Értő
kezekben a filmszerűség hatásos fegyver lehet, ám ha az arányok nem stimmelnek,
felborul a bili. Amíg Quantic Dream-féle Heavy Rain és a Beyond: Two Souls nem akar
többnek látszani egy-egy interaktív filmnél, addig a Ready at Dawn első saját
IP-je igen. Míg az előbbi címekben gombnyomkodással befolyásolhattuk a sztori
kimenetelét, a The Order: 1886 egy lineáris cselekményt mesél el. A hosszúra
nyúlt átvezetőket a minimálisan elvárható szintnél egy fikarcnyival sem jobb
TPS-részek váltják, ahol végigdaráljuk a pályarészeket, majd ismét mozizunk. Az
egykori Blizzard- és Naughty Dog-tagokat felvonultató kaliforniai csapat eddig
rutinmunkát végzett: a God of War hordozható mellékágait és a PS3-as kollekciót
rakta össze, és most sem erőltette meg magát. Pedig a műfaj továbbra is
reformokért kiált, hiszen már javában benne járunk a nyolcadik
konzolgenerációban, de a játék unalomig ismert elemekből építkezik. A The
Order: 1886 iszonyatosan jól fest a képernyőkön, látszólag egyetlen
ütőkártyával is beéri.
Az
én figyelmemet sem kerülték el a megjelenést megelőző rémhírek, miszerint a
játék pár óra alatt végigjátszható és a multi hiánya sem tesz jót a
szavatosságának. Mivel nem szokásom gyorsan végigrobogni a pályákon, arra
számítottam, hogy kényelmesen nézelődve kitolhatom a játékidőt. Nyilván a
fejlesztők mindent megtettek azért, hogy az alkotást a PS4 erődemonstrációjának
fogjuk fel, már az első perctől kedve tátva maradt a szám a külsőségeket
látva. A karakterek szinte lemásznak a képernyőről, a szokásostól eltérő 2.35:1-es
képarány abszolút mozis feelinget kölcsönöz a játéknak. Legutóbb a The Evil
Within próbálkozott hasonló megoldással, ami sokaknál kicsapta a biztosítékot. Én
bátran hiszem azt, hogy a megoldásnak van értelme, nem zavar a két fekete csík
a képernyő alján és tetején, főleg, ha - állítólag - némi erőforrást is
spóroltak vele a srácok. Bizony, ha nem teljes képernyőn fut a játék, az
részletesebb grafikát eredményez a fejlesztők szerint.
A
The Order: 1886 írói látszólag nem tudnak elszakadni az Artúr-mondakörtől és a
kerekasztal lovagjaitól. Így még a 19. század végén is ők tartoznak a királynő elit alakulatába, akik még a
földöntúli hatalmakkal is szembeszállnak. Ebben a viktoriánus korban a technika
jól megfér a mitológia mellett, és nem válik értelmetlen maszlaggá. A Rend
tagjai futurisztikus fegyvereket használnak a félvér lények (vérfarkasok) ellen,
patinás zubbonyokban feszítenek, bajuszukat gondosan ápolják. A félvérek és az
emberek évszázadok óta háborúban állnak egymással, de ne kiterjedt harcokra
gondoljunk, az akciók titokban folynak, főszereplőink nem busás zsoldért, hanem
kötelességtudatból cselekszenek. Ám van egy olyan segédeszközük, amivel felvehetik
a versenyt a bitang erős vérfarkasokkal szemben. A Blackwater nevű elixírrel
gyógyíthatják a harcban szerzett sérüléseket, így gyakorlatilag halhatatlanok. Angliában
már utat tört magának az ipari forradalom, léghajók repkednek az égen, a
világításért elektromos energia felel, lovagjaink vezeték nélkül kommunikálnak
egymással. A fiatal és éles eszű feltalálónak, Teslának hála, hőseink
folyamatosan jobbnál jobb eszközökre tesznek szert, például villámokat szóró
fegyverrel irthatják a félvéreket és a zárfeltörés is egy fúrógépre emlékeztető
alkalmatossággal történik.
Sajnos
mindennek van árnyoldala is: a tőkések túlságosan meggazdagodtak, a szegények nyomornegyedekbe
kényszerültek. A társadalmi különbségek lázadásokhoz vezetnek és már a patinás
belvárosban is megjelentek a félvérűek. Míg az előkelőségek hátsóját a lovagok
védik, addig a nincstelenek lázadásokat szítanak. A Rend tagjainak nem csupán a
zavargások végére kell pontot tenniük, hanem a félvérűekkel is le kell
számolniuk. Sir Galahad és mentora, Sir Percival számára hamar kiderül, hogy a
valódi hunyókat az arisztokrácia soraiban kell keresni. Maga a történet jól
megírt, végig fenntartotta az érdeklődésemet, bár kiszámíthatatlan
fordulatokkal nem találkoztam a nagyjából hétórás végigjátszás alatt. Galahad
kedvelhető karakter, kissé már belefáradt az évszázadokon átívelő harcba, kár,
hogy lelkes tanítványához, a bájos Lady Igrainhez nem kerül közelebb.
Kapcsolatuk plátói, megmarad a csipkelődés szintjén. A francia Marquis de
Lafayette a csapat pimasz, s egyben legfiatalabb tagja. Indulatosságának dacára
remekül ért a fegyverekhez és a női nemhez is, bár néhányszor a hátam közepére
kívántam. Rendszerint egy társunk mindig velünk van az akciók közben, de ha
lövöldözésre kerül sor, a munka oroszlánrészét mi végezzük, a mesterséges
intelligencia támogatására nemigen számíthatunk.
Rögtön
feltűnik, hogy a Ready at Dawn alaposan rágyúrt a narratívára. Irtó sok
átvezető jeleneten kell átrágnunk magunkat, ám a közjátékok során jól
felismerhetőek a motivációk, a bajok London háttérhatalmainak gátlástalan
ténykedésihez vezetnek vissza. A konfliktusok az önös érdekekből születnek és
mindent átjár a misztikum. E tekintetben nem érheti szó a ház elejét, a
hangulat úgy elkapott, mint a gépszíj, egyetlen filmes szekvencia rendezése sem
lóg ki a sorból, a bevilágítás, a karakterek játéka és a vágás is a helyén van.
Az átvezetők olykor túl hosszúra nyúlnak és igen, megtörik a játék lendületét,
hiszen az extrém filmszerűség miatt a fejlesztők kompromisszumokra
kényszerültek. Hogy ezt befogadjuk-e, az rajtunk múlik, számomra a tolakodó
narratíva volt a legkisebb gond.
Mindenesetre
a pályákba szerelmes lettem. A Whitechapel macskaköves utcáin terjengő szenny
szinte az orromat csavarta, folyton a hátam mögé néztem, nem akar-e ledöfni egy
fogatlan csavargó, látva a nemesi öltözetemet. A bordélyokból kiszűrődő hangok
és fények arra csábítottak, hogy igénybe vegyem egy szifiliszes örömlány
szolgálatait, ha csak egy fertályórára is. Máskor London belvárosában kutattam
ellenfeleim után, a Mayfair össze sem hasonlítható a nyomornegyeddel, elegáns
ruhákba bújt emberek siettek a dolguk után, a pompás lovaskocsikat fényesre
suvickolt heréltek húzták, bár az éjszakák itt is számos veszedelmet rejtenek. Az
írók nem zárták le a fő szálat, sőt a játék eddig csak kapargatta a felszínt,
ami némi hiányérzetet váltott ki belőlem, és így a katarzis elmaradt. A tempó
néhányszor megbicsaklik, ám az jó, hogy a legunalmasabb részek csak az első pár
órában jelentkeznek, utána már csak javul a helyzet.
Amikor
pedig nem mozizunk, akkor rendszerint a teljesen csőszerű helyszíneket kutatjuk
át. Itt már kedvünkre nézelődhetünk, olykor a mozgástér nagyobb, érdemes is
minden sarokba betekintetni az újságcikkek, hangtekercsek és egyéb dokumentumok
után. A harmadik személyű nézőpont nem túl felhasználóbarát, karakterünk elég
nagy szeletet takar ki a képernyőből, de bőven játszhatóságon belül marad. A
fedezékharcos shooterek leckéjét szépen felmondta a Ready at Dawn, de annál egy
fikarcnyival sem többet. Az animációk gördülékenyek, az irányíthatóságban ugyan
még mindig a Gears of War a nyerő, de a pergős harcok itt is élvezetesnek
mondhatók. A fegyverarzenál tisztességes, a korabeli mordályok mellett olyan
egzotikus darabokat is kipróbálhatunk, mint az izzó lövedékeket szóró thermite
puska és a villámokat eregető Tesla ágyú. A kaland során sűrűn cserélgettem a
karabélyokból, távcsövesből, számszeríjból és sörétes alkalmatosságokból álló
felhozatalt. Mindegyiknek vannak előnyei és hátrányai, erejük szinte minket is
átjár. Az már csak hab a tortán, hogy a berendezési tárgyak javarésze
rombolható, a lövedékkel lebonthatjuk a fedezékeket, ripityára törnek az üvegek
és a bútorok, szép nagy rendetlenséget hagyva magunk után, mindezt korrekt
fizikával nyakon öntve.
A
QTE-szegmensek nem tolakodóak, szépen beépülnek az átvezetőkbe, az már sokkal
nagyobb gond, hogy nem nagy kihívás végignyomkodni a gombokat. Akkor sem veszítenénk
semmit, ha a közjátékokat simán megcsinálták volna interakció nélkül. Ha a
helyzet úgy hozza, az ajtók betörése után az idő lelassul és egyenként kell
leszedünk a helyiségben tartózkodó gazfickókat. Elcsépelt megoldás, már a Call
of Dutykban is unalmasnak tűnt az egész. A fapados funkciók sorába tartozik a
lopakodás, amely ebben a formában roppant repetitív, a konkurenciához mérten
említésre sem méltó. A The Order: 1886-ban egyetlen hiba azonnali kudarchoz
vezet. Értem én, hogy büntetni kell a játékost, ám ez roppant olcsó módszer.
Szerencsére az őrök többnyire letárolt útvonalon grasszálnak, így csak addig
idegesítő a helyzet, míg ki nem ismerjük a mozgásukat. Amikor támadnak, akkor
sem eszükről híresek, csak többedmagukkal okoznak meglepetéseket, Az elektromos
zárakat egy totál egyszerű minijátékkal nyithatjuk ki, csupán az analóg karokat
kell lassan a megfelelő pozícióba csavarnunk, láttuk már ilyet eleget, ez sem
színesebb azoknál.
A
lecsupaszított TPS-részen kívül nem kapunk semmi extrát, a karakterünknek nincsenek
fejleszthető képességei, még a fegyverekre sem aggathatunk kiegészítőket, bár
én nem éreztem hiányát ennek a divatos fícsörnek. Azt már inkább
nehezményeztem, hogy a The Order: 1886 nem a játékosok szabad döntéseiről szól.
A kötött játékmenetet egy ponton túl már nem lehet tovább csavarni, a sokat
látott fordulatok köszönnek vissza: a rutinmissziók általában kudarcba
fulladnak, valaki megneszeli jelenlétünket és aztán hullámokban hömpölyög ellenség.
Némi séta, majd ismét 5-10 perces csetepaté, pár perc mozi és megyünk is tovább.
Keményebb nehézségi szinten már üdítő tud lenni a kihívás, az ellenőrzőpontokat
sűrűn dobálja a program, ám az adott pályaszakaszon a halálunk előtt
összegyűjtött csecsebecséknek újra fel kell kutatnunk. De miért ragaszkodunk
hozzájuk, ha már úgyis elolvastuk, vagy meghallgattuk őket? Hiába nyomulunk a
társainkkal, egy árva kooperatív mód sem került be a játékba, mint ahogy kompetitív multi sincs, pedig nagyobb dobott volna a szavatosságon. Elvégre a
horda mód szinte adja magát.
Ha
a bámulatos grafika, a perfekt szinkron, a mámorító nagyzenekari betétek és a
filmszerűség nem vinné el a hátán a játékot, már sokkal elszomorítóbb lenne az
összkép. A sztori épphogy elfogadható, és hiába látványos a harc, a régimódi
mechanika már nem ebbe a konzolgenerációba való. A változatosság irányába tett
lépések túlságosan bizonytalanok, a fejlesztők nem tudtak egy egységes,
részleteiben is jól működő koncepciót tenni az amúgy parádés hangulat alá. Egyszer
végigtoljuk, de nem vágyunk a repetára, holott csak egy kicsivel többet kellett
volna hozzárakni. Nem kertelek: a Ready at Dawn bátortalanul, határozott
elképzelések nélkül gyúrta össze az első saját címét. Mindenesetre
tapasztalatszerzésként ideális volt nekik a The Order: 1886, gyanítom, hogy a
folytatás már merészebb és tartalmilag bőkezűbb lesz.
Kapcsolódó cikkek
A játékaim.hu-n már 10000-ért van. Annyit azért megér?
A játék megjelenéséig be voltam sózva teljesen, nagyon vártam! Fel voltam készülve a hírek alapján, hogy egy gears of war-hoz hasonló volumenű játékot kapok kézhez, persze a mai kor elvárásaihoz igazítva...Engem az első játékról megjelent videók megvettek kilóra! (szuper környezet,sztori,élvezetesnek "tűnő" játékmenet).....mondhatjuk, hogy teljes elfogultsággal vártam a játék megjelenését "büszke" előrendelőként! Eljött a nap hozta a futár a cuccot,meló után már izzítottam is a gépet, alig vártam ,hogy kipróbáljam! És itt jött a !DE!....Játékban ekkorát még sohasem csalódtam! Az első 10 percben sokkot kaptam a csodálatos grafikától(NA VÉGRE EZ MÁR IGAZI NEXT GEN ÉLMÉNY)...de negyed óra után leolvadt a külső cukormáz és nem akartam hinni a szememnek , hogy: -a játék egyszerűen nem is játék hanem egy film amiben néha van egy kis beleszólásom-oké h csőjáték ezzel nem is lenne baj de az ideg szét b...szott, h egyszerűen a játékélményt agyonverték a rengeteg átvezetővel! pedig nem lenne rossz ha hagynának JÁTSZNI! A harcok szerintem elmaradnak a geors of war-hoz képest élvezetességben....erős átlagosnak mondanám (és nem vagyok elfogult a GoW-val de azzal játszottam és ez jó összehasonlítási alap a harc terén) de tényleg a fő probléma számomra h ez inkább egy animációs film mint egy élvezetes akciójáték. Én mindenevő vagyok ami a játékokat illeti de ezt akármennyire is vártam a legnagyobb csalódás lett! Filmért meg ne kérjenek egy kissebb vagyont amibe néha beleszólást hagynak.... ennyi a véleményem...persze ez teljesen szubjektív! Az erő veletek! :)
Eleinte néztem egy két előzetes videót a játékról. El el olvasgattam a híreket. Nem tagadom!!! Én inkább egy ilyen Shadow of Damned lövöldéről álmodoztam. Anyit tudtam csak a játékról, hogy tps, fedezékes és farkasemberes lesz. Első nap megvettem. Nem egészen azt kaptam mint amit szerettem volna. Ez alatt csak szörnyekre gondolok. De ami benne volt szörny harcok, azok kegyetlenűl tetszettek. Mindig is szerettem a qte-ket az sem okozott gondot nekem. De én tudtam élvezni a történetet. Tetszett a lövöldözés is. A látvány világ meg egyenessen lenyűgöző volt. Elejétől a végéig élveztem. De nem láttam semmi értelmét egy újbóli végig játszásnak. Mint említettem csak 3 chapter csináltam meg újból, mert elhagytam egy két gyűjtögetni valót. Egyedűl csak azt sajnálom, hogy egy igazi p.nci platina volt.
Remélem, hogy ha lesz egy következő rész, akkor abban több kihívás lesz.
Valamint a hype. Én soha, de soha nem ülök fel arra az átkozott vonatra. Nem azért veszek meg egy játékot, mert agyon fényezték a megjelenés elött. Én eldöntöm, hogy mi kell nekem, és mi nem. Vagyok anyira felnőtt, hogy tudjam. Igaz volt már egysze-kétszer, hogy nem is volt akkora nagy durranás egy játék, mint vártam.
Azt kaptam amit vártam. Engem teljessen meggyőzött. Tény, hogy nincs neki semmi újra jútszhatósógi faktora. Semmilyen szempontból sem. Legalább a trophy-kal variálhattak volna valami. De a platina is meglett majdnem első végig játszásra. Csak 3 pályán kellett újra robognom.
Minimum egyik tesztben lévő videót ki kéne cserélni erre, de még jobb lenne, ha mindkettőt :DDDDD
Még egyszer gratulálok azoknak, akik felültek a hype tengerre, előrendelték, most meg a kutyának nem tudják eladni féláron :DDDDD
http://youtu.be/yP0esOieKm4
Még nem játszottam sajnos vele, bár a 6 pont picit kevésnek tűnik és az előző hozzászólóhoz , minden tiszteletem Gamekapocs, de sok igazság van benne, hiszen mindenki Gamestar, gamestpot stb. nagyjából 6 pontot adott. Hogy van ez ? Egymás után megy mindenki ? Legyen már önálló véleményetek könyörgöm :):) Miért kell mindig a sok külföldit majmolni :) nem értem. De hát ez Magyarország :) köszi és bocsi
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.