A
legjobb dolguk a videojáték-hősöknek van, nem látszódnak rajtuk az öregedés
jelei, pláne úgy nem, hogy a kiadók mindenféle remastered és definitív
kiadással szeretnének gyors pénzt bezsebelni. Kratos köszöni szépen, jól van,
főleg, hogy ő is kapott némi ráncfelvarrást. Oké, de miért pont a trilógia
harmadik részét írták át PlayStation 4-re, öt évvel az előző generációs kiadás
megjelenése után? A Sony Santa Monica döntése logikus, szó sincs arról, hogy
vakon kiragadott volna egy részt a sorozatból, hiszen ez volt az utolsó olyan
epizód, amely minden tekintetben megállta a helyét. Nem úgy, mint a 2013-as
előzmény, az Ascension, amely rámutatott arra, hogy még egy betonbiztosnak hitt
frencsájz is elfáradhat. A God of War
III Remastered kétségkívül a rajongóknak szól, elvégre a spártai harcos
történetének záróakkordja nem feltétlenül a legjobb kiindulópont az újoncok
számára.
Azért a zöldfülűek kedvéért elevenítsük fel a történetet dióhéjban! A God of
War III bevezetője még ennyi év távlatából is üt. Miután az istenek becsapták
Kratost, és megölték feleségét és gyermekét, a spártai bosszút esküszik – még
apját, Zeuszt sem kíméli. Hősünk a nyitányban Földanya, Gaia hátán küzd meg
Poszeidónnal, miközben az Olümposzra kapaszkodik fel. A többfordulós küzdelem
nem csupán látványos, hanem bitang jól megkomponált is, egyike a zsáner
legemlékezetesebb összecsapásainak. A hatás ezúttal sem maradt el: az államat kerestem
a padlón mialatt bömböltek az epikus traktusok, a jelenetek egymásra licitáltak,
pedig még csak a játék legelejéről van szó. Szerencsére a 9-10 órás kampány
kellően változatos és üresjáratoktól mentes, a God of War III ennyi év
elteltével sem veszített fényéből. Nem mindenre emlékeztem a PS3-as verzióból,
de a Remastered kiadás tökéletes alternatíva volt arra, hogy felelevenítsem az
emlékeket. Tenyerem izzadt, arcomon mindvégig torz grimasz ült.
Az
Ascensionnel összevetve nyilvánvaló a különbség a harmadik rész javára: az
eredettörténetben túl sok volt a fejtörő, a tempó így gyakran megakadt, ezzel
szemben a harmadik rész tökéletesen találta meg az egyensúlyt a csaták és az
egyéb tevékenységek között. A harcrendszer teljesen rendben van, a kombók nincsenek
túlbonyolítva, mint egyik-másik japán címben. Ha úgy tetszik, az alap és az
erősebb támadás csapkodásával minden nagyobb küzdelem abszolválható, persze a
durvább nehézségi szinteken ez már kevés lesz, mindenképpen érdemes bemagolni néhány
ütősebb kombinációt, és célszerű ugrás közben pofozkodni, hogy odalenn ne
szedjen szét a csapat. A kitérésre is szükség van, ha nem akarjuk, hogy
minduntalan velünk töröljék fel padlót. Minden ellenféltípus ellen másmilyen
taktika működik, de nem kell bonyolult dolgokra gondolni. Figyelnünk kell, mikor
indulnak rohamra, mikor csapnak durvákat, hogy ilyenkor azért ne legyünk az
útjukban. A többféle harci stílus mixelése pedig kellően változatos vérontást
ígér, de Kratos sem legyőzhetetlen. Az egyensúlyt normál szinten sikerült
úgy belőni, hogy a csaták mindvégig kihívást nyújtsanak.
A
két funkcióval bíró alappengéinken kívül még három fegyvert zsákmányolhatunk a
bosszúhadjáratunk során. Hadész karmai mellett, egy oroszlánfejet formázó acélöklöt
és Hefaisztosztól elszedhető – szintén láncos – tőröket vethetünk be az istenek
talpnyalói ellen. Mindegyik darab valóban használható, sűrűn váltottam köztük a
harcok közben is, nem csak holmi bónuszcuccként kerültek a játékba. Nem
beszélve a különféle egyéb, fegyverként is bevethető tárgyakról (íj, Héliosz
feje), melyek nem csupán a harcban, hanem a fejtörők megoldásánál is
szükségesek. Ha ez nem lenne elég, a folyamatosan megszerezhető relikviákkal
további mélységeket kap a játék: például Ikarusz szárnyaival a szakadékok
felett repülhetünk át. A barátságos Spárta Dühe nevű képességünket akkor
süthetjük el, ha elengedő ellenfelet belezünk ki előtte, ilyenkor Kratos még
gyorsabban és még brutálisabban támad, véres belsőségeket hagyva maga után. A
leölt ellenfelekből vörös orbokat szívhatunk magunkba, melyek a fegyvereink és
képességeink fejlesztéséhez szükségesek. Naná, hogy a következő szintek ára
több ezer ilyen valutába kerül, így alaposan meg kell gondolunk, hogy pontosan mibe
fektetünk be. A God of War III-ban ezt egy kissé puritán, de azért logikusan
felépített menüpontban tehetjük meg, igaz, nincs is szükség terebélyes
skillfára.
Ami
pedig a mitológiai lények mennyiségét és minőségét illeti, a Sony Santa
Monica továbbra is brillírozik, látszik, hogy kellően beleásta magát a görög
mondákba. Nem ritkán több tucat ellenfél ugrik a torkunknak, gyakran a hordák
élén egy-egy nagyobb bestia is, akiket nem elég tisztességesen összeszabdalni,
még egy QTE során ki is kell végeznünk. Elégedetten konstatáltam, hogy ilyenkor
Kratos tényleg nem viccel: irtózatos dühvel, vérben fürödve tesz pontot a minótauroszok, medúzák, és más erősebb lények életének végére. Noha a műfaj
velejárói az elhúzódó összecsapások, mégsem válik monotonná a játék, hiszen
remek ütemben vált át nyugisabb szakaszokba és fejtörőkbe. Nem kell nagy
dolgokra gondolni, de a fejlesztőknek még a szimpla objektumtologatást és a kapcsolók
húzogatását is sikerült kellően érdekesen megtervezniük.
Az
irányítás maradt a régiben, továbbra is roppant reszponzív. A gombkiosztás
is ugyanaz, nagy kár, hogy a fejlesztők nem használták ki a DualShock 4 képességeit:
a tapipadra került a korábbi Start-gombnak megfelelő pause menü, de ennyi. Sajnos
a renderelt videók minősége nem sokban változott a korábbi változathoz képest, zavaróan
pixeles a képük – ez az a pont, ahol a fejlesztők spórolósra vették a dolgot.
Viszont a pályatervezés még ennyi év távlatából is zseniális, a fix
kameranézetek egyáltalán nem zavaróak, még mindig hatalmas élvezet, amikor
Kratos elnáspángol egy istent, az áldozat kálváriáját pedig belső nézetből
követhetjük. Ráadásul a hatalmas építményekkel és őrült magasságokkal is
előszeretettel henceg az operatőr, egy-egy fontos helyszínnél meg is állhatunk
bámészkodni.
Magán
a játékmeneten nem sokat lehet finomítani, a Remastered kiadás leginkább a
látványra gyúr rá. Az 1080p felbontás és a 60 fps magáért beszél, sokkal simább
játékélményt kapunk, hiszen a PS3-as változat 30-40 fps között ingadozott, ami
már elég lényeges különbség. Már az is egészen elképesztő grafikával operált, így az
élesebb textúrák és a fejlettebb shaderek dacára sem olyan markáns a különbség.
A tartalmat kicsit kevésnek éreztem. Megkapjuk az eddigi összes DLC-t,
beleértve a Challenge of Exile arénamódot és néhány karakterskint is, de azért az
Ascensiont még elviseltem volna a csomagban, vagy legalább némi fejlesztői kommentárt,
urambocsá’ új játékmódokat, tudván azt, hogy más definitív kiadásoknál milyen
bőkezűen dobálják az extrákat. Minden Sony-féle remaster kötelező kelléke a
fotómód, amellyel pazar állóképeket rögzíthetünk többféle filter, kameraállás
és keret segítségével... Pár próbakép után elő sem vettem többet.
Az egyik
szemem sír, mivel a God of War III Remastered a felturbózott látványon kívül
nem sok pluszt nyújt a rajongók számára. Azoknak, akik már rongyosra játszották
az előző generációban, nem biztos, hogy magasabb felbontás és a jobb framerate megér 12 ezer forintot. Az újoncok számára sem ez a legjobb belépő,
hiszen a történetből nem sokat fognak érteni, hacsak nem pótolják gyorsan az
előző részeket. Ettől eltekintve a játék egy kikezdhetetlen klasszikus, amit
bármikor elő lehet venni egy-egy instant kaszabolás erejéig, s a
nosztalgiázásnak már PS4-en hódolhatunk. Sajnos még manapság is ritka az olyan
program, ahol a narratíva, a harcrendszer és a vizualitás olyan magas
színvonalat képvisel, mint a God of War III-ban. Ez a Santa Monica-i stúdió
eddigi mesterműve, igazi system seller, amit csak a készülő negyedik rész
taszíthat le a trónról.
Kratos még mindig hihetetlenül mérges. Miután lepofozta a titánokat, az Olümposz lábánál találja magát, ám az istenek sehogy sem akarnak kötélnek állni. A God of War III még mindig roppant élvezetes, pláne stabil 60fps-sel.
12 szeszterciuszért :)
Hisz a játék továbbra is zseniális a hack & slash király ezzel mindenki tisztában van akinek volt szerencséje a játékhoz.
Én 5.5 pontot adnék a hozzáadott tartalomra ami konkrétan 0
Hisz csak technikailag javult a játék 1080p 60 fps.
Akinek megvan a ps3 as gép is mint nekem,felesleges kifizetnie mégegyszer a játékot élményben egyenértékű a ps3 as kiadással ami amúgy sem volt piti :)
Bárki bármit is mond, minden idők legnagyobb játéka :) Egyébként a Gears of war-t meg a God of wart össze sem lehet hasonlítani, mivel az egyik lövöldözős, a másik meg ókori mászkálós , vagdosós úgymond, szóval ...? mi van? A Gears of war baromi jó játék, de akinek ez a minden, csak nézze meg az Uncharted-et és lehidal :) köszi üdv
Az ilyen remastered cuccokról meg megvan a véleményem.. Nem lenne velük gond ha tényleg 1 remasteredre jutna legalább 2-3 új játék de azokból lószar sincs, holott az új gépeket direkt úgy csinálták már meg, hogy könnyebb legyen fejleszteni rájuk, főleg a PS4-re. Az én szememben ezekkel a vackokkal ez a konzolgeneráció eddig egy oltári bukta. Semmi olyat nem mutatnak a grafikán kívül ami miatt érdemes lenne velük foglalkozni. Játékgépnek a PS3 meg az XBOX360 is simán tökéletes a mai napig is. Aki szerint egy Uncharted vagy Gears of War sorozat nem látványos ott más a gond. A látvány nem az 1080p meg a 60fps meg a sokmillió effekt. Ez semmi másról nem szól mint ahogy itt írták is páran, hogy minimális munkával maximális profitot termelni.
PS4-ről meg annyit, hogy gondolkoztam rajta még megjelenés előtt de egyre inkább látom, hogy az elkövetkezendő 2-3 éven belül semmiképp nem éri meg megvenni, mert szó szerint semmi extra. Persze ez az XBOXra is ugyanúgy igaz nálam.
Biztos van akinek megéri minimálisan szebb képi világgal megvenni gyakorlatilag ugyanazt mégegyszer, de hát.... szó szó. Maximum akkor éri meg, ha kimaradt az adott játék, és évekkel később kap észbe valaki, h "hoppá, ki kéne próbálni, na majd most kiadták újra, beszerzem."
Igazság szerint nem érdekel mennyit kellene rá várni, de legalább az Ascension elfért volna mellé.
A Gers is megérdemelné, legalább az alap triológiát! :P
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.