The Elder Scrolls Online bétateszt

  • Írta: zoenn
  • 2014. február 24.
  • bétateszt, pc, the elder scrolls online
Link másolása
Kipróbáltuk a legutóbbi bétahétvége alkalmával a The Elder Scrolls Online-t, s a kezdeti fejvakarások után már széles vigyor ült az ábrázatunkon. A single-játékokat határoló falak leomoltak, Tamriel varázslatos világa utat tört magának.

Amikor a Stress Test dátuma megjelenik a fejlesztők ütemtervében, a nélkülöző és végletekig kíváncsi játékosnak csak úgy tanácsos belemerészkednie, ahogy a strandon szokott felhevült testtel a hidegvízbe: apránként és végtelen türelemmel. Megtanultuk, hogy a Stress Test elnevezés elsősorban ránk vonatkozik, nem kevés stresszt élünk át, mialatt a sokadik próbálkozásra sem jutunk be a túlterhelt szerverre. Ha pedig benn vagyunk, akkor sem garantált, hogy a program nem dob ki pár perc után a bejelentkező képernyőre egy unalomig ismert hibaüzenet kíséretében. Ilyen és ehhez hasonló nehézségekkel szembesültünk a pár napos bétateszt alatt, de megérte. Előzőleg harminc gigabájt adat vándorolt a merevlemezünkre, ami nem kis falat és szinte felesleges is, hiszen ilyen kis idő alatt nem tudjuk bejárni az egész világot, és nem titkoltan csupán a felszínt kapargattuk.


Gyorsan essünk túl a formaságokon: a The Elder Scrolls Online már 2007 óta készül, bár  kissé elkéstek vele a fejlesztők: a free-to-play korában már nem olyan divatos előfizetéses rendszerű MMORPG-t készíteni, még akkor sem, ha a pletykák szerint a Zenimax több mint 200 millió dollárt fektetett a projektbe (amit persze cáfoltak az illetékesek, de láttunk mi már karón varjút). Mindenesetre a The Elder Scrolls világa szinte kiált az online lehetőségekért: a világ részletesen kidolgozott és az elmúlt évtizedek során tengernyi lore gyűlt össze. Az igazi ízt viszont a single játékokra jellemző, összetett küldetések jelenthetik és persze a valós idejű harc, melybe sokkal nagyobb beleszólásunk lesz, mint általában. Az ígéretek egy részét beváltották a Zenimax Online munkatársai, ám a többi hagy némi kívánnivalót maga után. Először is: Tamriel tényleg hatalmas és egyből a fotelbe szegez, a nyitott világ ugyan zónákra van osztva, de mindegyikük egyedi és több stíluselemet fedezhetünk fel a korábbi játékokból. A legutolsó cserépedény is a helyén van a legeldugottabb pincében, az NPC-k dumáit szinkronizálták, de a Guild Wars 2 óta ez már alapnak számít. A játékról süt a fejlesztők odafigyelése.


A karaktergenerálás során aprólékosan kialakíthatjuk hősünk kinézetét: kilenc megszokott faj és négy karakterosztály áll a rendelkezésünkre. Három frakció kapott helyet a programban, a Daggerfall Covenant, az Aldmeri Dominion és Ebonheart Pact közül választhatjuk ki a legszimpatikusabbak Lehetünk nők és férfiak, harcosok, varázshasználók, íjászok, vagy sunnyogó rugók – ahogy nekünk tetszik. A választás persze nem jár végleges következményekkel, hiszen egy The Elder Scrolls-játékkal van dolgunk, így a későbbiek során az a képességünk fejlődik, amit használunk, függetlenül attól, hogy mire specializálódtunk az elején. Nem lehetetlen kardvívóként a mágiában is jeleskedni és egészen elképesztő felállás is lehetséges, a játék nem köti meg a kezed. Ha mindenbe belekóstolsz, legfeljebb egyikben sem leszel mester, így aztán nem mész semmire.


Ismét egy börtönben, Coldharbourban indul a pályafutásunk – ez minden fajnál és kasztnál ugyanazt az oktatómódot jelenti, amely sokadik próbálkozásra már kissé unalmas lehet. Ez itt az alvilág, Oblivion, egy deadra herceg, bizonyos Molag Bal birodalma, ahol csak szenvedés és kín vár az itt lakókra. Nézelődésre azonban nem sok idő jut, a szökéssel fogunk foglalatoskodni, közben az irányítás és harc csínját-bínját is kitanuljuk. Egy vak próféta szavaira hagyatkozva, számos gonosz lényt semlegesítve csakhamar Tamriel földjére teleportálunk, ahol aztán elengedik a kezünket és beteljesíthetjük végzetünket. Így aztán a nord dragonknightommal a fagyos Skyrim földjén tértem magamhoz, míg a többiek a trópusi Elsweyrben, vagy máshol, ahol a fajtája székel. Mindhárom frakció egyedi történeti szállal rendelkezik, egy azonban közös bennünk: mindegyiket Molag Bal veszedelmes ügynökei fenyegetik.


Kezdetben be kell érnünk néhány csip-csup üggyel, ám a főszál gondosan megtervezett, olykor számos nyílt ütközetben is részt veszünk, a baj inkább a mellékküldetésekkel van, mert ott bizony előfordulhatnak ismétlődő feladatok. Gyorsan alkalmazkodunk a játékhoz, a térképen és az iránytűn felvillanó pontokat kell csak követnünk az aktuális célunkhoz, a körülöttünk lebzselő többi játékoson kívül más nemigen emlékezet arra, hogy egy MMO-ban vagyunk, ami nem feltétlenül jó dolog, de erről majd később. A The Elder Scrolls-játékra jellemző hangulat mindent átjár, s mikor felcsendül a Skyrim-dallama már tudjuk, hogy jó helyen járunk. Több ismerős városban megfordulunk a kalandunk során - ha belépünk egy új területre, szinte elárasztanak minket a tennivalók, a küldetéseket adó NPC-ket könnyű észrevenni, hiszen egy nyíl virít a fejük felett, vagy körülöttük rajzanak a tisztelt játékostársak. A mágusok és harcosok céhe szintén helyet kapott a TESO-ban, így aztán minden régióban találunk a kasztunknak megfelelő elfoglaltságot.  A missziók változatosságával nincs gond: gyilkosságok, eszkortküldetések, vadászatok, tárgykeresés, kazamaták megtisztítása vár ránk, az mellékfeladatok bár alapvetően ismétlődnek egy idő után, mégsem fogyott el a türelmünk, kérdés, hogy több hét, netán hónap után változni fog-e a véleményünk.


Függetlenül az aktuális teendőinktől, a felfedezés kedvéért érdemes letérnünk a járt ösvényekről, hiszen az eldugott helyeken sky shardokat, vagy Mundus Stone-okat (a skyrimes standing stones helyi megfelelője) zsákmányolhatunk. A felfedezett területek közt Wayshrine-okon keresztül is közlekedhetünk pár pillanat alatt, amely bár elég drága, de a kényelmet ugye meg kell fizetnünk. A megannyi könyv elegendő olvasnivalóval lát el minket, tökéletes támpontot adnak Tamriel aktuális helyzetéről. A folyamatos gyaloglás nem a legélvezetesebb móka, hátas jószágokkal egyelőre nem találkoztam, de az műértő közönség úgyis értékelni fogja a táj szépségét – legalábbis az első napokban. Nem hagyatkozhatunk csak a küldetések során megszerzett javakra, nyersanyagot, aranyat mindig érdemes felszedni, hiszen a kész termékek drágák, így miért ne készítenénk el saját magunk a kívánt fegyvert?


A harcrendszer ismerős lehet a Skyrim rajongói számára. Ne gondolunk esztelen vagdalkozásra, a helyezkedés és a számos speciális támadásnak hála lehetőségeink szépszámúak, a túlélés érdekében a blokkolást is elég sűrűn alkalmazzuk, ügyelve a tökéletes időzítésre. Legyen szó varázslatokról, vagy távolsági harcokról, az egész kifinomult, könnyen tanulható és a későbbiek során megszerezhető kunsztokkal egészen egyedi harcmodorra tehetünk szert. A harcosoknál ugye az állóképesség mindennél fontosabb, mágusoknál pedig a mana. Az ellenfél mesterséges intelligenciája nem a legjobb, ám a dungeonök mélyén elég szívós példányok is akadnak. Szerencsére a belső és külső nézetben is tökéletesen kézben tartható a harc, s ha akad egy olyan barát, aki hajlandó a társunk lenni a nehéz időkben, a kihívás és az élvezet exponenciálisan emelkedik. A kooperatív játék kellően kiegyensúlyozottnak tűnt, annak ellenére, hogy még csak bétával van dolgunk, többedmagunkkal egészen újszerű élményt nyújt a játék, persze csak a sorozat előző darabjaihoz viszonyítva.


A crafting fontos részét képezi a TESO-nal. a csináld magad-mozgalom képviselőiként páncélokat és fegyvereket kovácsolhatunk a megfelelő munkapadoknál, növényi és állati eredetű összetevőkből pedig mágikus löttyöket kreálhatunk. Ha a zsákunk idő előtt megtelik, akkor az erre szakosodott bankoknál lerakhatjuk a felesleges tárgyakat. Tűznél ételt készíthetünk a vándorútjainkra, míg a tolvaj-beállítottságú karakterek előtt egyetlen láda sem maradhat zárva, így biztosítva az anyagi jólétüket. Mert arra bizony szükség van, a gazdaság egészen elképesztő árakat produkál, ha nem vagyunk leleményesek és harácsolók, könnyen hoppon maradhatunk.


Mégis mitől másabb a TESO, mint a riválisai? Ha egyediséget keresünk a címben, csupán a világot tudják felmutatni a fejlesztők, mert minden más elemet már láttunk korábban is, forradalminak egyáltalán nem nevezhető. A kezelőfelület nem teljesen felhasználóbarát, alaposan bele kell ásnunk magunkat a menübe, hogy a minket érdeklő statisztikai adatot megtaláljuk. Harc közben ugye az egész összes gombja használatban van, a gyorsbillentyűkkel előhívható speciális képességek használatához először be kell céloznunk a delikvens és csak aztán tenyerelhetünk rá – ha egy kicsit is mellé megy a célkereszt, nem történik semmi. A nehézség kiegyensúlyozása sem tökéletes, sokszor túl kemény diónak bizonyulnak az amúgy egyszerűnek tűnő feladatok is, máskor meg nevetve csapunk le egy veszedelmesnek hitt főellenséget.  A látványvilág maximális beállításokon sem mutat fel extrákat, teszi a dolgát, ahogy kell, külső tereken hadilábon áll a stabil framerate-tel, de ez még javítható. A karakterek animációjával mindig is bajban volt a Bethesda, ezúttal sincs másképp: hiába drabális egy hős, ugyanúgy szalad, mint a pillekönnyű íjász, s mindenki gépiesen vált irányt. Nem szép, na.


Már a rövid próba alatt is látszik, hogy rengeteg bug vár még kigyomlálásra, melyek részletezését a bétaverzióra tekintettel most hanyagolnék, sokkal inkább fájóak a tervezési hiányosságok. A TESO jelen állapotában nem igazán emlékezett egy hardcore MMO-ra, inkább egy multis lehetőségekkel felvértezett single produktumnak tűnik. A PvP-t ugyan nem próbáltam, az viszont egy fontos tényező lesz. Szintén kérdéses, hogy mit kínál a játék főszál végtolása után, tartalmas endgame-et kapunk-e, heti eventekkel, folyamatos frissítésekkel. Így, ebben a formában túlságosan közeli az áprilisi megjelenés, két hónap kevés lesz rendbe rakni a programot, s emellett a 15 dolláros havidíj is borsosnak tűnik. A mai felhozatal mellett csak akkor adnánk ki ekkora összeget, ha a szolgáltatás minősége kifogástalan és folyamatosan fenntartja az érdeklődést a második és harmadik kimaxolt karakterünk esetében is. Tetszett, amit láttunk, pedig csak a jéghegy csúcsán álltunk, ám sikernek legalább akkora esélye van, mint a kudarcnak – ezt vegye figyelembe a legelvakultabb rajongó is.  A The Elder Scrolls Online 2014 április 4-én jelenik meg PC-n és Macen, míg júniusban Xbox One-on és PS4-en.

Kapcsolódó cikk

50.
50.
Extol
#47: Sajnálattal hallom :(
Azért a legjobbakat kívánom, ha másik szerveren akkor is!

#49 Én is kaptam kulcsot, odáig vagyok :D Kezdem is letölteni ha lehet.

#37 Én ott ingyenes játékos voltam, erősen korlátozva, de ahogy tudom a karakterkészítő teljes egészében üzemelt, össze is állítottam magamnak egy karaktert, ami tetszett, de mégsem éreztem hogy olyan hűde egyedire sikeredett volna. Viszont ha a finomhangolásokat tekintjük akkor GW2-ben sincs két egyforma karakter, noha mindenki roppant hasonló, mégsem létezik két teljesen egyforma, pont a csúszkák végtelen finomhangolhatósága miatt, mégsem mondható, hogy egy egy fazon egyedi, mert nem térhet el túlságosan a többiektől csak nagyon finom részleteiben.
49.
49.
greenmelon
Erre a hétvégére is kaptam kulcsot, azt hiszem lesz mivel elfoglalnom magam. :D
48.
48.
nero66
Jó kis teszt lett. Nem igazán érdekelt a játék, mivel fizetős, de most egészen felcsigáztatok. No persze a 10 perce kapott béta kulcs is közre játszik, hogy most megjött hozzá a kedvem! :D
47.
47.
mephi
#46: Szia! igen én vagyok, bár már sajnos egy ideje nem a NoM-ban játszom, és a mostani guildemmel pont Piken elhagyását tervezzük (nem részletezném, de aki jár WvW-re az tudja miért agyalunk a váltáson), minden más stimmel velem kapcsolatban :)
46.
46.
Extol
#45: Mephi, amúgy te nem a NoM-os Mephi vagy? Mert láttalak már sokszor GW2-ben csak nem rémlik melyik céhnek vagy tagja, de hogy Piken-en vagy az hétszentség
45.
45.
mephi
#44: Eszembe sincs a két játékot összehasonlítani, szerintem Te is tudnál oldalakat írni erről a játékról, én is a GW2-ről, de kétlem, hogy attól bárki is "megtérne", mert mi megírtuk a tutit.
Egyszerűen csak azt mondom, hogy semmi olyat nem hoz a játék SZÁMOMRA, ami miatt váltani akarnék. (A fizetés résszel nem lenne gondom.)
De ettől függetlenül ez a játék még szerepelhet jól az MMO piacon, sőt kifejezetten örülnék ha idővel olyan dolgot mutatna fel, ami elgondolkoztatná az MMO fejlesztőket, hogy változtatniuk kellene.
Ami kritikus pont lehet az az indulás utáni optimalizálás, és bugok javítása. Illetve kíváncsi leszek az első napok terheltségeivel miképpen fognak megküzdeni a fejlesztők (tudom ezért volt a stressz teszt), és szerintem a fizetéses modell maradni fog, elsősorban a konzolosok miatt, mert ott egyedi lesz a játék.
44.
44.
PiszkosFred
#43: Megnyugodtam akkor :) Bevallom, számomra félreérthető volt picit, mert egy "GW2 vs ESO" kommentre válaszoltál, és azt hittem folytatódik a párhuzam/összehasonlítás. Elnézésedet kérem.
43.
43.
mephi
#41: Fred, ilyet és még csak hasonlót sem írtam. Még csak véletlenül sem utaltam az ESO pvp részére. Egyszerűen csak lereagáltam, hogy jobbnak tartom azt a pvp-t, ahol nem a gear, hanem a skill dönt.
A WvW egy egészen más téma.
42.
42.
erasmus
#31: "Persze,tudom én,így fair a játék,meg egyenlő esélyek,stb stb. De akkor miért PVPzel? Mi az értelme? Meccs meccs után,és semmi eredménye,nem leszel jobb."

Imádom amikor valaki ekkora baromságokat ír. Minek kártyázol, minek sakkozol, társasjátékozol, minek játszol fps-el, rts-el multiban?
TALÁN azért mert élvezed. Bár te biztos nem mivel semmit nem kapsz...

"nem leszel jobb."
Ez is hülyeség. Jobb leszel csak nem amiatt mert kapsz +20k hp-t stb. hanem mert tapasztalatot szerzel, és köv. hasonló szituációban már jobban reagálsz.....
41.
41.
PiszkosFred
#40: Öööö... ha jól értem, akkor szerinted az ESO-ban a gear dönt el egy 1v1 meccset, valahol távol a háború zajától?
40.
40.
mephi
#31: Természetesen megértem ezt is, hogy Te így érzel. Egyetlen dolgot viszont ki kell emeljek, az pedig, hogy PvP-ben nem a gear dönt. Ez nekem és akik ez mellett a játék mellett tették le a voksukat iszonyú fontos. Nem óhajtok oldalakat írni erről, de ezt vagy elfogadod vagy nem. Maradjunk annyiban, ha én elagyallak ott pvp-ben azonos feltételek mellett, akkor az azért van mert jobb játékos vagyok, és nem azért, mert jobb a cuccom.
A többi dolog meg amit írtál az tényleg olyan, hogy mindenki így vagy úgy látja a dolgokat.
38.
38.
Extol
#36: Na,meg az ilyen tudatlanok. Bocsi, informálatlanok emberek.
37.
37.
Extol
Jó a cikk, ezt vártam.

Nemtom, nekem itt a kommenteket olvasva, meg úgy számos más globál közösségi oldalakról, az jön le, mintha a negatív hangulatot és a problémákat a titokban háttérben meglapuló ok, a havi előfizetési díj indukálná.

Meg ez hogy, emberek másfél óra játék után mondják ki a végítéletet? Most ez komoly?

Nekem vérzik a szívem mert nem jutottam be a terhelős bétára, de a játékot mindenképpen kipróbálom mert szerintem a videók nagyon faszák, meghozták a kedvem.

Amúgy is Gnossos, mondj már egy MMO-t ahol teljesen egyedi karaktert csinálhatsz? WoW? Dehogyis. Gw2? Ugyanmár, csupa preset az egész. SWtor? neeem. Jaaaa! Igen, nincs ilyen, egyediséget inkább a ritka páncélzat adhat, mint mindenhol máshol, pláne ha valami ha valami izomkolosszus warrior bedobozolva szardíniaként, ahol egy négyzetcenti nem látszik ki a jóemberből.
36.
36.
DigitalEye
Most úgy tűnik, hogy néha a Bethesda is mellé tud nyúlni. Tudna ez egyébként sok játékost szerezni, csak kell pár javítás, meg mondjuk nem ártana, ha ingyenes lenne.
Egyébként meg megtanulhatnátok végre helyesen írni, mert elképesztő hibák vannak az összes cikkben az oldalon. Kapkodások nyomai és súlyos fogalmazási problémák... Azért ez így elég gáz, ennyi igényességetek lehetne.
35.
35.
zoenn
#10: Számomra ez egyáltalán nem baj, sőt!
34.
34.
theo9311
Hát azért egy mmorpg-ről úgy írni hogy nem játszottál pvp-t... Hát na. :D Ez azoknak való akik több száz órát belevertek a skyrimbe az utolsó rajzszeget is megkeresve. Nekem speciel 10 óra után elég volt a kegyetlen (de amúgy igazán hangulatos) tájat bámulni.
33.
33.
PiszkosFred
#30: De miért "kellene"? Egyáltalán, miért érzed a kényszert? Ki kényszerít? :D Elmondtad, hogy nem tetszik, neked ez kevés, sőt, vannak ingyen jobbak is PC-n. Ennek a feléért is kukáztak már emberek játékot. Inkább most mondj le róla, mint később csalódj! Majd lesz TES VI is valamikor, addig meg lesz DAI, W3, Cyberpunk 2077, és még lehetne sorolni.
32.
32.
Dezseee
#31: És mielőtt: Igen,próbáltam lejjebb állítani a grafikát GW2 WvWnél,minimum grafika mellett is ez volt a helyzet :S
31.
31.
Dezseee
#29: Érdekes,nálam pont a GW2 nem rúg labdába emellett :D Mind tartalmilag,mind kivitelezésileg. Kezdetek óta nem adtak semmit a GW2hőz,jó igen,tudom hogy de,azok nem igazán nevezhetőek tartalomnak.(kb 3-4 havonta feltelepítem egy hétvégére,aztán törlöm is le,mert semmi új nincs benne) Az is nagyon irritál GW2ben,hogy nincs cél. Csinálsz egy karaktert,és azonnal full gearben indulsz. Persze,tudom én,így fair a játék,meg egyenlő esélyek,stb stb. De akkor miért PVPzel? Mi az értelme? Meccs meccs után,és semmi eredménye,nem leszel jobb. A WvW meg valami botrány. Nagyon rosszul van optimizálva,és csak nagyon erős gép mellett megy,ha meg esetleg több játékot összegyűlik,akkor még azon se. ESOban nagyon jól optimizálva van a PVP,nekem GW2 max grafón diavetítéssé alakult WvWben,addig ugyan ezen a gépen normál beállítások mellett,simán futott az ESO. Persze én is csak a véleményem mondtam el,én sem kívánok vitát indítani.
30.
30.
Lorthirash
#29: Teljesen egyetértek egyszerűen még mindig nem érzem úgy hogy nekem ezt megkellene vennem mert van jobb pcre.
29.
29.
mephi
#27: Pár napja pont ezen agyaltam én is. Aki játszott már MMO-val és itt tegyük félre a TESO történetét, semmi újdonságot nem fog itt találni. (Természetesen egy MMO nem csak az újdonságoktól lesz jó.) De a konzolosok egy részét megfoghatja ez a játék.
GW2 mellett nálam ez a játék nem rúg labdába, ez saját véleményem és nem óhajtok vitát szítani, mindenki azzal játszik, amivel akar.
28.
28.
RangerFox
Nem az én stílusom ez, sajnos. És meg kell hogy valljam hogy egyáltalán nem tetszik.
27.
27.
Lorthirash
Szerintem ez a játék konzolon lesz népszerűbb már csak azért is mert ott nem nagyon van mmo féle játék.
26.
26.
PiszkosFred
#23: Hát, itt - szerencsére - nem :) A szökés az valami szörnyű, de a sztorihoz kellett. Az első sziget már jobb, de az meg tényleg csak karcolgatja csak a felszínt, és hát be van az egész kerítve egy láthatatlan fallal, amelyet nem tudtál eleddig kikerülni (új verzióban már igen). Az egészet úgy kell felfogni - legalábbis muszáj lesz -, mint egy prológus. Aztán beindul a henger.

Még egyszer, ez tervezői hiba, pont azért, mint amit te is leírsz. Mert az első benyomás nagyon sokat számít, akármelyik területéről is legyen szó az életnek. Mert akármi is történjen később, mindig úgy fogsz rá emlékezni, mint "az" a játék/kocsi/nő/ház/étel, amelyet kezdetben szerettél/utáltál, de később rájöttél, hogy....

A harc pedig akkor lesz igazán jó, amikor nem csak 2 képességből (ability/spell) fog állni az arzenál, hanem bejönnek a passzívok, további skillek, morphok, stb. Na onnantól az igazi, mert onnantól kezdenek az ellenfelek is szivatósabbak lenni, ahova már kell elképzelés és taktika, nem csak pewpew. Főleg a boss/champion mobok és azok minionjai.
25.
25.
Lorthirash
#24: Mondom ezt úgy hogy szeretem a Tes sorozatot.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...