A nagy hádésítások korszakában nem árt a piciny agyunkba vésni, hogy ami régen működött, az ma már nem biztos, hogy lemegy a torkunkon. Sznobok lettünk, a grafika a mindenünk, s hiába volt feszes a Killzone játékmenete 2004-ben, manapság már többet várunk. Ugyanakkor a HD-kiadások soha nem akartak többnek látszani, mint amilyenek valójában. A rajongók tapsikolhatnak, elvégre PS3-on is nosztalgiázhatnak - némileg felpimpelt látvány mellett. Azoknak pedig, akik még nem találkoztak az első résszel – mert éppen olvasni tanultak –, stílusos történelemórával van dolguk: tessék, 2004-ben ezt tudták az FPS-ek, se többet, se kevesebb. Aztán meg nem fanyalogni rajta, örüljetek, hogy nem pixeles a grafika az apucitól kapott, méregdrága tévéteken. A Killzone HD egy tananyag, minden műértő számára – a cím PSN-en és a Killzone Trilogy részekét egyaránt napvilágot látott. Ahelyett, hogy pórrá zúznánk a mai szabványokhoz hasonlítva, inkább tatásan lövöldöztünk egyet.
Kétségtelen, hogy a japánok nyolc éve azért
állították hadrendbe a Killzone-t, hogy megregulázza a Microsoft
Halo-sorozatát, ami két folytatással a hátuk mögött sem jött össze nekik. Igaz,
egy nüánsznyira, vagyis pár millió darabra volt tőle. A gyorsnak nem mondható
letöltés után végre ott találjunk magunkat a gyilkos zónában, nem érdekelt,
hogy bár a felbontás megfelelő, a textúrák és a mozgás minősége eléggé fapados.
A történetet már mindenki ismeri: a távoli jövőben az emberiség már régóta
gyarmatosítja az ilyen-olyan bolygókat. A Helghan planéta telepeseinek csoportja
viszont mutálódott a szokatlan és zord klímának köszönhetően, s egy új faj
született: ők a helghastok. Természetesen igyekeznek elszakadni a normális
emberektől, így a háború elkerülhetetlen. Ráadásul baromi jól harcolnak:
gyorsabbak a homo sapiensnél, szemük vörösen izzik, a bolygó mérgező levegőjét
gázmaszkkal szűrik, nehéz fekete páncéljukat nehéz átütni. Életképesebb
társaság, mint a gyarló ember.
A narratíva már elavultnak mondható manapság, korántsem találkozunk epikus jelenetekkel, ám a műfaj több trónkövetelője is elvérzik ezen a ponton. Az események logikusan követik egymást, minden sallangot nélkülöznek, és a mai szemmel nézve az összkép inkább meghunyászkodó, semmint lehengerlő. A hangulat viszont még most is kiemelkedő: a Guerilla Games disztópiája jóval túlmutatott a sci-fi sztenderd és unalmas normáin. A szürkeség szinte a csontunkig hatol, a markáns ipari létesítmények nem gyönyörködtetik a szemet, kellően borongósak ahhoz, hogy a pokolba kívánjuk az egész Helghan és Vekta bolygót. Egy-egy könnycsepp még mindig elcsordul, amikor látjuk az ellenség által elfoglalt, virágzó fákkal teli parkerdőt, illetve az űrállomáson zajló ádáz finálét. S eme könnycseppek nem mindig az örömtől hullnak.
Amiben az első Killzone a mai napig jobbnak bizonyul a folytatásainál az az, hogy szakaszunk mind a négy tagját irányíthatjuk benne. Jan Templar az igazi, bátor hős, aki sziklaszilárd jellem, ám alkalomadtán mégis kibújik a szabályok alól. Lugar, egy árnyékban mozgó gyilkos, nem mellesleg Jan egykori szeretője. Rico Valasquez a nehézfegyverek specialistája, aki oldalborda híján a minigunjával hál, s végül ott van nekünk Gregor Hakha, aki félig helghast, s megmutatta, hogy képes megmenteni a három másik társa életét. Ő áll legközelebb a mutánsokhoz, de szíve az emberekhez húz. Rico golyószórójától eltekintve elsőre nem sok különbséget találunk köztük, a játékmenetre viszont eltérő hatással lehetnek, dacára annak, hogy speciális képességekkel hadilábon állnak, az alapfegyverek ugyanazok. Moráljuknak, nézeteiknek csupán az átvezetőkben és a történet alakulásában van jelentőségük. Maga az univerzum az, ami vasmarokkal szorongatja a herezacskónkat, a feladataink nem túl változatosak: el kell jutnunk A-pontból B-be, s közben serények írtjuk az izzó szemű marconákat.
Néha ránk ül az unalom: a barnásszürke gyárépületek közt monoton tűzharc vár ránk – a mechanika ugyanaz, mint az előző generációban. A fedezékrendszert távolról sem ismeri, s a Call of Dutyhoz szokott tejfelesszájú közönségnek talán túl lassú lesz a tempó. Nekünk, öregeknek, éppen megfelel. A lomha mozgáson felül viszont az irányítás kényelmes, s még mindig hatalmas öröm, amikor egy jól irányzott gránáttal egy egész helghast-falkát küldünk a másvilágra. Az ellenség mesterséges intelligenciája napjainkban már megmosolyogtató, viszont érezhetően megnövekedett a kihívás, ami mindenképpen jó pont, vagy csak mi lettünk noobok – nem tudni. A sztori végére érve a megvilágosodik előttünk, hogy a jó és a gonosz között nincsen jól észrevehető különbség, Egy diktatúrában is lehet élni, ha a jólét mindenki számára megadatik. Miért kell erőltetni a szabadságot, ha nem megyünk vele semmire és közben a saját társadalmi rendszerünk omlik össze alattunk?
Egy újrahasznosított HD-változat esetében csak
a művészeti stílust magasztalhatjuk az egekig, a technológiai megoldásokat már
kevésbé. Ennek ellenére a framerate eddig soha nem látott sebességű, ami a
PS2-es verzió lassúsága mellett mindenképpen dicsérendő. A megnövekedett
felbontásnál már előjönnek a karcos élek, melyek korábban, egy SD-tévén nem
tűntek fel. Ám az élmény nem a grafika minőségében gyökerezik, a Sony viszont
nem elégedett meg fércmunkával. A sivár utcák, a sár és a jég világa ritkán
mutatja meg a realisztikus arcát, s hiába tűnnek változatosnak a helyszínek, a
legoptimistább hozzáállással sem feledkezhetünk meg a monotonitásról. A hangok
ellenben szebben szólnak, mint valaha, az alapfegyver még mindig brutálisan
dörög, a csatazaj még ennyi év távlatából is őrli az idegeinket, persze a jó értelemben
véve.
Az új arcoknak nem mondanánk nyugodt szívvel
azt, hogy kronológiai sorrendben próbálják ki a sorozat darabjait, mert hamar
elmehet a kedvük tőle. Kezdd a második résszel, majd irány a harmadik rész, s
ha tetszett a mítosz, már bátran ajánlhatjuk az első részt, így már összeállhat
a kép. Sajnos a régi időkben szénné nyúzott online multiról – ha nem is
teljesen – le kell mondanunk: botokkal imitálhatjuk az átvirrasztott éjszakák
varázsát. Hiányoltuk a szükséges extrákat: a kulisszák mögötti videókat és
art-galériát – e tekintetben fapados kiadással van dolgunk. Hiába nemesedik a
jó bor az évek múlásával, s hiába bizonyulhat kellemes szexpartnernek egy dögös
MILF, a Killzone HD csupán egy olcsó buszjegy a régi idők FPS-eihez. Ennek is
megvan a varázsa, nem lesz kidobott idő, de nem titkolhatja el, hogy csak egy
újabb lakkréteggel van dolgunk a rozsdás kasznin. Ha régen tetszett, megveszed
ma is, elvégre szebben csillog.
Most erre van egy pl. az, Aliens filmet is jobb az elso reszetol megnezni mint a 2ik v. 3ik reszetol. Nem igaz?
Killzone 1--- bugos volt, fejfájdító Helghast üvőltések, eléggé monoton játékmenettel. Azt mondom, hogy a Killzone 1 jó volt annak, aki nem ismerte a Black-et, de aki ismerte az biztos az mellett tette le a voksát. Tényleg, kiadhatnák azt is HD-ba, és trophytámogatással. Remélem sor kerül rá.
Black látványos, hangulatos, brutális. De nulla sztorija volt és felért egy levesbeköpéssel mikor több ellenfelet lőttél és mindegyik ugyanazt a mozdulatot adta elő.
Mindkettőnek voltak jó és rossz tulajdonságai. Sztem ezért nem is lehet egyikre, másikra rámondani hogy az sokkal jobb lenne.
Le vagytok lassulva!!
Az a tárazás nagyon dúrva volt, meg sztem még ma is. A helghan fegyvere dettó, mint ahogy Rico-é is. Talán a késelés volt túl kevés. Asszem a demópályán lehetett egyedül hátulról nyisszantani.
Jó kis játék.
Már nincs Ps3 így nem tudok nosztalgiázni, anno megjelenéskor Online én is ezzel virrasztottam és ez volt életem első online multija is :) Sose szoktam írót dicsérni de most megtettem, nagyon szép írás született és kicsit meg is könnyeztem. Valami jó volt akkor ami most a mai játékokban nincs....
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.