bár az is igaz, hogy ezzel szélesebb közönséget, s az egészen fiatalokat is meg tudja fogni az anyag. Kezdéskor Harry még ugyan a mágiaellenes és idegesítő nagynénjénél van, rövid úton Hagrid siet a segítségére, s így magunk mögött hagyhatjuk végre a muglik világát, s máris az Abszol úton csodálhatjuk meg a mágikus univerzum minden varázsát.
![](/media/galeria/jatek/3/3737/7396/165916_normal_tcikk6.jpg)
Rögtön az elején meg fogjuk tapasztalni, hogy Harry még nem rendelkezik egyetlen varázsigével sem, s így ki kell használnunk a karakterek közötti váltogatás lehetőségét, s alkalmanként Hagridot használni a továbbjutáshoz. Ez egyébként a továbbiakban is így lesz: folyamatosan váltogathatunk majd a karakterek között, s mindegyikük képességeit megfelelően kell bevetnünk a továbbhaladás érdekében. S ez nem csak annyira terjed ki, hogy néha-néha Harry helyett irányítgatnunk kell Hermionét, vagy Ront, de nem ám: a készítők tengernyi karaktert tesznek elérhetővé számunkra, s mindegyiknek megvannak a maguk előnyei és hátrányai. De nem csak szereplőket személyesíthetünk meg: kontroll alá vehetünk állatokat is, például Hagrid kutyáját, Agyart, aki kifejezetten aranyos, még pitizni, sőt halottat játszani is tud. Persze, az eddigi Lego-játékokban is szükség volt csapatmunkára, de úgy érzem, hogy a fejlesztő Traveller's Tale itt ért el a csúcspontra, már ami a taktikát és az összjátékot illeti.
![](/media/galeria/jatek/3/3737/7396/165917_normal_tcikk7.jpg)
Roxfort egyébként szinte teljesen egészében szabadon felfedezhető, minden titkával, veszélyével és furcsaságával együtt, bár nem azonnal, mert ahhoz, hogy bejuthassunk egyes területekre, bizonyos varázslatokra van szükségünk. Ezekeket a mágiákat természetesen az órákon sajátíthatjuk el, s ha túl sokáig bolyongunk magunkban a kastélyon belül, akkor Félig Fejnélküli Nick elejtett érméit követve odajuthatunk a következő órához, vagy más, sztorival kapcsolatos eseményhez, így sosem fullad frusztrált keresésbe a játék. Minden órán megtanulunk használni egy-egy varázslatot, szóval amint teljesítettük a feladatot, máris eggyel növekedik a varázskönyvben tárolt lehetőségek száma, melyek között aztán szabadon váltogathatunk. Amint megvan az első támadómágiánk, a lehető legtöbb Lego darabka megszerzése érdekében érdemes mindent szétlövöldözni, ami nincs szolid betonból.
![](/media/galeria/jatek/3/3737/7396/165918_normal_tcikk8.jpg)
Ahogy egyre többet és többet tanulunk, a Roxfort egyre több területét tudjuk megnyitni, s egyre több feladványt is kapunk, melyek közül az építgetősök a legnehezebbek. Tulajdonképpen arról van szó, hogy a lebegtető bűbájt (Wingardium Leviosa) használva kell patinás és bizalomgerjesztő Lego objektumokat felépítenünk, amik az elején még viszonylag könnyűek, de a vége felé azért akad pár nehezebb, vagy éppen nem túl egyértelmű rész is. A tanulási ívet egyébként remekül lőtték be a fejlesztők, a végére már nem a logikai feladatok adnak elég kihívást, de a komolyabb platformrészek is, na meg persze az olyan ellenfelek, mint a dementorok, vagy a Trimágus Tusánál a hatalmas sárkány. Utóbbival egyébként nem kell egyedül megküzdenünk, ahogy Harry tette azt az eredeti történetben, s egyébként is sokszor látjuk majd, hogy az optimális játékélmény érdekében több ponton is változtattak a sztorin –ami egyáltalán nem baj. S akkor egy kis apró érdekességként megemlíteném, hogy az események egy későbbi pontján magát a sötét urat, Tom Denemet is irányíthatjuk, ami nem egy utolsó élmény.
![](/media/galeria/jatek/3/3737/7396/165919_normal_tcikk9.jpg)
A Lego Harry Potter nem csak akcióval, platformozással és építgetéssel van tele, de humorral is. Ha például véletlenül hátsóba varázsolunk egy professzor nénit (na nem úgy), akkor ő visszakézből kioszt ránk is valami kemény mágiát, aminek általában eléggé poénos vége szokott lenni. De a Harry Potterre jellemző apró részletek is komoly kacajokat szolgálgatnak: a harapós bútorok, a Tiltott Rengeteg növényei, s a tengernyi felfedeznivaló mind-mind rengeteg meglepetést és szórakozást tartogat. S persze nem is Lego-játékról beszélnénk, ha mindezt nem élvezhetnénk egyszerre ketten is, kooperatív módban, bármelyik konzolon. Érdekes módon igazából a grafikával kapcsolatban vannak kifogásaim: valahogy túl komolyra, túl realisztikusra sikerültek a textúrák, ezért –nekem legalábbis- kicsit néha távolinak érződött az igazi Lego hangulat. De ez csak egy apróság, mert ettől függetlenül a Lego Harry Potter magában hordoz minden tulajdonságot, amire egy ilyen anyagnak szüksége van: kihívást nyújt fiatalabbaknak és idősebbeknek egyaránt, szórakoztat, megnevettet és elvarázsol. S ezek a tulajdonságok manapság néha már a több tízmilliós játékokból is hiányoznak.
![](/media/galeria/jatek/3/3737/7396/165912_normal_tcikk1.jpg)
De ugyanez a helyzet a Final Fantasy XIII-mal is: a grafika brutális, minden részlet a helyén van, de cserébe annyira le kellett egyszerűsíteni és korlátozni a játékot, hogy sokan már-már azt mondják, ez nem is szerepjáték. A Metal Gear Solid 4-et 60 millió dollárért készítette el a Sony és a Kojima Productions, kicsivel több mint négy év alatt. S ugyan Snake mindig is sikeres volt a Playstation tulajdonosok körében, nem véletlen, hogy a Metal Gear Solid: Rising már megjelenik X360-ra és PC-re is: ugyanis ennek a hatvan millának nem kis részét tolták bele a játékmotor elkészítésébe, ami képes hatalmas területeket, látványos tűzharcokat, rengeteg katonát és Kojima minden filmes kívánságát teljesíteni, s a befektetés csak úgy térül meg igazán, ha ezeket a lehetőségeket igyekeznek minél több platformon kamatoztatni.
![](/media/galeria/jatek/3/3737/7396/165913_normal_tcikk2.jpg)
Látható tehát, mennyire kockázatos, összetett és drága feladat abszolút csúcstermékeket fejleszteni, s ennek megfelelően egyáltalán nem véletlen, hogy az idei E3 is javarészt a családi- és partyjátékokról szólt. Ezeket sokkal könnyebb és olcsóbb elkészíteni, ráadásul jóval szélesebb rétegnek szól, s persze az sem elhanyagolható, hogy ez a réteg tényleg megveszi a játékokat, nem pedig csak letölti az internetről. A Microsoft legdrágább belsős stúdiója, a hihetetlen pénzekért megvásárolt Rare nevét egykor a legkomolyabb hardcore címekről ismertük: GoldenEye 007, Perfect Dark, Perfect Dark Zero, de ma már ők is csak Kinectre fejlesztenek sportjátékokat. S ugyan furcsán hathat, de míg az újgenerációs konzolok egyre inkább a családokat, a nőket, és az eddig a játékvilágon kívül esőket igyekeznek hatásuk alá vonni az új mozgásérzékelős technológiákkal, sok igazi keményvonalas cím átköltözött kézikonzolokra, például Nintento DS-re.
![](/media/galeria/jatek/3/3737/7396/165914_normal_tcikk3.jpg)
Tudom, ez elsőre viccesen hangzik, de ott van például a Dragon Quest, a világ egyik legnagyobb és legösszetettebb szerepjátéka. A nyolcadik rész fantasztikus volt a PS2-n, a kilencedik mégis egyedül a Nintendo kis masinájára készül –egyszerűen ennyi tartalmat ésszerű időn és költségeken belül HD konzolokra legyártani szinte lehetetlen. Visszatérünk tehát a családbarát anyagokhoz, s itt kerül képbe a legfontosabb dolog: ezek minősége rohamosan javul, s ma már nem csak a csajok, vagy a gyerekek élvezhetik őket, hanem korhatárra vagy nemre való tekintet nélkül szinte mindenki. Elég csak megnézni a pár napja bemutatott Toy Story 3-at, ami bármilyen sztenderd szerint megállja a helyét, s akkor még nem is beszéltünk a kategória csúcsáról, a Lego-játékokról. Minden a Lego Star Warsszal kezdődött; ez mutatatta meg, hogy igenis lehet egy már ismert világot úgy átültetni videojátékra, hogy megmaradjon minden fontosabb tulajdonsága, s mégis kedves, erőszakmentes és humoros maradjon. Aztán persze jött a Lego Batman és a Lego Indiana Jones, s minden egyes újabb címmel egyre tovább fejlődött a picinek már nem nevezhető Lego-univerzum.
![](/media/galeria/jatek/3/3737/7396/165915_normal_tcikk4.jpg)
A Lego Harry Potter: Years 1-4, ahogy az a nevéből is sejthető, a fiatal varázslótanoncok Roxfortban eltöltött első négy évét mutatja be, a megérkezéssel, a beilleszkedéssel, az első kviddics meccsekkel, órákkal, Tiltott Rengeteggel, Trimágus Tusával, és mindennel, ami ide tartozik. A játék kezdetekor örömmel konstatálhatjuk, hogy a Lego-játékokra jellemző pörgős átvezető videók és az ütős humor továbbra sem változott, s a készítők egy-egy poén kedvéért még a filmtől is eltértek, ha kell. Mert egyébként számomra úgy tűnt, a fő inspirációt inkább a mozifilmek, s nem a könyvek szolgáltatták, ami szomorú, mert így sok apró részlet elveszik, bár az is igaz, hogy ezzel szélesebb közönséget, s az egészen fiatalokat is meg tudja fogni az anyag. Kezdéskor Harry még ugyan a mágiaellenes és idegesítő nagynénjénél van, rövid úton Hagrid siet a segítségére, s így magunk mögött hagyhatjuk végre a muglik világát, s máris az Abszol úton csodálhatjuk meg a mágikus univerzum minden varázsát.
![](/media/galeria/jatek/3/3737/7396/165916_normal_tcikk6.jpg)
Rögtön az elején meg fogjuk tapasztalni, hogy Harry még nem rendelkezik egyetlen varázsigével sem, s így ki kell használnunk a karakterek közötti váltogatás lehetőségét, s alkalmanként Hagridot használni a továbbjutáshoz. Ez egyébként a továbbiakban is így lesz: folyamatosan váltogathatunk majd a karakterek között, s mindegyikük képességeit megfelelően kell bevetnünk a továbbhaladás érdekében. S ez nem csak annyira terjed ki, hogy néha-néha Harry helyett irányítgatnunk kell Hermionét, vagy Ront, de nem ám: a készítők tengernyi karaktert tesznek elérhetővé számunkra, s mindegyiknek megvannak a maguk előnyei és hátrányai. De nem csak szereplőket személyesíthetünk meg: kontroll alá vehetünk állatokat is, például Hagrid kutyáját, Agyart, aki kifejezetten aranyos, még pitizni, sőt halottat játszani is tud. Persze, az eddigi Lego-játékokban is szükség volt csapatmunkára, de úgy érzem, hogy a fejlesztő Traveller's Tale itt ért el a csúcspontra, már ami a taktikát és az összjátékot illeti.
![](/media/galeria/jatek/3/3737/7396/165917_normal_tcikk7.jpg)
Roxfort egyébként szinte teljesen egészében szabadon felfedezhető, minden titkával, veszélyével és furcsaságával együtt, bár nem azonnal, mert ahhoz, hogy bejuthassunk egyes területekre, bizonyos varázslatokra van szükségünk. Ezekeket a mágiákat természetesen az órákon sajátíthatjuk el, s ha túl sokáig bolyongunk magunkban a kastélyon belül, akkor Félig Fejnélküli Nick elejtett érméit követve odajuthatunk a következő órához, vagy más, sztorival kapcsolatos eseményhez, így sosem fullad frusztrált keresésbe a játék. Minden órán megtanulunk használni egy-egy varázslatot, szóval amint teljesítettük a feladatot, máris eggyel növekedik a varázskönyvben tárolt lehetőségek száma, melyek között aztán szabadon váltogathatunk. Amint megvan az első támadómágiánk, a lehető legtöbb Lego darabka megszerzése érdekében érdemes mindent szétlövöldözni, ami nincs szolid betonból.
![](/media/galeria/jatek/3/3737/7396/165918_normal_tcikk8.jpg)
Ahogy egyre többet és többet tanulunk, a Roxfort egyre több területét tudjuk megnyitni, s egyre több feladványt is kapunk, melyek közül az építgetősök a legnehezebbek. Tulajdonképpen arról van szó, hogy a lebegtető bűbájt (Wingardium Leviosa) használva kell patinás és bizalomgerjesztő Lego objektumokat felépítenünk, amik az elején még viszonylag könnyűek, de a vége felé azért akad pár nehezebb, vagy éppen nem túl egyértelmű rész is. A tanulási ívet egyébként remekül lőtték be a fejlesztők, a végére már nem a logikai feladatok adnak elég kihívást, de a komolyabb platformrészek is, na meg persze az olyan ellenfelek, mint a dementorok, vagy a Trimágus Tusánál a hatalmas sárkány. Utóbbival egyébként nem kell egyedül megküzdenünk, ahogy Harry tette azt az eredeti történetben, s egyébként is sokszor látjuk majd, hogy az optimális játékélmény érdekében több ponton is változtattak a sztorin –ami egyáltalán nem baj. S akkor egy kis apró érdekességként megemlíteném, hogy az események egy későbbi pontján magát a sötét urat, Tom Denemet is irányíthatjuk, ami nem egy utolsó élmény.
![](/media/galeria/jatek/3/3737/7396/165919_normal_tcikk9.jpg)
A Lego Harry Potter nem csak akcióval, platformozással és építgetéssel van tele, de humorral is. Ha például véletlenül hátsóba varázsolunk egy professzor nénit (na nem úgy), akkor ő visszakézből kioszt ránk is valami kemény mágiát, aminek általában eléggé poénos vége szokott lenni. De a Harry Potterre jellemző apró részletek is komoly kacajokat szolgálgatnak: a harapós bútorok, a Tiltott Rengeteg növényei, s a tengernyi felfedeznivaló mind-mind rengeteg meglepetést és szórakozást tartogat. S persze nem is Lego-játékról beszélnénk, ha mindezt nem élvezhetnénk egyszerre ketten is, kooperatív módban, bármelyik konzolon. Érdekes módon igazából a grafikával kapcsolatban vannak kifogásaim: valahogy túl komolyra, túl realisztikusra sikerültek a textúrák, ezért –nekem legalábbis- kicsit néha távolinak érződött az igazi Lego hangulat. De ez csak egy apróság, mert ettől függetlenül a Lego Harry Potter magában hordoz minden tulajdonságot, amire egy ilyen anyagnak szüksége van: kihívást nyújt fiatalabbaknak és idősebbeknek egyaránt, szórakoztat, megnevettet és elvarázsol. S ezek a tulajdonságok manapság néha már a több tízmilliós játékokból is hiányoznak.
Videókártya drivert már frissítettük
Zs
http://www.youtube.com/watch?v=rI91fhsByDw a csajok is erről panaszkdnak :)
Spoiler:
A poénokon jót nevettem például mikor Ron békává változtatta a varázsló sapkáját, a kőkőrnél lekellett takarítani a madár sz@r -t a kövekről, bolyhoska a gumi kacsával játszott. stb. XD
Az is tetszett hogy mutattak olyan jeleneteket ami se a filmben, játékban, könyvben nem mutatták csak beszéltek róla. Például mikor itt mutatja ahogy Hermionét megtámadja a baziliszkusz.
Kreativitás hiánya és lustaság minden mennyiségben. Taps-taps
Nem adnak ingyen az biztos csak lehetseges h nem annyian vennek mind miko egy uj Harry Potter jelenik meg.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.