A Hydravision Entertainment és a Microids-MC2 közös gyermekének tekinthető „Obscure” című játék a gamer társadalom jelentős része által favorizált túlélő horror műfajba tartozik. Playstation2, XBox és PC platformokon egyaránt napvilágot látott, utóbbihoz azóta egy patch is kiadásra került. Bár az (egyelőre) egyepizódos stuffot erőteljesen „Silent Hill klónnak” szokás nyilvánítani, szakmai lapokban nívós értékelést kapott, melyekben más játékokhoz képest az elvárásoknak sokkal inkább megfeleltnek minősítették, mely kvalifikációt – az SH-sorozat ismeretében – magam is igazoltnak látom.
A fejlesztő Hydravision Entertainment 1999. decemberében alakult, amely a következő generációs konzolokon (PS2, XBox) túl PC-re is készít játékokat. Az évek során számos díjat kapott az alkalmazott innovatív technológiákért. A játék észak-amerikai terjesztése érdekében a DreamCatcher Games is társult a projektbe.
Mindezek után térjünk a lényegre. Helyezzük a lemezt a gépünkbe, és a ránk váró, hátborzongató eseményekből ízelítőt adó trailer megtekintése után vizsgáljuk meg a menüt.
Az „Options” menüben beállíthatjuk a fényerőt, láthatjuk a gombkiosztást, belőhetjük a hangzást (Dolby3 Prologic II / Mono), a vibrációt, valamint igényünkhöz mérten ráküldhetjük, illetve elvehetjük a feliratokat a gémtől. Nyelvek tekintetében sajnos nincs választási lehetőségünk az angolon kívül.
A „Bonus” opcióra nyomva zenei betéteket, videókat, extrákat – melyek egyelőre nem elérhetőek -, a stáblistát, valamint egy trailert nézhetünk meg, amely a főmenü rövid inaktivitása után automatikusan elindul.
Az első végigjátszás után a menü része lesz a „Special Mode”, melyben extra cuccokkal – új ruhák a szereplőknek, videoklippek, valamint egy feature-film a játék fejlesztési folyamatairól, „How To Make” címmel – gazdagodva kezdhetünk új játékot.
A „Load Game”-ben értelemszerűen az utolsó, elmentett játékállásunktól folytathatjuk a sztorit, ám ennek hiányában most kattintsunk a „New Game”-re, és kerüljünk beljebb a rémségek kicsiny boltjába.
A játék intrójaként szolgáló sztori a Leafmore Főiskola tornatermében kezdődik, ahol hőseink a közelgő kosárlabdameccsre készülnek – pontosabban Kenny és Stan játszik, Josh pedig kamerára veszi az eseményeket. Kenny húga, Shannon a lelátóról figyel az edzést. A nap végén a többiek elindulnak haza, ám Kenny még marad, hogy pár laszti kosárra dobásával tökéletesítse technikáját. Itt kapjuk meg az irányítást. Mikor az öltözőbe indulván megcsörren a srác mobilja, barátnője, Ashley keresi, emlékeztetve megbeszélt találkájukra. Kenny indulni akar, ám ekkor egy homályos alakot pillantunk meg, aki ellopja a srác sporttáskáját. Hősünk a furcsa figura nyomába vetve magát elhagyja a tornatermet, és az iskola épülete mögött elterülő sötét, baljós kertbe jut. Rátalál egy omladozó épületre, ahol egy régi pisztolyra és egy zseblámpára lel. Ezzel felszerelkezve egy létrán lemászik az alagsorba, ahol nemsokára egy lesoványodott diákkal, Dannel találkozik. Ketten indulnak tovább. Dan is magához vesz egy fegyvert, ám nem sokkal ezután szörnyű teremtmények rontanak rájuk. Elegendő muníció hiányában nincs esélyük a menekülésre, Ashley és Shannon pedig hiába vár Kenny-re. Másnap, tanítás után Josh, Ashley és Shannon az iskola kávézójában találkoznak – Stan később csatlakozik a kompániához –, és elhatározzák, megkeresik eltűnt barátjukat …
A spoilerkedés elkerülése érdekében úgy gondolom, ennyi elég is a történetről. A későbbiekben borzongató, meglepő fordulatokkal teli, ám nem különösebben elvont eseményeket fogunk átélni, számos mellékszereplő részvételével. Ehelyett álljon most itt egy felületes jellemzés az öt főszereplőről.
Név: Shannon Matthews
Születési idő: 1986. augusztus 23.
Jellemzése: Shannon Kenny húga, aki nem sokban hasonlít a bátyjára. Kiváló tanuló. Öltözködése egyértelműen provokatív, amely kompenzálja értelmi képességeit, és idősebbnek mutatja valódi koránál. Mindenre van válasza, nagyon jószívű.
Speciális képességei: Mivel elsősegélynyújtó szakvizsgát tett, nagy szakértelemmel képes ellátni társai sérüléseit. Nagyon jó tanuló, így képességei lehetővé teszik, hogy gyorsan megtalálja a megoldást az útjában álló problémákra.
Név: Kenny Matthews
Születési idő: 1984. június 30.
Jellemzése: Kenny kiváló sportoló, aki ideje legnagyobb részét kosárlabdázással, a barátaival való lógással és barátnőjével, Ashley-vel tölti. Habár átlagos tanuló, az iskola kosárlabda csapatának kapitányaként igen népszerű. Erőszakos típus, aki hamarabb cselekszik, mint hogy gondolkozna. Ha tudta volna, mire vállalkoznak társai miatta, bizonyára kétszer is meggondolja, hogy a tolvaj nyomába vesse magát …
Speciális képességei: Mivel nagyszerű sportoló, Kenny-nek nagy testi ereje van, melynek köszönhetően társainál gyorsabban fut, és nagyobbakat üt.
Név: Stanley Jones
Születési idő: 1984. június 20.
Jellemzése: Stanley Jones a tanulás helyett előszeretettel tölti idejét üzleti ügyeken való spekulációkkal. Gyakran bonyolódik gyanús ügyletekbe, egyik szeme mindig a jó üzleten van. A ravasz srác Kenny legjobb barátja.
Speciális képességei: Fürge észjárásának köszönhetően Stan észreveszi, ha egy ajtó vagy szekrény zárja meglazult, így azok többé nem jelentenek akadályt. Melléjük állva Stanley pillanatok alatt leszedi őket, gyorsabban, mint bármelyik társa.
Név: Ashely Thompson
Születési idő: 1984. január 17.
Jellemzése: Annak ellenére, hogy a megjelenése elbűvölő és ő a társaság legszebb tagja, nem könnyen befolyásolható. Ha szükséges, meglehetősen erőszakossá válik ellenfeleivel. Mivel kínosan rendes, sőt enyhén pimasz, éretten, és egyben vagányan igyekszik viselkedni minden körülmények között. Kenny barátnőjeként ő aggódik legjobban a fiú eltűnése miatt.
Speciális képességei: Mivel Ashley jó Tae-Kwan-Do harcos, meglehetősen erős, így jó hasznát vesszük a legtöbb küzdelemben. Ő az egyetlen, aki lőfegyverrel dupla lövéseket képes leadni, és jól bánik az ütőkkel is!
Név: Josh Carter
Születési idő: 1985. november 29.
Jellemzése: Josh a tipikus újságíró-palánta, aki szabadidejét sci-fi regények olvasásával, valamint a filmjein való munkálkodással tölti. Mivel kíváncsi diák, mindig szenzációk nyomában lohol, és kissé túl könnyen elragadtatja magát. Mindig azt hiszi, a század legnagyobb és legforróbb eseménye nyomában jár. Lehetséges, hogy ezúttal nem fog csalódni!
Speciális képességei: Újságírói képességeinek köszönhetően a szobába belépve Josh elég gyorsan kiszúrja a fontosabb tárgyakat (míg a többiek csak figyelmes nézelődés után látják meg ezeket). Azt is megmondja, ha valami fontos maradt a helyiségben.
Mindezek után elmondhatjuk, hogy elég jól kidolgozott karaktereket kaptunk a játékban. Bár személyiségfejlődés nemigen van, azért mindenképpen érdemes közelebbről megismerkedni hőseinkkel, és célirányosan felhasználni speciális tulajdonságaikat – főleg ami a harcot illeti, hiszen elárulhatom, túlzottan nehéz rejtvények vagy körülményesen fellelhető tárgyak nincsenek a gémben, még NORMAL fokozaton sem.
Ellenfeleink – a játék stílusának megfelelően – túlnyomórészt szörnyek. Meglehetősen változatosak, vannak olyanok, melyek a plafonon lógva közlekednek, ám ezeket viszonylag könnyű kinyírni. Elpusztításukra számos fegyvert fogunk találni a játékban. A teremtményeket védelmük céljából ún. „fekete aura” veszi körül, melyet a fegyverünkön levő elemlámpával gyengíthetünk. Egyes szörnyeknek van gyenge pontja, másokat csupán kitartó küzdelem után győzhetünk le. Haláluk után a szörnypajtások nem tűnnek el, hanem véres tetemük mindvégig látható. Egyes bossok igencsak próbára teszik a játékos képességeit, melyek esetében fontossá válik, egy vagy két karakterrel küldjük-e az ipart – nagyobb monsztereknél hasznosabb az egy szereplő, a másik sokszor rossz helyre áll, nehéz figyelni még rá is, őkelmét ilyenkor zárjuk el biztos helyre. Nagyon tetszett, hogy számomra igencsak feladta a leckét a záró főellenség, belekerült 2-3 estémbe, mire legyőztem őt és sikeresen megmentettem kis csapatomat. Egyébként a sztori vége függ attól, meghalt-e valamelyik szereplőnk, vagy sem – a vidámabb befejezés érdekében nyilvánvalóan érdemes végig vigyázni a srácokra.
Ezek után jöjjön néhány mondat az irányításról. Aki tud angolul, a játék tutorial részében, illetve a menü gombkiosztásánál végső soron mindent betanulhat. Mivel a játék multiplatform, nem részletezném különösebben a dolgokat, talán annyit említenék, hogy bizonyos tárgyakat eltolhatunk, ha melléjük állva a karaktert neki irányítjuk – ez utóbbi funkcióra nem volt utalás a játék oktató részében. Megemlíteném, hogy a kameraállás rögzített, azaz semmilyen kamerakezelés nincsen. Bár viszonylag mindig minden látható és jól beállított, én végig hiányoltam ezt a funkciót, hiszen szeretek nézelődni, főleg amikor ilyen megkapó és realisztikus, szépen kidolgozott környezettel van dolgom, mint az ObsCure esetében. A mentés a játék számos pontján található CD-lemezek segítségével történik, melyek felvétele után a lemez menüben való kiválasztásával bármikor menthetünk. Tapasztalataim fényében azt javaslom, az aktuális lemez megtalálása után rövid időn belül mentsetek, mivel nem véletlenül tették pont abba a szobába / helyiségbe, utána általában nehéz rész jön. Ha a játékban nem egyedül haladunk, társunkat mesterséges intelligenciája irányítja, de speciális parancsokat is adhatunk neki arra vonatkozóan, hogy kövessen minket, maradjon egy helyben, segítsen a harcban, vagy nézzen szét a helyiségben.
A végére nem maradt más dolgom, mint a konklúziók levonása, értékelés és ajánlás. Röviden és lakonikusan: aki szereti a Silent Hillt, nem fog benne csalódni, aki nem rajongója a survival horrornak, úgy gondolom, ez a játék sem gyakorolna rá túl nagy vonzerőt. Azaz a stílus kedvelői mindenképpen tegyenek vele egy próbát, 8-10 kellemes órát biztosan szereznek vele maguknak. Addig is élvezzétek a napfényt, amíg lehet! ;)
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.