Ha
egy sorozat trilógiává bővül, a józan paraszti ésszel megáldott játékos joggal
gondolhatja, hogy a cím rálelt már a kitaposott útra, kőbe vannak vésve a
szabályok, nem hiányzik belőle az egyediség, s pont azt kapjuk tőle, amit
várunk. Nos, az első rész még az Xbox 360 korai felhozatalát erősítette,
sztori alapú külső nézetes akcióbombaként hivatkoztunk rá, aztán három évvel
ezelőtti második rész szépen felrúgta a szabályokat: a narratíva csupán egymásra
dobált pályákból állt, a kooperatív lehetőségeket helyezték előtérbe, ráadásul a
helyszínként szolgáló bolygó fagyos környezete is trópusivá változott. A
langyos fogadtatást teljes mértékben megértjük, ahogyan azt is, hogy ha a
Capcom életben akarja tartani a frencsájzt, illik mindent átgondolni. Nem azzal
van a baj, hogy nyugati fejlesztőnek adták ki a címet, hanem azzal, hogy a
Spark Unlimitedre esett a választás. A botrányos Turning Point és az íztelen
Legendary után a srácok nem is csúfolták meg magukat: bár a minőséget tekintve
ez az eddigi legjobb munkájuk, de még mindig nem az igazi.
Kevesebb
költségvetés, minimális marketing, nyárvégi megjelenés - minden adott a
bukáshoz, de még mielőtt elkárhoztatnánk a Lost Planet 3-at, soroljuk fel az
érdemeit! A Lost Planet 3 eseményei az első rész előtt zajlanak, tehát előzménytörténettel
van dolgunk. Az EDN III. planétát még nem formálta át a klímaváltozás: fagyos,
zord körülmények uralkodnak rajta. Főhősünk Jim Peyton, családja pénzszűkében
áll, ezért elvállal egy eléggé kockázatos munkát a NEVEC megavállalatnál,
amelyről itt még nem sejti senki, hogy milyen megátalkodott banda. Ő az egyike
azoknak a telepeseknek, akik hőenergiát bányásznak az ismeretlen bolygón. A
biztonság sem kimagasló: űrhajójuk lezuhan, a berendezések meghibásodnak, s így
Jimnek meglehetősen puritán körülményekhez kell alkalmazkodnia. A kitermelés
persze nem állhat meg, a gépeket hősünk szorgosan javítja, aztán egy nap
hirtelen baleset történik, Jim kis híján otthagyja a fogát, majd hamarjában
ráébred arra, hogy a bolygó korántsem lakatlan.
Szerencsére
a játék egyik nagy erőssége a történetmesélés, főhősünk is szerethető figura.
Azért a hangsúly továbbra is akción van, viszont a moziszerű élmény, a sok
párbeszéd és az elfogadható sztori miatt sokkal fogyaszthatóbb darabbal van
dolgunk, mint legutóbb. Persze rengeteg olyan anyagot láttunk már, ahol hőseink
csapdába esnek egy ismeretlen terepen, kétségbe esnek, keresik a kiutat - a
szokásos sablonok itt is tetten érhetőek. Az agresszív idegen fajjal, az
akridokkal való találkozás most sem okoz meglepetést, viszont Jim bamba
ábrázatát meghazudtolva igenis rokonszenves alak: humora nem tolakodó, segít a
bajba jutott társain, nem válik idegbeteg őrülté, tudja, hogy szeretett
felesége a Földön vár rá. A küldetések között láthatjuk asszonyunk csöpögős
videoüzeneteit, de ezek az apróságok pont elegendőek arra, hogy átérezzük
főszereplőnk motivációját, amely sok játékban egyszerűen nem sikerül. Csapatunk
tagjaival a rögtönzött bázisunkon cseveghetünk, a szereposztás változatos és
nem az ismert akciófilmes sztereotípiákat követi, illetve a küldetéseket is itt
vehetjük fel.
Aki
non-stop akridgyilkolásra vár, részben csalódni fog. A játékban folyamatosan
térképezzük fel az EDN III-at, meglehetősen lineárisan. Találunk nyugodtabb
szakaszokat, amiket időnként ádáz küzdelmek zavarnak meg. Sokat gyalogolunk
egyik helyről a másokra, nem egyszer visszatérve a már felfedezett területekre,
egy idő után a gyorsutazás lehetősége némileg enyhíti az egyhangú sétákat. Az
elénk toppanó lények változatosak, bár még mindig nem értjük, hogy miért
kellett a földi állatokról, pl. pókokról mintázni az akridokat. A külső
nézőpontot használó irányítás gyorsan kézre áll, különféle tereptárgyakat
használhatunk fedezéknek, melyek között gyorsan válthatunk. Gránátokat hajigálunk,
és változatos fegyverarzenált vehetünk be a pisztolytól kezdve, a gépkarabélyon
és a sörétesen át, egészen a rakétavetőig. A lövöldözés összességében korrekt
keretek között zajlik, de némi finomítás még nem ártott volna, bár egy idő után
monotonná válik az egész. A külső és belső helyszíneket folyamatosan tisztítjuk
meg az akridoktól, akik mindaddig megállíthatatlanul özönlenek, míg a
spawn-pontjaikat meg nem semmisítjük. A tűzharcokat gyakran QTE-szegmensek
szakítják meg, olykor azért, hogy levakarjuk magunkról az ellenséget, de a
főellenségekkel vívott harcoknál is gyakorta előfordult. Apropó, bossok! Jóval
nagyobbak a mezei társaiknál, a legyőzésükhöz szükséges recept sem igényel
komolyabb agymunkát: térjünk ki az útjukból, s lőjük a narancssárgán villogó
testrészeiket – a felvázolt képlet szerint cselekedjük még tízszer-tizenötször
és miénk a győzelem.
A
rajongók legnagyobb örömére visszatérnek a mechák is, melyek nem feltétlenül
golyószóróval megáldott lépegetők, hanem annál robosztusabb, elsősorban a
bányászatnál használt Rigek. Fegyvereik nem is igazán fegyverek, hanem markolók
és fúrófejek, melyek jól jöhetnek a helyi vadvilág likvidálásában. Egy mech
botkormánya mögött első személyű nézőpontból láthatjuk az eseményeket, a Rig
mozgása lassú és nehézkes, látható, hogy nem katonai célokból építették, ám a
szükség törvényt bont. A nagyobb lényeket magunkhoz kell szorítanunk, majd a
fúróval adni az arcának. Később persze fejleszthetjük is a behemótot, különféle
frissítéseket vásárolhatunk hozzá, ami jól jön a fokozatosan keményebb
ellenfelekkel szemben.
Bizony,
a játékban nem kell megelégednünk az alapfelszerelésünkkel. Hőenergiát
gyűjthetünk a leölt ellenfelekből, illetve a föld megfúrásával, amely a játék
valutájaként szolgál. Ebből vásárolhatunk új fegyvereket, a meglévőkhöz
kiegészítőket és lőszert. Természetesen kiválaszthatjuk, hogy az adott
küldetésre milyen fegyvereket vigyünk magunkkal. A kisebb, rovarszerű
akridokkal futunk össze a leggyakrabban, kisebb csoportokban nem is okoznak
meglepetéseket, az ellenük alkalmazott taktikára hamar rájövünk. A legnagyobb
baj a Lost Planet 3-mal az az, hogy a csaták meglehetősen egyformák, a
mechanika nem eléggé ütős ahhoz, hogy hosszú távon is megkedveljük, a játék
végéig pedig már csak a tisztesség kedvéért jutunk el. Jobb esetben.
Nem
kell beértünk pusztán a főküldetésekkel, rengeteg maszek melót is
elvállalhatunk, ha van hozzá elég türelmünk. Annak ellenére, hogy megtörik a
játék lendületét, legalább a pénztárcánkat duzzasztják. Nagy változatosságra
persze ne gondolunk: a mellékküldetések kimerülnek DNS-minták gyűjtésében,
munkagépek javításában, vagy megvédésében. Még ezektől a rutinmisszióktól sem
válik változatossá a játékmenet, sőt mindinkább arra hívják fel a figyelmet,
hogy a Lost Planet 3-ból hiányoznak a magvas ötletek és maradandó pillanatok. A
gyűjthető tárgyak sem hiányoznak a produktumból: szöveges és audionaplókat
kereshetünk, amik új titkokra derítenek fényt a háttértörténettel kapcsolatban.
Ha minden munkát bevállalunk, nem rohanunk sehova, odafigyelünk a gyűjthető
extrákra, akkor egy izmos játékidő lesz a jutalmunk, igaz, változatosság
nélkül.
A
multiplayer terén sem erőltette meg magát a Spark Unlimited, négy játékmódban
tehetjük próbára képességeinket: a tízfős Deatmatch magáért beszél, az
Extractionben két csapat veselkedik egymásnak a hőenergia kitermeléséért – az a
csapat nyer, aki a legtöbbet bányássza. A Scenario módban egy adott
forgatókönyvet kell kiviteleznünk, például bombát kell élesítenünk, míg a másik
csapat próbálja ezt megakadályozni. Az Akrid Survival a kötelező hordamód,
három csapat ténykedése közepette, de vittek bele egy kis fűszert: a
hullámokban érkező lények legyőzése után még a kontrollpontok elfoglalása is a
saját csapatunkra hárul. A baj az, hogy az ellenfél csapatának alaposan össze
kell szednie magát, ha labdába akar rúgni, elvégre, a megszerzett előny szinte
behozhatatlan - a kiegyensúlyozásra még oda kellett volna figyelni. Hiányzik a
szeretet a többjátékos módból, nem hinnénk, hogy a kampány végigtolása után
valaki huzamosabb időt eltöltene vele.
A
Lost Planet 3 külsőségei tisztességesek, ámbár az MT Framework-motot sutba
dobták az Unreal Engine 3 kedvéért, amit nem teljesen értünk. Van egy szépsége
annak, hogy a bolygón sűrűn havazik, a látási viszonyok csekélyek, de a fagyos
témából szinte mindent kihoztak, amit lehetett. A karaktermodellek részletesek
és nem voltak sebességgondjaink sem, az animációkba ugyan beleköthetnénk, de
nem tesszük – a látványvilág minden téren hozza a kötelezőt, csupán a töltési
időt kellett volna leredukálni. Azt viszont már nem nézzük el, hogy a belső
terek – főleg a barlangok – meglehetősen vérszegények, pár minta váltja egymást
folyton, s a pályák még a külső tereken is rendkívül kötöttek. A zenék sem
visszhangoznak a füleinkben sokáig, annak ellenére, hogy a küzdelmek során
filmekre hajazó pattogósabb darabok szólnak, de az instrumentális
country-darabok sem hiányoznak. A szinkron elfogadható, csupán néhány művész
játssza túl a szerepét az NPC-k között.
Nem
váltja meg a világot a Lost Planet 3, s ha nem is nő fel a sorozat
nyitódarabjához, a második résznél mindenképpen jobb és tartalmasabb. Kár, hogy
a harc meglehetősen repetitív, nincs meg benne az a plusz, amiért hosszú évek
múltán is emlékeznénk rá. A Spark Unlimited nem vállalt többet a feltétlen
szükségesnél, izzadságszagú iparos munkát tett le az asztalra, viszont a
történet érdekes és a főszereplő sem egy lélektelen kurafi. A kampányt
elnyújtják, mint a rétestésztát, ha éppen nem a sok gyaloglás miatt ásítunk,
akkor a monoton harcok miatt. A multi ebben a formában szinte felesleges,
egyszer használatos adalék. Egy kicsivel több szeretettel átlagon felüli darab
lett volna, így viszont a széria könnyen eltűnhet a süllyesztőben – nagy kár
lenne érte. Ha türelmes vagy, s csíped a havas helyszíneket, az őszi
slágertermékek előtt beiktathatod a Lost Planet 3-at, vagy később, egy delejes
leárazást elcsípve.
A japánok az elmúlt évek során rájöttek arra, hogy ha a nyugati igényeknek meg akarnak felelni, akkor nyugati fejlesztővel kell összerakatni a Lost Planet 3-at. A végeredmény tisztességes, de korántsem maradandó.
Amúgy egy kontroller nem àrt hozzá.
Egyèbként a Dishonorednek is kurva jó hangulata van.. De ahhoz se àrt kontroller.
Brutàlis hangulata és körítèse van. Nàlan top 10 játék
Egyébként ez is jónak néz ki. Nem tudom miért szídják sokan a Capcomot?! A Resi6-al kicsit mellé lőttek, de aztán jött a Chronicles, ami ismét méltó Resi lett. Összességében a Capcom, nekem még nem okozott csalódást!
Egyszer beruházok erre is, bár hasonló stílusnak nézem a DS3-at, ami nekem annyira bejövős lett, hogy nem hiszem hogy ez felülmúlja.
Parasite Eve WÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁ!:-D
Rég hallottam ezeket a neveket.Legnagyobb élmények.
Jahh a főhős meg egy az egyben muter unokatestvére ugyanígy néz ki :D
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.