Life is Strange: Episode 1 - Chrysalis teszt

  • Írta: Shifty
  • 2015. február 4.
  • dontnod, life is strange, teszt, xbox one
Link másolása
Értékelés 7.5
A tinédzser Maxet szörnyű, de nagyon is valóságosnak tűnő álmok gyötrik. Úgy sejti, az Oregon állam tengerpartján fekvő, csendes és barátságos Arcadia Bay városában valami nagyon furcsa dolog fog bekövetkezni.

Tinédzsernek lenni kemény dolog. Az embert rengeteg kérdés foglalkoztatja, miközben tele van kételyekkel, titkokkal, csalódással, bánattal, frusztrációkkal, s persze örömmel. Aki már átélte, valószínűleg tudja, ezek az évek erős befolyással bírnak jövőbeli személyiségünk kialakulására, így hát minden pozitív vagy negatív élmény hatással van későbbi életünkre. Biztos sokan gondoltunk már rá, hogy mennyire jó lenne visszatekerni az időt, hogy helyrehozzuk régi hibáinkat, hogy elkerüljük a kínos helyzeteket, megaláztatásokat. A Life is Strange pontosan egy ilyen átlagos problémákkal küzdő tinédzser történetét mutatja be, de Max Caulfieldnek nem csak belső démonaival kell megküzdenie, hanem egy hirtelen felfedezett képesség ránehezedő súlyával is szembe kell néznie.


Max épp most ünnepli tizennyolcadik születésnapját, s nemrég, öt évnyi távollét után tért vissza Seattle-ből a meglehetősen csendes, kissé unalmas, teljesen átlagos Oregon állambeli Arcadia Bay városába. A dolgok ezidő alatt jelentősen megváltoztak, gyerekkori barátja, az életben sok örömét nem lelő, Chloe épp lázadó korszakát éli, sorsuk azonban ismét összefonódik majd, köszönhetően a váratlanul, ismeretlen körülmények között eltűnt Rachel Amber nevű lánynak. A történet egy unalmas tanórán veszi kezdetét, mi pedig egy rémisztő rémálomból felébredve rájövünk, képesek vagyunk manipulálni, egészen pontosan visszatekerni az időt. A felismerés alaposan megriasztja Maxet, de amint szemtanúi leszünk egy váratlan iskolai lövöldözésnek, az események felgyorsulnak, az ifjú lány pedig felismeri képességének jelentőségét.


Ami a játékmenetet illeti, az közeli rokonságot mutat a Telltale modern kalandjátékaival, mint például a The Walking Dead- vagy a Game of Thrones-sorozattal, így akik ismerik, s szerették azokat, azok ezúttal sem fognak csalódni. Ráadásul a Dontnod játéka sokkal rugalmasabb és több szabadságot is kínál, mint a konkurencia hasonszőrű produkciói. Ez a fajta interaktív elbeszélés egyébként nagyon jól áll a Life is Strange-nek, de ennek óriási szerepe van a teljesen átlagos, hétköznapi szereplőknek, az átlagos helyszínnek, s a misztikummal fűszerezett történetnek is. Mindennel interakcióba léphetünk, párbeszédekbe bonyolódhatunk, s bár egyelőre hiába sulykolja belénk a játék, hogy minden döntésünknek, mozzanatunknak súlya van, azok ugyanis kihatással lesznek a későbbi cselekményre, az első részben ezekből gyakorlatilag semmit se fogunk érzékelni. Mégis érdemes jó alaposan bebarangolni és megvizsgálni az egyes helyszíneket, egy-egy leejtett mappa vagy egy-egy falra kitűzött hirdetés is érdekes és értékes információkkal szolgálhat.


De a Chrysalis alcímet kapó első felvonásnak nem is ez a szerepe. Az első epizód felvázolja az alaphelyzetet, bemutatja a központi szereplőket, kisebb ízelítőt ad a visszatekerés mikéntjéből, felskicceli, hogy abban milyen lehetőségek rejlenek, aztán pedig elengedi a játékos kezét, s hagyja, hogy nyugodt szívvel fedezzük fel magunknak Arcadia Bay menő iskoláját, annak kollégiumát vagy éppen Chloe nevelőapjának házát. Belebotlunk egyszerűbb fejtörőkbe, amelyek ugyan igényelhetik az idő visszatekerését, valójában egyszerűségüknél fogva komolyabb kihívást nem nyújtanak. A történet szempontjából érdekesnek ígérkező mellékszereplők, azok közötti összefonódások is felszínre bukkannak, de a középpontban a két egykori barátnő, Chloe és Max újbóli találkozása áll. Maga a központi cselekmény, aminek alapját az iskolában megélt rémálmunk adja, egyelőre a háttérben meghúzódva várja porondra lépését.


Az idő manipulálásával egyelőre csak kezdetleges formában ismerkedhetünk meg. Ugyan csak egy adott pillanatig lehet visszatekerni egy-egy helyzetben - vagyis a játék elejére nem lesz módunk visszaugrani -, mégis úgy érzi az ember, hogy egy rosszul adott válasznak vagy rosszul meghozott döntésnek nincs semmilyen súlya, hiszen a visszatekerés miatt akárhányszor próbálkozhatunk. Persze ez a további részekben még bőven változhat, de egyelőre nehezen tudom elképzelni, hogy a misztikum efféle megtestesülése képes-e hosszabb távon olyan változatosságot vinni a játékba, ami miatt lényeges különbséget lehet majd tenni a hasonszőrű próbálkozások és a Life is Strange között.


A másik oldalról viszont lehetőséget ad arra, hogy tényleg saját kedvünk szerint irányítsunk egy beszélgetést vagy úgy befolyásoljuk döntéseinket, ahogy mi azt a kialakult helyzetben helyesnek találjuk. Arról nem is beszélve, hogy ezzel az újrajátszhatóság lehetőségén is segít valamelyest a Dontnod. S ha alaposan szemügyre vesszük a játék végén felugró összesítő táblázatot, miszerint a játékosok hány százaléka hogyan választott a különböző helyzetekben, mindenképpen ösztönözve fogjuk érezni magunkat, hogy újra belevessük magunk Max hétköznapinak ígérkező, de végül misztikumba torkolló kalandjába.

Ami a játék alatt dübörgő technológiát illeti, felemás érzéseim vannak. Az Unreal Engine megbízhatóan teszi a dolgát, de nagyon sokat ront az összképen, hogy a jól ismert "popup" hatást még mindig nem tudták megoldani. A szó szerint az orrunk előtt felépülő helyszínek nem csak illúziórombolóak a next-gen korszakában, de egyenesen élményrombolóak is. Már csak azért is, mert a Life is Strange művészeti vonalon az elmúlt időszak egyik legigényesebben megkomponált játéka, amiben egyszerre van harmóniában a történet, s az ahhoz megálmodott körítés. A játék nyitányaként felcsendülő indie zene, az őszi hangulatot remekül megidéző élénk piros, narancssárgás színek egy nagyon meghitt hangulatot képesek teremteni.

A Life is Strange első része a rövid, alig két órás, de számos hibája ellenére is szórakoztató és érdekfeszítő tud lenni. Nem tesz többet, mint elhint egy-két, a későbbi cselekmény szempontjából érdekes morzsát, felvázolja az alapszituációt, a többit pedig a játékosra bízza. És ez bizony működik, leginkább a játék atmoszférájának, s a titokzatossággal fűszerezett történetének, hétköznapi szereplőinek köszönhetően.


20.
20.
Minden tesztírás relatív és szubjektív, nagyon nehét eltalálni úgy a pontozást hogy mindenkinek jó legyen :)
19.
19.
Scal
#18: ez így van, a GK pontozásait csak kávé helyett ajánlom, mert rendre mellélőnek

most, hogy kijött a második rész (még csak a második rész) máris vettem elő, hogy újrázzak, mert egy csomó minden nem úgy alakult ahogy szerettem volna, és kíváncsi vagyok a másik útra is

jelenleg a játékot mindenki a Walking Deadhez hasonlítja, pedig ott inkább azt éreztem valami interaktív filmet nézek, Ez sokkal inkább játék és egyik nagy kedvencemet idézi a Shadow of Memoriest
18.
18.
Spectrum
Ha azt veszem, hogy 1500 Ft.-ért kaptunk egy két-három órás, de többször is lejátszható epizódot, nem értem, miért kellene ezt a részt rövidnek tekinteni. A teljes szezon ennek alapján simán lehet 10-15 óra, ami 6000 Ft.-ért ezen a minőségen kihagyhatatlan ajánlat.

"úgy érzi az ember, hogy egy rosszul adott válasznak vagy rosszul meghozott döntésnek nincs semmilyen súlya"

Nem, ezt Te érzed így. Én egyáltalán nem éreztem ezt, sőt!

SPOILER
Amikor Max múzsának állt és a srác feltöltötte a facebook-ra a képet, akkor is azon filóztam, jó ötlet volt-e. Vagy a petíció aláírása. Azon is azóta rágódok, nem lesz-e ebből később konfliktus. Vagy abból, hogy feldobtam Prescottot a dirinél. És egy csomó ilyen "apró" döntés van, ahol igenis éreztem, hogy komoly súlya van, még ha a következmények csak egy későbbi részben lesznek is láthatók.
SPOILER VÉGE

Nem értem én a GK pontozását, de azt hiszem, inkább nem is követem. Ez nálam is 9/10. :-)
17.
17.
PiXELRaNGER
Nekem is nagyon tetszett, kiváló játék, ha ez a színvonal megmarad (esetleg még feljebb is megy), akkor nálam az év játéka lesz! :)
Egyébként már készítem hozzá a magyarítást, remélem hamar végzek! :D
16.
16.
br1Koo
#15: Lehet, de pénz híján marad a kipróbálás. Egyébként meg szoktam venni azt, ami annyira megfog, hogy ki akarom fejezni a fejlesztőknek a munkájuk fontosságát.
15.
15.
headhunter86
#14: Lehet meg kéne venni :P
14.
14.
br1Koo
#5: A grafika neked minusz, másnak ez plusz. Én is ki akartam próbálni, mert láttam poods-ot tolni vele és már az első 2 percben oda voltam érte, de valamiért retek mód szaggatott, lehet rosz verzióval próbálkoztam.
13.
13.
Gery8922
hát ez elképesztően komoly játéknak néz ki
12.
12.
azureknight0715
Egyetértek én is nagyon jó játék lett, lesz. Külön ki kell emelnem a zenei aláfestést me azis valami fantasztikus lett. A főszereplő Max nagyon szerethető karakter és a története is érdekes, izgalmas. Tetszik azis hogy az első rész a suliban játszódik, egy-két emlékem a suliból eszembejutott. Utoljára pedig meg kell említenem a mellékszereplőket. Láthatóan mindenkinek megvan a saját története, bajai, mindenkinek egyedi személyisége van a rohadék r*bitől kezdve a depressziós sírós lányig aki nem árulja el hogy mi a baja. Nálam 9 pont.
11.
11.
grieves13
#5: szoval nem csak en akadtam ra brazil barataink kihagyhatatlan ajanlatara... :D
9.
9.
kastorhun
Ez sokkal jobban érdekel mint a trónok harcás Teltale játék, vagy a Walking Dead.
8.
8.
Fot3l Of D34th
Gondolkodás nélkül menne a 9 pont legalább . Olyan hangulata van a játéknak hogy az valami hihetetlen. Miután végeztem olyan ürességet éreztem mint legutóbb a walking dead-nél. Kilóra megvettek, régen tudtam ennyire beleélni magam egy játékba. És amúgy kicsit csúnyácska a játék de már bizos hogy nagy kedvenc lessz! Csak olyan soká jön majd a többi rész :(
7.
7.
GAMEROD
Az időtekerés nem újkeletű dolog, aki játszott a Timeshift-el az már láthatott ilyesmit. Igaz, az FPS volt. Kár hogy nem jelentek meg további részei.
6.
6.
GAMEROD
Nem rossz játék, de többet ki lehetett volna hozni belőle. Kicsit nyomasztó.
5.
5.
headhunter86
Én már másodszor játszom. Nagyon beszippantott. A kicsit kopott grafikán és szögletes animáción kívül hibátlan. Nagyon jó kis hangulatú játék. Tűkön ülve várom a folytatást. Ja és az ára nagyon baráti, nuuvemen 3.000 Ft az 5 rész.
4.
4.
nero66
Azzal az egy dologgal nem értek egyet, hogy az idő visszatekerésnek nincs sok értelme. Van rá egy nagyon jó példa, hogy milyen hasznos is valójában: Mikor Chloe-ék garázsában lerántjuk a polc tetejéről azt a bizonyos mappát és beleesik az olajba. Attól megtudjuk nézni, viszont ha ott is hagyjuk egyértelmű, hogy valaki majd észre veszi és bajba kerülünk. Viszont akinek van egy kis esze, megnézi a képeket, majd visszatekeri mintha le se rántotta volna... És persze nem ez az egy ilyen eset.
3.
3.
GMatyi
Az első rész cselekménye tényleg rövid, de ahogy előttem is írják, ha végiglookolsz mindent (emberek, kollégiumi üzenőfalak, saját holmik, stb) jó kis poénokkal, emlékekkel, illetve plusz információval leszel gazdagabb, és biztos vagyok benne, hogy egy jó történet fog kibontakozni a későbbiek során :)
2.
2.
chymera
Nekem nagyon tetszett simán adnék rá 9 pontot vagy többet is. És szerintem nem baj, hogy rövid, mert ha minden kis plakátot, képet helyet végignézünk beszéltetjük a karaktert azért kijön pár óra és ha azt felszorozzuk 5-el akkor azért szép kis játékidő fog kijönni belőle.
1.
1.
Kakaoo
Kiváló hangulatú játék. Lehet hogy rövid, de annál részletesebb. Már csak a hangulatáért is érdemes kipróbálni. Egy délután az egész, de az egy jó délután :)
Hozzászólás írásához be kell jelentkezned!
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.
Egy kis türelmet kérünk...