A
Company of Heroes 2 olyan megnyerő szinten adja vissza a rosszul felszerelt
katonánk elkeseredett harcát a második világháborúban, hogy nekünk is
nagykabátban és sálban kellett a gép elé ülnünk, ha tartani akartuk a tempót.
Kezdhetnénk a cikket egy rögtönzött történelemleckével, de nem tesszük, hiszen
úgyis tudja mindenki, hogy Hitler talán a legnagyobb baklövését követte el
azzal, hogy kétfrontos háborúba taszította a népét. Mindaddig szépen haladtak
előre az orosz Anyácska szívébe, míg be nem ütött a csontrepesztő zimankó. Kétségtelen,
hogy a Relic Entertainment alkotása megnyerő hangulattal rendelkezik, s ha az
akcióra és taktikázásra kihegyezett stratégiákat csíped, s nem mondasz ellent
némi szerepjátékos beütésnek, akkor a sorozat következő darabjáról ódákat
zengesz majd. Cikkünkben nagy segítségünkre volt az OXCGN előzetese, köszönet érte. A zárt bétára mi is szereztünk kulcsot, s eltöltöttünk benne jó
pár órát. Tapasztalataink alapján az év egyik legjobb RTS-e érkezett el, pedig
erős a mezőny: a Starcraft: Heart of the Swarm és a Total War: Rome 2 mellett a
Company of Heroes 2 semmivel össze nem hasonlítható élménnyel kecsegtet.
A
több mint 6 gigabájtos kliens letöltése után letoltunk pár skirmish-meccset,
mert ugye alapozni kell a multis csatákra. Nos, a játék alapvetése mit sem
változott a 2006-os előd óta: azaz nem az számít, hogy mit építesz, hanem az,
hogy mit cselekszel adott körülmények között. Egy legyártott, feltápolt
sereggel játszi könnyedséggel lehet lenyomni az ellenfelet, ám ha az erőforrásaink adottak,
minden más megközelítésbe kerül. Nem árt tisztában lennünk pár gazdasági
fogalommal: a Company of Heroes 2-ben makro és mikro kiemelt szerepet kap. A
makro jelenti az erőforrásaink menedzselését, míg a mikro a hadseregünk
kezelését. E két együttható megfelelő alkalmazásához nem kevés
gyakorlat szükséges, még szerencse, hogy a játék menet közben ismerteti a
részleteket, így csak rajtunk múlik a siker. Minden ellenségtípusra van
ellenszer, ez alapján kell csapatunk összetételét megválogatni, majd indulhat a
roham. Habár minden egység feláldozható és pótolható, szükségünk lesz
erőforrásokra - nevezetesen ásványi anyagokra és üzemanyagra - bázisunk
bővítéséhez, majd létre kell hoznunk hadseregünket, lehetőleg olyat, amely
erősebb, mint az ellenfélé. Ideáig tiszta.
Az
első tapasztalatok alapján azok a játékosok kerülnek ki győztesen, akik az
erőforrások átgondolt felhasználását részesítik előnyben, nem pedig a rusht. Így
aztán a dolgozó egységeken nagy hangsúly lesz: ők építik a bázisunkat és védik
azt támadás esetén. Az erőforrásokat három különböző kategóriában használhatjuk
fel: emberi erőre, lőszerre, vagy üzemanyagra. Minden csatában adott mennyiségű
erőforrással kezdünk, ám az hamarjában elapad, ha nem foglaljuk el a térképen szétszórva
található kontrollpontokat. Gyorsan gyártsunk le egy kisebb sereget, majd
indulhat a hódítás, így több nyersanyagra tehetünk szert. Négyféle elfoglalható
pont létezik: normál, muníciót, vagy üzemanyagot jelentő, netán stratégiai
pont. Egységeinket fejleszthetjük is a kiosztható pontok segítségével. Például
a mezei bakát kiképezhetjük mesterlövésszé, de tankelhárító katonákat, géppuskásokat
és aknavetősöket is alakíthatunk ki belőlük. Az üzemanyag-pontokkal növelhető a
felhasználható nafta, de ebből vásárolhatunk új járműveket is. A stratégiai
pontok a legfontosabbak mindközül, szép nagy vörös csillag jelzi őket a
térképen. A cél az, hogy minél többet elfoglaljunk belőlük, ezzel növelve a
dominanciánkat az ellenféllel szemben, s így csökkeni fog annak pontszáma, míg
végül győzedelmeskedünk.
Érdemes
odafigyelni a sokat látott egységeinkre, hiszen a veteránok a későbbi
összecsapások során még hatékonyabbakká válnak, és össze sem hasonlíthatóak a
frissen kiképzett bakákkal. Ha beüt a ménkű, nincs semmi baj, visszavonulót
fújni nem szégyen, sőt gyakorta viszontlátott momentum a Company of Heroes
2-ben. Lerohanással csak a kudarc esélye növekszik, viszont nem árt sűrűn
puhatolózni az ellenség területén, majd gyorsan meghátrálni. Az életben maradt
katonáink meghálálják a gondoskodást. Szintén fontos az egységeink és
épületeink elhelyezése, hiszen előnytelen pozícióban sokkal védtelenebbek
lesznek. Nem árt felkészülni arra, hogy az emberi ellenfelek előszeretettel pécézik
ki maguknak a gyenge védelmű pontokat, mialatt mi a hatalmas seregünkkel
valahol elől járunk. Sikeres összecsapások eseten commander-pontok ütik a
markunkat, amiket kiterjedt képességfán oszthatunk el. Erősíthetjük a
gyalogságunkat, netán a motorizált egységeinket, netán a közepes és nagy hatótávolságú
tüzérségünket – minden attól függ, hogy milyen stílusban szeretünk játszani. Ahol
a bombázás nem segít, ott jönnek képbe a mezei bakák. Lángszórós egységeinkkel
kifüstölhetjük a beásott gyalogságot is. A játékban rengeteg egységet és
rengeteg megszerezhető képességet használhatunk, többféle taktika is sikerre
vezet. Az első órákban csak puhatolózni és ámuldozni fogunk a lehetőségek
láttán. Nem kell aggódunk; a kezelőfelület átlátható és kényelmes, a balanszra rá kell mér gyúrniuk a srácoknak, de soha nem ütköztünk felmorzsolhatatlan
ellenállásba.
Rengeteg
apró részlet segíti a beleélést: például hadifoglyokat is ejthetünk, akiket
aztán kikérdezhetünk, így az ellenség helyzetével, összeállításával tisztában
leszünk. A lángra kapott szerencsétlenek sikoltoznak, mocskos egy háború ez, a
bombázások lökéshullámait szinte magunkon érezzük. A tél pedig zord és
kegyetlen. Hóviharok nehezítik meg az előrehaladást, amire egy perccel korábban
figyelmeztet a program – ennyi idő áll rendelkezésünkre, hogy egységeinket
biztonságos helyre, tűz közelébe vezényeljük, különben menthetetlenül
megfagynak. Abszolút tisztességtelen húzás, amikor a gaz ellenfél ilyenkor szórja
meg az egy helyen összegyűlt sereget, de előfordul. A befagyott tavakon való
átkelést meg lehet kockáztatni, de számolunk azzal az opcióval, hogy a nehéz
tankjaink bármikor beszakadhatnak. Persze, ha éppen az ellenség kel át rajta
egy szép bombázással víz alá parancsolhatjuk az egész bagázst. Az önteltség
megfizethetetlen.
Annak
ellenére, hogy bétáról van szó, a grafika egyszerűen csodálatos, a Relic
mesteri profizmussal ügyelt a részletekre: a lánctalpasainkról jégcsapok
csüngnek, maximális beállítások mellett új trónkövetelőt köszönthetünk a
műfajban. Legalábbis a Rome II-ig biztosan. Bár az engine-re ráférne még egy kis optimalizálás, lagokkal elvétve találkoztunk. Habár a vérgőzös tekintetű rajongók lehet,
hogy másképp látják, eme röpke pár óra alatt nem találkoztunk feltűnő
kiegyensúlyozatlansággal. Érhető, hogy az újoncok számára a sikertelenség
gyakorta előforduló momentum, ám viszonylag gyorsan belejövünk a dolgokba.
Egyedül a tempót róhatjuk fel negatívumként – az előd óta a sebesség
felgyorsult, ami a gondolkodós, csámcsogós stratégáknak nem feltétlenül tetszik
majd. A Company of Heroes 2 minden figyelmünket megérdemli, hiszen egy
realisztikus miliőbe oltott okos RTS-sel van dolgunk, amely mindezek mellett
még fenomenálisan néz ki. Megjelenés 2013. június 25-én, PC-re.
Kapcsolódó cikk
A preview-oknál eddig is rendszer volt a forrásmegjelölés nélküli tükörfordítás itt a GK-n, vagy ez új szokás? A cikifaktort tovább emeli szerintem hogy ott figyel a végén egy reklám is, tehát még közvetlen bevételszerzés is van a dologból...
http://www.facebook.com/companyofheroes/app_351292091639277
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.