A Banished Luke Hodorowicz, illetve a Shining Rock Software egyszemélyes stúdiójának teremtménye. A túlélő-városépítőben egy csapat száműzetésben lévő vándor sorsáért felelünk, akik úgy döntenek, hogy letelepednek a vadon egy vonzónak tűnő szegletében. Minden élelmük és ruházatuk, amijük van, elfér egy lovaskocsin és teljes mértékben arra vannak utalva, amit a környezetükben találnak, és meg tudnak termelni maguknak. A mi dolgunk az, hogy még az első tél beköszönte előtt fel kell készítenünk őket az önfenntartó életmódra, különben rövid idő alatt megfagynak vagy éhen pusztulnak a meglehetősen kíméletlen környezetben.
Egy összetettebb játék első indításakor a legtöbb hosszú távú élvezhetőségre törekvő felhasználó a működést bemutató szituációs feladatok után néz. A Banished szerencsére megfelelően fel van szerelkezve a témában. Kapott ugyanis egy nagyon hasznos, – nem kötelezően rád erőszakolt, de erősen ajánlott – tutorial missziócsokrot. Ebből a körülbelül fél óra alatt elvégezhető küldetésláncból megtudhatod, hogyan láthatod el a feladatod a település láthatatlan kormányzójaként, ami esszenciális ahhoz, hogy a lakosság hosszú életet éljen és prosperáljon. Mikor végigrágtad magad az oktató anyagokon és létrehozod az első településed, kiválaszthatod vagy véletlen generátorral elkészítheted annak nevét, a pályagenerátor seedjét, valamint megadhatod, hogy hegy vagy inkább völgy (igen különös megkülönböztetés) legyen a jellemző a topográfiára. Választhatsz kis-, közepes- és nagyméretű térképet, mérsékelt, hűvös vagy könyörtelen klímát, és nehézségi fokot, ami az induló családok számát határozza meg a falvad alapjául szolgáló épületegyüttesben. Ha szeretnéd, ki- vagy bekapcsolhatod a világot érintő természeti katasztrófákat is. Ez sok szempontból fundamentális változásokat hoz a játékmenetedben, némelyik szerencsétlenség ugyanis pillanatokon belül nullává redukálhatja az órák vagy akár napok alatt felhúzott, de nem kellőképpen felkészített városod lakosságát és infrastruktúráját. Érdemes tehát alaposan átgondolni, hogy vállaljuk-e a járványok, kártevők, tornádók és tüzek véletlenszerű pusztítását az első játékunk során. A veszélyesen élőknek javasolt lesz a mentés funkció alapos ismerete és használata.
Miután lefutott a terep felépítése a Simsből ismerős, egysoros állapotjelző címkék kíséretében, és megpillantod a községedet, az első és legalapvetőbb dolgod az lesz, hogy megmutasd a leendő polgároknak, mi a tennivalójuk a területen. Ahogy a letelepedés beindul, mindenki egyszerű munkásként kezdi, ami a legelemibb poszt, amit egy lakó betölthet. A munkások hordják az anyagot az építkezésekhez, valamint ők takarítják el egy területről a nyersanyagokat, mint a fa, kő vagy érc. Sokat könnyíthetünk a polgárok munkáján, ha idejekorán utak lefektetésével gyorsítjuk a közlekedést. Ha ez megvan, és kijelölted az építőanyagok gyűjtésére és annak tárolására szánt területeket, áttérhetsz az emberek hosszútávú feladatainak kiosztására.
Az első szerep, amit ki kell majd választanod a meglehetősen széles repertoárból, melyet a játékban kínált szakmák képeznek, az építész lesz. Ő fogja felhúzni ugyanis a lakó- és manufakturális épületeket, melyek nélkül az élet elképzelhetetlen lenne a lakosaidnak. Amint az építész megkezdte a munkát, el kell kezdened gondoskodni az élelmezésről. Ehhez ki kell jelölnöd egy vagy több juhászt, gyűjtögetőt, halászt, földművest vagy vadászt, miután megépítetted, illetőleg körülhatároltad a hozzájuk tartozó épületet és területet, ahol a munkájukat végezni tudják. Ha könnyedén bőséges harapnivalót szeretnél lakosaidnak, kezdetben a legjobb választás egy gyűjtögető bódé lesz, ami négy különféle terméket képes a raktáradba juttatni viszonylag gyorsan. A vadász pedig mind hús, mind bőr szempontjából fontos lehet később, így ha jut rá embered, tegyél egyet le ebből is mélyen a sűrű erdőbe, de ne túl messze a városközpontodtól. Még a tél előtt le kell tenned egy fafeldolgozó műhelyt is, ahol a rönkökből tüzelőt hasítanak, valamint célszerű lesz elgondolkodni egy szabóüzemen, ahol kabátokat készítenek a vadak és juhok bőréből és bundájából. Ez viszont már nem annyira életbevágó az első télen, tekintve, hogy a lakosságod elegendő meleg ruházatot hozott magával egy évre.
Ahogy telnek a hónapok és nagyobb lesz a városod, növekedik a népesség is. Elkezdheted működtetni a még kevésbé égető fontosságú, de egyre szükségesebb gyógyfüvest, aki az egészségmegőrzésről gondoskodik, és a kovácsot, aki a település szerszámait készíti a munkához. Építhetsz sörfőzdét, és bevásárolhatsz a piacon különféle veteményből az élelem változatossága érdekében, hogy legyen alkohol és boldogság, felvehetsz eladót és kereskedőt, hogy importáljanak nehezen hozzáférhető termékeket és exportálják azt amiből túltermelésed van. Létesíthetsz gyümölcsfa ültetvényt is a hosszabb távú termény érdekében, mely évek befektetett munkájából hozza majd meg az lakosság által áhított alma, körte, cseresznye, barack, és a csonthéjasok élvezetét. Alkalmazhatsz még bányászt, kőfaragót, tanárt, orvost, és papot is, értelemszerűen a hozzájuk tartozó iskolában, bányában és kőfejtőben, templomban és kórházban. A tanulás ugyan nem vezet továbbfejlesztett épületekhez, de a kiművelt parasztok jobban végzik a munkájukat a földön és a műhelyben egyaránt, ami többlet termelést jelent.
A Banished persze nem ilyen egyszerű, amire hamar rá fogsz jönni játék közben. A cím ugyanis ízig-vérig stratégia. Ha egy szóval kellene jellemeznem a játékmenet kvintesszenciáját, akkor az az egyensúly lenne. Ha kivágod a környező fákat, csökken a vadpopuláció, de ha közben új erdőt telepítesz az öregebb helyre, nem fognak megteremni a gyógynövények a területen, ameddig a csemeték fel nem nőnek. Ha túl messzire teszed az erdészt vagy a vadászmenedéket, érintetlen területeken dolgozhatsz ugyan, de a hatékonyság csökken a lakóházaktól számított távolsággal egyenes arányban. Ha évekig ugyanazon a helyen műveled a földet, romlik a termés minősége és terméketlenné válik a talaj. Ahogy szezonról-szezonra folyik az élet Aprajafalván, bizony módfelett körültekintőnek és megfontoltnak kell lennünk, hogy ki ne csússzon a kezünkből az irányítás. Ha nem gondoskodunk az élelemről és a tüzelőről, a meleg ruházatról, gyógyszerekről és a szerszámokról, annak a lakók hamar megisszák a levét. Egy kemény tél beköszöntével pedig röpke percek alatt szellemvárossá alakulhat a kis községünk.
Ha a SimCityhez hasonló városkép-fejlődésre vágysz, a Banished-et nem neked találták ki. Ebben a játékban ugyanis az egyetlen cél – legyen a községed apró, vagy hatalmas –, a túlélés. Nincsenek luxus épületek, vagy idővel elérhetővé váló upgrade-ek, nincsen kutatás-fejlesztés. Csak és kizárólag a fennmaradás van, azokkal az eszközökkel amit már az első napon megépíthettél. A játék könnyen optimalizálható mind teljesítményigényét, mind pedig nehézségi szintjét illetően, ami sokak számára elérhetővé és vonzóvá teheti, a 200Mb alatti állományú szoftvert. A grafikát illetően nem fognak hatalmas meglepetések érni minket, a játéknak igazán autentikus és kellemes a hangulata, de a gyönyörűtől messze van. A zene tűrhető. Ha az ember nem koncentrál rá, elfogadható, de nem kifejezetten magával ragadó aláfestésnek bizonyul. A GUI letisztult és kellemes, könnyen kezelhető, a túlélő városépítő stratégia ötlete pedig igazán frissítő újdonságot jelent a műfajban. A Banished egyik legjobb tulajdonsága pedig, hogy moddolható, amely bizonyítottan hosszú éveket képes egyes eleve jól sikerült címek popularitásának fennmaradásához adni. Összességében egy fantasztikusan élvezhető és jól konstruált címet próbálhattam ki, melyet mindenkinek szívesen ajánlok!
Nekem 9.1/10
Végre egy kemény stratégia, ami megbosszulja, ha nem vagy elég körültekintő.
Ami most fotoreal az 2 ev mulva rohej.
Ami most stilusos az 2 ev mulva is az lesz.
Es nem a csilivi effekt dompingtol szep valami attol maximum giccses.
Szerintem.
Ezen mi a meglepo? A kozepkorba kb. igy is mentek a dolgok.
Lenyegtelen volt hogy megfagynak/ehendoglenek az emberek csak a "fonok"-nek jo legyen...
:D
Az, hogy egy ember fejleszt egy játékot még nem mentesíti az alól, hogy megfeleljen a jelen igényeinek. Szép, de nem gyönyörű. Ha jobbat akart/tudott volna, jobbat csinál, vagy felvesz még embereket, ha Ő nem tudja egyedül, érted? Nem becsmérelni szándékozom az általa elért hatalmas eredményt, de mindent lehet kiválóan, közepesen és rosszul csinálni. Luke Hodorowicz egy személyben csinált egy játékot azzal az áldozattal, hogy bizonyos részei közepesre, míg mások nagyszerűre sikerültek. Nincs ezzel semmi gond, hogy egy szál magában nem épített egy CryEngine-t, de tény, hogy lehetne szebb is. Ez van.
Egyébként nagyon szimpi a játék, de inkább megvárom míg akciós lesz.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.