Mi sem mutatja jobban, hogy mennyire veszélyes dolog
belenyúlni régi sorozatokba, mint amikor először bejelentette a 2K az új
XCOM-ot. Ne felejtsük el, akkor még nem tudtuk, hogy titokban már jó ideje
készül az „igazi” folytatásként aposztrofálható stratégiai játék, így a
rajongók joggal hihették azt, hogy egykori kedvenc taktikai-stratégiájukból a
kiadó egy leegyszerűsített akciójátékot akar készíteni. Az már csak extra
frusztrációként érkezett, hogy a játék a jövő helyett a múltban, egészen
konkrétan a ’60-as években vette volna kezdetét. Teljes árulás, a franchise
meggyalázása, és ehhez hasonló gondolatok keringtek mindenki fejében.
A játékot akkor készítő Irrational Games sem lehetett teljesen elégedett, így
később a belőle kivált 2K Marinnál landolt a fejlesztés, aki a bejelentést
követően teljes erővel vetette bele magát újra a munkába, mígnem a cím teljesen
eltűnt, és gyakorlatilag évekig nem is hallottunk róla. Nem véletlenül. A
srácok teljesen átdolgozták az anyagot, majd újra bejelentették, ezúttal már az
igen idióta The Bureau: XCOM Declassified néven. Ha a hülye címtől eltekintünk,
hamar rájöhetünk majd, hogy valójában egy igen-igen jó játékot találunk
mögötte. A megjelenés előtti verzió kipróbálásakor azonnal magával ragadott,
most pedig már rágom a körmeimet, mikor tehetem rá a kezem a végleges
változatra is.
De most akkor mi is a The Bureau: XCOM Declassified? Az eredeti FPS nézetes
túlélő-horror játékmenetet elvetették, a helyére pedig érkezett egy csapatalapú
TPS. Hogyan kell ezt elképzelni? Nos, a játék alapvetően hasonlít például a
Gears of Warhoz, vagy bármilyen, fedezékes harcra épülő shooterhez. A nagy
különbség abban nyilvánul meg, hogy itt részlegesen irányíthatjuk a csapatunkat
is. Rajtunk kívül még két ügynök tarthat velünk, s habár közvetlenül csak a
főszereplőnkkel lövöldözhetünk, a space megnyomására lelassul az idő, és
kiadhatunk utasításokat embereinknek, amelyeket aztán igyekeznek is
végrehajtani.
Ezek az utasítások lehetnek elég egyszerűek, például megmondhatjuk, hogy hova menjenek, hova húzódjanak fedezékbe. De innen kérhetjük meg őket arra is, hogy
használják különleges képességeiket: gyógyítsanak, vessék be a critical
strike-ot a kijelölt célponton, tegyenek le telepíthető ágyút, és hasonlók.
Amint kiosztottuk az utasításokat, a space ismételt lenyomására visszatérünk a
valós idejű akcióba, és sorozhatjuk tovább az űrlényeket. A rendszer rendkívül
egyszerűen és intuitívan működik, és tetemes mennyiségű taktikai lehetőséget
rejteget magában. Könnyű szerrel hajthatunk végre bekerítéseket, vonhatjuk el az
ellenfél figyelmét, amíg másik két katonánkkal mögéjük megyünk, és hasonlók.
Szóval a játék pörgős és taktikus egyben, ezzel sikerült elérnie, hogy
megcsillannak a klasszikus XCOM-erények egy modern játékmenetbe ágyazva. Ráadásul
embereink a harcok közben szinteket léphetnek, és új képességeket, perköket
kaphatnak, a fejlődés irányvonalát pedig mi magunk határozhatjuk meg. Ahogy
minden eddigi rendes XCOM-játékban, itt is fokozottan érdemes tehát ügyelni a
csapatunkra. Ugyanis akció közben harcképtelenné válhatnak, és nehézségi
szinttől függően ekkor még van időnk rá, hogy „feltámasszuk” őket, azonban már
közepes fokozaton is véglegesen meghalnak egy idő után, nehezebb fokozaton
pedig ha lesérülnek, már eleve nem is használhatjuk őket a küldetés végéig,
csak a bázison gyógyulhatnak meg.
Ehhez hasonlóan telitalálat a történet is, mely megmaradt 1962-ben, és az
idegenekkel történő első találkozást dolgozza fel. Főhősünk, a keményen piás és
szétdohányzott hanggal rendelkező William Carter mit sem tudva csöppen bele a
földönkívüliek meglepetésszerű támadásába, mely során megbénul az Egyesült
Államok kommunikációs rendszere, a hadsereg pedig képtelen felvenni a harcot a
technikai fölényben lévő ufókkal. Már amikor először bemutatták az akkor még
erősen más XCOM-ot, akkor is rögtön magával ragadott a hangulat, valamiért
folyamatosan Philip K. Dick jutott róla eszembe, pedig hasonló sztorit sosem
írt a sci-fi műfaj legendája.
De mégis, van az egészben valami titokzatos, valami borzongatóan különleges,
hogy a sztori nem a jövőben, hanem ’60-as években játszódik. Valahogy az egész
emberközelibbé, átérezhetőbbé vált ettől. Ráadásul egyszerűen imádom ezt a
korszakot: minden ügynök az elegáns öltönyös-mellényes-nyakkendős viseletében
tengeti napjait, és mindenhol és mindig cigarettáznak. Szeretnék abban a korban
élni. Szeretnék mindig és mindenhol cigarettázni. A The Bureau-nak kicsit olyan
hangulata van, mintha az X-aktákat visszaröpítették volna 30 évvel, és
beledobtak volna egy rakás akciót a misztikum mellé.
És ehhez tökéletesen alkalmazkodik a környezet is: a mai szemmel erősen
fejletlen, de annak idején korszerű bázisok a maguk romantikus megoldásaival,
vagy éppen a látványos utcai reklámtáblákkal telerakott kisváros, mely az
idegenek támadása után magában is képes vérfagyasztó látványt produkálni. Miután
azonban Carter ügynök átesett az első sokkon, rájött, hogy idegenek igenis
léteznek, újabb sokkok következnek: beépültek közénk, és úgy vehették át a
legfelsőbb tisztek feletti irányítást is, hogy mi sosem sejtettük. Miután
sikerült átverekednünk magunkat az első küldetésen, hamarosan eljutunk a The
Bureau titkos bázisába, ami a továbbiakban a központunkként fog szolgálni.
Így tehát a készítők sikeresen hoztak vissza egy újabb játékelemet a klasszikus
XCOM-ból, mégpedig a bázisunk menedzselését. Az előzetes verzióval eltöltött
idő alatt még nem vált számomra egyértelművé, hogy pontosan milyen szinten avatkozhatunk be a hely működésébe, de az biztos, hogy sok NPC-vel
beszélgethetünk (amolyan Mass Effect-szerű, körös feleletválasztással),
kiválaszthatjuk a csapatunkat, részletesen testreszabhatjuk embereinket,
segíthetünk a helyi, kissé túlbuzgó tudósnak a kutatásokban azzal, hogy idegen
technológiákat szerzünk neki, rádióadásokat próbálhatunk befogni a csinos
rádiós tisztnél, illetve gyakorolhatunk a lőtéren. Meg persze itt tudjuk
kiválasztani azt is, hogy melyik küldetésre indulunk legközelebb.
Mivel a jó tudósunk hamar felszerel minket egy idegen technológiára épülő
karpereccel, rövidesen olyan képességekre tehetünk szert, mint a telekinetikus
lebegtetés. Nem nehéz tehát elképzelni, hogy a játék előrehaladtával mindenféle
idegen fegyverrel és képességgel leszünk ellátva, melyekkel nagyobb eséllyel
indulhatunk harcba a nálunk sokkal fejlettebb rosszarcúakkal szemben. De
maradjon valami felfedeznivaló a végleges változatra is, mert ezek után
teljesen biztos vagyok benne, hogy ez a játék a nyár egyik legnagyobb durranása
lesz, úgyhogy természetesen részletes teszttel jelentkezünk majd, egészen
pontosan augusztus 20-án!
Kapcsolódó cikk
De a kiadó jófej, így pár nap múlva már nálunk lesz tesztre a végleges játék, viszont 20-án tehetjük majd ki leghamarabb a tesztet.
De a teszt alapján én is elhatároztam, hogy beszerzem valahonnan... Nagyon tetszik az atmoszféra, és a taktikai részével is kezdek kibékülni.
Nos, ez a játék mindenképp érdekes, habár elég megosztó. Én nekem a jelenlegi kedvenc játékom. Már elő is rendeltem! Csak nem tudom mikor jelenik meg? 20-ikán vagy 23-ikán.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.