Nether bétateszt

  • Írta: Arell
  • 2014. június 6.
  • bétateszt
Link másolása
Egy újabb hónap az évben, egy újabb posztapokaliptikus cím a gépen. Íme a Nether névre hallgató MMOFPS, melybe bátran belevághatod a fejszédet. Jobban mondva konyhakésedet.

Az aratás. A Nether alternatív idővonalában úgy tíz évvel ezelőtt történt meg. Csak úgy emlegetik, mint az emberiség történetének legnagyobb mészárlását, melynek okát még ma is fejtegetik. A brutális és sokkoló esemény hátterét senki nem ismeri teljesen. Biológiai fegyver volt, idegen támadás, vagy Isten haragja talán, aminek hatására a régmúlt mitológiájának démonai látszanak megelevenedni a szemünk láttára. Egy dologban született csupán egyetértés. Úgy becsülik, hogy a fajunk közel kétharmada lett áldozata egy súlyos és ragályszerűen terjedő mutációnak. A szörnnyé torzult, egykor közénk tartozó embereket ma már csak nethernek hívják.

A vadon - melyet régen még városnak neveztek -, üres és vésszel teli. Régi tüzek égnek hónapok óta, okádva magukból az égett abroncsok fekete füstjét. A rozsda rágta, gazzal benőtt egykori autók utasteréből a romlás bűze terjeng az aszfalt fölött megülő ködben. Egy mentő rejtélyes módon még mindig működő szirénája szürreális fényjátékával pásztázza a környéket.Az utcák néptelenek, csak távolban elsütött fegyverek időnként felugató ropogása emlékeztet az emberi faj szörnyű jellegére – hiszen a túlélésért küzdő csoportok nem csak az életükre törő mutánsokat ritkítják, hanem egymás életét is kioltják. A szörnyű esemény öröksége egy olyan világ, ahol már a barátaid között sem vagy többé biztonságban.

A poszt-apokaliptikus shooterek kifejezetten közkedvelt témái a jelen játékfejlesztőinek. A Phosphor Games Studio viszonylag rövid múlttal rendelkezik az iparágban, de a Nether névre keresztelt negyedik kiadott játéka máris igen jelentős népszerűségnek örvend az MMOFPS műfaját kultiváló felhasználók körében. A cím a nem túl távoli jövőben játszódik, ahol a pusztulás mindent elemésztett a fent leírt rövid történet szerint. Eredetét tekintve az alapötlet egyáltalán nem új keletű, az egyetlen valóban szembetűnő különbség a hasonló címekkel összehasonlítva a zombik démonokkal történő rendkívül innovatív behelyettesítése. Az történet elbeszélésének módja nem kifejezetten összetett, merthogy a baráti NPC-k (vagy inkább kirakati bábok) nem mozognak, és nem is kommunikálnak, így minden amit az előzményről tudni lehet, külső forrásból származik. Drámai fordulatokra és meggyőző színészi teljesítményre így nem igazán számíthatunk az M.I.-től, a gép tevékenységének nagy részét ugyanis a kiirtásunkra tett kiszámítható, ám emellett nem alábecsülendő sikerességű erőfeszítése teszi ki.

Ha kalandvágyunk alábbhagyna a városban kóborló Nether irtása közben, a többi játékos jelenléte a pályán bizony okozhat nekünk meglepetést dögivel. Hiába tartozunk ugyanis ugyanahhoz a csapathoz és fogadunk örök hűséget és testvériséget egymásnak, ha az egyik félben felébred a gyanú, hogy a másik az életére akar törni, a feszültség valódi és félelmetes lesz. Egymásnak szegezett pisztolyok és pörgős mérlegelés jellemzi ezeket a váratlan találkozásokat, amit végül ritkán él túl mindkét fél. A pacifizmus szellemében békésen közeledő felhasználó többnyire rövid úton fűbe harap ha bizalmával túl elhamarkodottan bánik. Az egyezségek ritkán tartósak, mert a gyanakvás megmérgezi a tiszavirág életű kapcsolatokat, míg végül újra magányosan rójuk az utakat. Ellenségekből lesz tehát bőven, mind idegen játékosok, mind pedig démoni teremtmények formájában. Utóbbiból jelenleg nyolc különféle viselkedésű és nehézségű fajtát számoltam össze, ezek közül van gyors és lassú, repülő és teleportáló mutáns is, így lesz munka rendesen.

Az irányítás könnyen tanulható, nem igényel túl sok odafigyelést. A nagy számban felvonultatott kézi-, és lőfegyvereket egyszerű egérgörgős pörgetéssel kiválaszthatjuk, de rendelkezésre áll egy inventory is, ahol ki-be pakolhatunk az amúgy fejleszthető kapacitású hátizsákunkba. A pályán rengeteg fajta lőszer, kötszer, és eladható kütyü is fellelhető amit a biztonságos területen található boltokban pénzre és más felszerelésre cserélhetünk. A karakterünk élelmiszer és gyógyszer szükségletét is kielégíthetjük, ha kifogytunk volna belőlük a terepen, sőt a kinézetén is javíthatunk ezeken a helyeken, hozzáférést kapunk ugyanis - a játék két valutájával -, arannyal és papírpénzzel működő, jól ellátott piachoz.

Jelen pillanatban csak (b)elsőnézetes mód található a címben, amire a fejlesztők a gyakran ismételt kérdések rovatban azt az ígéretet tették, hogy amennyiben elegen kérik, a játék kap majd hát mögötti kameraállást is.

A Chicago városképén alapuló hatalmas területű romos település betontornyai között jelenleg egyetlen játékmód áll rendelkezésre. A gyűjtögetés és a végeláthatatlan, válogatás nélküli nether és emberirtás. A térkép ellenben lehetőségeit tekintve egyszerűen bámulatos. A hazák legtöbbje nyitott, lépcsőn pedig kívül-belül bejárható. A tetők megközelíthetőek és nagyszerű mesterlövész bázisként szolgálnak. A pálya kiválóan elhelyezett dinamikusan felbukkanó és eltűnő veszélyzónákkal és biztonságos menedékekkel rendelkezik. A PvP harcok katalizátoraként szolgálnak emellett az egyénileg végezhető csomagfutár missziók melynek útvonalai gyakran keresztezik egymást a városban. Ha pedig megunod a népirtást elmélyülhetsz a címben gazdagon szerepeltetett eszköz és fegyverkészítésben, sőt még sárkányrepülőt, motort és buggy-t is vezethetsz.

A játékhoz jelentős mennyiségű működő és stabil szerver jár, ami egyszerre erőssége és gyengéje a többjátékos élmény élvezhetőségét tekintve. A rengeteg, gyakran üres kiszolgáló lehetőséget biztosít ugyanis a zavartalan XP és felszerelés gyűjtésre, ami könnyedén feltöltheti a hat különféle tulajdonság felé ágazó képességfánkat. Emellett mindazonáltal az idegen játékosok hiánya erősen csökkenti a frusztrációt és drámaiságot a találkozás esélyének csökkenése által. Kihívást azért mindig találsz majd a játékban, újrajátszhatóság szempontjából holott egyúttal vonz és taszít is, hogy a karakterünk halála minden alkalommal lenullázza a képességeinket és a hátizsákunk tartalmát is.

Grafika és hang tekintetében a Nether egészen elfogadható audiovizuális élményt nyújt. A textúrák kissé alacsony felbontásúak, de szépek és hihetőek az adott környezetben, a modellek viszont kicsit szögletesek, játékoskarakterekből is csak két-három előre készített fej áll rendelkezésre nemenként, és a nyak alatti rész kinézete főleg a klikked kiválasztásának eredményeképpen változik. Az animációk terén csalódást okozott a baráti NPC-k kimerevített állapota, és az amúgy mozgó objektumok nem túl változatos viselkedése. Az effektek szépek, az árnyékok is nagyon pofásak bár kicsit ugrálnak a felületeken és a széleik is zavarosak.

Mindent összevetve látvány szempontjából a cím béta fázisban szerintem megüti a mércét, és hozza a műfajban elvárható minőséget és a hozzá járó teljesítmény igényt. A hangokban elenyésző diverzitás van, gyakran ismétlődnek, a zene pedig – ha egyáltalán nevezhető annak – inkább valamiféle környezetzajra emlékeztet mint hangszerek által játszott szerzeményre. Megmondom őszintén a különálló hangerőszabályzó hiányában nem is vagyok teljesen meggyőződve róla, hogy beszélhetünk zenéről a játékban. Ettől függetlenül a hangulat rendesen átjön, bár lenne hová fejlődni még.

Újdonságok tekintetében a Netherben nem sok forradalmi tényezővel fogunk találkozni, de a koncepciók amivel dolgozik klassz egészet alkotnak játszhatóság és élvezhetőség tekintetében. A nehézség gép ellen bírható, ugyanakkor nem szabályozható. Az idegen játékosok ellen vívott harcban azonban teljesen kiszámíthatatlan a cím. Ez talán a legnagyobb kihívás benne, mivel nem tudjuk ki mikor fog lelőni, még akkor sem ha látszólag nincs semmi okunk az agresszióra egymás ellen.

A Nether három változatban jelent meg a Steam Early Access fronton, a Watcher (semmi extra) 14 eurós áron, a Believer 20 arannyal és 3 db 72 órára szóló meghívóval a barátaidnak 20 euróért, és végül a Chosen verzió, amiben kapsz 50 aranyat, 5 meghívót, egy exkluzív tárgyat a játékban, és különleges címkét a fórumon. Ez a csomag azonban 34 euródba fáj majd. Ezen felül a számomra örök undort kiváltó (ugyanakkor a szerverek fenntartásához érthetően szükséges) mikrotranzakciókkal is számolni kell majd, a játékban található aranyat ugyanis (azon felül amit kapsz a Believer és a Chosen változattal) meg kell majd bizony vásárolni. A 10 aranyat tartalmazó pakk jelenleg 7 euró, míg a 22 aranyas csomag 14 eurót vesz ki a pénztárcádból.

Gépigényét tekintve pillanatnyilag egy 2.4 GHz-es négymagos proci, 4 GB RAM, GTX 460 vagy HD 5850 kell a minimumon futtatáshoz, bár a végleges változat – egyelőre ismeretlen –, kiadásáig ez még változhat.

Összességében pro/kontra tekintetében a mérleg egyelőre pozitív irányba dőlt nálam. A hangulat és a tér kiváló, a kiszámíthatatlanság pedig növeli az újrajátszhatósági értéket. Javaslom a kipróbálást, de csak a 14 eurós Watcher csomaggal, a többi nem éri meg. Ha most kellene értékelnem, a Nether 6.9 pontot kapna. Jó játékot!

Kapcsolódó cikk

7.
7.
Arell
#1: Egyelőre nincs infóm arról, hogy a Rust mikor kerül címlapra, de előbb utóbb sor kerül rá az biztos.
6.
6.
mestermagyar
4.
4.
mestermagyar
#3: Honjan tudjam, az első kommentben írtam, hogy nem játszottam vele.

Mert szerinted a kicseréléssel pont a mikrotranzakció fog eltűnni?
3.
3.
TheNick
#1: Játszasz is vele? Ahogy olvastam elég sokat dolgoznak rajta és elviekben az egész játék alapját kb. kicserélik. Jó irányba haladnak?
1.
1.
mestermagyar
Köszönjük a tesztet! Várom a rust betatesztjét (ömm... alfatesztjét), azt is jó lenne a hírek között látni, mert kb. az maradt ki a nagyobb survival multi játékok közül, viszont én meg azt vettem meg egyedül.

A mikrotranzakciók miatt megint húzom a fogam, Adják akár 50 dolcsiért, de ne vagyék el a játékbirtoklási érzést ilyen ökörségekkel.
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...