A
DayZ zajos sikere szabályos lavinát indított el a piacon, zombis alkotások azóta is
minden fa tövében nőnek, ám most borostyán módjára csavarodnak fel annak
törzsén, szinte megfojtva az egész piacot. Egy hatalmas állandó világ, több
ezer játékos (szerverenként nyilván kevesebb), harc az ennivalóért, a
menedékhelyért, harc az élőholtakkal, önszivatás, ember embernek a farkasa –
ismerős a szituáció? Hiszitek, vagy sem, a Sony Online Entertainment alkotása
szinte ugyanezt kínálja, néhány apró csavarral, ami mégis egyedivé teszi. Vajon
életképes alternatívát nyújt-e a Bohemia játéka mellett? Minden bizonnyal,
hiszen free-to-play lesz, a játékosok saját szervereket is indíthatnak,
biztosítva ezzel a hosszú hónapokig tartó szórakozásunkat.
A
csapat fejesének, John Smedleynek nincsenek illúziói: tudja, hogy a H1Z1 csak
akkor lesz sikeres, ha kellően nagy szeletet ki tudnak hasítani maguknak a piac
tortájából. Ha fizetős címként adnák ki gyermeküket, halálra lennének ítélve,
de ingyenessége révén könnyűszerrel elérheti a célközönségét. A PlanetSide 2
sikere bizonyítja, hogy az elgondolás egyáltalán nem merész. Szerintünk a
piac elég nagy ahhoz, hogy kényelmesen elférjen benne a DayZ és a H1Z1,
ráadásul már a fejlesztés korai szakaszában kipróbálhatjuk az MMO-t, hiszen májusban
jön az early access build, kissé kötött lehetőségekkel, de a lényeg már ott lesz.
De
mégis, mi fán terem a H1Z1? Tizenöt évvel járunk a zombiapokalipszis kitörése
után az Egyesült Államokban, adva van egy hatalmas és változatos terep
városokkal, ipartelepekkel, vidéki farmokkal és úthálózattal, míg a játékost a
térkép egyik véletlenszerű pontján dobják a mélyvízbe. A produktumban nincsenek
természetfeletti lények, az emberek feltámadásának van tudományos háttere:
vélhetőleg egy körmönfont vírus felel a fertőzésért, a cím is hasonlít a
madárinfluenza egyik típusára. Túlélőnket első és harmadik személyű nézőpontból
is irányíthatjuk, aki meglehetősen gyér felszereléssel vág neki a kalandnak, az
ígéretek szerint többféle játékstílus kedvelői is megtalálják benne a
számításukat, nem csupán az akcióról szól az egész.
A
felfedezésen és a gyűjtögetésen nagy hangsúly lesz, elvégre meg kell építenünk
saját menedékünket, amely fontos ahhoz, hogy nyugodtan álomra hajtsuk a
fejünket. A menedéket később erőddé alakíthatjuk, ám az építkezéshez elsősorban
nyersanyag szükséges: fa, kőzet és egyéb dolgok, amikre csak szorgos
kutatómunkával bukkanhatunk. Ideális, ha társakra lelünk a többi játékosban,
akikkel csapatba verődhetünk és közös táborhelyet alakíthatunk ki. Velük együtt
indulhatunk portyára, ezáltal könnyebben maradhatunk életben, mint magányos
farkasként. A zombik és a vadvilág állandó fenyegetést jelentenek, ám még náluk
is rosszabbak az emberek, hiszen soha nem tudhatjuk előre, hogy mikor rabolnak
ki és ölnek meg minket, ha nem vigyázunk. Egy takaros munkával felépített
erődre felfigyelhetnek mások is, a békés együttélés és a kereskedelem nem mindig
állja meg a helyét, pedig ez utóbbiakra is lehetőségünk van, sőt a játék
kimondottak erre ösztönöz bennünket. De
a homo sapiens gonosz faj, aki bármikor képes tisztességtelen húzásokra, de
könnyen lehet, hogy találunk olyan szervert is ahol kimondottan tiltott
játékosok közti erőszak.
Egy
megfelelően felfegyverzett karakter már meg tudja védeni magát, a felhozatal
szempontjából nincs szégyenkeznivalója a játéknak: pisztolyok, karabélyok,
Molotov-koktélok és robbanóanyagok nehezen, de megtalálhatóak lesznek. A megfelelő
meleg öltözék is kulcsfontosságú, hiszen a hideg éjszakákon könnyedén
megbetegedhetünk. Az élelemre és vízre napi szinten szükségünk lesz, de nem
csupán konzerveket kell keresnünk az egykoron sűrűn lakott településeken, farkasokra
és szarvasokra vadászhatunk, illetve horgászhatunk is. A craftolás nem csupán
arra jó, hogy a mindennap használatos tárgyakat elkészítsünk, kereskedhetünk más
játékosokkal, ruhákat, lőszert és nyilakat adhatunk-vehetünk. Kevésbé
türelmesek valódi pénzért is vásárolhatnak ruhadarabokat és más kiegészítőket, amiket
az égből dobnak le, ám az korántsem biztos, hogy a csomag a megfelelő kezekbe
kerül, lásd az Éhezők viadala című filmet, ahol valóságos háború zajlott
egy-egy földet ért cuccért. Hatalmas poén, amikor a burzsuj játékos drága
pénzért megvásárolt holmiját meglovasítjuk, miután a szerencsétlent tarkón
lőttük.
Mielőtt
még valaki pay2win címként skatulyázná be a H1Z1-et, jegyezzük meg, hogy
pénzért semmiképp sem vehetünk fegyvert, vagy más tisztességtelen előnyt
biztosító tárgyat, azokat saját magunknak kell megtalálunk. Biztonságos zónát
és globális eszköztárt sem találunk a játékban, mindenkinek saját magának kell
megépíteni a szállását, amellett, hogy a veszély állandó és kikerülhetetlen,
pont ez adja a túlélőjátékok szépségét. Ami viszont még a DayZ-ben sincs benne
egyelőre, az a járművezetés, ám a SOE alkotásában már különféle terepjárókat,
teherautókat, de még repülőket is irányíthatunk külső nézetből, igaz, nagyon el
lesznek dugva. A bandázásnak sincs akadálya: saját klánokat, céheket
alapíthatunk, tagjai egyedi öltözeteket viselhetnek. Külön öröm, hogy női
karaktereket is indíthatunk a játékban, de csak később, a korai verzióból még
hiányzik ez az opció.
A
szerepjátékos lehetőségekről lemondhatunk, karaktereink nem lépnek szintet,
képességek sem lesznek, minden, amit tudnak (craftolás, fegyverhasználat,
építkezés), azzal már a kezdetektől fogva tisztában vannak. Viszont kinézetüket
teljesen testre szabhatjuk és rajtunk múlik az is, hogy milyen felszerelés
lapul a zsákunkban. A DayZ-hez képest nagy különbség, hogy amikor meghalunk,
ugyanazzal a karakterrel éledünk újjá, viszont, ha egy zombi harapásától
hullunk el, számoljunk azzal, hogy kisvártatva átalakulunk és így veszélybe
sodorjuk a társainkat. A fejlesztési munkálatok során a készítők folyamatosan
tartják a kapcsolatot a játékosokkal, hiszen az ő véleményeik és javaslataik
formálják kerek egésszé a H1Z1-et, így a végleges változat olyan lesz, amire a
többség vágyik.
Bármennyire
is hihetetlen, de a zombik okosan viselkednek. Nem úgy, mint más játékokban,
ahol csupán a táj részei és különösebb veszélyt nem jelentettek. Gyorsan megfektethetik
a karakterünket, ha pedig egy horda szakad a nyakunkba, szinte biztos, hogy
halálra leszünk ítélve. Ha nem vagyunk kellően felszerelve, a legjobb, ha
elkerüljük őket, vagy menekülünk. A program szimulálja a nappalok és éjszakák
dinamikus váltakozását, az éjjelek „nagyon-nagyon sötétek” lesznek, ha nincs a
közelünkben valamilyen fényforrás, akkor semmit sem látunk majd. Igen ám, de a
fény vonzza az élőholtakat, s ezzel számolunk kell, a gyávábbak ne is
merészkedjenek ki kuckójukból sötétedés után. A napszakok mellett az időjárás is folyton
változik, az eső eleredhet, a szél erősen fújhat és hasonlók.
A
játékosok által üzemeltetett szerverek teljesen új szintre emelik az élményt. Az
ötlet egyszerű: ha a közösség úgy akarja, egy adott témához, vagy
szabályrendszerhez igazíthatják saját játékukat. Azok a játékosok, akik több,
mint öt órán át játszottak a H1Z1-gyel, egy tokent kapnak, ami a szerveren való
szavazás záloga. Hangsúlyosabb militarista témát akarsz? Szavazz és több páncélozott
járművet és fegyvert találsz a játékban. A látványvilágért egyébként a SOE saját
motorja, a ForgeLight Engine felel, ugyanez dolgozott a PlanetSide 2 alatt is. A
korai hozzáférés májusban startol el PC-n - ezért 19,99 dollárt kell fizetnünk,
de az végleges változat természetesen ingyenes lesz, amely minden jel szerint PlayStation
4-en is tiszteletét teszi.
Kapcsolódó cikk
Én ismertem komplikáltabb túlélőjátékot, ahol a zombik inteligenciája az utóbbi időkben elég jó vot (Hallás, látás, látás és hallástávolság, látómező, emlékezet) de sajnos a projektet lelőtték, nem volt gazdaságos fenntartani. (de nem írom le, mi volt a címe, mert a sok gyökér jönne hogy WAREZ BAZMEG!!!!! WAREZ!!!!)
Én se nem támogatom se nem ellenzem ezt !! Többnyire amit megveszek az olyan játék hogy kijön oszt játszad se béta se early acess jáccó azt örülsz :D
Éredekes, régen a demó, meg a teszt verziók voltak ingyensek, a végleges játékért kellett meg fizetni, a fene sem bírja már ezt követni, de szerencsére annyira engem nem is hozott lázba ez a játék, mivel az MMO számomra túlzottan időrabló.
Ami a környezetet illeti az erdők, mezők és hegységek valószínűleg ugyanúgy néznek ki Amerikában mint Európában és az épületek között sem lehet nagy különbség a feliratokat leszámítva.
Ha emiatt elutasítasz egy ingyenes játékot ami talán még érdekelne is egy másik környezetben (DayZ), nos lelked rajta, de szerintem balgaság.
Nahát, mint minden eddig elkészített zombis játékban a Resident Evil 1 óta? A háttértörténet terén valóban feltalálták a spanyolviaszt. Már-már hiányoznak a nem tudományos hátterű feltámadások.
Akárhogy is, a játék ígéretesnek tűnik (és ingyenes, ami megmelengeti az Olcsó János szívemet), szóval én várom. Különösen a mások életének megkeserítését vagy megrövidítését.
Ahá, rustban pont ez van, csak a fél völgy el kezd rád lődözni, és még a házad is kic4-ezik.
Pénzért vásárolt cucc meglovasítás? Már alig várom a sok anyuci adta pénzből bevásároló kölyöktől elvenni a cuccosait. :D
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.