Új konzolgeneráció és egy új esély. A Konami valószínűleg nagyon várta már, hogy megérkezzen a PlayStation 4 és az Xbox One, mert kénytelen-kelletlen ő is belátta: a Pro Evolution Soccer az elmúlt néhány évben versenyképtelen volt a FIFA mellett, ahhoz pedig, hogy újra pályára léphessen, drasztikusabb változtatásokra lesz szükség. Ehhez képest meglepő, hogy a japán kiadó nem akarja elkapkodni a váltást: a Pro Evolution Soccer 2014 a PC mellett PS3-ra és Xbox 360-ra jelent meg, és nem is készül belőle újgenerációs változat. Változások viszont történtek, ráadásul olyanok, amiknek meghatározó szerepük lehet a jövőben.
Rendben, ne kerülgessük: a Pro Evolution Soccer 2014 vadonatúj motort kapott, méghozzá a Metal Gear Solid ötödik részét is hajtó FOX Engine-t pakolták be a játék alá. Hideo Kojimáék fejlesztése most debütál először élesben, ráadásul nem vizsgázik rosszul - igaz, maradéktalanul nem is lehetünk elégedettek. Hogy egy pozitívummal indítsak, a pályán focizó játékosok mozgása és a játék fizikája mindent lepipál, amit jelenleg virtuális foci címén el akarnak nekünk adni. Egyszerűen öröm elidőzni a részleteken: figyelni, mennyire folyamatos és lendületes minden animáció, mennyire odafigyeltek a készítők a legapróbb részletekre, minden egyes cselnek van eleje és vége. Mindehhez tökéletesen asszisztál a fizika, és bár ezen a ponton nem vállal túl sokat a játék, rengeteget finomodott.
Láttunk már persze olyat, hogy a játékosok változtatják mozgás közben a súlypontjukat, és hogy a labdát is ennek megfelelően terelgetik, de a leghihetőbbnek eddig a Pro Evolution Soccer 2014 tűnik. Itt tényleg érezni, mikor iramodnak meg a focisták, mikor van a lövésednek ereje, és hogy kivel mennyire érdemes kekeckedni a pályán. Ha egy játékosnak betámasztunk, lepattanhat rólunk, ha sprint közben taszajtunk egyet a csatáron, nagyokat lépkedve próbálja megtalálni az egyensúlyát, nehogy arcra essen. Ha tisztességesen eltalálod a labdát, tényleg bombagól lesz belőle, de ha hárít is a kapus (és tegyük fel, nem öklözi ki a lasztit jó messzire), akkor sem biztos, hogy minden elveszett: nemcsak lepattanhat róla, de akár ki is csúszhat a kezéből, amire szemfülesként még rárepülhetsz. A Pro Evolution Soccer 2014-ben kifejezetten szép focit láthat az ember, ráadásul mindez azt is lehetővé teszi, hogy okosan játssz: valódi visszajelzést kapsz mindenről, így legközelebb már tudni fogod, hogy mit csináltál jól vagy rosszul.
Ha már a külsőségeknél tartunk, a teljesség kedvéért meg kell jegyezni, hogy a játék grafikailag ugyan szebb lett, de egy motorváltástól azért látványosabb ugrásra számít az ember. A karakterek és az arcok kidolgozottsága még mindig nem az igazi, a fejlesztők az ismertebb játékosokra gyúrtak rá, persze érthető okokból. Valódinak ható gyep itt sincsen, a pálya körül álló fotósok és biztonsági őrök mozdulatlanul állnak, mikor közéjük csapódik a labda, a közönség pedig úgy van animálva, mint egy másodpercenként két képet lepörgető GIF. Ráadásul a körítés nagyon ingerszegény, hiába ülnek minden széken, nincs olyan érzésed, hogy tele van a stadion, és a Konami a színekkel sem mert játszani, pedig ettől kicsit izgalmasabb lett volna az, amit látunk. Muszáj megemlíteni, hogy a visszajátszások még a pocsék szintet is alig érik el: egyrészt közelről még ijesztőbb a végeredmény, ráadásul annyira leesik ilyenkor a framerate, hogy nemcsak nézhetetlenné teszi az átvezetőket, de megöli a két bekezdéssel előbb említett folyamatosságot is. Ez egyébként nyilvánvalóan abból fakad, hogy közben a játék vadul számolja a folytatásra valót, ha megpróbálod elnyomni ezeket, még egy “now loading” feliratot is kapsz bónuszba.
A fentiek hatásán túl egyébként alapjaiban nem változott a Pro Evolution Soccer játékmechanikája, a fejlesztők a Pro Evolution Soccer 2013 által felvett - szerintem amúgy jó - irányvonalat folytatva polírozták a játékot, és csak minimálisan változtattak. A Pro Evolution Soccer továbbra is valamivel tudatosabb játékot tesz lehetővé, mint a FIFA, az irányítás aprólékosabban kidolgozott, viszont továbbra sem jelent nehézséget a megszokása és a kiismerése, ami remek dolog. Az aprólékosság jegyében egyébként a Pro Evolution Soccer 2014-ben minden korábbinál mélyebben nyúlhatunk bele a csapatunk taktikájába, egyenként tologathatjuk a játékosainkat, és komplexebb forgatókönyveket is összerakhatunk. Aki persze szeretné, rábízhatja ezeket a beállításokat a gépre is, bár nekem meggyőződésem, hogy érdemes szöszölni vele, mert a mesterséges intelligencia sokszor nincs a helyzet magaslatán: a játékosok olykor össze-vissza kóvályognak, későn kapcsolnak - sok bosszúságtól kímélheted meg magad, ha te veszed kézbe a dolgokat. További jó hír, hogy duplájára növelték a számukat, így már több mint százan vannak azok a játékosok, akik a tavaly bemutatott PES ID feature jegyében jellegzetes mozgáskultúrával rendelkeznek, és a nagy átlagtól eltérően már a mozdulataik alapján fel lehet őket ismerni. Ez persze továbbra is inkább eye candy adalék, a focimániásoknak viszont tetszeni fog.
Az igazán érdekes újdonságot viszont az úgynevezett Heart rendszer bevezetése jelenti. A csapatok és a játékosok moráljának implementálásával nem először találkozunk a focijátékokban, azonban bátran ki merem jelenteni, hogy a Pro Evolution Soccer 2014-ben sikerült eddig ezt a legteljesebb módon megvalósítani. A meccsek során minden játékos teljesítményét befolyásolja majd a hangulata, amit a menüben mi magunk is nyomon követhetünk. A hangulat természetesen ingadozik, ha emberünk formában van, gólt lő, akkor boldogabb lesz, ha viszont elpuskázza az előtte álló lehetőségeket, hibázik, rosszabbul érzi majd magát. Ilyenkor érezhetően összeszedetlenebbé válik, még több rossz passzt ad, lelassul, egyáltalán nincs ott fejben - küldhetjük a kispadra. Ráadásul még egy ponton csavarodik a történet: itt tényleg számít majd, hogy mikor játszunk otthon, a saját közönségünk előtt, idegenben érezhetően nagyobb - de nem leküzdhetetlen! - nyomás nehezedik a csapatunkra.
Tökéletes meccsélmény, mondhatnád, de sajnos ki kell, ábrándítsalak: a Konami gyakorlatilag mindent elkövetett, hogy plusz egy bekezdésnyi sajnálkozás legyen a Gamekapocs tesztjében. Egyrészt ott vannak a hangok. Vagyis szinte nincsenek. A kommentátorok borzasztó teljesítményt produkáltak, unalmasok, sótlanok, ismétlik önmagukat, és olyan monológokat vágnak le gyakorlatilag teljesen feleslegesen, hogy fogtam a fejemet. Ráadásul a közönség sokszor gyengécske morajlását is elnyomják, erősen ajánlott játszani picit a beállításokkal a játék elején. És a zene: valaki szóljon a Konaminak, hogy rakjon össze normális soundtracket, mert ami most van, vállalhatatlan! A komolyzenétől a gépin át egészen a Guantanameráig minden szerepel a palettán, az egyedüli értékelhető dallamot kétségkívül a Bajnokok Ligája hivatalos himnusza jelenti. Slusszpoénként pedig említsük meg a menüt, ami funkcionalitását tekintve ugyan korrektül működik, átlátható és könnyen használható, de kinézetre a japán játéktermeket idézi, a kijelölést sejtető kamukurzor pedig vérciki.
A tartalom tekintetében a Pro Evolution Soccer 2014 nem változott sokat, apró fejlesztéseket kapunk, formabontó újdonságokat nem. Játszani persze lesz mivel, de általában véve úgy gondolom, hogy a játékmódok szempontjából a játék elavult, és ha a FIFA tudott gurítani egy Ultimate Team módot, a Konaminak is illene előrukkolni valamivel rövidesen. Mindenesetre a gyorsmeccsek játszásán kívül továbbra is kipróbálhatjuk magunkat menedzserként a Master League-ben (itt végre válogatottakat is terelgethetünk), koncentrálhatunk egyetlen játékosra a Become a Legendben (most már akár kapusként is), és egy év kihagyás után visszatér a League mód is - plusz mindehhez add hozzá a multit. A licencek gyűjtögetése folytatódott egyébként, igaz, a számunkra kevésbé érdekes argentin és chilei bajnokság csapatait, illetve az AFC-t (Asian Champions League) sikerült belepasszírozni a csomagba, aminek prózai oka van: a Konaminak nincs túl nagy mozgástere Európában a FIFA miatt, de Ázsiában és Dél-Amerikában óriási népszerűségnek örvend a Pro Evolution Soccer, ezért inkább erre kapirgál. (A licencek kapcsán vegyük észre azt az érdekességet is, hogy idén a játék borítóján nem szerepel egyetlen játékos sem, erre az első epizódok óta nem volt példa!)
A Pro Evolution Soccer 2014 jól sikerült, a helyzet bíztató: a FOX Engine remekül teszi a dolgát, a játékmenet teljesen rendben van, ha nem fontos számodra a körítés és a máz, nyugodt szívvel ajánlom, tetszeni fog. Másrészről viszont egy beváltatlan ígéret ez, mert nagyon sok mindent nem kaptunk meg, amit egy vízválasztó epizódtól várnánk. A prezentáció még mindig langyos, a tartalom elavult, a licenchiánnyal még mindig nehéz megbarátkozni, és úgy általában több újdonságra lenne szükség ahhoz, hogy a Konami elfeledtesse velünk az elmúlt generáció vérszegény próbálkozásait.
A Konaminál 2014-ben kezdődik a next-gen
Mégpedig az, hogy teljes mértékben alkalmatlan kompetitív játékra, mindaddig amíg a
KONAMI semmit nem tesz a latency- hackerek ellen. (mintha akadozna a game, az animáció, a power bart fél másodperccel a lenyomás után látod meg, túlterheli az ellenfél a hálózatod, és teljesen ellehetetleníti a dribblinget, és úgy egyáltalán a karik irányítását. Ezáltal úgy fognak mozogni a játékosaid, mint Xanyi a 90. percben. Tohonyán.) Az online cheatelést egy év szappanleejtősdivel díjaznám.
A licenzsek hiányát már minden platformon orvosolták a rajongói option file-ok, azt már nem lehet a játék negatívumai között említeni.
TheNick kolléga által említett védő-hiba benne van a konkurencia játékában is, ami érthető, mert a gép tudná a védővonalat vonalzó-pontossággal tartani, de akkor a büdös életben nem lehetne egy kiugratást megcsinálni. Sajnos a védők hiba-faktorát így tudják jelenleg "szimulálni".
Amit a tesztben is említ a tesztelő
Szabadrúgásnál az alaphelyzetben beállított keyboard kiosztás esetén melyik gombbal irányítom a lövést? Próbálkoztam már mindennel, de egyszerűen nem találtam sehol... Csak a csavarást tudom "irányítani"...
Nekem amúgy eddig bejön a játék, teljesen más a játékélmény, mint az előző pesekben :)
A menü: Szerintem sem nagy eresztés, de nem is ez a lényege egy focis játéknak. Mikor először videókból láttam, azt gondoltam, hogy eszméletlenül rossz és ocsmány, de a játékban már egész tűrhető volt, nem is nagyon érdekelt igazából.
A hangok: A kommentátoros dologban egyetértek, szokásosan unalmas és borzasztó, viszont az elmúlt évekhez képest a szurkolói hangok fejlődtek. Eddig rendkívül monoton volt az "üvöltésük", a szurkolásuk, most már azért variálgattak ezzel is, illetve egyre több szurkolói éneket is hallok. Van még miben fejlődni persze.
Maga a játék, a játékélmény: Változó. Szerintem pl. a löbbölések és a szöktetések eszméletlenül nehezen használhatók. Nem úgy veszi be, ahogy nyomtam, túl erős lesz a passz, mikor alig nyomtam meg, vagy szimplán nem is oda megy, ahova akartam és hasonló dolgok. A sima passzok és a labdaátvételek viszont jók, nem úgy, mint a Fifánál.
Akkor ott van még az, hogy hiába állítja be az ember a védővonalat, akkor is marha magasan védekezik a csapatod, ha teljesen minimumra teszed. Illetve a másik nagyon idegesítő dolog védekezésben, hogy ha egy védőd fogja az üres csatárt (nem emberfogással, hanem minden beállítás nélkül), és ő megindul, akkor követi, de a többiek továbbra is fent maradnak, magyarul egyszerűen hagynia kéne az emberednek és simán lesen van méterekkel a támadó. Viszont nem, ő követi és ha lendületből jön a labdás ember, esetleg felpasszolja az üresre, akinek csak 1v1-ben kell megoldania úgy, hogy már jön a segítség, az nagyon illúzióromboló.
Szintén idegesítőek a kapusok, nem igazán látom, hogy kiforrottak lennének. Rengeteg könnyű labdát bepaskolnak a kapuba, vagy benézik a középre tartó lövést és még sorolhatnám. Van hova itt is fejlődni. A büntetők sem az igaziak, alig nyomom meg az irányt és az erőt, ő így is képes kivágni a stadionból a labdát.
Ezek jutottak eszembe negatívumokként. Összességében szerintem ez egy jó alapja lehet a játéknak, de bőven van mit csiszolgatni rajta.
- Mi nem tudjuk kisfiam, magyarok vagyunk.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.