A
budapesti fejlesztőcsapat portfóliójába remekül beleillik a Deathtrap, a
bázisvédős móka már a The Incredible Adventures of Van Helsingekből sem
hiányzott egy-egy minijáték erejéig. A műfaj annyira bejött a csapatnak, hogy
úgy döntöttek, önálló tower defense cím fejlesztésébe kezdenek. A Deathtrap
ugyanabban a steampunk stílusjegyeket viselő dark fantasy világban játszódik,
mint a Van Helsing, azaz egyfajta mellékágnak is felfogható a korai
hozzáférésben leledző alkotás. Az akció-RPG és a tower defense mixelése nem újkeletű dolog, az elmúlt években számos játék épült erre az egyvelegre,
gondoljunk csak az Orcs Must Die-ra és a Dungeon Defenders-re. Ellenben a
NeoCore gyermeke megtartja a hagyományos izometrikus nézőpontot, első ránézésre
nemigen szakad el a Diablo által felépített alapoktól, ráadásul aktívan számít a
játékosok által generált tartalomra: pálya- és szörnyszerkesztőt is mellékelnek
a Deathtraphez. A fekete humorral átitatott hangulat és a végletekig pergős
játékmenet miatt nehezen tudtam elszakadni mellőle.
A
történet szerint a világ rejtett régióiban a gonosz túlvilági teremtmények
átjárókat nyitnak, s a hősök egy maroknyi csapatára hárul a feladat, hogy
csapdák telepítésével, és persze aktív henteléssel megállítsák a fokozatosan erősödő
hordákat. A Deathtrap első ránézésre alig különbözik egy felülnézetben
irányítható akció-RPG-től, a Van Helsing-játékokra jellemző vizuális stílust is
megtartja, a különbségek viszont a részletekben rejteznek. Első pillantásra a
tower defense lehetőségek meglehetősen kötöttnek tűnnek, a pályák ugyan
tágasak, ám csapdákat csak megadott helyekre állíthatunk fel, ráadásul csak
meghatározott fajtákat, így korántsem olyan nagy a taktikai szabadságunk, mint
más játékokban. Ez azonban nem feltétlenül baj, hisz a csata közben kismillió más
dolog között oszlik meg a figyelmünk. A játék egyébként három játékmódot kínál a
single-ön felül: kétjátékos co-op vérontásban és PvP-ben is nyomulhatunk.
Elsőként
nem árt, ha a gép ellen kezdünk, kitapasztalva ezzel a produktum csínját-bínját,
később pedig online is próbára tehetjük magunkat. Az egyjátékos szegmens
mindjárt háromféle variációt takar: míg a sztori módban egymást követik a pályák,
tisztességes háttértörténettel megspékelve, addig a scenario-ban mi magunk
állíthatjuk be a helyszínt és a kihívás erősségét. Végül, az endless mód már a
veterán, 20. szint fölötti játékosoknak szól, igen durva nehézséggel és az
ellenség szinte véget nem érő rohamával. Alapból háromféle karakter áll a
rendelkezésünkre, ám ez a szám később bővülni fog. A varázslónő értelemszerűen
távolról, mágiával hatékony, az íjász nyilazik, ahogy kell, a zsoldos pedig a
közelharc specialistája, így jó sok sérülést képes elviselni.
A
helyszínek egyfajta lebegő monolitoknak néznek ki, szabályos felépítésűek és
kellően nyitottak. Nem árt tudni, hogy a védelmi lövegeket és csapdákat csak a
pályák adott pontjaira telepíthetjük, konkrét fajtából gazdálkodva. Az adott csapdatípusból
viszont háromfélét választhatunk a támadók összetételének megfelelően, ám
később fejleszthetjük a hatékonyságukat, vagy újakat nyithatunk meg. Mint
ismert, a tornyok távolról intézik el az ocsmányságokat - elektromossággal,
lövedékkel, vagy tűzzel -, míg a csapdák a talajon lapulnak, s ha átsétál
felettük egy ellenség, működésbe lépnek: összeszurkálják, vagy miszlikbe
aprítják a pórul járt rémségeket, de esetenként barátságos szörnyeket is
hívhatunk magunk mellé a padló alól. Az összecsapások előtt adott számú eszenciapontokkal
indulunk, ezeket költhetjük el az építkezésekre, ám a körök végén és az
ellenség megölése után még többet szerezhetünk, azaz több kreditet fordíthatunk
a bástyák felhúzására. Bárhogy is van, elég hamar szembesülünk azzal, hogy a
tornyok és a csapdák egyszerűen túl kevesek ahhoz, hogy megfékezzék a hordákat,
pláne a főellenségeket. Néhány rémség ellenállóbb a tornyokkal szemben, azaz
hőseinkre hárul a feladat, hogy befejezzék a munkát. Mondanunk sem kell, a
rusnyaságok nem átallnak több irányból előrenyomulni, így kapkodjuk a fejünket,
mérlegelve, hogy hol érdemes besegítenünk a karakterünkkel. Kooperatív módban azonban sokkal ügyesebbek lehetünk,
elvégre társunkkal megbeszélhetjük, hogy ki melyik csapdatípust fejleszti, és
hol vonul ki a frontvonalra.
A
fékevesztett darálás mellett nem árt, ha nyitott szemmel járunk a szinteken,
elvégre titkos ösvényekre bukkanhatunk, melyek aranyat és mágikus cuccokat
rejtő kincsesládákhoz vezetnek. Egy-egy ilyen zsákmány életet menthet, ha
szorul a nyakunk körül a hurok: a küzdelem hevében gyorsan elrohanunk a bónusz
motyóért, majd vissza. Néhányat egy nagyobb szörnyeteg őriz és fifikás módon
csak akkor jelennek meg, ha az ellenség a kapuinkat ostromolja – persze jutalom
fejében megéri kockáztatni. Ha tényleg eléggé toppon vagyunk és a csapdáink is
kitartanak, nekieshetünk az opcionális célok teljesítésének, és szerencsére a
teleportkapuk segítségével gyorsan mozoghatunk, pár pillanat alatt az
események sűrűjében találjuk magunkat.
Szerepjáték
lévén minden karakter egyedi képességfával, azon belül aktív és passzív, illetve egy extra skillel rendelkezik. Ez utóbbi az érdekesebb, hiszen egyfajta
területre – jelen esetben az egész pályára – ható brutális erejű képességről
van szó, amely a képernyőn látható összes teremtményre káros hatással van.
Minden extra kunszt súlyos manapontba kerül és az újratöltési idejük is lassú,
így csak limitált számban vethetjük be a meccsek során. Legtöbbször tehát
ide-oda rohangálunk az ellenséggel megütközve, alaptámadással ritkítjuk a
soraikat, megakadályozva azt, hogy átjussanak a kapuinkon. Szintlépéskor
meghatározott pontot költhetünk el a képességinek fejlesztésesre, illetve a lootolás
során szerzett javakkal is megerősíthetjük hősünket. Az elhullott ellenségek
után arany, páncéldarabok, vagy fegyverek ütik a markunkat, továbbá nyersanyagok is, amikkel durvább cuccokat craftolhatunk magunknak. A kézre álló
irányítás, a kezelőfelület felépítése és a craftolási rendszer egyértelműen a
Van Helsing hagyatéka, a Deathtrapben is minden logikus
és könnyen tanulható. A kamerakezelés szabad, közvetlenül a felszín közelébe is
zoomolhatunk.
A
PvP szintén megér egy misét, ahol a támadóhordák irányítását is egy hús-vér
játékos irányítja. Míg a védőnek ugyanaz a dolga, mint a single-ben, vagy a
kooperatív módban, addig a versusban a dolgok érdekes fordulatot vesznek. A
démoni rémségek terelgetése hihetetlenül élvezetes, nem csupán egy adott
hordáért felelünk, hanem egy adott szörnyeteget közvetlenül is irányíthatunk. A
csata előtt mi állítjuk össze seregünket és azt, hogy mely
képességeket preferáljuk. A csata hevében ideiglenesen blokkolhatjuk az
ellenség csapdáit, mi határozzuk meg, hogy talpnyalóink hol és mit támadjanak. A Deathtrap igazi varázsa a kompetitív mókában rejlik, már
ezért megéri kicsengetni érte 20 eurót a Steamen, hiszen a feje tetejére állítja a
szabályokat, azaz egy csapásra tower offense válik a programból.
A
nehézség remekül skálázható, a durr bele taktika gyorsan elvérzik, a testi
épségünk megőrzése végett nem árt, ha szorgalmasan tápoljuk karakterünket, jobb
és jobb cuccokat craftolunk, és sűrűn visszavonulót fújunk. A grafikáért a The
Incredible Adventures of Van Helsing első két részében bizonyított, belső
fejlesztésű CoreTech engine felel, ám a grafika sokkal sötétebb tónusokkal operál, mint a fejlesztők
korábbi játékai, abszolút részletgazdag, a varázslatok effektjeibe szinte
belevakulunk és a vérrel sem spóroltak. Lehet, hogy a Deathtrap akció-RPG-nek
és tower defense-nek kicsit kevés, ám a két műfaj együtt tényleg működik, nem
beszélve arról, hogy multiban a támadók oldalán is harcba indulhatunk és a
rajongói munkákkal, illetve a folyamatosan érkező hivatalos tartalmakkal nem lesz
gond a szavatossággal sem. Apróbb bugok akadnak, elvégre early access címről van
szó, de a nagytöbbséggel ellentétben a mérleg így is a pozitív irányba billen.
Kapcsolódó cikkek
Erre fel most rátaláltam ERRE, kiadnak egy csak külön TD játékot... kész, vége, AKAROM :D
Mar csak az engine-en kene kicsit optimalizalni, mert nagyon gepgyilkos. Olyan mintha a nem lathato objektum,taj, modell reszleteket is mindig szamolna.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.