Talán emlékeztek gyerekkorunk egyik legnagyobb félelmére. Az ágy alól kinyúló kézre. A fenti idézetben Stephen King remekül világított rá, erre a gyermekes borzongásra. A rengeteg horror és thriller regény atyja tudhatja csak igazán, hogy a félelem miben is gyökeredzik. Az egyik művében így is fogalmazott: "Minden érzelem közül a félelmet lehet a legjobban kiaknázni."
Akkor kérdem én, hogy a mai horror játékoknak általában miért nem megy? Persze akad egy-kettő, mely tud okozni néhány borzalmakkal teli órát, de a legnagyobb átlag, ijesztő pillanatok helyett, véres öldökléssel akarja eladni magát. Az agyatlan hentelés nem elégíti ki az olyan horror játékosokat, mint mondjuk én. Számomra fontos a hangok susogása az elvesző távolban. Nélkülözhetetlen a fel-felbukkanó alakok figyelme, akik puszta jelenlétükkel szőrszálakat állítanak fel a hátamon. Nem is kell hangsúlyoznom, mennyire fontosak a hanghatások egy ilyen műfajú alkotásban, vagy éppen a fény-árnyékhatás.
Talán ezek azok a pontok, amelyeket még kellő odaadással tudnak nekünk szolgáltatni a fejlesztők. Az eredetiség, ötletesség, azonban teljesen kiveszett a mai produktumokból. Annyira elkeserítő látni, amikor egy mély gyökerekkel rendelkező stuff eltűnik a középszerűség süllyesztőjében. Gondolhatunk itt a Resident Evil ötödik és hatodik részére, a Silent Hill-re, de akár mondhatnám a Dead Space harmadik felvonását. Mindhármukból kiveszett az újítás varázsa, a félelmetes momentumok, az igazi borzongás. Helyette olcsó, vásári dolgokkal próbálják a frászt hozni az emberre, ami néhol inkább már kínos. Persze a piac és a pénz diktál, mert a kedves ,,vak” játékos megveszi, ha egy Resident Evil felirat díszeleg a borító elején.
A másik hatalmas problémám. A megjelenő (nem csak horror, de nem szeretnék elvonatkoztatni) címeknek a kilencven százaléka miért folytatás? Hol van a kreativitás, az újdonságra való törekvés? Ne értsetek félre, ha egy folytatás újítani akar az elődön, akkor természetesen tűkön ülve várom. Ha azonban csak a rókabőrt akarja lehúzni, már az elejétől megvetem. Itt a legjobb példának talán a Dead Space trilógiát tudnám felhozni. Míg a második rész minden tekintetben hozzá tudott adni az elődjéhez (hangulat, játékmenet, grafika, zene), addig a harmadiknak sikerült ezekből a majdnem maximumra teljesített értékekből szépen visszavenni.
Ugyanakkor születtek zseniális alkotások is, hogy ne csak negatívakat írjak a témáról. Kaptunk egy remek Amnesia-t, egy BioShock-ot (inkább thriller), F.E.A.R-t és még sorolhatnám. Olyan címeket, melyekben nem kellettek minden irányból özönlő méteres szörnyek. Elég volt egy vértócsa a falon, egy távolból szűrődő hang vagy néhány ötletesen kidolgozott karakter. Shinji Mikami nevét is kötelezőnek érzem megemlíteni, hiszen hatalmas dolgokat tett le arra a bizonyos asztalra. Megalkotta a Resident Evil-t, illetve kaptunk még egy elborult, őrült világot a Shadows of the Damned-ben. Most pedig a The Evil Within című produktumon dolgozik, amit már hatalmas lelkesedéssel vár a gamer társadalom. Mikami szerint ezzel a címmel fogja visszahozni a horror játékok régi, igazi hangulatát. Úgy legyen!
Még mielőtt azt hinnétek, hogy én most a földig aláztam a Dead Space harmadik epizódját, vagy az új Resident Evil részéket. Nem akartam személyes véleményeket sérelmezni, hiszen akad olyan, akinek bejön ez az értelmetlen öldöklés, akkor az élvezze. Inkább csak önmagukhoz próbáltam hasonlítani a játékokat, hogy mennyire visszafelé haladnak a fejlődésben. Sajnálatos módon a filmeknél ugyanez a helyzet. (Az új Carrie-t nem is merem megnézni még.) Ugyanakkor a remény hal meg utoljára, mi pedig reménykedünk, hogy Mikami igazat mondott és visszahozza a rettegést a műfajba. A következő évben kiderül, mi pedig letesztelhetjük PC-n, illetve régebbi és új konzolunkon.
Kapcsolódó cikkek
Ezt te sem gondolod komolyan xD azért ennyire ne butítsd le a társadalmat, nem ilyen rossz a helyzet.
Én játékokba imádom a puzzlekat, főleg horrorba, ha nyomás alatt kell megoldanod egy-egy feladványt. Sajnos az ilyen igen ritka, de azért akad.
Tomb Raider anniversary és legendben voltak jó kis puzzlek, kreatívak, azokat szerettem. Nem azért, mert annyira nehezek voltak, hanem mert egyediek.
"Lassan már nem is játékok lesznek hanem gameplay filmek. Lásd: Walking Dead: Season 2."
Tudod te, hogy miről beszélsz? A TWD-ben nem az a lényeg, hogy irányítsd a karaktert, hanem hogy döntéseket hozz, amik kihatással lehetnek a többi emberre. Meg persze egy érzelmi bomba az egész, bár ez így az 1. epizódból nem biztos hogy átjön, majd az 5.-el kicsúcsosodik a dolog, mind az 1. évadban. Most még csak az alapozás megy.
Dead Space3 is jobb lett mint az agyonra dícsért első része. Változatosabb pályák, végre nem néma főhős. Szerintem jót tett neki az alien-en kívül a Thing beütés. Az ellenségek váratlan felbukkanása sokszor a frászt hozta rám, jobban mint az első része, ahol minden egyes szakaszba lehetett számítani a nekroformokra vagy mire:) A harmadik része is inkább akció, kis horror fűszerezéssel, de az előt sem mondanám full horrornak.
Horrorjátékként nálam még mindig a Shadowman vezet, pedig már jó régi gamma, na de az tényleg brutális hanghatásokkal rendelkezik.
Az új Carrie filmet pedig ajánlom! Remek lett, sokkal jobb mint a régi filmek belőle. Chloe Grace Moretz remek színész csaj!! Nálam például az év filmje is a Kick-ass2 lett, amiben szintén remekül játszott!
Na egy ilyesmi játékra várnék! Miért nem tudnak manapság már ilyet csinálni!?
Attól még nem kell mindenből akció orientált játékot készíteni. Egy horror játék maradjon horror játék, míg egy akció játék maradjon akció játék mert, ha az ember akcióra vágyik elő veszi pl. a CoD-t, de ha horrorra akkor a Resit - illetve csak venné mert a Resi is már csak akció és semmi több. A műfajok keveredése is egy jó megoldás pl. F.E.A.R. 1 akció is volt benne és félni is lehetett rajta, de manapság csak és kizárólag az akció, mert az kell a népnek, golyóálló rambóként menni előre a lineáris pályákon és mindent lőni ami csak mozog, közben pedig gyűjteni a kib@szott xp-pontokat. Hát gratulálok mindenkinek, aki még nem unja ezeket.
Így lenne az: Számomra fontos a távolban elvesző hangok susogása.
2. Egyet értek azokkal, akik az ingerküszöböt említették a hanyatlás egyik okaként. Ez hatványozottan lehet igaz az idősebb korosztályra, hiszen már több mindent láttak. Speciel a Dead Space szerintem a generáció legjobb horrorjátéka (bár a gyér felhozatalból nem nehéz ezt elérnie), mégsem tudott úgy igazán megijeszteni egyszer sem! A hangulat az viszont tökéletes volt.
Másik dolog meg az, hogy egyre inkább a látvánnyal és a hirtelen felbukkanó rémségekkel próbálnak ijesztegetni minket (plussz hangokkal, de arra nem lehet egy rossz szavam sem, mert álltalában a játékok audio része több mint kielégítő szinten van). Pedig az ember jobban fél attól amit nem lát, vagy a valóságos dolgoktól, de játékban nehéz ezeket átadni.
Szerintem DS sikeréhez nagyban hozzájárult, hogy az egész atmoszféra nagyon hajaz az Alien filmekre és sok más scifire is. Jellegéből adódóan volt neki rajongótábora. De szerintem az sem volt igazi horror játék, de bevallom, hogy a ps3 és 360 horror felhozatalából kiemelkedik. De az is csak agyatlan lövöldözés volt és csak az idióta kamerakezelés miatt csokizta magát össze az ember, mert a szűk helyszínek miatt nem lehetett előre látni semmit sem.
Ez gyakorlatban elég jól működik, csak egy kicsit vissza kell tekinteni a játékipar történelmében. A Cod és Bf multik mindig taroltak, de kérdem, ha nem lenne ezekben multi, akkor mennyivel többen töltenék le, mind megvennék?
Kontra: pl. Dead Space 1. része, ami egy új univerzumot nyitott a gamer világban, de nincs benne multiplayer, még is, szerintem többet ér mind a tömeggyártott akciók, és mégis, a fejlesztőcég rákényszerült, hogy elvigye akció irányába a műfajt, hogy lehessen egy jó multit, meg co-opot is belekényszeríteni egy olyan világba, amibe abszolút nem illik. Bukás is lett a vége. Ugyanez a helyzet a Resident Evil-el is, nem a Capcom tehet róla, hogy akció orientált irányba vitték el, hanem a gamer társadalom. Szerintem a Capcom inkább csinált volna valami jó túlélő-horrort, amihez igazán ért, de akkor nem vették volna meg ennyien, mind így.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.