Van
mit kijavítani a Sega renoméján, miután azon tavaly kínos csorba esett az
Aliens: Colonial Marinesszel, dacára annak, hogy azért elpasszoltak belőle 1,3
milliót. Szerencsére a The Creative Assembly ötlete pont jókor jött a kiadónak,
a Total War-ról elhíresült készítők a szimpla lövöldözés helyett zsigeri
horror-élményre gyúrtak rá, az 1979-es Alienből merítve az ihletet.
Klausztrofóbia és elszigeteltség lesz úrrá a játékoson egy olyan főhőst
irányítva, aki nem egy agresszív típus, a bajt inkább elkerülné, esze ágában
sincs szembenézni a fenevaddal. Amanda nem akar ártani senkinek, csak el akar
húzni a francba a lehető leghamarabb. Pont, mint az anyja, Ellen Ripley. A brit
fejlesztők az elmúlt időszakban gyakorta hangoztatták a xenomorph-ról, hogy
megszületett a videojátékok történelmének tökéletes gyilkológépe, a példás M.I.
kiszimatol, becserkész, ott csap le, ahol nem is várnánk. Ezek voltak az
ígéretek, melyek nagy része tényleg megvalósult. Ám az Alien: Isolation
színhelyéül szolgáló komor és nyomasztó űrállomáson nem csupán az idegen
jelenti az egyetlen veszélyforrást.
Mi
sül ki abból, ha az Amnesia játékmenetét ötvözik a Fox kultikus sci-fi
frencsájzával? Fegyvereket csak nyomokban találunk, a környezet felfedezése, a
fejtörők abszolválása mellett a lopakodáson lesz a hangsúly. Egyetlen
figyelmetlenség is kudarchoz vezethet, az Alien: Isolationben előfordul, hogy
hosszú percekig lapulunk egy szekrényben, amíg a szörny odébb áll, de a
biztosnak hitt fedezék sem garancia a sikerre. Ha zihálva veszünk levegőt és
türelmetlenek vagyunk, elkap, ha fejvesztve rohanunk, elkap, ha revolverrel
próbáljuk megölni, elkap, ha nem vonjuk el figyelmét úgy, hogy az
ellenkező irányba csaljuk el, elkap. A sunnyogásra kihegyezett produktum a
lehetőségek széles tárházát vonultatja fel, ahol az ösztöneinken múlik minden.
Az egész űrállomás valójában egy szövevényes vadászterület, ahol mi vagyunk a
tápláléklánc legalján, sőt, még a megmaradt túlélők is roppant bizalmatlanok az
irányunkban. A játékban garantáltan meg fogunk halni, csak nagyon kevés feladat
sikerül elsőre, ám a kudarcok sorozata után lassan megtanulunk életben maradni.
Ahogy
már a filmekből kiderült, Ellen Ripley nem ért vissza küldetéséből lánya 11. születésnapjára.
Amanda azóta felnőtt, vagány szerelőcsaj lett belőle. Elsőre hitetlenkedve
fogadja a Weyland-Yutani vállalat felkérését, miszerint kísérjen el egy
csapatot a Szevasztopol-űrállomásra, ahol minden bizonnyal a Nostromo űrhajó
feketedoboza rejtőzik. Személyes ügy – mondhatjuk így is – , elvégre Amanda kiderítheti,
hogy mi történet pontosan anyjával. A játék pontosan úgy nyit, ahogy a
klasszikus Alien-film: mély hibernációból ébredünk, űrhajónk hamarosan eléri a
Szevasztopolt, de előtte átöltözhetünk, lezuhanyozhatunk és megismerkedhetünk
társainkkal. Ám a dokkolás szerencsétlen fordulatot vesz, egy baleset
következtében Ripley egyedül marad, csupán rajta áll, hogy kiderítse, mi
történet pontosan a hatalmas állomáson, Valami nincs rendjén ott, habár most
csend telepszik a sötét létesítményre, zűrzavar nyomaira bukkan.
Amanda
egyébként kiköpött anyja: erős és céltudatos lány, de lesznek olyan
helyzetek, ahol reszket, mint a nyárfalevél. Ha harcra kerül a sor, gyorsan
elvérzik, a bunyót nem neki találták ki. Fizikai hátrányát gyorsaságával és nem
kevés bújócskával kompenzálja. A legénység többi tagjával csak érintőlegesen
találkozunk, de nincs velük gond, nekik is megvan a bajuk, egy távol-keleti
kolléganő például nehezen viseli a hibernációt. Bár feladataink egymás után
követik egymást, Szevasztopol mégsem olyan lineáris helyszín, mint azt elsőre
gondolánk. Folyosók, raktárak, vezérlő- és biztonsági szobák szövevényes
hálózata ez, szűk szellőzőket és tágas tereket egyaránt felvonultat. Balszerencsénkre
az áramellátással gondok vannak, nem minden rendszer működik megfelelően, a
falakon lévő kapcsolókkal variálva mi választhatjuk ki, hogy az adott pályarész
mely részét lássuk el energiával. A pályatervezők mindent kihoztak a témából, jó pár mellékfolyosó és alternatív útvonal létezik - még szerencse, hogy a
TAB-ra tenyerelve bármikor előhívhatjuk a térképet, ha netán elvesznénk benne. A
beleélés gyorsan megy: mind a hanghatások, mind a fényeffektek fokozzák a nyomasztó
hangulatot. A designt imádni lehet, ha a régi filmeken nevelkedtél: minden
berendezési tárgy a nyolcvanas évek sci-fijeinek jövőképét tükrözi. Katódcsöves monitorokat bámulhatunk, szalagos magnók jelentik a szórakozást, pedig már 2137-ben járunk. Bár a fejlesztők olykor a hirtelen
ijesztgetésekre is rámennek, az elkeserítő hangulat folyamatosan ránk
telepszik, egy perc szusszanásnyi időt sem hagy. Ha egy-két óránál többet
játszunk az anyaggal, nem biztos, hogy idegrendszerünk sokáig bírja a nyomást.
Célszerű némi szünetet beiktatni, de tényleg.
Más
túlélőkkel is összefutunk a kaland során, ám néhány kivételtől eltekintve roppant ellenségesek, ami érthető is, hiszen össze vannak zavarodva. Hátulról a
csavarkulccsal viszonylag gyorsan likvidálhatók, vagy egy fejlövéssel a shotgunból, de főleg
csapatban mozognak és okosak is. Veszedelmesebbek a vörösen világító szemű
androidok, akik ellen szintén a meglapulás a kifizetődő. Botor módon próbáltam
a revolverrel semlegesíteni őket, csupán négy-öt fejlövéstől pusztulnak el,
kettőnél több ellenfélre tutira nem lesz elég lőszerünk. Az már csak hab a
tortán, hogy Amanda csigalassúsággal tölt újra: egy gombnyomással mindössze
egyetlen lőszert helyez a tárba, így semmi sem garantálja, hogy közben nem kapják
el a grabancunkat. Ha egyet kipécézünk magunknak, a többi szintetikus odarohan
a zajra – ördögi kör ez. A lány nehezen viseli a gyomrosokat, egy-két ütés után
padlót fog és életereje nem regenerálódik magától. Hatalmas piros pont!
Nem
árt szorgalmasan minden zölden világító ládába betekinteni összetevőkért,
hiszen a Q-val előcsalható tárgyválasztó képernyőn saját magunk is összerakhatunk
elsősegély-csomagokat, világító fáklyát, EMP-gránátot, füstgránátot, csőbombát és
zajkeltő berendezéseket, persze csak akkor, ha már megszereztük a szükséges
tervrajzokat. A piros hevederrel lezárt ajtókat később kinyithatjuk a
csavarkulccsal, míg más, kódot igénylő zárakat a hackelő műszerünkkel egy
minijáték keretében. Ez utóbbiból többféle létezik: vagy a megfelelő ikonokat
kell időre kikeresnünk a felsoroltak közül egymás után, vagy egy reflexeinket
igénylő módszerrel juthatunk sikerre. Bizonyos nyílászáróknál csak a
radikálisabb módszer a célravezető, adjunk a fémnek a plazmavágóval és annyi. Ha
valami a nyomunkban van és úgy próbálkozunk a zártöréssel, az baromira
frusztráló tud lenni, könnyen elkapkodhatjuk a dolgot és pánikba eshetünk, de pont
ezért élvezzük, nem? Bármennyire is izgalmas a játék, a környezet egy idő után monotonná és ismétlődővé válik, már-már úgy érezzük, hogy a fejlesztők az egész történetet direkt húzták el.
Egy
Alien-játékból sem hiányozhat a mozgásérzékelő alkalmatosság. Amanda egyszerre
csak egy tárgyat használhat, így ha a szenzor a bal kezünkben van, akkor csak
annak képére és pittyegő jelzéseire figyelhetünk, a háttér ilyenkor elmosódik.
Ha az előttünk lévő pályára fókuszálnánk, akkor azt az egér külön gombjával
tehetjük meg. A műszer természetesen csak egy relatíve kis területet képes
feltérképezni, sokszor csak akkor jelez, amikor túl késő, de a lopakodáshoz
bizony nagy szükségünk lesz rá. A mozgásérzékelő és az elemlámpa gyakorta
megfordul majd a kezünkben, bár utóbbihoz a program elég szűken méri az
elemeket, és azzal is számolunk kell, hogy a fény elárulja a pozíciónkat. A
biztonsági kamerák pásztázó tekintete elől csak úgy bújhatunk ki, ha egy
közeli, többnyire droidoktól hemzsegő
vezérlőteremben lehúzzuk a hálózatról. Máskor a szellőzőturbina kiiktatásával
átláthatatlan füstöt generálhatunk, melynek jótékony homályában elinalhatunk. Érdemes
minden terminálba belekontárkodni, elvégre megeshet, hogy zárt ajtókat
nyithatunk ki, vagy más, ellátmányt rejtő raktárak kódjához juthatunk.
Ha
pedig az Alien a közelben lófrál, brutálisan óvatosnak kell lennünk. Hirtelen
megannyi anekdotát tudnék elmesélni a játékról. Hamar tudatosul bennünk, hogy a
lény ellen csak veszíthetünk, kétség kívül a The Creative Assembly alaposan
kitett magáért, amikor megalkotta ezt a csúcsragadozót. Várunk a
transzportliftre, miközben bujkálunk a rém elől, iszonyatosan lassan telnek a
másodpercek, tudjuk, hogy valahol itt van. Halljuk a dübörgését a szellőzőkben,
ha nem tudunk a helyünkön maradni, végünk van, ha túl sokáig időzünk egy helyen,
nekünk annyi. Az Alien: Isolationben sokszor a másodperceken múlik az életünk,
az űrállomáson sehol nem vagyunk biztonságban. Óvakodjunk a plafonon
éktelenkedő nyílásoktól, ha valami nyálkás trutyi csöpög a földre, kerüljük el jó
messzire! Noha a xenomorph intelligenciájáról ódákat zengtek a készítők, azért kellő
rutinnal átverhető. Valóban képes tanulni, érez, lát és hall, nincsen előre
letárolt útvonala. Bárhol előbukkanhat, még ott is, ahol korábban már jártunk,
csak visszamentünk valamiért. Ha kétségbeesve rohanunk előre, szinte biztos,
hogy utolér. Olyan is előfordult, hogy amikor előmásztunk a szekrényből fél méterre a szörnytől, az ránk sem bagózott, csak ment tovább - szóval néha érdekesen teljesít az M.I. Egyetlen helyzetben sincs biztos megoldás, ám ha végtelenül
türelmesek vagyunk, elkerüljük a szemkontaktust, zárt rejtekünkön visszatartjuk a lélegzetünket (de azért ne fulladjunk meg), kihasználjuk a környezet adta
lehetőségeket, ép bőrrel megúszhatjuk a találkozást. Habár a játék későbbi
szakaszában kissé mérges voltam, amikor a lángszóróval és molotov-koktélokkal többször is elkergettem
a bestiát, itt a beleélésem kissé megbicsaklott, de persze abból a fegyverből
is kifogy a nafta és nem tudjuk minden sarokban újratölteni.
A
kampány hosszával elégedettek lehetünk, elvégre manapság ritkának számít, hogy
közepes fokozaton 15-17 óránkba teljen a végigjátszás. Persze ez attól függ,
hogy mennyi időt töltünk felfedezéssel, és mennyit vacakolunk a továbbjutással –
az óvatosabbak akár 20 órát is kifacsarhatnak a játékból. És akkor még ki sem
próbáltuk a menüből indítható túlélőmódot, amelyben nem a türelem és a lassúság
a fontos, hanem pont az ellenkezője. Ki kel jutnunk a pályáról a lehető
leggyorsabban, miközben az idegen a nyomunkban lohol. (nekem nem egészen három
perc alatt sikerült). Aztán az előrendelőknek ott van a Crew Expendable DLC,
amelyben az eredeti Alien-filmet élhetjük át újra a Nostromo űrhajó fedélzetén, és olyan ismerős arcokkal találkozhatunk, mint Ash, Lambert, Dallas és Ellen
Ripley. Ki tudja? Ha okosan rögtönzünk, talán még a film befejezését is
megváltoztathatjuk, noha a veteránok már kevesebb, mint egy óra alatt
kivégezhetik a plusz küldetést.
A konzolos funkciókról
Habár
a fejlesztők olykor megfeledkeznek az optimalizációról (lásd. Total War: Rome
II), szerencsére az Alien: Isolation esetében ilyenről szó sincs. Egy közepes,
4-5 éves masinán is tükörsimán fut a játék – négymagos AMD-procival, 4 GB
RAM-mal és Geforce GTX 660-nal szerelt tesztgépen, ultra-beállítások mellett
stabilan hozta a 60 fps-t. Pedig a látvány tényleg lenyűgöző, főleg a
fény-árnyékeffektek, a környezet a maga a hideg valójában tényleg olyan, mintha
a film díszleteibe csöppentünk volna. Oké, az emberi karaktermodelleken valami
furcsa viaszosság észlelhető, de legalább Amanda szexi. Az átvezető videók
framerate-je ugyan lassúnak tűnik, de ez csak kukacoskodás. A körítés is
elsőrangú: a töltőképernyőkön látható jelenetetek olyanok, mintha egy rongyosra
nézett VHS-filmmel lenne dolgunk, de az egész játékra is ráhúztak egy zajos
filtert (ami mérsékelhető, vagy kikapcsolható). Mindenre a koronát a
hanghatások teszik fel: az ósdi számítógépek winchesterének kerregései, a
lomhán nyíló ajtók hangja, robbanások zajai és a hirtelen, fülsértő zajok,
melyek nyomán megáll bennünk az ütő. A kilátástalanságot a hatáskeltő zenék még
tovább fokozzák, egyszerűen nem tudunk belekötni.
Ha
a szívünkre tesszük a kezünket, mi is bevalljuk magunknak: pont ilyen alkotást vártunk
Alien: Isolation címén. A The Creative Assembly kisujjból kirázta azt, ami a
Gearboxnak és társainak nem sikerült, pedig semmi más nem tettek, mint
tanultak korunk horrortrendjeiből és kismilliószor megnézték a ’79-es
mozifilmet. A többi már rutinból és hosszú tesztelésből megvalósítható. Hibái
ugyan akadnak, például a mentési rendszer meglehetősen szigorú, olyan is
előfordult, hogy ötven percnyi játékot dobtam ki az ablakon, mert korábban
elfelejtettem blokkolni a kártyámat, az automatikus mentésre nem
hagyatkozhattam. Szóval frusztrációból kijutott bőven. Viszont nyugodtan kijelenthetjük, hogy a legjobb Alien-játékkal van dolgunk,
amely valaha is készült, a történet bőven elmenne a filmek folytatásának is.
Ember legyen a talpán, aki unottan, faarccal végigjátssza. Ha ezt híreszteled,
vágd meg magad egy késsel és rádöbbensz majd, hogy vér helyett undorító fehér
massza csörgedezik a testedben.
Kapcsolódó cikkek
„bár a csajszi kancsal” - igen? Ezt még eddig nem vettem észre.
„Az MI szar” - telepítsd újra, akkor jó lesz.
„Elég csak leguggolni és simán elmegy mellettem” - valószínűleg másfelé összpontosít.
„Leugrik elém a szellőzőből, én behúzódok egy doboz mögé, ő meg továbbmegy” - mert behúzódtál egy doboz mögé.
„Perifériás látása nincs” - az tuti nincs, max. periférikus. Ez is attól függ, hova néz és összpontosít, ugyanis keres.
„A csaj nagyon béna” - a csaj olyan, ahogyan irányítják.
„Futni nem tud, sajnos verekedni sem” - az én verziómban tud futni. Verekedni? Arra ott a Mortal Kombat.
„hogy tud 1! Alien kiirtani egy nagy állomást, ahol 100+ ember él fegyverekkel, plusz kitudja hány android” - ha valóban láttad az Alien c. filmet, akkor tudnod kellene, hogy mire képes az Alien. A Nostromo legénységét elintézte - pedig egyedül volt - , viszont a játékban nincs egyedül. Az androidok nem élőlények, és nem jelentenek veszélyt számukra. A Weyland-Yutani arra utasította az Apollot, hogy védje az idegeneket az androidokkal.
„A játékmechanizmus primitív, lassú” - leguggolni, egy szellőzőből ki- vagy bemászni a valóságban sem egy pillanat. Nagyon is jó a mozgás; realisztikus. Nálam a fegyvereket egyből előkapja, nem tudom mi lehet a probléma ...igen, egy tömör vas ajtó kivágásához is idő kell.
„Ha meg közben megjelenik a dög akkor meg baj van” - gondoltam, hogy az Alien nem fog addig egy napilapot átpörgetni, amíg elvégezzük ezeket a cselekvéseket. Bizony, ha közben megjelenik, akkor nagy a baj.
„Most annál a résznél tartok ahol a játék elveszi a nehezen gyűjtögetett fegyvereimet (újabb retró szar játékelem)” - de visszakaptad, nem? Ez benne van a történetben; az Apollohoz nem vihetsz be fegyvereket, még ha nehezen gyűjtötted is össze.
„persze van egy csomó android a pályán amiket mellesleg az emp akna sehogy, a csőbomba meg alig fog” - az a csomó android a Raincoat Joe; speciális öltözéket kaptak és sokkal fejlettebbek a többinél. Az Apollo mag és a Reaktor körül tevékenykednek. Egy közönséges EMP bizony elég karcsú ellenük, viszont nálam a csőbomba nagyon is jól végzi a dolgát.
És valóban rohadt hosszú ... órákat játszottam vele, és már néhányszor felbukkant bennem az a kérdés: Hogyhogy még nincs vége? Legutóbb a Half-Life 1 volt ilyen hosszú gém ami tényleg az örökké valóságig tartó játékmenetet biztosította. Ezzel ugyan nincs gond, viszont tényleg mintha egy Director's Cut-al álltunk volna neki játszani. Most épp kommunikációs kapcsolatba léptem a Torrens-sel, hogy evakuláljanak minket, és még mindig folytatódik a gém.
Egy szó mint száz, ez a gém gyönyörű ... minden értelemben.
Érdekes hogy ezt senki se emliti meg, akkor most ki játszott más játékkal? Ign vagy gamekapocs? Ez nem csak pc-re vonatkozik.
Most, hogy ismét fejhallgatóval tudok játszani (Tudod, a paradox) egészen más élményt nyújt a játék. Olyan hangokat, zörejeket hallok, amiktől a **** is megfagy bennem. Istentelen jók a hangok, ha a graf fele ilyen jó volna, akkor is összeszorulna a gyomrom. Az viszont üröm az örömben, hogy egyetlen taktikát alkalmazva elkerülhető az Alien, szinte végig a játék alatt. Alien keze által nem haltam még meg, csak Android vagy saját hülyeség miatt.
SPOILER:
Amikor alul és/vagy felül van szellőző, akkor a lecsorgó nyálat figyeljétek, egyébként, ha végig guggoltok nem jön le... Nagyon nagyon ritka, de akkor is, akkor robajjal, hogy simán észreveszitek. Kipróbáltam, hogy nem nyomtam soha space-t, s egyszer sem jött le :) Igaz egyszer lejött, összekapkodta az egyik NPC-t és ment is vissza fel.
SPOILER OFF
Apróbb hibák/hiányoságok persze akadnak, de az mindenben akad mindig, összességében nagyon jó lett ez az alienes játék, meg az ork kaszabolós is! :) Számomra majdnem közel tökéletes játékok a maguk műfajában, meg stílusában.
(Az én konfigom:
Win 8.1
Gtx 560ti
i3-2100
12GB RAM)
Megtetszett a játék stílusa, lehet kipróbálok egy-két ehhez hasonló játékot. Tudna nekem valaki ajánlani ehhez hasonló játékokat? Előre is köszi!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.