Időről
időre visszatérünk a második világháborúhoz, annak ellenére, hogy mára már
egyetlen olyan hadszíntér sem létezik, melynek borzalmait ne éltük volna át
valamilyen formában. Míg pár éve egymás sarkát taposták a valós idejű
stratégiák, addig most alaposan meg kell becsülni a friss jelentkezőket. Hét
évet kellett várnunk arra, hogy a Relic Entertainment összerakja a Company of
Heroes folytatását, melyben a keleti front éhínséggel, fagyhalállal és
elkeseredett küzdelmekkel teli csatáit vívhatjuk meg. Azt biztos, hogy a
kanadai brigád kisujjból kirázta a filmekből ismerős heroikus hangulatot, az első előrenyomulásunktól az utolsóig körbelengi a játékost a fülsiketítő
zaj, az ágyúk dörrenése, a tankok lánctalpainak csikorgása és a sok-sok
halálsikoly. Az igyekezet meglátszik a végleges produktumon, s bár hibátlan
játék nincs, a Company of Heroes 2 tovább öregbíti a sorozat hírnevét, a
rajongóknak pedig megérte várni rá.
Naná,
hogy az egyjátékos kampányra kattintottam először, elvégre minden vágyam azt
volt, hogy Sztálingrád ostromától kezdve szépen visszazavarom a nácikat
Berlinbe, nyomomban vér folyik majd, és megbecstelenített fehérnépek könnyei.
Emlékszem, nálam sem találtak süket fülekre a régi öregek elbeszélései,
nagyapám, bár szűkszavúan nyilatkozott a frontról, amit viszont hallottam, attól
kedvem támadt volna visszautazni az időben. Persze könnyű ezt így mondani, teli
hassal és a meleg szobában ülve, nem pedig mindezt átélve, ellátmány hiányában,
kényszerből halott bajtársainkból falatozva. Hagyjuk is a kényelmetlen témát és
inkább beszéljünk a játékról! Ami a történetet illeti, elmondható, hogy a Relic
vakvágányra tévedt. No, nem az évszámokkal, vagy a korhűséggel, hanem a
körítéssel. Főszereplőnk egy Lev Abramovics nevű veterán, akivel az ötvenes
években találkozunk egy szibériai gulágban. Bizony, a kitüntetett katona rossz
fát tett a tűzre a berlini csatában, s a komcsik jól bebörtönözték. Megunta,
hogy embereit értelmetlenül vezényelte a biztos halálba. Habár az lett volna a cél, hogy a készítők némi erkölcsi mondanivalót vigyenek az egészbe, de valahogy
nincs meg a kapocs köztünk és a hősünk között. Talán ott siklik félre a dolog,
hogy az átvezetők szörnyen animáltak, a karakterek külseje még az előző
generációban is kínos lett volna, nemhogy most, a next-gen hajnalán.
Abramovics
visszaemlékezésein keresztül éljük át az eseményeket, a missziók kronologikusan
követik egymást attól a pillanattól kezdve, amikor a Volgán át partra szállunk
Sztálingrádban, majd meg sem állunk a Harmadik Birodalom szívéig. A feltörekvő
katona gyorsan kapaszkodik felfele a ranglétrán, felsőbb utasításra sikert
sikerre halmoz, de két küldetés között a saját belső vívódásaival is szembe
kell néznie. A játékost mindez nem
zavarja, igazi akcióorientált RTS-t kap a kezébe, a termeléssel és az építkezéssel
ráér majd a multiban bíbelődnie hosszabban. A fejlődési görbe meredeken ível
felfelé, a kezdő misszió rögtön az események sűrűjébe vág, s csak kapkodjuk a
fejünket. Ott még bőven elég egyetlen gyalogos osztagot vezetni, ám később már
összetett, páncélosokkal megspékelt, kiterjedt ütközeteket vezényelhetünk le.
Különösebb meglepetések nem érhetik a karosszéktábornokot: a cél az, hogy
megsemmisítsük a náci hordákat, nyomuljunk előre, robbantsuk fel ezt és azt,
foglaljuk el az állásokat, akár időre, akár a zord időjárással dacolva.
A
kampány 15 küldetést vonultat fel számos célkitűzéssel és mellékmissziókkal,
ahol bajba jutott civileket menthetünk ki, netán extra kontrollpontokat kell
meghódítanunk, így extra egységek és erőforrások várnak ránk. Kelet-Európa
változatos képet fest: rommá bombázott, megannyi fedezéket kínáló városi
pályáktól kezdve, havas pusztaságokon át, erdei terepekig és meleg színekkel
operáló sztyeppéken folyik harc, több kisebb faluval, nappal és éjszaka. Sajnos
a térképek nem a legnagyobbak, ám annál intenzívebb akciót kínálnak - a single kényelmes
tempóban hozzávetőlegesen tíz óra alatt legyűrhető.
A
jól előre beharangozott funkció – miszerint az embertelen időjárás alaposan
összekuszálja a játékmenet – szintén egyedi ízt ad a Company of Heroes 2-nek. A
fagyhalál ellen katonáinknak fedezékbe kell húzódniuk, tábortüzet gyújtaniuk, vagy fedett helyre sietniük, ha jön a hóvihar. Máskülönben búcsút mondhatunk az
egységeinknek. Ha vihar van, a látótávolság is lecsökken, s a legádázabb
vérontást is fel kell függesztünk, nincs mese. Az igazán leleményesek még az
áldatlan állapotokból is hasznot húzhatnak: az összetömörült, védtelen
egységeket egy jól célzott bombázással likvidálhatják. Nem egyszer sikerült a
zimankó kellős közepén megfordítani a csatát, vagy legalább jól odasózni a
túlságosan magabiztos ellenségnek. A másik jópofa funkció, hogy a befagyott
tavakon átmasírozó páncélosokat mi magunk is elsüllyeszthetjük, ha jól időzítve
felrobbantjuk alattuk a jeget – erre többször is módunk lesz, és igen, ha ész
nélkül kelünk át a vízen, amikor mi leszünk a szenvedő alany.
Ha
már az elbeszélés félresiklott, legalább a RTS-mechanika kellően polírozott
ahhoz, hogy minden veterán elégedetten csettintsen az ujjaival. Az egérrel
terelgetjük osztagainkat, gyorsbillentyűket érhetünk el, valamint bázisaink is
lesznek, ahol új épületeket és egységeket gyárthatunk magunknak, feltéve, ha
elegendő erőforrás kerül a birtokunkba. Mik is ezek? Kétféle van belőlük:
lőszer és üzemanyag. A térképen elszórva találhatjuk ezeket, így célszerű
minden sarokba és udvarba benézni. Az egységek sokszínűsége minden igény
kielégít, első körben mesterlövészeket és mérnököket is gyárthatunk, valamint számos
tankot, de limitált számban erősítést is kérhetünk az Anyácskától egy
gombnyomásra. Mivel a játékban nem a mennyiségre, hanem a minőségre kell
törekedni, ezért a mikro-menedzsment mindennél fontosabb, annál is inkább,
hiszen csak meghatározott számú egység lehet egyszerre a pályán.
Néhányuk
felszerelését külön-külön is fejleszthetjük, ám egy nehezen átlátható küzdelem
közepén kicsit körülményes mindegyikre rákattintani és új fegyverrel ellátni. Az
elesett katonákat és harckocsikat lecserélhetjük, ám ez időbe telik, plusz lemondhatunk az adott egység megszerzett tapasztalati pontjairól is. Egy
veterán sokkal többet ér, mint egy újonc, szóval vigyázzunk rájuk! Néhány
feladat szakosodott haderőt követel meg, tankelhárító, nehézgéppuskás
katonákkal a masszív ellenállás is megtörhető, a lángszórósok kifüstölhetik a
harckocsi személyzetét, vagy a bunkerben lapuló gyalogosokat. Nem beszélve az
egységek speciális képességeiről: gránátot, füstgránátot dobhatnak, vagy
jelzőfényeket gyújthatnak. A Company of Heroes 2 lehetőségei, változatos
kelléktára tökéletesen elegendők ahhoz, hogy megvívd a saját háborúdat. Nyílván
a kampányban kötöttek a lehetőségek, folyamatosan vezetik fel az újabb
egységségeket, de a multiban már a kezdetektől fogva elérhető minden.
A
visszavonulásban reménykedő katonákat a bajtársak azonnal agyonlövik? Az
átvezetőkben kétségtelenül jól mutat Sztálin 227-es parancsa, a valóságban
viszont pár scriptelt jeleneten kívül nincs különösebb jelentősége – milyen kár!
Ezzel dobhattak volna a kihíváson, amely normál szinten elég gyengére sikerült.
Fogcsikorgatás nélkül vezényeltem le a hadműveleteket, némi agymunkával persze,
de aki valódi, kiélezett ütközetekre vágyik, annak kapásból a legnehezebb
fokozaton kell nekivágnia. Ott már tényleg megbecsüljük majd az egységeinket. Annak
ellenére, hogy az útkeresésük csapnivaló: szaladnak előre, mint meszes, a
harckocsik elsöpörnek mindent, majd hirtelen megtorpannak, visszatolatnak,
ahelyett, hogy levágnák az utat. Az M.I. nem áll a helyzet magaslatán, ezzel
meg kell barátkoznunk. Ha még nagyobb történelemhűségre vágyunk, akkor a
Theatre of War játékmód jó szolgálatot tesz. A kooperatív mókára kihegyezett,
egyébként a gép ellen is vívható csatákat a valóságban megtörtént eseményekből válogatták össze. Mind
a szovjetek, mind pedig a Harmadik Birodalom oldalán nyomulhatunk a társainkat
támogatva, együtt a dicső győzelemért. Ha nem szívleled a fikciót, akkor ezt a
módot neked találták ki, s az ígéretek szerint DLC-k formájában a felhozatal is
bővülni fog.
A
kampányra sok rajongó csak legyint, a hadvezérek karrierje igazából a
multiplayerben csúcsosodik ki. A valódi emberek ellen vívott küzdelmek össze
sem hasonlíthatóak a mesterséges intelligenciával, ám nagyobb térképeken kérhetünk
magunk mellé gépi társat, vagy ellenfelet, hogy meglegyen a létszám. Itt már a
szovjet és német oldal között is választhatunk, tábornokaink eltérő
képességekkel rendelkeznek, a megvívott csaták után fejlődhetünk is. A rengeteg
megnyitható extra, frissíthető egységek sokáig fenntartják majd az érdeklődést,
a balansz bár nem tökéletes, minden javítás után egyre jobb lesz. Érdekesség,
hogy a Twitch.tv segítségével steamelhetjük a meccseket, ha profik vagyunk,
rengeteg rajongók állítunk magunk mellé a csatornánkon. Ideje megbarátkozni a
fícsőrrel, elvégre a jövő játékaiban is hasonló megoldásokat találunk majd.
A
látványban egy picit csalódtunk, hét év után többet várna az ember, de az
Essence 3.0 motor, így is hozza a kötelezőt. Távolról nézve a tájak rendben
vannak, a dinamikus fények és az időjárás effektjei a legjobbak, az egységek és
páncélosok kidolgozásába nem lehet belekötni. Jó néhány épületet rommá
lőhetünk, a terep kedvez a destruktív hajlammal megáldottaknak - spongyát rá,
elvégre a túlélők majd újjáépítenek a háború után. Általánosságban elmondható,
hogy a textúrák minősége nem az igazi, amely főleg akkor mutatkozik meg, ha
zoomolunk a kamerával. Még szerencse, hogy az esetek többségében át kell
látnunk a terepet és nincs idő a részleteken időzni. A gépigény eléggé baráti,
s inkább videokártya-függő: hiába van jól procink, ha nem rakunk alá egy
izmosabb kártyát jó sok memóriával, akkor durván le tud esni a framerate. A
részletességet meg nem tanácsos levenni, lévén úgy már eléggé ocsmány
grafikával szembesülnénk. A hanghatások
viszont fenomenálisak, a fegyverek állandó ropogása szinte átszakítja a
dobhártyánkat, a robbanásokba az egész szoba beleremeg, olyan intenzív háborús
feeling sugárzik a játékból, hogy azt már tanítani kéne. A túlzott orosz
akcentussal felmondott szövegek egy idő után idegesítővé vállnak, nagyot dobott
volna a hangulaton, ha katonáink eredeti nyelven szólnának hozzánk. A zenei
betétek előtt le a kalappal: lelkesítő szovjet dallamok, pergő dobok és
rézfúvósok jelentősen segítik a beleélést, a kórusok mámorító hangja
tagadhatatlanul elvarázsolja az értő füleket.
A
Relic Entertainment játéka célba talált, mondjuk az előd tükrében nagyon nem is
lőhettek mellé. Kétségtelenül vannak hibái a Company of Heroes 2-nek, az egyik
ilyen ordas hiányosság a német kampány hiánya. Az első rész e tekintetben
verhetetlen, itt csak egy rövid küldetésszál vár ránk, igaz, annál velősebb. A
küldetésekben nem muszáj folyton a kézenfekvő megoldásokat követni, bátran
lehet kísérletezni, más irányból támadni. Egy okosan megtervezett taktika
kedvező végkimenetele pedig nem kevés elégedettséggel tölti el az embert. A
többjátékos mód könnyedén kitolja a cím szavatosságát, s ha a fejlesztők sokáig
életben tartják, ismét sokak kedvencévé válhat, főleg úgy, hogy manapság már
nem dobálják utánunk a második világháborús RTS-eket. Ha nem is lett elsöprően
tökéletes a Company of Heroes 2, teljesítménye még így is bőven elég a
sikerhez.
Kapcsolódó cikk
Normál esetben okés lenne ha festést meg miegymást lehetne venni, de lehetőség a "fejlesztésre", ami annyit ad hozzá a játékhoz, hogy X-Y egységnek megnő a sebzése X-Y százalékra. Ez már azért fel tudja borítani az egyensúlyt.
Remélem ezeket gyorsan berakják majd patchben, mert az automatch-re igen hamar rá lehet unni.
Az SC II a régivágású RTS-ek tökélyre vitt változata a CoH 2 viszont játékmenetben jóval modernebb RTS. Elég ha csak a True Sight rendszerre, a járművek sérülésrendszerére vagy az osztagokban lévő egyén értékére gondolunk. A felvehető fegyverekről eszközökről stb. nem is beszélve. :) Szóval azért óvatosan mérném össze a két játékot. Az SC II inkább a C&C szériával kéne összemérni azoknál viszont simán jobb.
Nem véletlenül késett a játék sem, gondolom pár pályát ki kellett cserélni a mikrotranzakciókra.
A 8 pont teljesen reális, szép és jó meg is vettem de azért többet vártam volna ennyi idő alatt.. Az egységek intelligenciája tényleg a béka segge alatt van és semmit nem fejlődött. Az online rendszerben még mindig nincs ladder és amúgy is érdekes, hogy nincs már szétválasztott rangrendszer helyett globális van tehát ha valaki 50es akkor orosszal és némettel is 50, nekem a régi rendszer jobban tetszett. A balance se az igazi még bár ezt folyamatosan hegesztik. A kampány okés bár a német rész nagyon hiányzik és hihetetlen, hogy nem fért bele.. Kevés pálya van még akkor is ha van amiből van havas meg sima is az nálam nem két különböző pálya. Az épületek elég egysíkúak lettek. Olyan igazi 8 pontos játék bár ennyi év távlatában lehet, hogy csak 7.5-et adnék rá pedig imádom a multiját de elsősorban azért mert az első rész után nem barmolták el. :)
Persze tetszik a grafika, a hóvihar remek ötlet volt, a kártyarendszer is tetszetős. A hangulat üt, a hangok ott vannak a szeren (bár az első rész egységhangjai jobban tetszettek). És ami a tesztből kimaradt ugye ott a True Sight rendszer amivel én még RTS-ben nem találkoztam és nagyon durván megdobja a taktikai lehetőségeket.
Szerintem a supporton fog múlni minden.. még két frakció idővel kelleni fog, ahogy új játékmód se árt.. anno ugye volt Assault, Panzerkrieg meg Stonewall amik jók voltak csak mapok nem voltak hozzájuk.. Szóval majd kiderül, kezdésnek nem rossz ez annyi szent :)
#1: szerintem nem lesz, vagy ha mégis akkor nagyon várom, mert én tegnap kezdtem el és nagyon bejön
Enyhén offtopic: a Spartacus Legends-ről várható teszt GK-n?
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.