Furcsa
egy jószág a lassan másfél évtizedes múltra visszatekintő Europa
Universalis-sorozat. A csontkemény stratégiák sorát erősíti, olyan címek előtt
taposta ki a talajt, mint a második világháborúra kihegyezett Hearts of Iron,
vagy a Crusader Kings. A Paradox Interactive kiváltságos helyzetben van, hiszen
a célközönsége soraiban történészek, egyetemi diákok, vagy csak a témát
behatóbban ismerők közül kerül ki, akik nem elégednek meg a felszínt karcolgató
RTS-ekkel, vagy más, birodalomépítős stratégiákkal. Sajnáljuk nagyon, de ez
utóbbiba a Total War-széria is beletartozik. A hardcore élvezeteket viszont az
Europa Universalis nyújtja. Ugyanakkor, aki háborús filmekre emlékeztető
látványt vár, annak csalódnia kell: a puritán külcsín szintén a műfaj velejárója,
a legtöbb időt a világtérkép bogarászásával töltjük, az akció szöveges
utasítások és ikonok formájában jelentkezik. Még mindig nem tágítasz? Akkor
készülj fel, elvégre hosszú hónapokig más programot nem tűrsz meg a képernyőn.
Mivel
a cím nem izzasztja meg a grafikus magokat, így a gépigény is leragadt egy tíz
éves játék szintjén, még a nagypapa őskövületén is elfut (és ami a
legfontosabb: a munkahelyi gépeken). A laikusokat persze elriaszthatja a
rengeteg opció, az évszámok és a száraz törtélelmi adatok, ám abban az esetben,
ha nem szamárfület és kackiás bajuszt rajzoltál a történelemkönyvekben szereplő
személyeknek, hanem urambocsá’ bele is olvastál, s nagyvonalakban emlékszel is
a leírtakra, akkor szép lassan megpróbálhatod Európa sorsát befolyásolni a kiválasztott
nemzeteddel. A rajongókat persze kell ösztökélni, minden egyes fontos menüpontot
megtalálnak a kezelőfelületen, az újdonságok sora inkább a mélységekben rejtezik.
Kifinomult, letisztult rendszer dolgozik a játék alatt: az uralkodói teendők
sorát háborúk, diplomáciai lépések, fejlesztések és az erőforrások menedzselése
teszi ki. A cél persze a globális hatalom megszerzése lesz, ám az odáig tartó
út számos váratlan fordulatot és megannyi ősz hajszálat eredményezhet.
A
negyedik rész története egy négyszáz éves időszakot ölel fel. 1444 november közepén
a várnai csatát elvesztették a lengyel és magyar csapatok az Ottomán Birodalom
ellen. A törökök utat találtak a kontinens szívébe. Az addigi dicső, biztos
lábakon álló államokat gyakorlatilag lefejezték, trónviszályokba csöppenünk,
miközben a török haderővel is számolnunk kell. Abszolút hálátlan korszak ez,
annak ellenére, hogy itt még befolyásos hatalomként tekintettek a Magyar
Királyságra. Európa számos nemzetét irányíthatjuk a játékban, de hithű
szittyaként naná, hogy hazánk fiaival kezdtük a térhódítást. Mindegyik államnak
megvan a saját erőssége és gyengesége – természetesen úgy, hogy a történelemhűséget
a legnagyobb tiszteletben tartották a fejlesztők. Az események szinte ugyanúgy
követik egymást, ahogy az a valóságban is történt, rajtunk áll, hogy követjük-e
a számunkra kitaposott ösvényt, vagy szembe megyünk vele és megpróbáljuk
megváltoztatni a krónikákat. A kampány egyébiránt Napóleon jobblétre
szenderüléséig, azaz 1821-ig tart – addig az erőviszonyok folyton változnak,
milliók halnak meg a csatákban vérbe fúlva. Lesz itt harminc éves háború,
véletlenszerű felkelések, várostromok. Persze aktívan nem veszünk részt
bennünk, csupán parancsokat osztunk – a vérontás végkimenetelét számtalan
tényező határozza meg reális keretek közt.
Hiába
is szeretnénk rögtön elagyabugyálni a törököket, majd szépen terjeszkedni a
szélrózsa minden irányába, amikor a belső viszályokkal és lázadásokkal is
szembe kell néznünk. Míg mi a sebeinket nyalogatjuk, addig a többi hatalom is
éli a mindennapjait, ezernyi a teendő, eszünkbe sem jut hódításokba kezdeni,
mivel esélyünk sincs rá. A katonai fellépések csupán egyetlen apró részei a
játéknak. Például szinte lehetetlen szövetségek nélkül beleköpni bárkinek a
levesébe, egyensúlyban kell lennie a vallásnak, a gazdaságnak, a háborúknak. Okos
diplomáciai döntéseket kell hoznunk, amelyek minden félnek előnyösek, fenn kell
tartanunk államunk stabilitását gazdasági és technológiai téren, lehetőleg úgy,
hogy belső mételyek ne fertőzzék. Naná, hogy akár külső, akár belső
csoportokról van szó, mindenki a hatalomra és a területek feletti ellenőrzésre
törekszik. Szerencsére a mechanika annyira lebilincselő, hogy bármilyen
vérmérsékletű uralkodónak teret enged – de a hadvezéri képességek mellett a
politikához is konyítanunk kell, nem is keveset.
Ne
ijedjünk meg, hogy elsőre semmi nem megy simán. A kísérletezés a sikerhez
vezető út első lépcsőfoka. Kezdésnek nem árt barátságba kerülni a szomszédos
államokkal, hogy egy támadás ne érjen felkészületlenül bennünket. Bevétel
nélkül hiába is reméljük, hogy fennmaradunk az utókor emlékezetében, szoros
kereskedelmi kapcsolatokat kell kiépítenünk. A szerződések felrúgása akár
blokádokhoz, embargókhoz, vagy rosszabb esetben háborúkhoz is vezethetnek. Ettől
függetlenül az adásvétel kihatással van a technológiára. Egy kereskedelmi
csomópontot persze erővel is elfoglalhatunk. Lehetőségeink gyakorlatilag
végtelenek, csak akkor lehetünk irányító hatalom, ha presztízsünk is növekszik.
A képernyő bambán bámulása helyett okosodjunk: ha például nem elég a játék által
nyújtott háttértörténet az adott egységről, ötletekről, vagy technológiákról,
nyissuk fel az internetet és tudakozódjunk, és az alapján hozzunk meg a
döntéseinket, természetesen a földrajzi jellegzetességeknek megfelelően. Az
időzítés szintén fontos tényező, nem egyszer előfordult, hogy két állam sokáig fújt
egymásra, összecsaptak, miközben mi a székben hátradőlve vártuk a végeredményt.
Utána a vesztes ezernyi sebből vérző országról mi is lehúztunk el bőrt, miután
persze lepacsiztunk a győztessel. Ilyen ez a politika, csak a dögkeselyűk
maradnak életben.
A
szép teljesítményért fejében uralkodói pontok ütik a markunkat – a Paradox
egyelőre még csak puhatolózik a szerepjátékos elemekkel, de kezdésnek nem is
olyan rossz. Ezek a pontok szükségesek a technológiai kutatásokhoz, illetve a
nagyobb húzásokhoz. A közigazgatáshoz szinte elengedhetetlenek, fokozza a
stabilitásunkat. Lehet, hogy évtizedekig azonos döntéseket hozunk, ami nem
lenne túl kifizetődő, elvégre minden nemzetnek időnként szüksége van
irányváltásokra is (kevesebb háború, még több diplomácia és fordítva). A
közgazdaságtan nagyon nem menne, fogadhatunk híres tanácsadókat is, ezzel a
havonta érkező monarch pontjainkat is fokozhatjuk. Ha már végkép elemünkben érezzük magunkat,
akkor gyarmatokat szerezhetünk Afrikában, vagy Dél-Amerikában, de legyünk
tiszteletben azzal, hogy a bennszülött lakosság nem éppen egy civilizált fajta,
ha megsértjük őket, esélyünk sem lesz kiengesztelni.
Megannyi
komplex lehetőség, s mindez a mi ölünkben – csak tudni kell bánni vele. Rajtunk
múlik, hogy mennyire merülünk bele, s mennyit engedünk az automatizált
folyamatoknak (semennyit!). Hozzátennénk, hogy a felhasználói felület és
világtérkép nem minden esetben lesz a segítségünkre, a tippekből sokkal többet
is elfogadtunk volna, a kereskedelmi térkép pedig egyszerűen túlbonyolított a
rengeteg kördiagramjával. Az Europa Universalis IV egy ijesztő játék, ijesztően
sok lehetőséggel, nemzettel és az előző részekhez hasonlóan remek
moddolhatósággal. A Paradox alkotása még mindig a műfaj legjobbja, s már nem is
annyira rétegjáték. A 3D-térképeknek hála látvány is fejlődött, igaz, csak
módjával. Hódítsunk akár a technológiai oldalon, netán a szavak erejével és a
kereskedelemmel, a játék minden stílusnak teret enged – csak aztán a nehogy
kimaradjunk Európa sorsfordító eseményeiből, miközben mi valamilyen sehonnani
szigeten molesztáljuk az indiánlányokat.
Szerintem ma elő is veszem... :/
Ezel is várok amíg magyarítás nem lessz hozzá,. Ha a TW-t alig hogy értem (persze hogy értek valamit de mondjuk az ciki volt amikor véletlenül vallást váltottam...)
akkor ennél sík hülye leszek...
Mindenesetre ma majd meghódítom európát...
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.