A sorozat az előző generációs konzolokra talán utoljára tér vissza idén november 6-án. A Treyarch és az Activision által közösen fejlesztett Call of Duty: Black Ops 3 története negyven évvel játszódik a 2012-ben megjelent előző rész után, 2065-ben járunk, a világot pedig még mindig a háborúk uralják. Sok minden odaveszett az elmúlt évtizedekben, a városok egyre néptelenebbek, az utcákat tüntetők lepték el, a metropoliszokban polgárháborús hangulat uralkodik, miközben a szemben álló felek tudósai egyre fejlettebb és gyilkosabb találmányokkal teszik még lehetetlenebbé a békekötést. A játék single player kampányában ezúttal is a Black Ops névre keresztelt különleges osztag CDF-vonalak mögötti titkos bevetéseit élhetjük át, míg a bétában is kipróbálható multiplayer mód ugyanezeket a feleket ereszti egymásnak az online csatamezőkön.
A játék bétatesztjére minden előrendelő meghívást kapott, illetve múlt héten megnyílt a szabad regisztráció is. Én az Xbox One-os változatra neveztem be, a játék startja pedig minden volt, csak sima nem. A kiküldött kódokat a rendszer nem fogadta el, és amíg a fejlesztők azon dolgoztak, hogy rendbe szedjék az egészet, elkezdett terjedni a hír, hogy csak át kell állítani az Xbox.com oldal régióját Brazíliára (vagy más források szerint Mexikóra), és már indul is a letöltés. A trükk pedig tényleg működött, aztán tetőzte a fejetlenséget, hogy japán régióra állítva még kód se kellett a hozzáféréshez, és már mindenki órák óta nyomta a játékot, mikor a Treyarch még a Twitterét se volt hajlandó frissíteni. Valaki aznap elvesztette az állását a cégnél, a malőr ellenére viszont azóta is gond nélkül megy a bétateszt, az elmúlt nap pedig minden fórumon és Facebook-csoportban csak két dologról szólt. Hogy mennyire szar az új Call of Duty. Vagy hogy mennyire jó.
Ha a sorozatot egyben nézzük, akkor nem kell több pár óránál, hogy leszűrjük a lényeget. A multiplayer mód a fejlettségi számegyenesen legalább annyi lépést tett előre, mint amennyit hátra. Stílusban a Call of Duty: Black Ops 3-at az utolsó két játék közé tenném, a Ghosts egy kis pihenés után idén nyáron újra felkerült a polcomra, míg az Advanced Warfare állandó társként, és rendszeres multiplayer anyagként van velem már régóta. A sorozatot még az első résszel kezdtük, klánoztunk és indultunk egész rangos bajnokságokon is, ismertem minden pálya minden pixelét, úgyhogy ha valakinek, akkor nekem hiányoznak a második világháborús csaták, a hihetetlenül pörgős és valóságtól teljesen elrugaszkodott AW után valószínűleg ezért is tértem vissza egy kicsit a tavalyelőtti epizódhoz. A játékosok hangja pedig meghallgatásra talált, a COD visszavett a tempóból, a játékmenet a BO3-ra lelassult egy kicsit, illetve már nincs annyi high-tech cuccunk se. Illetve van, de olyan durvák talán mégse.
Új játékelemként mutatkozik be a falon futás, melyet az A gomb nyomva tartásával tudunk abszolválni, az előző részben annyit kritizált, szerintem viszont jól kitanulható dash és air dash viszont nincs többé. Mozgásunk visszatért egy kicsit a természeteshez, bár a hátunkra szerelt nagynyomású tartály biztosította nagyobb ugrások még mindig megvannak a játékban. Az irányítás a korábbi epizódokban megszokott könnyű és pörgős stílust követi ezúttal is, meccsek között lehet változtatni a fegyvereinken és a használt kiegészítőkön, perkökön, a játék pedig stabil 60fps-sel fut, mint jó szokásához hűen régóta már. A bétában szereplő pályák szűkebbek lettek, de ugyanúgy három-négy útvonalon át járhatóak be, mint korábban mindig, vannak sniperrel jól belátható alsó és felső utak, hidak, illetve víz alatti járatok is. Hősünkkel csak bele kell ugranunk a vízesésbe, és egy kis úszás után máris az ellenség háta mögött találjuk magunkat. Vagy a karmaiban. Az ingyenes változatban kipróbálható három helyszín egyébként egy kicsit egyállású, mindegyik polgárháborús, kicsit poszt-apokaliptikus hangulatot áraszt, kirámolt szobákkal, falra írt üzenetekkel, fákkal, dús aljnövényzettel, és szebb napokat is látott modern, de lepusztult épületekkel.
A játékban új karakterrendszer is bemutatkozott. A specialists névre keresztelt megoldás lényege, hogy választanunk kell egy hőst magunknak, aki különleges tulajdonságával vagy fegyverével tűnik ki a többiek közül. A teljes verzióban kilenc specialista érhető majd el, ebből a béta négyet vonultatott fel. A Ruin egy fehérszakállas fickó, aki különleges implantátumával bele tud ütni a földbe, hatalmas energiahullámot bocsátva ki maga körül, így ölve meg az ellenségeket. Ezen kívül kibernetikus lábaival rövidtávon az átlagnál gyorsabb sprinteket is tud nyomni, míg a csuklyás lány képében megjelenő Outrider robbanófejes íjjal, illetve ellenségeket felfedő vision pulse látásával jut előnyhöz. A Prophet a hagyományos stukkerein kívül egy elektromos töltésű nagyteljesítményű sokkolót cipel magával a csatamezőn, valamint vissza tudja pörgetni az időt is, egy gombnyomásra visszakerülve egy pár másodperccel korábbi pozíciójára, míg a csinos Battery hölgyemény gránátvetővel és golyókat eltérítő ruhával száll be a háborúba. A külső leírást pedig nem véletlenül biggyesztettem oda az emberek mellé. A játékban - de legalábbis a bétában - megszűnt a katonák egyéni testre szabása, nem kapunk már ruhákat, cipőket, maszkokat, sapkákat és egyéni fegyvereket hozzájuk, illetve így megszűntek a supply dropok is. Amit én személy szerint nagyon sajnálok. Az AW lobbijában mindig nézegettem a többi katonát, és próbáltam minél keményebb karaktert összerakni magamnak, a limitált ideig használható kiegészítők és folyamatos újdonságok miatt pedig állandóan volt mit változtatni rajtuk.
A bétában - ami tényleg, nem is említettem még, egyre jobban hasonlít a Titanfallra, csak titánok nélkül - hét játékmód kapott helyet. Újdonságot itt nem láttam, de azért felsorolom őket, csak a tisztesség kedvéért. A TDM a hagyományos csapatos játék, a dominationben három stratégiai bázist kell elfoglalni a pályán, és pontokért minél tovább megtartani azokat, a kill confirmedben csak akkor jár pont az ölésért, ha elvesszük áldozatunk dog tagjét is, míg a hardpointban egyetlen bázist kell elfoglalni és bevédeni. A CTF is alap játékmód, egy zászlót kell benne elvinnünk az ellenség bázisáról a sajátunkra, de kipróbálható még személyes kedvencem, az első rész óta jelenlévő search and destroy is. A játékmódban támadóként fel kell robbantanunk a másik csapat két rádiójából egyet, védekezőként pedig ezt kell megakadályoznunk, nehézség viszont, hogy a körökben nincs respawn, így ha gyorsan elpatkolunk, akkor csapatunkkal és magunkkal is kiszúrunk. Én ezt csak barátokkal szeretem nyomni mondjuk, mert public szerveren teljesen lehetetlen bármiféle taktikát is követni. Ráadásul annyi hülye van, hogy a támadó csapat rendszeresen a kezdőpontján hagyja a bombáját, a védők pedig folyamatosan rusholnak - gyűlölöm az embereket, gyűlölök így játszani.
Na, de vissza a játékhoz. A Call of Duty: Black Ops 3 multiplayer bétájában a kill streak rendszer nem tetszett még, újra lehet távirányítású drónokat, és repülőről végrehajtott bombázást kérni, amik megint tönkreteszik a hagyományos és jó ember-ember elleni kihívást, meglehet, hogy régimódi vagyok, de azt szeretem, amikor fog mindenki egy-egy fegyvert, a meccset pedig a csapatmunka, a jó helyezkedés, a taktika és a reflexek döntik el. Jópofa dolog viszont, hogy bár a karakterünket a bétában még nem lehet testre szabni, talán majd csak a teljes változatban (bár állítólag ott is csak a terepmintát tudjuk majd cserélni), de a fegyvertervező már működik. Azon kívül, hogy rátehetjük a folyamatosan feloldható új tárakat, célzókat és egyéb kiegészítőket, lehet saját designt is adni kedvencünknek, a netre már töltik is fel a Spongyabob és Dragon Ball-hősök által díszített AK47-eseket a srácok. Aminek fantasztikus hangulata van.
A működésért ezúttal is az Infinity Ward saját motorja felel, mely idén újabb grafikai újdonságokat kapott. A látvány erős közepes összképet ad, az állam a bétateszt során egyszer se esett le, a motor még az új fejlesztések ellenére is rettenetesen idejétmúlt, de hát mit várhatunk egy olyan játéktól, ami PC mellett a régi és az új konzolokra is megjelenik. Ezen a területen egyetlen dolgot tudok csak pozitívumként kiemelni, azok pedig az árnyékok. A bétában több helyen is vannak alulra, vagy testmagasságba elhelyezett fényforrások, amikbe ha belefutunk, azok hatalmas fekete alakokat festenek a falra, így ellenségeink már azelőtt látják, hogy közeledünk, mielőtt belépnénk az ajtón, vagy meghallanák a lépteinket. Ez pedig nem csak érdekes hangulatot ad a játéknak, de új lehetőséget nyit ki a taktika előtt is.
A bétában három fontos hiba van még, ami javításra vár. Először is, hatalmas a lag, a játék netkódjának optimalizálása még messze van a késztől, néha olyan killcameket látok, amiben az ellenség úgy lő le, hogy nem is tüzeltem vissza rá, miközben én úgy láttam, hogy vagy fél tár belement a mellkasába. Aztán nagyon idegesítő még az is, ahogyan a karakterek összeesnek. A valósághoz semmi köze az elhalálozásnak, lelövök valakit, aki átfut előttem, az meg erre megáll, és hátrafelé rogyik össze, izgalmas apróság viszont, hogy amolyan UT-stílusban már vannak csonkolások is. Kidobok egy gránátot, vagy használom a rakétavetőt, szerencsétlen áldozatom meg térdtől lefelé elbúcsúzik a lábától, brutális az egész. A harmadik és utolsó számomra komoly hiba pedig, hogy mindig lefagy a játék. Nekem szerencsére még a menüben csinálta csak, de olvasni olyan kommenteket, hogy valakinek hárompercenként adja meg magát a kód, és merevedik ki a képernyője. Azért az ilyen dolgokat igazán javíthatták volna, ha már milliós tömeget eresztenek a játékra.
A Call of Duty: Black Ops 3 történeti része egyébként négyjátékos co-op módban is végigjátszható lesz. A kampány állítólag kevésbé csőszerű, többféle megoldással teljesíthető pályákon vezet majd végig minket, illetve visszatér a Zombies is, melyet már nagyon várok. Az új COD a tizenkettedik játék lesz a sorozat történelmében, és a Declassified spinoffal együtt a negyedik BO-epizód, illetve a második darabja a nemrég elrendelt hároméves ciklusban készülő részeknek. Az Advanced Warfare a Sledgehammer műhelyéből került ki, ami azt jelenti, hogy a 2016-os részt kedvenc stúdiónk, az Infinity Ward varrja össze, bár mióta onnan is távoztak a kulcsemberek, már az a csapat se az igazi. Egy szó, mint száz, a Call of Duty: Black Ops 3 a rövid multiplayer bemutató alapján teljesen olyan lett, mint aminek vártuk. Egyszerre ötlettelen és rossz, ami tovább tapossa a Call of Duty 4, de egyesek szerint a Modern Warfare 3 után végleg tönkretett sorozatot. És egyszerre egy izgalmas, pörgős akciójáték, ami az évek során tökéletesre csiszolta a katonai szórakoztatás minden fortéját. S hogy melyik az erősebb, azon csak vitatkozni lehet. Szerintem teljesen egy szinten vannak.
Kapcsolódó cikkek
De az infinity féle cod szvsz jobb volt mint amit a tretyak kidobott, lásd a cod 4 vitt mindent, utána a black ops a zombis bohóckodásával csak a tiniket fogta meg.
Meg ugye a grafika, hót ronda volt az első black ops is :)
Azt sem értem minek erőltetik ezt az ugrabugrát.
Már régóta nem játszok cod játékkal és úgy tűnik ez után se fogok.
Nem akarok itt Haragot szítani de ennél egy BF4 ezerszer többet ér sztem.
Tömjétek a zsebüket serényen.
Nem nagyon rossz, de akinek az elöző megvolt, annak szerintem felesleges a megvétel.
Rövid ideig jól el voltam vele, igaz csak a mw3 single részét ismerem, a többi cod számomra ismeretlen.
Azért egy esélyt adok neki:)
Mondanom sem kell, hogy nekem már a BO2 sem tetszett..
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.