Már nem kell sokat aludni, hogy kezünkbe vegyük a Microsoft Studios és a Rare legújabb közös játékát, az évek óta minden E3-on előkerülő, mesebeli kalózkalandokat ígérő Sea of Thievest. A március 20-án érkező, kincsekkel, szerelemmel és veszélyekkel teli világot felvonultató játékban nem kisebb feladat vár ránk, mint tengerre szállni, és társainkkal karöltve felfedezni az ismeretlen vizeket. Hatalmas kardcsaták, ágyúzás és fosztogatás - ez vár ránk hamarosan, ám hogy legyen egy kis fogalmunk róla, hogy milyen is lesz mindez, a készítők január utolsó hétvégéjére elindították a játék zárt bétáját.
A Sea of Thieves a stílusát tekintve egy belső nézetes, teljesen nyílt világban játszódó, kooperatív akció-kalandjáték lesz. A bétaváltozat január 24-29. között volt elérhető, az pedig már ebből a néhány napos betekintésből is nyilvánvalóvá vált, hogy nem mindennapi anyaggal van dolgunk. Az egész világ barátságos és kellemes, mögötte azonban több van, mint holmi rajzfilmes kardozás. Csapatmunkára, stratégiára és kitartásra van szükségünk ahhoz, ha nem akarunk hamar cápaeledellé válni - a kalandokat pedig érdemes barátokkal, osztálytársakkal együtt nyomni, úgy adják ugyanis a legjobb élményt!
A bétát elindítva először is döntenünk kell, hogy mekkora hajóval, és milyen csapattal szeretnénk útnak indulni. Választhatunk nagy legénységet felvonultató, többárbocos hadihajót, kisebb csapattal is hatékonyan működő, közepes méretű korvettet, illetve egyszemélyes fregattot. Ha megvan a döntés, akkor pedig már nincs is más tennivalónk, indul a játék: egy fogadó kocsmájában találjuk magunkat, valami trópusi szigeten, egy viskókkal teli falu közepén. Itt összegyűlhetünk társainkkal, feltölthetjük ellátmányainkat, vásárolhatunk, és természetesen innen érhetjük el első hajónkat is.
Az elindulás nem könnyű. A játék nem magyaráz el semmit, nekünk kell rájönnünk mindenre, hogy hogyan tudunk küldetéseket vállalni, hogy mikor, mi a feladatunk, és persze arra is, hogy hogyan kell egy ilyen hatalmas hajót irányítani. De gyerekjáték az egész. A szigeten a The Gold Hoarders vigyáz a megszerzett kincseinkre, és tőle kapjuk meg az új feladatokat is - az információkért és a szolgálataiért viszont fizetnünk kell, csak az első van ingyen. Ennél több pedig már nem is szükséges az elinduláshoz: irány a fedélzet. Töltsük meg az ágyúkat, hogy ne érjenek minket felkészületlenül a csaták, húzzuk fel a vasmacskát, feszítsük meg a vitorlákat, és a hajó már önálló életre is kel, lassan szelve a habokat.
A navigáláshoz térképet és iránytűt kell használnunk. A legénységben mindenki felveszi a neki tetsző feladatot, lesz kormányosunk, felküldhetünk valakit az árbocrúd tetejére, hogy távcsővel kémlelje a horizontot, másokat kivezényelhetünk, hogy szélirányba állítsák a vitorlákat, de biztos lesz olyan is, aki elszórakozza majd az egészet, harmonikán játszva nekünk valamit, beugrálva a vízbe, vagy kilőve magát egy ágyúból. De ha ilyen hülye, ne csodálkozzon, ha ott is hagyják. Utazás közben figyelnünk kell a célra és a szélirányra, na meg persze arra, hogy időben kezdjünk lassítani, ha közeledünk a kiválasztott szigethez. Igen kellemetlen tud lenni ugyanis, ha zátonyra futunk, és léket kap a hajó. Akkor aztán mehetünk le a fenékre, befoltozni a lyukakat, és hordhatjuk fel a vizet vödörrel.
Mindenféle küldetések vannak. Elásott kincseket kell felkutatnunk, hajókat kirabolnunk, elsüllyedt roncsokat átkutatnunk, harcolnunk a csontvázakkal, más kalózokkal, és még sorolhatnám. A lehetőségek sora hosszú, a kalandok végeztével pedig mindig vissza kell térnünk a kezdő szigetünkre. Az öregnél le kell adni a zsákmányt, bezsebelni az érte az aranyat, felvenni a következő feladatot, illetve ha ott vagyunk, természetesen jól berúghatunk a kocsmában is, megünnepelve a sikert. Részegen nem könnyű két lépést sem tenni, pláne nem anélkül, hogy az ember hatalmas csuklások közepette kidobná a taccsot - a Sea of Thieves készítői mindenre gondoltak, amitől igazán kalózkaland lesz a kaland.
A közös hajózás rettentő szórakoztató. Shiftyvel, iNK4RNATE-tel és Baritejjel hosszú órákat nyomtuk a bétát, PC-vel és Xbox One-nal is egyszerre, úgyhogy kijelenthető, a cross-platform játék már most tökéletesen működik. Nem kellett semmit sem beállítani hozzá, és nem is lagoltunk - de mit számít ez. A lényeg az élmény. Közösen megfejteni a rejtélyeket és a feladványokat, együtt utazni, navigálni a hajót az ismeretlenbe, és persze egyre több részletét felfedezni a játéknak. Vagy bezárni mondjuk Barit a hajóbörtönbe, amiért nem csinálja a dolgát, iszik egész este, lehány mindenkit, és még a mikrofonja is zúg.
Aztán ott van még az a rengeteg apróság, ami tényleg barátságossá, és igazán szórakoztatóvá teszi az egészet. Hogy halál után egy túlvilági kalózhajón találjuk magunkat, és szellemeken átgázolva kell visszatérni a való életbe, hogy az újjászületés nem jelent különösebb gondot, mert azonnal hajónk, vagy csapatunk közelében találjuk magunkat, és hogy nem kell akkor sem félni, ha elsüllyesztjük a hajónkat (ahogy mi csináltuk), mert gyorsan szerezhetünk egy teljesen újat. Ja, az történt, hogy kikötöttünk, de előtte sikerült néhány sziklának is nekimenni. Nagy boldogan leadtuk a kincsesládát, aztán mentünk volna vissza, hogy folytassuk az utunkat, a hajónk pedig épp alámerült a habokban, és egy perc múlva már az árbocai sem látszottak ki - micsoda díszpintyek tudunk lenni néha!
A grafika fantasztikus. A rajzfilmes külső nagyon jól áll a játéknak, az Unreal Engine 4 tisztességesen teszi a dolgát látványra és technikailag is, a hajók és a szigetek nagyon jól meg vannak tervezve, a nappal-éjszaka váltakozás és a véletlenszerűen kitörő viharok, illetve a hatalmas, gyönyörű hullámok pedig még izgalmasabbá, még valóságosabbá teszik az egészet. A hangok szintén nagyon jók lettek, a hajó recseg-ropog a hatalmas hullámokban, az ég úgy dörren meg a viharok előtt, mintha kintről jönne, a kis zenei betétek, és más apróságok pedig tovább fokozzák az amúgy is rendkívüli hangulatot. Csak egyetlen kérdésem maradt a végére. Minden szép és jó volt, amit láttunk. De mennyi puskapor van benne hosszútávon? Ezt nem tudjuk már csak.
Az eddig látottak alapján mindenesetre a Sea of Thieves mesteri játék lesz. Az E3-as videókért nem rajongtam, sőt kifejezetten unalmasnak találtam, amikor a műsor felében random emberek elmentek a kis mesehőseikkel búvárkodni, de az a helyzet, hogy ez a játék akkor fog meg, amikor már játszol vele. Legalábbis sokakat akkor fog megfogni, de lesznek olyanok is, akik a Black Flag után komolytalannak és bénának tartják majd az egészet. Őket is meg fogom érteni, de közben nagyokat játszok majd a teljes verzióval, ami a Game Pass előfizetéssel már a megjelenés napjától játszható lesz mindkét platformon.
A Sea of Thieves teljes változata 2018. március 20-án fog megjelenni PC-re és Xbox One-ra. A cikk az xboxos verzió alapján készült.
Kapcsolódó cikkek
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.