Posztapokaliptikus survival royale készül az ArmA- és a DayZ játékokat fejlesztő Bohemia Interactive műhelyében. A Vigor egy alternatív múltba kalauzol el minket, egy atomháború sújtotta világ talán egyetlen menedékébe, ahol a megbékélés és az újrakezdés helyett a polgárháború és az egymás kizsákmányolása az úr. Ember-ember ellen ragad fegyvert itt, a messzi és jéghideg Norvégiában, ahová nem ért el a pusztítás, de a rend és a béke ugyanúgy megszűnt, mint azokon a helyeken, amit földig romboltak a bombák.
Egyik napról a másikra kell itt élnünk. Egy hegyekkel körülvett, apró tavacska partján rendezkedünk be, egy elhagyatott faházban, harmóniában és biztonságban, messze mindattól, ami a sziklákon kívül vár ránk. Az idill kényelmét azonban nem élvezhetjük sokat. Portyáznunk kell, felszerelést és erőforrást gyűjteni, hogy túléljük a mindennapokat, minden alkalommal pedig, amikor kimerészkedünk a szabadba, egyben az életünket tesszük kockára.
A Vigor július utolsó hetében elérhetővé vált Game Preview-változatában három helyszínen vethetjük bele magunkat a harcokkal teli felfedezésekbe a majdani lehetséges hatból (vagy még többől). Autóroncsokat, elhagyatott raktárakat, házakat és garázsokat kell átkutatnunk, minden mozdítható dologért, amit csak magunkhoz vehetünk, a feladat viszont nem könnyű, mert rajtunk kívül minden helyszínen hét másik játékos is ugyanezzel a céllal kalandozik éppen. És bárki, bármikor lelőhet, hogy megszerezze degeszre tömött táskánk tartalmát.
Aki meghal, az elveszítve a fegyvereit és minden lootját, üres zsebbel tér haza. Okosan és megfontoltan kell kalandoznunk a Vigor világában, időben elhagyva a pályát, ha úgy érezzük, hogy elég cuccot gyűjtöttünk már be, és nem akarjuk többé veszélynek kitenni magunkat. A pályán egy ^/+ jel mutatja, hogy hol vannak a kijáratok, amiket bármikor használhatunk is - azonban, hogy legyen egy kis csábítás, a pályákra egy idő után mindig érkezik egy repülőgépből ledobott segélycsomag, ami mindennél jobb és értékesebb felszereléseket tartalmaz.
A térkép egy körrel jelöli a segélycsomag várható érkezését, ha pedig ledobták, pirossal jelölve pontosan látjuk is, hogy hol ért földet. A verseny pedig megindul a tartalmáért. Aki elsőnek ér oda, és szerzi meg, annak fel kell vennie a nyúlcipőt, és rohanni vele a következő kijáratig, mert a többi játékos - immáron sárga jelöléssel - továbbra is látja fel-felvillanni a csomag pozícióját. Az pedig egészen biztos, hogy minden körben lesznek olyanok, akik a szemtől szembeni harcoktól egyáltalán nem riadnak vissza azért, hogy az övék legyen, ami benne volt. És ha még ez sem hozna elég izgalmat a kalandokba, akkor lehet számítani rá, hogy még egy radioaktív felhő is lassan, de biztosan beteríti a területet, kegyetlen halált hozva mindenkire, aki nem vonult vissza a bázisára.
Az erdei faház amolyan hubként üzemel a Vigorban. A pályákon szerzett tárgyakból itt tudjuk fegyvereinket és bázisunkat fejleszteni, kacatokból és törött, vagy elromlott alkatrészekből a saját kezünkkel megépítve mindent, ami a napi túléléshez, és az újabb portyákhoz szükséges. Az önellátó túlélő a boldog túlélő - hirdeti a játék is, és valóban. Ahogy elkezdjük hazahordani a pályákon szerzett cuccokat, és felhasználni azokat, úgy érhetünk el egyre több, és jobb dolgot, ami nemcsak következő meccseinket könnyíti meg, de otthonunkat is erősebbé, hatékonyabbá, szebbé teszi.
A Game Preview-verzióban három pálya érhető el. Az első egy havas, vidéki helyszín, a második egy ködös, eső áztatta sziget, légvédelmi ágyúkkal felszerelt katonai bázissal és utcán hagyott, kiégett tankokkal, míg a harmadik, és egyben utolsó pálya egy háborítatlan, de kihalt norvég halászfalu. Gyönyörű, vörös és zöld faházakkal, meg idilli kikötővel. Méretük nem túl nagy, a Vigorban nem kell (és nem is lehet) járműveket használni, pár perc elég hozzá, hogy gyalog, bárhová eljussunk. Kalandunk során választhatjuk az aszfaltozott utakat, de átvághatunk a vadonon is, arra pedig már csak a kisebb helyszín miatt is fel kell készülnünk, hogy bárhol, bármikor belefuthatunk másokba.
A PUBG-ben nekem az nem tetszett, hogy amikor még kezdő voltam, sokáig nem éreztem a célzást, meg a helyes egy-egy elleni taktikát. Persze minden meccs előtt lehetett egy kicsit céltalanul lövöldözni, meg ugrálni, de a Vigor ezt sokkal ötletesebben oldotta meg. Házunk közelében fel van ugyanis állítva egy lőtér, ahol háborítatlanul pazarolhatjuk a töltényeket, így elkerülve azt, hogy ha harcra kerül a sor, akkor bepánikoljunk, és azt se tudjuk, hogy merre az előre. Egy kicsit realisztikusabb is így azért, meg a loot megtartásáért az életünket is félteni kell, ami már alapból magával hoz egy lassabb, megfontoltabb játékmenetet, amiben inkább a baj elkerülése, és nem annak kirobbantása a célunk.
A játék hangulata egyébként valami fantasztikus lett. A látvány pazar, a hegyi tó, a fenyőerdő, és a távolban magasodó, hófödte hegycsúcsok elképesztő atmoszférát árasztanak, a pályák tele vannak régi Volvo- és Saab-roncsokkal, meg mindenféle mezőgazdasági járművekkel, a színes faházak, a halászhajók, és maguk a városok pedig igazi skandináv légkört varázsolnak körénk. Karaktereink testreszabhatóak, de csak normális keretek között, egy bukósisak a legextrémebb kiegészítő, amit rájuk adhatunk, ami az erőforrás-menedzsment és craftolás-fejlesztés mellett szintén azt mondja nekünk, a Vigor komoly játékosoknak, vérbeli túlélőknek szól.
Az időt nagyon nem mértem, de egy meccs érzésre úgy tíz-tizenöt percig tart a játékban. Ennyi idő alatt ki lehet rámolni a legtöbb házat, és megérkezik az airdrop is, amire vagy rámehetünk, vagy megelégedve a már megszerzett cuccokkal, egyszerűen elhagyhatjuk a pályát, mielőtt jön a sugárzás. Jópofa dolog pedig, hogy a játék nem jelzi, hogy hányan vannak még rajtunk kívül életben, vagy ki ölt meg kit, ezért könnyen előfordulhat, hogy már nincs is senki a pályán, mi pedig még mindig a körmünket rágjuk, amikor belépünk egy házba. Hihetetlen ötletes ez is!
A Vigor Game Preview-kiadása jelenleg az Xbox Insider program részeként érhető el, de még idén nyáron megjelenik a Founder’s Pack csomag, több javítással és exkluzív tartalommal. Annyit pedig már most mondhatok, hogy a Vigor így félkészen is nagyon jó állapotban van, a kalandok és a harcok izgalmasak, a skandináv légkör kivételesen egyedi, a látvány szép, a bázis fejlesztése és építése pedig nagyon jó érzéssel tölti el az embert. Technikailag nincs miért panaszkodni, laggal is csak egyszer találkoztam, és bár hiányzott a barátok meghívása, így legalább nem tudott ellenem összedolgozni az ellenség sem. A játék végleges változata free-to-play formában 2019 februárjában várható, kizárólag Xbox One-ra.
A Vigor korai hozzáférésű változatát hagyományos Xbox One konzolon próbáltuk ki.
Ha nem vagy még tag, regisztrálj! 2 perc az egész.